Annons:
Läst 4825 ggr
Yataz
2012-10-24 12:24

Sant Liv i Gud

Jag undrar om någon här läst boken "Sant Liv i Gud" av Vassula Rydén?

Jag har börjat läsa denna bok nyligen och måste säga att jag blivit frälst. Jag läser Bibeln ganska flitigt också, men har som så många andra haft svårt att förstå allt som skrivs. Genom att läsa Bibeln mer och mer så förstår jag också mer och mer. Men i denna bok "Sant Liv i Gud" kommer budskap från främst Jesus, men också från Ljungfru Maria och änglar. Dessa budskap började komma till henne 1986 och fortsätter än idag att komma.

Senaste budskapet som delats offentligt var från Jesus 22 Maj 2012:

"Jag är Porten till Hopp där förtvivlan råder; till Glädje där sorg råder, till Tröst där bedrövelse råder; Jag är Livets Port där döden råder. Jag skall tala till deras hjärta, och leda dem ut ur deras ödemark och med stor ömhet skall Jag se efter Mina får; Jag skall inte vara sträng mot dem och Jag skall lyssna till de anspråkslösa när de ber om förlåtelse;

Många av er har verkligen glömt Min undervisning, och glömt Mig, men Jag har aldrig glömt er, trots att, åh, så många av er har syndat emot Mig… Kom till Mig och lär att Jag är den Gode Herden; Jag är ert starka skydd, ert starka stöd som uppväcker er ande och upplyser era ögon; Jag skänker läkedom, liv och välsignelser; Jag är Allt;

Kom till Mig och tala till Mig från ert hjärta så skall Jag lyssna; låt ert liv bli till en ständig bön och behaga Mig; be, be, be och gör era vägar raka; klä av er all orenhet genom omvändelse och slösa inte bort era dagar mer på jordiska ting som kommer att förgå, vänd istället blicken mot Min Rikedom som ger liv; gör allt ni kan för att leva heligt och i håll fred med alla; var fullkomliga så som er Fader i Himmelen är fullkomlig, då kommer inte era synder att ta överhanden i era liv; lev ett Sant Liv i Mig, er Gud, av nåd, och Jag skall släcka er törst; Jag, Jesus Kristus välsignar var och en av er; ic"

Ni kan även se ett youtube-klipp här:

http://www.youtube.com/watch?v=m3lBscsr8XI

Tycker det är mycket intressant!

Själv har jag sedan jag var liten stuckit ut med min tro i min familj som inte alls var troende. Min tro har blivit starkare med tiden. När min son blev svårt sjuk i september 2010 kände jag Jesu närvaro så tydligt och vi hade mycket hjälp av honom. Samtidigt som många runt mig sa att det inte kan finnas en Gud när sånt här händer små barn, så växte sig min tro allt starkare. Idag är jag glad över att ha Jesus, Guds son, i mitt liv!

Jag hoppas att fler finner friden och kärleken i honom och jag ser fram emot att bli mer aktiv här på sajten. Ljus och kärlek!

Yataz

Annons:
Yataz
2012-10-24 12:28
#1

Jag kan säga att jag själv var väldigt skeptisk till boken. Var rädd att jag inbjöds till någon sekt eller liknande. Men kan säga att de tankarna har jag helt lagt åt sidan.

Vassula, har utan att ta något betalt, rest världen om och förkunnat herrens ord. Hon har suttit tillsammande med muslimer, buddister m.fl. och talat om vad hon fått till sig.

Böckerna är inte heller något hon får vinst av.

Bara för att förtydliga Glad

Yataz

Woodland
2012-10-24 19:28
#2

Välkommen Yataz!

Roligt att du vill skriva här - och fråga gärna om du undrar över någonting.

Jag känner till V. Ryden, ja.

Varken den ortodoxa kyrkan eller den romerska katolska erkänner hennes verk eller att hennes uppenbarelser är från Gud.    Med tanke på att dessa kyrkor ber till helgon och har godkänt vissa helgons profetior och påstådda under och tecken är detta en väldig stark markering.  Hon får t.ex. inte ta nattvarden i den ortodoxa kyrkan som hon ser sig tillhöra.

De tar hennes "profetior" för New Age uppenbarelser.  Varför?  Därför att Vassula får en del av sina budskap mekaniskt genom att hennes "skyddsängel" Daniel håller i hennes penna.

Våra hjärtan är förrädiska.  Bakom mångas önskan att "få mer" i uppenbarelse ligger ett motiv av självförhärligande.  Hjärtat är lömskt och den som önskar detta luras ofta och Herren låter dem förvillas!

I  Gamla Testamentet varnar Gud Israel för att Han kommer att pröva dem genom att tillåta falska profeter vars uppenbarelser inte slår in.   Men det stannar inte där utan Gud varnar också för falska profeter som kommer att göra under och tecken och vars profetior kommer att uppfyllas men Han har inte skickat dem. De är också ett prövningsredskap.

Jag som är bibeltroende kristen anser att de som påstår att de talar direkt med Gud Fadern sätter sig över t. ex. Apostlarna.  Det finns bara två ggr. i skriften som Gud Fadern har talat och det var när det gällde Hans Son.

Apostlen Paulus varnar för falsk evangelium och falska andar.  Han varnar  också att även om en ängel från himlen kommer med ett annat budskap än det han har predikat bör de kristna förkasta det.

Kom igen med dina tankar runt detta.  Jag (vi) skall försöka hjälpa dej!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2012-10-25 08:57
#3

Hej Yataz!

För det första, vad roligt att du känner att du kommit närmare Jesus! Hoppas det ska få fortsätta så!

Tack för ditt svar också Woodland! Jag känner inte alls till Vassula men när jag läste här och såg på videon kände jag inte alls frid. Det kändes inte som att det kom från Gud.

Sen kan jag konstatera att det mesta som står i texten här ovan "från Jesus" till största delen är väldigt bibliskt, dock finns det en ton i det som väcker fascination till den här personen så som han uppenbarar sig genom Vassula istället för att peka mot Bibelordet.

Det är MYCKET vanligt inom new age eller varhelst "Jesus" eller "änglar" uppenbarar sig att budskapet som förmedlas påminner väldigt mycket om något Jesus skulle ha sagt. Demoner har också råkoll på personen Jesus och allt han sagt. Ibland är det svårt att avgöra om något är sant och äkta bara genom att analysera orden. Vem som helst kan säga något som är sant, det viktiga är om källan är Gud eller inte.

Och det är mycket vanligt inom new age med gudier eller änglar eller till och med "jesusar" som uppenbarar sig fysiskt och synligt och kommer med budskap, som verkar fina, problemet är att dessa uppenbarelser knyter människor till sig, och inte till Bibeln eller till Gud. Människan blir till slut en efterföljare bara av dessa uppenbarelser och blir till slut blind för att avgöra om uppenbarelserna är goda eller inte. Dessa "änglar" eller vad det nu är kommer ofta med subtila hot som med tiden blir mer och mer allvarliga. T ex, "jag blir ledsen om du inte stannar hemma ikväll och lyssnar på mig", "viktig information kommer gå förlorad om du inte skriver ner det här nu", "människor kommer dö om du inte gör som jag säger". Till slut kan en människa vara helt bunden och bara göra som dessa uppenbarelser säger. Det är otroligt tragiskt.

Satan vill helt enkelt använda sanningen till att förleda oss. Han viftar med sanningen för att locka oss, och blandar diskret in lite mer och mer lögn efter hand.

Jag förstår att det verkar bra det du berättar om att Vassula inte tar ut vinster m.m, men jag tror heller inte att hon på något vis menar något illa eller är ute för att luras. Inte konstigt att hon tror på sina uppenbarelser efter dessa profetior som gått i uppfyllelse t ex. Men det är inte dessa saker som är viktiga - det viktiga är om källan verkligen är Gud eller inte. Vem som helst kan som sagt säga något Gud skulle ha sagt, men om inte källan är Gud så är det något orent som är ute för att skada oss.

Fortsätt gärna dela dina tankar med oss Yataz, förstår att det här nog inte är helt lätt för dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Yataz
2012-10-25 21:36
#4

Hur många av er känner till Heliga Birgitta och hennes uppenbarelser? Sa man kanske likadant om henne innan hon blev helgonförklarad?

Att kyrkorna är skeptiska säger inte mig så mycket. Klart de är. Med all respekt för samtliga kyrkor och samfund, men man blir även som vanlig person bemött annorlunda här och jag har inte alltid positiva erfarenheter. För mig är tron att leva i kärlek och gemenskap med varandra, inte att utesluta någon.

Jag har haft mycket tankar kring detta senaste tiden. Jag kallar mig kristen för jag tror på Jesus Kristus och för mig kallas religionen, för att gå Kristus väg, för Kärleken. Vi ska älska varandra. Allt vi gör ska vi kunna göra med kärlek.

Jag har kommit fram till att oavsett kyrka så är inte min tro bunden till någon av dem. Min tro finns i mitt hjärta. Det betyder inte att jag inte går till kyrkan, för det gör jag. Jag firar ibland mässa i Svenska kyrkan och hjälper även till under gudstjänsten. Men för mig är det viktigt att vi tar med oss tron i våra hjärtan och inte bara till gudstjänsten, lämnar den där och går hem och gör onda saker. Ser det tyvärr ganska ofta. Att folk går till kyrkan men inte tar till sig eller lever efter ordet. Vad är det då för mening?

Angående det ni kallar New Age så har jag inget emot det. Jag tror att vi alla har skyddsänglar och jag tror att vi mer eller mindre har kontakt med dem. Jag har själv haft för många andliga upplevelser för att inte tro på det. Däremot är det där viktigt att be om beskydd och fråga om budskapen kommer med ljuset. Då vet man. Men budskap är inget man ska ta för att styras efter, man ska alltid känna vad som är rätt i sitt hjärta. Jag kan själv lägga änglakort, men förutspår aldrig framtid för det går inte anser jag. Utan fokuserar mer här i nuet.
Jag ser på tv-programmet Det Okända och tycker det är väldigt bra och tror. Samtidigt som jag är Kristen med min tro på Jesus. Jag tror också att vi alla har en helande förmåga och kan utveckla den mer om vi vill. Även detta tycker jag är intressant.

Angående att sätta sig över apostlarna så delar jag inte denna åsikt. Vi är alla Guds barn, utan rang.
Ljungfru Maria, var hon inte också en vanlig enkel kvinna som utvaldes av Gud att födda Guds barn, Jesus?

Jag läser bibeln varje dag och förstår mer för varje dag. Men vad är det som säger att allt tar slut där. Förmedlade verkligen Gud bara budskap denna tid? Är det inte ett sätt att säga att han idag inte är med oss, att han idag inte finns? Jag tror att Gud finns och jag tror att han förmedlar saker till oss ännu idag.

Vill klargöra att jag tycker denna diskussion är viktig och att jag inte menar något illa med detta inlägg. Jag anser inte att någon kan säga vad som är rätt eller fel och jag skriver mina tankar med ödmjukhet. För vem vet vad som är rätt och fel? Jo, endast Fadern själv.

Jag har även delat dessa tankar och andra tankar om Jesus och änglar med min församlings Präst och det är mycket intressant och givande att diskutera detta.

Tids nog får vi nog alla veta…

Love and Peace!

Yataz

Yataz
2012-10-25 21:49
#5

För att tillägga, sanningen är inte alltid fridfull…men när något dåligt sker kommer friden därefter. Allt som beskrivs i Bibeln är inte heller fridfullt.

Vill också dela denna länk med er:

http://www.tlig.org/en/mission/reports/2010/south-africa-2010/

Vassula har också internationella hjälporganisationer för de fattiga, Mariahusen.

Hon har också tilldelats tre Gold Peace Award. Hon har suttit bland imamer och buddistiska munkar och delat med sig av sitt ord.

För den som är intresserad kan man läsa mer på
http://www.tlig.org

Var och en får bilda sin egen uppfattning Glad

Yataz

Skunken
2012-10-25 22:08
#6

#4 Kände igen mig i mycket i din text, Det kändes upplyftande att läsa den och se att fler har liknande tankar som jag ;) Det finns så många sätt att se på saker och ting och vi är alla olika :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Woodland
2012-10-25 22:42
#7

#4-5

Bra att du ger dina synpunkter Yataz.

Kan du berätta  HUR Vassela Ryden kom till Gud?   Känner du till omständigheterna?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Yataz
2012-10-26 01:33
#8

#7 Jag har precis börjat läsa, men det jag har förstått är att hon först fick kontakt med sin skyddsängel Daniel och därigenom senare kom i kontakt med Gud.

En dag höll Vassula på att skriva något, men hennes hand styrdes till att rita ett hjärta. Från hjärtats mitt ritades en ros som växte ut från hjärtat. Det var då hennes skyddsängel presenterade sig som Daniel. Och sedan fortsatte samtalen.

Jag kan förstå skeptisen av detta. Men att helt förkasta och säga att detta är osanning tycker jag inte man kan göra. Det har funnits många sekter och talare innan. Men på många sätt leder det till fördärvet och man kan se att det inte är gott.

Men jag kan inte se vad Vassula gör för ont. Jag tycker hon har gjort mycket gott för mänskligheten. Oavsett om allt detta är riktigt eller inte så har hon visat en viktig sak och det är vad en enda människa kan åstadkomma när man står fast i sin tro. Tänk om vi alla hade lite den kämparglöden att göra gott för andra, att leva i kärleken, då skulle världen se annorlunda ut mot vad den gör.

Och det var inte riktat som kritik mot någon utan mer som en eftertanke. Jag känner på många sätt att jag själv skulle kunna göra så mycket mer för en bättre värld och jag kan inte låta bli att inspireras av det hon gör.

Nu är jag precis i början av att läsa och jag har även blivit inbjuden till en bönegrupp. Under tidens gång kommer jag känna mig för och ta reda på vart jag står i min tro. Vart jag slutligen står får tiden utvisa, men än så länge känner jag så som jag beskrivit.

Jag hoppas jag kan få dela mina tankar med er under min resa.
Om det ej är önskvärt får ni ta bort det jag skriver..

Ljus och kärlek till er alla!

Yataz

Woodland
2012-10-26 10:29
#9

# 8

Jag har precis börjat läsa, men det jag har förstått är att hon först fick kontakt med sin skyddsängel Daniel och därigenom senare kom i kontakt med Gud.

Jag hörde hennes berättelse om sin omvändelse i videon- Ängeln Daniel förde henne till Fader Gud och sedan kom Jesus in i bilden som den "Det heliga hjärtat".

Så Jesus som genom hela NT framhölls som enda vägen till Gud kommer in som 2:a efteråt.  Hon blev ett Guds barn utan Hans medverkan som försonare. Detta är mycket, mycket allvarligt.

Änglar har inte denna uppgift i Guds rike.  Vi är  också varnade för att Satan gör sig till en Ljusets Ängel: dvs. vacker, ljuv, till synes god och kärleksfull. Jag har lagt märke till att Jesus förminskas i hennes upplevelse och i hennes uppenbarelser och i läran.  När Gud den gode Helige Ande ger upplevelsen blir Jesus den som överlägsen upplyfts och bärs fram.

Vi betraktar bibeln som Guds ord.  I den talar Jesus om bl.a. hur man blir frälst (räddad).  Jesus är väldig bestämd. Jesus svarade honom: »Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig.< Johannes Ev. 14:6

Vi som tillhör Herren är alla frälsta av Hans nåd men Apostlarna's läror i NT är den kristna kyrkans grund.  Bibeln (GT och NT) är färdigskriven.  Allt vi troende tar till oss måste prövas efter den. Den befallningen har vi i GT och NT. (Jag håller inte helt med läran som kyrkorna jag nämnde i mitt inlägg, förespråkar men de har tolkat detta med Ryden rätt.)  De Protestantiska kyrkorna gör förmodligen  samma bedömning.  Att din präst verkar vara intresserad är kanske ett tecken på att h/h bryr sig om dig och vill hjälpa dig till urskiljning så småningom.  Det är svårt att säga.

Det går att resonera mycket angående  hennes uppenbarelser om framtiden. Men med facit i hand frågar jag mig - Efter mer än 2000 år av den kristna kyrkans existens är det nödvändigt att få ytterligare uppenbarelser?  Räcker inte bibelns uppenbarelse hela vägen hem till Gud?

En dag höll Vassula på att skriva något, men hennes hand styrdes till att rita ett hjärta. Från hjärtats mitt ritades en ros som växte ut från hjärtat. Det var då hennes skyddsängel presenterade sig som Daniel. Och sedan fortsatte samtalen.

Vi har hört om detta förut.  Det kallas för automatisk skrift. När Gud gav uppenbarelsen i skriften gick det aldrig till på det viset_. Detta är en typisk okult förteelse.  Gud styr inte sina barn på det viset.  Han behandlar oss med integritet och respekterar den intelligens vi har fått av Honom.  De som skrev ner bibeltexterna skrev under den Helige Andes inflytelse._

Jesus själv varnade - Ty människor som falskeligen säga sig vara Messias skola uppstå, så ock falska profeter, och de skola göra stora tecken och under, för att, om möjligt förvilla jämväl de utvalda. Mat 24:24

Jag tycker hon har gjort mycket gott för mänskligheten. Oavsett om allt detta är riktigt eller inte så har hon visat en viktig sak och det är vad en enda människa kan åstadkomma när man står fast i sin tro.

Kära Yataz - vad har hon gjort som kan jämföras med den kristna kyrkans arbete genom årtusenden?

Gärningar per sig är ingen tecken på att någon talar Guds sanning utan det är om det de säger överensstämmer med bibelordet.

Jag känner muslimer, buddhister, ateister osv. som har gjort/gör mångahanda goda gärningar.   Gemensamt för dem är att allihopa förnekar Jesus som Guds Son och ende frälsaren.

Om det ej är önskvärt får ni ta bort det jag skriver..

Vi vill gärna resonera med dig så fortsätt gärna!

Av egen erfarenhet kan jag säga att det är lätt att bli lurad.  Det svider och är en enorm prestigeförlust på det mänskliga planet att bli korrigerad av Herren. Men Han gör allt gott för sina barn och man är tacksam efteråt.  Se bara på apostlen Paulus. . .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Yataz
2012-10-27 00:22
#10

#9 Jag är osäker till hur allt startade. Jag har en sk samlingsbok, men första boken om hur allt började har jag inte så jag kan inte helt utala mig om det du hört ännu.

Men att Jesus förminskas i henne texter kan jag inte alls hålla med dig om. I boken jag har med samlade budskap är det till största delen just Jesus som omnämns.

I bönegruppen som jag är inbjuden till imorgon ska även en präst delta. Han brukar delta i denna grupp och sprider själv detta med Sant Liv i Gud.

Du ställer frågan om det är nödvändigt med ytterliggare uppenbarelser? Ja jag tror det, därför att många av oss glömt. Många av oss har tappat vår tro och vi behöver påminnas och hitta tillbaka till Bibeln.
Jag tänker också så här, varför skulle bara uppenbarelser komma för mer 2000 år sedan och inte idag?
Och jag tror inte riktigt jag fick svar om Heliga Birgitta?

Hämtat från Wikipedia om Heliga Birgitta:

"Hon kände sig kallad att vara 'Kristi brud och språkrör'."

"I uppenbarelserna fick hon uppdrag av Gud, Kristus och Maria att föra ut budskap till såväl politiska som kyrkliga ledare. Men där finns också dialoger med helgon, döda personer m.fl."

"En tidig kritikerröst till Birgitta kom med Martin Luther, som kallade henne för ”die Tolle Brigit” (den galna Birgitta). Bland reformationsbiskoparna i Sverige fanns nedlåtande tonfall mot Birgitta. I Svensk krönika kallar Olaus Petri hennes uppenbarelser för ”dagdrömmar.”"

Nu säger jag inte att Vassula är eller kommer att bli ett helgon och att allt hon säger stämmer. För det kan jag inte veta. Men jag tycker att man ska tänka på att det kanske är så här, att det kan vara sant.

Jag tror inte Vassula är ute efter att skrämmas, utan bara förmedla det som egentligen även Bibeln säger. I Bibeln pratar man också om en sk domedag. Jag läste i dagens bibeltext följande:

_"Med himmelriket är det också som när man lägger ut ett nät i sjön och får fisk av alla slag i det. När det är fullt drar man upp det på stranden och sätter sig ner och samlar den goda fisken i korgar och kastar bort den dåliga. Så skall det också bli vid världens slut. Änglarna skall gå ut och skilja de onda från de rättfärdiga och kasta dem i den brinnande ugnen."
_(Matt 13:47-51)

Därmed så arbetar änglarna alltså för Gud.

Och man kan också läsa följande:

"Dom över jorden
Herren skall föröda jorden, han skall ödelägga den, härja hela dess yta, skingra dess inbyggare. Då går det prästen som folket, husbonden som slaven, matmodern som pigan, köparen som säljaren, långivaren som låntagaren, borgenären som gäldenären. Öde och förödd blir jorden, skövlad och plundrad. Detta är vad Herren har talat. Jorden sörjer och vissnar, hela världen förtorkar och vissnar, jordens höjder förtorkar. Jorden har vanhelgats av dem som bor där: de har överträtt lagarna, kränkt rätten, brutit det eviga förbundet. Därför fräter förbannelse jorden och de som bor där får bära sitt straff. Därför blir jordens invånare färre, bara en liten rest blir kvar."
(Jes 24:1-7) Menar du att detta budskap är mer fridfullt än det Vassula kommer med? Säger inte hon samma sak?

Angående automatisk skrift så styrs förvisso handen och handskriften blir ju en helt annan än hennes egen. Men det är bara med hennes tillåtelse det sker och alltså inget påtvingat. Hon var inte tvingad att fortsätta skriva, men valde själv att göra det. Och skulle hon välja att sluta skulle ingenting alls hända. Och enligt henne hör hon att Jesus (eller Maria, ärkeängel Mikael m.m.) kallar på henne och det är då hon sätter sig och skriver.

Vad hon har gjort som kan jämföras med den kristna kyrkans arbete? Jag jämför inte henne med kyrkans arbete. Det var inte så jag menade. Kyrkans arbete är gott och jag är glad över att de ännu idag gör så mycket för människor som på olika sätt är i nöd.
Det jag menade var att hon, som enskild person, gjort mycket gott. Något som visar på vad en enda person kan göra om viljan, kraften och tron bara finns där.

Visst är det många av annan tro som gör mycket gott för mänskligheten och det gläder mig mycket. Där det finns kärlek finns det hopp. Och det är ju just detta Jesus vill, att vi ska älska varandra oavsett.

Ja av egen erfarenhet vet jag också hur lätt det är att bli lurad. Jag är själv skeptiker och kan inte säga att jag är säker på detta. MEN jag kan inte heller vara säker på att det inte stämmer. Jag vill personligen ta reda på mer, läsa mer och sedan se vad jag kommer fram till.

Angående aposteln Paulus förstod jag inte riktigt vilken liknelse du ville ge? Han förföljde ju Jesus och hans lärjungar, men blev sedan omvänd. Kan inte se vem som förföljer Jesus här? Detta är ingen ny lära. I dessa budskap anges också klart och tydligt att Bibeln är sanningen.

Jag ska gå till bönegruppen i morgon och tar mer än gärna med mig dina frågeställningar och tar upp det med prästen som deltar. Kan vara mycket intressant att höra utifrån hans synpunkter.

Jag återkommer gärna och berättar hur det var. Då vet jag kanske också lite mer hur jag känner för allt detta, för jag vet inte riktigt vart jag står ännu.

Tack för att jag får diskutera med er systrar och bröder!

Allt gott till er med ljus och kärlek

Yataz

Yataz
2012-10-27 00:23
#11

#6 Tack Skunken Glad

Ljus och kärlek

Yataz

OlgaMaria
2012-10-27 09:26
#12

Desto mer jag läser om Heliga Birgitta desto mer skeptisk blir jag till hennes uppenbarelser. Hon propagerade för krig, spred falska anklagelser om kungafamiljen och hade allt för mycket samröre med döda, något Bibeln förbjuder oss att söka.

När det gäller Vassula så tror jag absolut inte att hon 1. far med osanning 2. försöker skrämmas eller 3. menar något illa

Däremot tror jag att källan till hennes uppenbarelser inte är Gud och då spelar det ingen roll om Vassula 1. gör bra saker 2. säger saker som är sanna eller 3. kommer med profetior som går i uppfyllelse

När jag säger att jag inte känner frid när jag läser hennes text eller ser på videon så handlar det inget alls om innehållet i hennes budskap utan hur min ande reagerar. Gud har gett de troende gåvan av urskiljning så att vi ska kunna skilja på det som kommer från Gud och det som inte gör det.

När det gäller den andliga världen så kan inget av den kalibern som hos Vassula ske utan vår tillåtelse. Vi bestämmer över vad som får påverka oss, men vi kan bli lockade, frestade och lurade.

När jag tittar på Vassulas hemsida och läser t ex budskapen från Jesus så läser jag något som väldigt mycket liknar något Jesus skulle kunna ha sagt, och allt på sidan verkar gott och bra. Målningarna av Jesus är vackra och liknar andra Jesusmålningar, MEN jag känner som en värk i min ande konstant. Trots allt detta jag sagt så känns det inte bra. Jag resonerade lite med min man om detta i morse och jag uttryckte mig så här: "När jag tittar på Jesusmålningarna så är det som att jag tittar en demon i ansiktet". Jag blev lite chockad över den känsla som kom när jag hade sagt detta, för innan hade jag brottats lite med den här ofriden, men när jag sagt detta så kom en sån frid och glädje. Det var som att jag bara fick en sån bekräftelse på att jag upplevde det hela rätt.

Förstår att det är otroligt konfrontativt att säga så här, men jag kände att jag skulle säga det precis som jag upplevde det.

Jag ber för dig Yataz att du inte ska bli stukad i din relation till Jesus. Jag ber att du ska komma den sanne Jesus närmare och att du ska få bli stärkt i din tro.

En tanke jag fick kring det här med automatisk skrift och att få en annan handstil än sin vanliga - när människor är demonbesatta kan de börja prata eller skrika med en annan röst än sin egen. Däremot när någon talar i tungor under inflytande av den Helige Ande så är det alltid med sin egen röst och man väljer själv att tala ut. Det är ord från Gud som man inte själv kan tyda för det mesta, men de kommer med ens egen röst, därför att Gud skapat oss med en ande som ska samverka med Gud. Däremot när en ond ande påverkar oss så börjar den anden göra våld på vår ande, så att en annan handstil och en annan röst kommer ut från vår kropp. Så verkar inte Gud. Han verkar i harmoni med vår ande.

Förstår verkligen att du har svårt att se det negativa eller hemska med Vassula, det har jag med! Men jag kan ana att det är något orent som lurat henne, och andra genom henne.

Guds frid!

Ursäkta om det här blev korthugget eller bristfälligt på något annat sätt. Har ammat, ätit frukost, och blivit tjatad på av en fyraåring under tiden. Haha… ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2012-10-27 23:29
#13

# 10

En förtydligande ang mitt förra inlägg -

Därmed så arbetar änglarna alltså för Gud.

Javisst men inte till att föra folk till Gud Fader direkt.  Jag skrev -

Så Jesus som genom hela NT framhölls som enda vägen till Gud kommer in som 2:a efteråt.  Hon blev ett Guds barn utan Hans medverkan som försonare. Detta är mycket, mycket allvarligt.

Änglar har inte denna uppgift i Guds rike.

--------

Ang. liknelse med Paulus. . .

Jag skrev - Av egen erfarenhet kan jag säga att det är lätt att bli lurad.  Det svider och är en enorm prestigeförlust på det mänskliga planet att bli korrigerad av Herren. Men Han gör allt gott för sina barn och man är tacksam efteråt.  Se bara på apostlen Paulus. . .

>>mig som förut var en hädare och förföljare och våldsverkare. Men barmhärtighet vederfors mig, eftersom jag icke bättre visste, när jag i min otro handlade så.<< 1 Tim. 1:13

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Yataz
2012-10-27 23:53
#14

#12 Vilka bilder menar du? Jesu-bilden på svepeduken?

Det är inget Vassula själv målat. Du kan läsa mer om det här:

http://www.slig.se/SantLiv/slig/skrud.html

Jag vill tacka er alla för era tankar och att jag fått dela detta med er!

Sedan igår bad jag om vägledning i detta. Jag bad att den Helige Ande skulle visa mig den rätta vägen. Jag bad till Gud i Jesu namn, att visa mig vägen. Och det kommer jag fortsätta att göra.

Idag deltog jag i bönegruppen och vi hade mycket samtal kring skeptisen kring detta och de hade stött på samma sak. Att vara skeptisk är inget lustigt alls, även i budskapen som Vassula får framhäver Jesus själv hur han älskar att hon först tvivlar. Att hon tänker efter innan hon tar ett beslut att gå vidare steg för steg.

Vi är en så kallad ekumenisk bönegrupp och vi ber för enheten hos kristna. Vi alla kristna är ett! Det är vad Jesus förmedlar idag. Han vill inte att vi delas upp i så många olika grupper som är nedlåtande mot varandra. Vi alla är kristna och ska alla vara ett!

Vi bad att Gud skulle visa oss vägen, att den Helige Ande skulle styra oss på rätt väg. Vi bad rosenkransen tillsammans och vi läste ur Bibeln. Ja, inget lustigt alls.

Jag kände bara kärlek, värme och en tacksamhet över att vara en del av ljuset. Så för mig känns detta rätt väg att gå.

Ville bara dela med mig lite.

Jag önskar er allt gott och jag tar med er i min bön.

Hoppas på många givande samtal här på sajten, då jag gärna stannar kvar.

Ljus och kärlek till er alla!

Yataz

Yataz
2012-10-28 00:08
#15

Och jag måste klargöra en sak som jag tidigare misstog mig om. Så här står det om Vassula:

"Hon hör först en inre röst och skriver sedan ner budskapet med förändrad handstil, helt olik hennes egen."

Då är det alltså inte fråga om automatisk skrift som många vill påstå och som jag då också först uppfattade.

Yataz

Yataz
2012-10-28 01:56
#16

Aha, nu förstår jag hur jag tog det för automatisk skrift. Det var tydligen så hon först fick kontakt med sin skyddsängel. Hon beskriver att det var som om någon höll hennes hand när hon skrev.

Men i boken med budskapen, när hon fått kontakten med Jesus, står det skrivet att hon först hör en inre röst och sedan skriver hon ner budskapet på det sätt jag nämnde ovan.

Ursäkta att jag nu rörde ihop det Flört

Yataz

Camillhe
2012-10-28 03:08
#17

Vi är en så kallad ekumenisk bönegrupp och vi ber för enheten hos kristna. Vi alla kristna är ett! Det är vad Jesus förmedlar idag. Han vill inte att vi delas upp i så många olika grupper som är nedlåtande mot varandra. Vi alla är kristna och ska alla vara ett!

Där har vi ett grundläggande problem. Alla är INTE kristna och därför kan inte alla vara ett. Bibeln talar mycket om att urskilja andar, att inte låta sig luras av djävulen förklädnader och att vi kristna har ett stort ansvar att hålla vår tro ren och biblisk.Och vi har också ett ansvar att stå emot och upplysa om när ngn eller ngt går emot Guds ord.

Vassulas lära är inte biblisk. Och det är inte Gud som använder henne. Det handlar inte om fördömande, utan det handlar om att tror man på Bibeln so Guds ord så ser man tydligt när ngn undervisar Guds ord eller något annat.

Att visa tydligt vad som är bibliskt eller ej är viktigt, att visa när demoniska influenser är inblandade är oerhört viktigt. Bibeln är komplett. Att fördöma en lära är inte samma sak som att fördömma en människa. Vi ska älska våra medmänniskor, men det är inte kärlek att se på och vara tyst när de blir lurade.

Vassula har vandra från samfund till samfund och blivit utesluten, portad etc därför att kyrkorna har sett att det hon lär ut är en villolära.
Även inom Svenska kyrkan börjar man ta avstånd från henne.

Yataz
2012-10-28 11:11
#18

#17 Jag förstår inte riktigt vad du menar med INTE kristna? Det handlar om att enas inom kyrkan, inte att lämna kyrkorna och göra annat.

I vår bönegrupp är vi från olika kyrkor allihop och vi går även till våra olika kyrkor. Men vill vara med och arbeta för att alla kyrkor tillsammans ska enas och bli ett. Vi är alla kristna genom att vi följer vår Herre Jesus Kristus, oavsett om vi är katoliker, protestanter och ortodoxa. Så varför dela upp oss i olika grupperingar?

Jag anser att man först måste ta del av en lära innan man kan utesluta den och det är vad jag tänker göra nu. Så länge jag inte strider mot Guds ord och Bibeln gör jag inget fel. Och jag samtalar även med präster under tidens gång. Anser inte att någon annan kan vägleda mig i detta och jag skrev inte här för att jag ville ha vägledning och bli räddad. Jag ville dela med mig.

Jag väljer här att avsluta diskussionen. Tack för alla åsikter och tankar som delats med er!

Yataz

Camillhe
2012-10-28 13:23
#19

"Jag förstår inte riktigt vad du menar med INTE kristna? Det handlar om att enas inom kyrkan, inte att lämna kyrkorna och göra annat.

I vår bönegrupp är vi från olika kyrkor allihop och vi går även till våra olika kyrkor. Men vill vara med och arbeta för att alla kyrkor tillsammans ska enas och bli ett. Vi är alla kristna genom att vi följer vår Herre Jesus Kristus, oavsett om vi är katoliker, protestanter och ortodoxa. Så varför dela upp oss i olika grupperingar?"

Förstår jag dig rätt med att du anser att alla som kallar sig kristna är kristna och bör enas?

Tyvärr så fungerar det inte så. Ska kyrkor kunna enas, måste de ha samma grund. Samma bas i tron. Den basen är Bibeln. Och tron på Bibelns Jesus. Många sekter, samfund och rörelser har gjort en egen Jesus. En bekvämare och enklare Jesus. En Jesus som bara predikar kärleksbudskap och där allting är ok.

Att anse att man måste ta del av en lära innan man kan utesluta den låter både oroväckande och väldigt omständigt. Med tanke på alla läror som finns därute så har man ett stort jobb framför sig. Samtidigt ser jag absolut inget fel i att man studerar olika läror och rörelser, däremot är det en tuff väg att gå om man inte har grunden med sig.

Något som gör mig sorgsen och fundersam är att du väljer att vilja följa en bok. Skriven av en mycket tveksam person. Varför? Om du söker dig till kristendomen, varför inte läsa "boken" som kristendomen är byggd på, dvs Bibeln först och främst? Varför behöver man någon mellan sig själv och Jesus, i detta fallet Vassula? Du kan ju ha en personlig direktrelation med Jesus, och har inget behov av mellanhänder.

Sen kan man vilja läsa böcker för att få lärdom och inspiration. Jag skulle vilja rekommendera dig en författare som jag tror du skulle kunna ha stor behållning av på din resa.

Han heter Tomas Sjödin och skriver om sin tro och sitt liv. Och om hur han mitt i sin extremt svåra kamp för sina barn, ändå finner tröst och stöd i Gud.

Yataz
2012-10-28 13:49
#20

För att klargöra vart jag står:

För mig finns bara en Jesus, oavsett vad man tror.

Läser du högre upp så vet du att jag läser Bibeln. Det gör jag faktiskt varje dag och känner väldigt frid av det.

Vassulas bok kompletterar jag med och läser och finner det hon skriver mycket intressant.

Jag sätter ingen emellan mig själv och Jesus. Att jag läser olika böcker betyder inte att jag gör det. Jag har min tro i mitt hjärta och den kan ingen störa, ingen bok i världen, ingen människa i världen. Min tro är min egen och står mellan mig och Gud själv!

Jag har påpekat att jag missuppfattat sajtens syfte så jag väljer att inte diskutera vidare.

Tack för mig!

Jag önskar er Guds frid och Hans rika välsignelse!

Yataz

Annons:
OlgaMaria
2012-10-28 19:41
#21

Hej igen Yataz. Tråkigt om du inte vill skriva mer här. Jag tror det är en värdefull diskussion och jag vill inte att du ska ta illa vid dig!

Jag tror också att vi alla kristna är ett, och det tror jag att mina vänner här inne också gör. Sen så är det kanske inte så lätt alltid att var och en som kallar sig kristen är det, vilket också Jesus säger.

Matt 7:21 Inte skall var och en som säger Herre, Herre till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. 22 Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? 23 Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!

Därför kan vi inte urskiljningslöst acceptera varje person och varje sammanhang eller kyrka som kallar sig kristen, då skulle Jesu budskap och Bibelns ord kunna urvattnas och tappa sin kraft. Däremot vill vi agera i kärlek.

Rom 12:18 Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och beror på er.

Jag tror att kristna finns i nästan alla läger, men det är inte så enkelt att var och en som talar om Jesus känner honom och följer honom. Jag kan inte säga något om dig eller din bönegrupp, det är heller inte avgörande vilka böcker man läser eller vilka personer man tar intryck av, utan om man låter sig ledas rätt av Gud tids nog.

Bibeln är mycket tydlig med att vi ska pröva alla andar, pröva profetiska tilltal m.m. Därför är såna här diskussioner oundvikliga, vi får helt enkelt försöka vara så kärleksfulla vi kan.

Apropå Jesus-målningarna jag nämnde tidigare så hittade jag dem på den här länken. http://www.tlig.org/en/mission/reports/2010/south-africa-2010/

Om du scrollar ner lite ser du dem. Det stod att Vassula har målat dem.

Gud välsigne dig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Detlösersigförhoppningsvis.]
#22

Bara för att jag är lite nyfiken, Theresia, och Du får naturligtvis välja om Du vill svara eller inte. Men har Du hört någon i liksom riktiga livet demonbesatt tala i tungor eller använda automatisk skrift? Eller är det mer något Du har läst om i litteratur  eller hört det predikas om eller sett på film? Principer att gå efter när det gäller saker och ting som man uppfattar som kontroversiella är naturligtvis om det förhärligar Jesus och sätter Honom i Centrum, jag menar om nu Vassula Ryden får en ändrad handstil eller låter konstigt så spelar ju det ingen roll i sammanhanget om nu Jesus Kristus blir förhärligad genom det. Jag har inte läst hennes böcker men det centrala i Kristen tro är ju ändå Jesu död och uppståndelse och vad det innebär för mänskligheten. Om Hennes böcker istället leder bort ifrån Jesus eller ifrågasätter frälsningen osv ja då får man kanske ha ett samtal kring det.

Allt Gott!

OlgaMaria
2012-11-15 09:03
#23

#22 Hej! =)

Nej, jag har inte hört någon själv tala i tungor med en annan röst eller använda automatisk skrift, men de människor och böcker som berättat om detta har jag bedömt som trovärdiga.

Jag förstår hur du tänker och egentligen har du rätt i att det viktiga är om Jesus blir förhärligad eller inte. Det är bara det att ibland är det inte helt uppenbart om något förhärligar Jesus eller inte. Det kanske tycks som att det borde vara en enkel sak att avgöra men jag tror inte att det är det alla gånger.

T ex så blev en låt som hette "Healer" väldigt populär för några år sen. Den handlade om att Gud är den som helar oss, och väldigt många människor upplevde att de verkligen mötte Gud genom den låten (vilket de kanske gjorde). När jag hörde och såg låten genom ett youtubeklipp så blev jag dock illa berörd. Jag förstod inte riktigt varför för det var en fin låt med bra text. Jag försökte typ uppskatta låten men det var någonting som tog emot. Mannen som skrivit låten och som framförde den "hade cancer" och uppträdde på scen med syrgasslangar. Detta gjorde liksom att låten berörde många människor väldigt mycket mer.

Hur som helst visade det sig snart att mannen inte var sjuk över huvud taget och att han fejkat allting. Så då förstod jag varför jag känt mig illa till mods.

Låten förhärligade absolut Jesus, på ytan, men i efterhand kan man förstå att det här kan ha blivit väldigt destruktivt för många människor, som upplevt så starka känslor i samband med låten och sedan får höra att det inte var på riktigt. Det blir inte så lätt att hantera det kanske.

Därför måste allt prövas, oavsett om det verkar fint och bra på ytan.

Tror som sagt inte att Vassula Rydén är någon lögnare, men jag tror inte att hennes uppenbarelser kommer från Gud. Och det är väl kanske när något ligger väldigt nära den kristna tron, utan att vara äkta, som det skadar människor som mest. :-/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Detlösersigförhoppningsvis.]
#24

Hej Theresia, Tack för Ditt svar!Glad

Absolut måste allt prövas, men problemet kvarstår ju om människor prövar och upplever olika om samma sak.  Vems upplevelse av situationen skall man då gå efter? Den som har längst erfarenhet, mest kunskap eller som läser bibeln flera timmar om dagen eller den som menar att den har andebedömningens gåva? Vära upplevelser färgas helt klart av vår historia och säkerligen från vilken kyr klig tradition vi kommer ifrån.Jag menar inte att andebedömningens gåva inte existerar jag menar bara att det inte  heller med att pröva saker och ting  är lätt att hantera. Det finns en del människor som ställer sig uppe på muren och ivrigt spejar och ropar med varningens röst ner till de andra så fort något kommer emot dem som de inte känner igen. Ibland tänker jag mig varför man inte dröjer med att ropa eller förkasta så man hinner få tid att både utvärdera och rannsaka sitt eget hjärta och det som kommer emot en. Eller helt enkelt lägga det i Guds händer.

Om man tappar sin tro för att någon stått med en gitarr iförd syrgasslangar och fejkat sitt sjukdomstillstånd ja då är det nog tid att kanske se över vad man bygger sin tro på om det är på  mänskliga prestationer och häftiga känslostormar  ja då lär man till slut bli besviken är jag rädd. Jag hoppas dock innerligt att Gud på något sätt ändå har kunnat verka in i de människors hjärtan som blivit lurade av denna man.

Det är viktigt att vi hjälper, stärker och uppmuntrar och korrigerar varandra i vår vandring i det kristna livet jag tänker mig att det är där andebedömningsgåva kommer in inte för att härska och förkasta utan att för i den bedja och betjäna och alltid med Bibeln som grund.

OlgaMaria
2012-11-22 01:37
#25

#24 Jag håller med dig i allt du skriver. Ibland drar vi för snabba slutsatser om andra, vilket Jesus varnade oss för att göra. Och ja, det kommer nog alltid vara så att det bland kristna finns en massa olika uppfattningar om saker och ting. Vem ska man lyssna på undrar du? Jag tror att alla behöver pröva allt i den mån det är relevant för dem. I vissa fall kommer människor välja att gå på någon annans uppfattning men det gör man ju för att man tycker att den uppfattningen är trovärdig eller att man uppfattat den personen som trovärdig innan. Ibland gör vi felbedömningar, men jag tycker nog det kristna livet är fullproppat av frågeställningar som vi försöker ta oss igenom. Med tiden blir vi förmodligen skarpare, visare och ödmjukare. Jag har här berättat vad jag tror i den här frågan. Du måste givetvis inte tro som jag och det är ok! Jag antar att du inte kan tro som jag därför att du inte fullt ut förstår hur jag kan vara så säker på att det är så som jag tror. Ingen kan bestämma vad någon annan ska tro. Det råder vi bara över själva. Så jag tror alla kan fundera och att vi kan diskutera med varandra och att det är nyttigt. Vi kommer inte ifrån olikheterna. Därför kommer vi inte heller ifrån diskussionerna. Men det är nog nyttigt. Vi lär oss så mycket av varann.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Detlösersigförhoppningsvis.]
#26

Oh intressant svar, dock vill jag i alla fall göra ett försök till att förstå vad det är som gör att Du är så säker? Jag tror nämligen också liksom Du att man ständigt kan lära sig av varandra.

Camillhe
2012-11-22 08:46
#27

Jag tycker detta är en så pass intressant fråga att jag gärna skulle se den i en egen tråd. Vad innefattar "gåvan att skilja mellan andar", betyder "att pröva saker" att gå efter känsla, är det emotionella ngt som Gud gett oss att handla efter… Finns fler funderingar i det här och jag gör en ny tråd och kopierar in de sista inläggen.

Annons:
Camillhe
2012-11-22 09:48
#28

Över till Vassula Ryden.

Theresia, nu har du skrivit många gånger i tråden att du inte tror att Vassula far med osanning, inte är ngn lögnare etc. Och jag förstår verkligen inte vad du menar.

"Tror som sagt inte att Vassula Rydén är någon lögnare, men jag tror inte att hennes uppenbarelser kommer från Gud. Och det är väl kanske när något ligger väldigt nära den kristna tron, utan att vara äkta, som det skadar människor som mest. :-/"

Om ngt är oäkta, inte från Gud, är det då ändå sanning? För motsatsen till osanning måste väl vara sanning?

Betyder dina uttalanden att du tror att Jesus och Maria m.fl, använder Vassula?

Vassula hävdar att Jesus, Maria m.fl. använder henne och genom henne skriver texterna. Detta är enligt mig inte möjligt eftersom alltihop går emot Guds ord. Om det hon hävdar, inte är sant, så är det lögn.

OlgaMaria
2012-11-22 10:36
#29

#28 Låt mig förtydliga. Med lögnare menar jag en person som medvetet och uppsåtligt ljuger. Att säga något som är lögn i god tro gör inte en person till lögnare. Det är budskapet som är lögn. Jag tror att Vassula själv tror att hon talar sanning med andra ord. Det är skillnad på någon som medvetet hittar på saker och sprider detta som sanning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Candela
2012-11-22 17:06
#30

Har kollat en bit på youtube-filmen och får mest negativa vibbar kring detta..

OlgaMaria
2012-11-22 20:35
#31

Jag svarar på #26 här så kan vi diskutera allmänt om hur man prövar saker i den andra tråden.

#26 Jag kan precisera varför jag känner mig övertygad, men det är ju inte säkert att det övertygar dig. Andra har väl också redan preciserat i den här tråden varför de inte tror att Vassulas tjänst är från Gud.

På den här sidan berättar Vassula allt om hur allt började för henne. Jag har en del kunskap om hur guider/falska änglar eller dylikt uppenbarar sig för människor. Bland annat hade jag mycket kontakt med en person som levde extremt nära sina guider och änglar. Det jag kan konstatera är att Vassulas berättelse liknar dessa situationer långt mycket mer än något man kan läsa om i Bibeln.

Mannen jag kände hade levt på detta sätt under lång tid. Han var totalt styrd av dessa varelser. De bestämde vad han skulle äta, när han skulle sova och en väldigt massa mer saker. Hans liv var extremt destruktivt på alla sätt och vis. Han brukade berätta om allt han upplevde. Bland annat visade sig en "ängel" för honom då och då och det var något upprörande hur ängeln sa saker som jag själv gärna skulle skriva under på, men också en massa andra förvirrande och falska saker, plus rena obsceniteter. Men hur som helst. Det finns ingen som skulle säga något annat än att hans liv var tragiskt. Han missbrukade, hade galen ångest, hans lägenhet och hygien var rena misären.

Nu kanske många kan tycka att Vassula inte lever ett destruktivt liv, men hennes erfarenheter liknar den här mannens och andra med guider mycket mer än något som står i Bibeln.

När jag läser Vassulas berättelse lägger jag märke till hur "ängeln Daniel" tillsammans med hennes övriga erfarenheter har verkat manipulativt på henne. Det är en slags kärlek och bekräftelse som snart blandas upp med tillrättavisningar och bestraffningar, allt i en lagom takt för att Vassula ska bli helt lojal, redo att ägna timmar och åter timmar åt Daniel. Hon blir också så fäst vid honom att hon får en kris när han inte uppenbarar sig längre. Och hon sörjer att hon ska behöva umgås med "Jesus" istället för med Daniel. Dels är Bibeln tydlig med att vi inte ska ge änglarna en sådan uppmärksamhet. Dels finner jag det totalt orimligt att "Jesus" skulle mötas med så lite engagemang. När människor mött honom i Bibeln faller de ner som döda t ex, deras hjärtan brinner, de blir blinda av hans strålglans. Även människor idag som mött/sett Jesus kanske får se honom i en dröm eller en syn för en halv minut och blir förvandlade för livet. Det som Vassula beskriver låter inte alls som "the real deal", inte alls som den Jesus jag känner eller läser om i Bibeln.

Alltså. Vassula påminner mer om killen som var styrd av en mängd olika guider än om något i Bibeln. Guiderna gav honom omsorg, kärlek, bekräftelse, men också manipulering, tvång, hot, straff. Han var helt bunden. Han förklarade det som att den lilla flickan grät om han gjorde något fel t ex.

Jag hörde en berättelse en gång om en man som haft en liten flicka som guide. Han blev så småningom kristen och i samband med det fick han se flickans rätta ansikte - ett vidrigt demonansikte. Ja, som det står i Bibeln - Satan förklär sig till en ljusets ängel, eller kanske söt liten flicka som ska väcka vår sympati.

Förutom detta känner jag ett starkt obehag när jag läser Vassulas "profetior", ser hennes tavlor eller hör henne prata på ett youtubeklipp. Hon talar själv om att Daniel undervisat henne om urskiljningens gåva, men det är inte framför allt en kunskapsbaserad gåva, utan en nådegåva som Gud lägger ner i vår ande. Med hjälp av den gåvan kan vi se saker utan att ha någon kunskap om det fallet och utan att egentligen behöva följa några särskilda principer. Många sådana exempel finns i NT, t ex i apostlagärningarna. Min ande reagerar väldigt starkt på ett negativt sätt i fallet Vassula. När jag läser mer så hittar jag saker som bekräftar den känslan.

Det här är mer än nog för mig, men jag vet ju så klart inte om det kan övertyga också dig. Det är svårt att redogöra för ALLT som leder mig fram till min slutsats. All bibelläsning och all erfarenhet väger ju in och det går inte att redogöra för allt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Detlösersigförhoppningsvis.]
#32

Jag måste lägga handen på hjärtat och erkänna en sak…Jag är inte så insatt i fallet Vassula Ryden och i ärlighetens namn är det inte Hon jag är mest intresserad av utan det är Dom upplevelser man får när man läser om henne eller litteratur av henne eller andra människor..Därför kanske det är lämpligt att jag slutar diskutera här och mer lägger mitt krut på att ta del av människors åsikter just kring att pröva saker i den nystartade tråden.:) Jag behöver därför inte bli övertygad i frågan då jag helt enkelt inte är så insatt…Det var lite ovist av mig att kanske just gå in i den här diskussionen men ibland tar nyfikenheten över..hahahaha jag hoppas jag är ursäktad. Jag hoppas ingen upplever mina frågor eller funderingar som om jag bara avfärdar tvärtom är jag bara mycket nyfiken och intresserad av vad man upplever kring saker och ting och vad gränsen går för det rent mänskliga som i sig självt inte behöver vara ngt fel och vad man tror är från Gud.

Allt Gott!

Woodland
2012-11-22 23:10
#33

# 32

Förresten välkommen hit till Jesus i Fokus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Detlösersigförhoppningsvis.]
#34

Tack:)!

Annons:
OlgaMaria
2012-11-23 05:46
#35

#32 Klokt talat! Du får fråga på i den andra tråden om du vill :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Jonathan1995
2013-11-25 17:16
#36

#5 

Du skrev: >> "Vassula har också internationella hjälporganisationer för de fattiga, Mariahusen.

Hon har också tilldelats tre Gold Peace Award. Hon har suttit bland imamer och buddistiska munkar och delat med sig av sitt ord." <<

Svar: Man är inte frälst bara för att man hjälper fattiga människor. Även sådant kan göras utifrån självrättfärdiga motiv. Dock kan man göra sådant TILL FÖLJD AV att man är frälst (Efesierbrevet 2:10), vilket är en annan sak.

Men att hon hjälper fattiga och har fått belöning betyder inte att hon är frälst, inte heller att man får dela med sig av ord till buddister och imamer. Dessa är inte frälsta, eftersom de inte har förtroende för Jesus.

Jesus sa: "Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn[a] och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många underbara gärningar? Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!"

"Underbara gärningar" - KJV säger så, medan Folkbibeln säger "kraftgärningar".

Oavsett vilken som är rätt, så kvarstår ju poängen.

Många av Vassulas budskap stämmer inte överens med vad Bibeln säger, på så sätt vet vi att hon är en falsk profet, eftersom Gud inte går emot sitt ord ju.

Läs mer här: http://www.tidenstecken.se/vassula2.htm

[Juel70]
2013-11-26 17:40
#37

Jag kan bara hålla med Woodland och TheresiaW ang Vassyla Ryden. Det är viktigt att man läser bibeln och jämför de olika budskap som finns i dagens bokmarknad.

I den här sista tiden ska den komma många irrläror och det börjar med avfallet från kyrkan, så det är viktigare än nånsin att hålla fast vid det ursprungliga evangeliet som Gud gett oss. 

Det är många som har ett fint kärleksbudskap, men om det inte stämmer med Guds ord, så leder det ju bort dig från Gud.

Upp till toppen
Annons: