Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1549 ggr
Yataz
2012-10-27 04:02

Jag blir ledsen...

Att vara kristen för mig är att leva i kärlek och att inte utesluta någon. Det är inte lätt, men det är ju vad Jesus vill, att vi ska älska varandra.

När jag läser i lite olika trådar här på sajten känner jag inte alls den här kärleksfulla tonen. Det är påhopp mot olika kyrkor, församlingar och folkgrupper. Är det att vara kristen?

Jag har inte helt positiva erfarenheter från vissa kyrkor, men skulle väl aldrig ta mig för att smutskasta dem för det. Att säga åt andra "gå inte dit vad du än gör". Jag tror att det just finns olika kyrkor och församlingar för att var och en av oss ska finna vår plats. Men samtidigt får vi inte glömma att vi alla kristna är ETT.
Smutskastar du en slags kyrka eller församling hur tryggt känns det då för den som tillhör denna att skriva här?

Att hoppa på muslimer, buddister och ateister tror jag heller inte på. Genom att visa hur vi lever vårt kristna liv i villkorslös kärlek kan det faktiskt hända att de också vill vandra den kristna vägen med oss. Men bemöts de med diverse påhopp eller att vi ser ner på dem, ska de då vilja omvända sig och vara en del av oss?

Jag tror också många ryggar tillbaka när de kommer in på sajten och ser att sånt här skrivs. Tycker själv det är synd att det inte är mer aktivitet och glädje på en sådan viktigt sajt som denna.

Vill dela två böner med er denna natt.

**"Enhet i tron **Gud, vår Fader, för samman alla kristna i lovsång till dig.
Låt oss vara uppriktiga i vår strävan efter förnyelse och försoning.
Gör oss alla till ett i tron och i kärleken,
medan vi går Kristi väg till himlens härlighet.
Genom samme Jesus Kristus, vår Herre.
_Amen" 
_

_"Av annan tro __Herre, befria oss från överlägsenhet i alla dess former. När vi möter någon som har en annan religion, eller ingen alls, hjälp oss att gå varsamt fram, med respekt.
_Du har ju varit där före oss, och din Ande har du blåst in i varje människa. Detta ber vi om genom Jesus Kristus, vår Herre."

Jag ber er ödmjukast att tänka på hur ni talar om olika saker. Be den Helige Ande även vägleda er när ni ska svara på andras inlägg här. Tänk er hur ni ska skriva orden med kärlek.

Bara en uppmaning från en kristen till en annan.
Låt denna sajt vara i det gudomliga kärleksljus den bör vara.

Ljus och kärlek till er alla bröder och systrar!

Yataz

Annons:
OlgaMaria
2012-10-27 07:07
#1

Tack för fina böner!

Jag håller med dig om att vi kunde ha glädje av lite mer värme och glädje här emelllanåt.

Kärleken ska inte kompromissa med sanningen. Och sanningen ska inte kompromissa med kärleken.

Kram! Hoppas du vill stanna hos oss ett tag till! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Yataz
2012-10-27 23:54
#2

Det vill jag, Tack!

Guds frid!

Yataz

Camillhe
2012-10-28 03:17
#3

När jag läser i lite olika trådar här på sajten känner jag inte alls den här kärleksfulla tonen. Det är påhopp mot olika kyrkor, församlingar och folkgrupper. Är det att vara kristen?

Vänligen ge exempel. Speciellt folkgrupperna eftersom det är ett brott.

Du bör skilja på påhopp och på fakta. Att presentera fakta när representanter för sekter skriver här är väldigt viktigt.

Vi är inte intresserade av att sektmedlemmar propagerar för falska destruktiva läror på den här sidan. Det är ett ansvar att visa vad som är fel i läran, varför sekten är destruktiv så att inte fler människor fastnar.

Inte heller New age influenser är välkommet, när det propageras för.

Däremot är diskussioner bra. Men det är skillnad på att vilja diskutera fenomen som New Age, villoläror etc och på att komma hit enbart för att propagera för dom och göra reklam för dom. Det sistnämnda är inte tillåtet.

Yataz
2012-10-28 11:24
#4

#3 Jag ser att du direkt menar mitt eget inlägg här på sajten om Sant Liv i Gud och det var inte alls vad jag menade med detta inlägg!

Jag satt häromdagen och tittade runt i olika trådar och kände mig ledsen. Vissa skriver illa om katoliker, vissa om protestanter och att den ena är värre än den andra osv. Klassas det som fakta?

Är det mig du kallar sektmedlem? Är det mig du menar som propagerar för New Age influenser?

Om så är fallet så kan du hoppa tillbaka till min tråd och se att jag också skriver att jag ska sluta skriva om diskussionen inte är önskvärd. Och jag skriver att det är fritt för er att ta bort det jag skriver om det inte passar sig.

Komma hit enbart för att propagera?
Jag har varit borta från iFokus i över 2 år då min son blev allvarligt sjuk. Men nu hittade jag tillbaka hit och då min tro stärkt mig mycket under min svåra resa ville jag gärna bli en del av denna sajt. Men det kanske var fel av mig…

Yataz

Camillhe
2012-10-28 12:22
#5

Du hävdar att det förekommer påhopp på kyrkor församlingar och folkgrupper. Då vill jag att du visar mig dessa påhopp, och då speciellt var det är påhopp mot folkgrupper eftersom detta kan vara väldigt allvarligt rent lagligt. Har vi missat trådar där påhopp mot folkgrupper förekommer måste vi få ta del av det så vi kan ta bort det.

När du skriver ut anklagelser så vill jag förstå och läsa vad du syftar på därför ber jag dig att ge mig exempel. DVS länka till trådar.

Och återigen i detta inlägget gör du påhopp utan att redogöra var det talas illa om protestanter, katoliker.

Nej jag kallar inte dig sektmedlem, däremot har vi i många trådar fått argumentera med sektmedlemmar och jag antar att det är sådana trådar du syftar på när du talar om alla dessa påhopp.

Om du propagerar för new age influenser? Ja delvis, din tråd om Vassula ligger enligt mig på gränsen för vad som är acceptabelt. Men eftersom det förekommer en diskussion och eftersom det belyses att det inte är en biblisk lära och du inte stenhårt går ut med att det är den enda sanna vägen så kan tråden ändå vara nyttig.

Men återigen, det var inte skrivet för att säga att DU propagerar för det, det var en förklaring på din anklagelse om påhopp, att när ngn kommer hit och propagerar för det, då visar vi varför det inte stämmer överens med Bibeln.

Yataz
2012-10-28 12:54
#6

När det gäller folkgrupper har jag nog uttryckt mig fel. Men när det gäller påhopp mot de olika kristna kyrkorna så behöver du bara titta runt lite i trådarna. Jag såg det vid flera tillfällen när jag tittade runt här. Jag tänker inte göra en ny genomsökning av trådarna för att visa vad jag menade. Det är din uppgift som Medarbetare på sajten att se dessa kommentarer. Så titta lite så tror jag du finner dem…

Jag misstog mig tydligen med sajtens syfte. Jag trodde man kunde diskutera allt vad som gällde Jesus. Även i New Age omnämns han ju som en stor mästare. Hade sajten hetat Bibeln.ifokus så hade jag inte nämnt något alls med det ni kallar New Age, som jag gör i min tråd. Nu är för mig inte Sant Liv i Gud New Age, men det är oviktigt vad jag tycker här. Jag nämner ju även min tro på andekontakt osv i tråden, och det hade jag inte delat med mig av om jag visste att denna sajt enbart var biblisk.

Därför kan ni ta bort min tråd. Men kanske bör ni tänka på att ändra titeln på sajten till Bibeln.ifokus eller Kristen.ifokus. För som sagt, många tror på Jesus även om de inte till fullo följer bibeln och kallar sig kristen. Då blir sidan lite missvisande och ni får oönskade inlägg som inte alls är välkommet av er här.

Jag tackar för mig här!

Yataz

Annons:
Skunken
2012-10-28 13:30
#7

Jag har faktiskt upplevt samma sak men inte kunnat finna ord på det. Om man tror på ett annorlunda sätt så är det fel. Tycker inte att kristendomne kan delas upp som rätt och fel så enkelt som jag upplever att vissa gör. I grund och botten är vi alla samma (eller vad man ska säga). Jag upplever iblans också en väldigt defensiv attityd om man inte tror på det rätta sättet. Alla borde vara välkomma här med deras tankar (rätt/eller fel) utan att behöva känna sig uteslutna eller påhoppade.
Tycker också det är tråkigt att  Yataz får tacka för sig pga av vad jag upplever en ibland lite ogästvänlig miljö :( Tycker h*n har mkt kloka och intressanta tankar och öppenhet, det är spännande att läsa dina texter Yataz :)

Kramar till alla <3 <3 :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Camillhe
2012-10-28 13:55
#8

#6 "Det är din uppgift som Medarbetare på sajten att se dessa kommentarer. Så titta lite så tror jag du finner dem…"

Nej, det är din uppgift att visa vad du menar. Jag kan inte läsa dina tankar och det är du som anklagar. Därför är det upp till dig att också visa oss vad du anklagar oss för. Det blir ju ganska absurt om du anser att bevisbördan ligger på den anklagade. Människor upplever saker olika och jag kan inte veta vad du upplever eller i vilka trådar. Kan du inte ge grund för dina anklagelser så anser jag att du inte bör uttrycka dom.

Det verkar också lite konstigt att du inte upptäckt att sajten var biblisk om du läst runt här en del. Jag tycker vi är väldigt tydliga med det. Men vi kan försöka förmedla det ännu tydligare. Jag kommer inte att ta bort din tråd. Vi har lagt ner mycket tid på att bemöta och besvara dig och på att visa varför Vassulas lära är en villolära. Och det kan vara väldigt bra för andra som blir intresserade av hennes lära, att läsa om.

#8 Yataz väljer själv att tacka för sig. Hon är varmt välkommen att fortsätta skriva här, däremot måste hon kunna ta att inte få medhåll. Hon har fått stort utrymme, inte blivit censurerad på något sätt. Tvärtom har vi lagt ner mycket tid på att prata med henne. Jag kan dock förstå att du upplever det som du gör. Men vi som driver sajten måste följa vår vision om sajten. Vi välkomnar alla människor, däremot är inte alla läror välkomna.

Woodland
2012-10-28 14:07
#9

Kristendomen är exklusiv.  Den bygger på tron på en Treenig Gud och ende vägen till evigt liv är genom Jesus Kristus, sann Gud och sann människa.

En kristen är förbjuden att kompromissa om sin tro.  Personligen kan jag säga att Jesus dog för mig och jag kommer inte att "sälja ut" bibliska sanningar för att spara någons känslor.

Öppenhet nämns här.  Är ni öppna för att diskutera Jesu Kristi försoningsgärning?  Är ni öppna för att höra att vi alla är hopplösa syndare utan Hans barmhärtighet?  Är ni öppna för att höra att Gud enligt Apostlagärningar anser att okulta läror är totalt förbjudet?  Vi kan vara öppna om mycket.

När vi på sajten anklagas för "påhopp" är bevisbördan hos den som anklagar. När vi anklagas för en "ogästvänlig miljö" kan det mycket väl vara att svaren inte är det som gästen önskar sig.  Det betyder inte att svaren är på någotvis osanning utan att mottagaren inte gillar dem.  Det är lättare att bortse från felen hos sig själv genom att anklaga den som kommer med rättelsen.

Kärlek är först och främst inte en känsla.  Kärlek är en stark vilja och engagemang för sin nästas bästa.  Att läsa att folk följer falska profeter och håller på med falska läror, använder okulta verktyg osv. motiverar en stark reaktion från vår sida.  Inte av vrede, ilska eller illvilja men med en genuin önskan för den personens bästa.  Vi bedriver apologetik här och jag känner igen reaktionerna som ni ger uttryck för.  Dem får varje Gudstjänare uppleva för Satan avskyr sanning.

Vi sträver efter att vidhålla  den klassiska kristna tron, uppbygga och uppmuntra och ja, överbevisa.  Allt enligt bibelns befallning.

Som Aposteln Paulus skrev till Timoteus innan sin avrättning: Jag uppmanar dig allvarligt vid Gud och Kristus Jesus, som skall döma levande och döda, och inför hans uppenbarelse och hans rike:predika ordet, träd fram i tid och otid, bestraffa, tillrättavisa och förmana, med allt tålamod och all undervisning. Ty det skall komma en tid då människor inte längre skall stå ut med den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig mängder av lärare, allteftersom det kliar dem i öronen. De vägrar att lyssna till sanningen och vänder sig till myter. Men var du sund och förnuftig i allt, bär ditt lidande, utför en evangelists gärning och fullgör din tjänst.    1 Tim 4:1-5

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Yataz
2012-10-28 14:15
#10

#8 Min uppgift? Vem kan säga vad som är min uppgift?
Sätter du dig inte på lite höga hästar nu. Tycker du har en väldigt nedlåtande ton och jag tycker inte om det.

Har jag anklagat er personligen?
Du drar slutsatser om det jag skriver och det är inte bra.
Det jag skrev riktades till ALLA som skriver på sajten, inte bara ni som värd och Medarbetare.

Du får anse precis vad du vill. Jag driver själv en sajt och där anser jag att det är vårt uppdrag som värd och mina Medarbetare att se till att det som skrivs håller god ton. Inte mina medlemmars uppgift.

"Det verkar också lite konstigt att du inte upptäckt att sajten var biblisk om du läst runt här en del."

Du kanske ska kolla datumen på när jag la in tråden för Sant Liv i Gud och denna tråd. Jag kom in och kände oj vad kul att hitta hit till Jesus sajten och började dela med mig av det jag träffat på.

Senare kollade jag runt på sajten och skrev sen denna tråd.

Ni kanske har lagt ner mycket tid på min tråd och att ni tycker den är viktig. Jag tycker ni kan skapa en ny tråd och skriva hur ni tar ställning till Sant Liv i Gud för det ger samma syfte.

Att jag inte vill ha kvar min tråd är för att jag tvingades stänga ner min hemsida och ta bort mina kontaktuppgifter för det kom mail till mig angående detta om att jag är besatt av satan osv. Detta känner jag mig inte tillfreds med. Vart dessa mail kommer ifrån kan jag inte veta, men man undrar ju.

Så om ni ska fortsätta att ha kvar den anser jag att ni hjälper till att det fortgår. Jag ville inte bli förföljd med mitt inlägg. Det var det sista jag ville!

#7 Tack Skunken, det gläder mig.

Det är tråkigt att det är så här det ser ut. Att man inte har rätten att tro på sitt egna vis. Att man måste hitta rätt sätt att tro.

Vem vet vad som är rätt sätt att tro? Sätter man sig inte på höga hästar genom att säga vad som är rätt och fel i vår tro?
Jag anser att endast Gud själv vet vad som är rätt och fel.

Och välkommen är det sista jag känner mig här, så något varmt välkomnande ser jag inte.

Yataz

Camillhe
2012-10-28 14:30
#11

Tänk dig scenariot att jag kommer in på din sajt och säger att jag ser massor av påhopp på sajten, men jag vägrar specifiera var eller vad. Hur ska du då kunna göra något åt det? Och när du ber mig tala om var jag finner dessa påhopp vägrar jag och hävdar att du som Sajtvärd ska ta reda på det. Så fungerar ingen sajt.

Väldigt tråkigt att du fått ett email ang. din tråd. Det är absolut ingenting som jag tycker är acceptabelt. Vill folk dig något ang. din tråd kan de skriva det på sajten. Tyvärr är det sånt som kan hända om man har kontaktuppgifter tillgängliga och det är bra att du ändrat det.

Blockera personen som skrev till dig så slipper du nog sådant i fortsättningen. Spam är tyvärr ett problem på internet.

[Norpan88]
2012-11-05 10:34
#12

Yataz- Jag kan bara hålla med dig om allt du skriver. Det skulle jag velat skriva själv. Det vore underbart om denna sida var ledd av HA. Då skulle jag komma hit varje dag! Glad

Camillhe
2012-11-06 00:05
#13

Det är väldigt dömmande skrivet av dig Norpan. Här utgår vi från Bibeln som Guds ord. Vi samtalar gärna med folk som tror på New Age, men vi kan inte skriva att det är acceptabelt inom biblisk kristen tro, då vore vi verkligen inte ledda av Den Helige Ande.

Visst skulle denna sidan kunna vara sugarcoating och visst skulle vi kunna säga att allt är ok, så länge ni som kommer hit mår bra. Men det är inte det denna sidan är till för. Vi har sidan som en undervisning om biblisk kristen tro, och om vi går ifrån vad Bibeln säger, då finns inte längre ngn mening med sidan.

Människor vill gärna komma hit och sprida new age tankar och sekteristiska influenser. När vi då inte KAN, pga vår tro, säga att det är bra och fint och det där är helt ok enligt Guds ord, blir människor väldigt upprörda.

De som kommer hit och verkligen vill samtala och lära sig mer om Bibeln, och Bibelns Jesus kan få ut mycket av denna sidan, men de som kommer hit och bara vill få bekräftelse och stöd i en new age influerad blandad tro, de kommer inte att trivas.

Annons:
[Norpan88]
2012-11-06 08:32
#14

Hur är jag dömande? Om jag själv tycker att det saknas HA här, så är ju det en känsla jag har, inte ett fördömande.

Samtalar med folk som tror på New Age? Vem syftar du på nu? Vem har pratat om New age?

[Norpan88]
2012-11-06 08:36
#15

Människor vill gärna komma hit och sprida new age tankar och sekteristiska influenser. När vi då inte KAN, pga vår tro, säga att det är bra och fint och det där är helt ok enligt Guds ord, blir människor väldigt upprörda.

Är det någon som är dömande så är det väl du nu Förvånad Du har sett mig inne på övernaturligt och andra sidor och tar för givet att jag inte tillhör Jesus??

Jag är barndöpt, vuxendöpt, andedöpt

Jag tror ni först måste bestämma vad sidan verkligen är till för.. är det bara kristna människor och såna som håller med vad ni säger kanske?

Denna kommentar har tagits bort.
Camillhe
2012-11-06 12:24
#17

Läg igenom mitt inlägg en gång till. Inte någonstans nämner jag dig eller vad du tror på. Helt enkelt för att jag inte har en aning om vad du tror på, och för att det dessutom inte var vad inlägget handlade om.

Jag skriver ett svar på varför vi agerar som vi gör och om merparten av människorna som kommer in här. Och bemöter ditt uttalande som jag tycker är dömmande. Om du är kristen undrar jag vad du tycker är så fel med Bibelstudier? På vilket sätt hör det inte ihop med Jesus?

Vad skulle du vilja ha på sidan? Hur tycker du att New age ska bemötas?

Ge lite konstruktiv kritik istället så är ju möjligheterna till förändring större.

[Norpan88]
2012-11-06 13:31
#18

Jag tycker jag har sagt mitt nu och jag tror ni förstår vad jag menar utan att krångla till det.

Vad skulle du vilja ha på sidan? Hur tycker du att New age ska bemötas?

-Mera HA inspirerat vill jag ha. GladJag tycker man ska bemöta ALLA människor såsom Jesus skulle ha bemött en människa. Vi har ingen rätt att döma, endast Gud har den rätten.

Människor dömde Jesus redan när han levde på jorden, när han åt och drack med syndare. Han blev också förföljd på olika sätt.

Vad skulle Jesus ha gjort nu?

Tror han skulle gå dit där han blir väl mottagen, dra sig undan och be istället kanske.

Så det tänker jag göra nu. Tack för mig. Gud välsigne er.

Upp till toppen
Annons: