Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2755 ggr
Skunken
2012-10-14 16:52

Vuxendop

Kom att tänka på en till sak. Jag och min sambo ska snart skaffa barn och vi har pratat mkt om detta med dop. Sambon vill att vi döper våra barn som små men jag vill inte. Jag är uppväxt i troende hem men blev inte döpt som barn för att min mamma ville att det skulle vara ett beslut jag fick ta själv då jag var redo för det. Man döps ju inte till ett namn utan till en tro, in i en församling och för att följa jesus osv. Jag som är uppväxt så vill ju att mina barn också ska få möjighet att själva få välja då de är mogna. För mig är dopet stort och ännu större om personen ifråga själv valt att döpas. Hoppas ni förstår vad jag menar. Nu är jag döpt som vuxen och konfirmerad. Både jag oh sambon är troende, han är döpt som barn och jag som vuxen. Nu till min fråga, vad tycker ni om detta och hur ser ni på saken?! Finns det ett "rätt och fel"?

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Woodland
2012-10-14 18:52
#1

Ett "rätt eller fel" beror på vem man frågar.  Barndop har en lång tradition inom den kristna kyrkan.

Vissa som håller till barndopet ser det ofta som en andlig omskärelse där barnet är inlemmat i församlingsgemenskapen, men utifrån det måste dopämnet leva ett rättfärdigt liv.  Det går inte att göra utan kraft av den Helige Ande.  För de som är barndöpta finns ingen räddning per automatik.

Jag är döpt både som barn och vuxen och jag känner många som har gått samma väg.   Jag har letat efter någon bekräftelse av barndop i bibeln men hittar ingenting.

Det jag läser mig till är att dopet följdes av tron och det var människor som visste vilket steg de tog när de mottog Guds nåd till frälsning. Då blir dopet en lydnadsgärning för den troende. 

Däremot har jag nära vänner som anser att deras barndop är det enda dopet för dem.   Det är inget hinder för gemenskapen.  Du har helt rätt med att det egentligen inte är för namnets skull man döps men det har blivit så och speglas inom språkbruk:  man döper fartyg, hundar osv.   Och vattnet frälser ingen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
2012-10-14 21:54
#2

Jag är också barndöpt och vuxendöpt och kommer från en familj där barndop är tradition. Inte pga tro utan bara som tradition.

Ett barn döps för att man anser att det föds med arvssynden och skulle barnet dö utan att vara döpt hamnar barnet i helvetet.

Jag tycker det är en fruktansvärd lära och anser därför inte att barn ska döpas, MEN det är svårt för jag tycker samtidigt om traditionen och tycker att det är ett trevligt sätt att välkomna barnet in i familjen och bland vännerna.

Personligen har jag tänkt att om jag får barn skulle jag vilja ha en namngivningsceremoni istället för dop.

Jag tror att barnen tillhör Gud och dör ett barn så kommer det barnet till att leva för evigt med Jesus.

Men som vuxen tror jag på att man måste bli döpt för att kunna bli en ny människa genom Jesus.

OlgaMaria
2012-10-15 16:23
#3

Jag är också barndöpt och vuxendöpt och en förespråkare av vuxendop. Men, ingen tar skada av att bli barndöpt. Din sambos känslor inför detta spelar ju också roll och om han väldigt gärna vill låta döpa ert barn så är det inte fel att gå med på det för den sakens skull. Gud vill ju att du ska hedra din man också ;-) och om du går med på att döpa ert barn därför så behöver du inte oroa dig för att göra fel. Om jag var du skulle jag på ett respektfullt och kortfattat sätt säga till din man hur du känner men säga att han får bestämma och om det blir dop engagera dig i det på bästa sätt. Gör det helt enkelt inte till något att strida om. Om du respekterar din mans vilja så är det upp till Gud att leda hans tankar och beslut. Han kanske till och med ändrar sig tills det är dags. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Skunken
2012-10-15 18:59
#4

Nej det är verkligen ingenting vi strider om så, vi har lite olika åsikter om saken men ingen av oss känner så stark ovilja mot ngt av alternativen för att det inte skulle kunna gå att kompromissa :) Tycker det låter bra med att döpa barnet och sedan kan "barnet" döpa sig som vuxen men om hen vill som vuxen också! Namngivningssermoni låter också väldigt intressant men antar att det inte är något som man kan göra kyrkligt på något sätt?

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Camillhe
2012-10-15 19:58
#5

Nej tyvärr får inte en präst i Svenska kyrkan utföra en namngivningsceremoni, däremot gör många frikyrkor det.

Skunken
2012-10-15 20:09
#6

Att någon förstod vad jag skrev i #4 är ju ett under?! Haha såg att det blev helknäppt :)

#5 Okey, men hur är synen på detta i stort?

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Camillhe
2012-10-15 20:17
#7

haha tyckte inte det blev så knäppt, förstod mkt väl vad du menade.

Däremot vet jag inte riktigt vems syn du undrar över i #6

Skunken
2012-10-15 20:22
#8

Svenska kyrkan kanske?! Lite allmänt. Vet nog inte riktigt själv om jag ska vara ärlig! Hur kommer det sig att svenska kyrkan inte gör det? Säger bibeln något om det?

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Camillhe
2012-10-15 20:27
#9

För att Svenska Kyrkans tradition är ju att döpa barn, när barnet döps blir det medlem i S.K., en namngivningsceremoni finns inte som ritual inom Svenska Kyrkan.

Bibeln säger ingenting om namngivningsceremoni.

Skunken
2012-10-15 20:30
#10

Ok det var enkelt och kortfattat :) tack så mkt för alla snabba svar :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Camillhe
2012-10-15 20:42
#11

Så lite så, tycker det är en väldigt bra fråga att fundera över.:)

Yataz
2012-10-27 02:58
#12

Så säger Svenska Kyrkan:

"Dopet är en yttre bekräftelse av Guds kärlek till oss människor och ett välkomnande av en människa in i en gemenskap av människor, familjens och kyrkans. I Svenska kyrkan är traditionen att låta döpa nyfödda barn starkast, men det är möjligt att döpas i precis vilken ålder som helst, men man döps bara en gång i livet."

Alltså om du döps i Svenska Kyrkan som barn kan du inte döpas igen som vuxen utan att vända dig till någon annan kyrka.

Är man döpt, oavsett när det skedde, gäller det livet ut. Däremot kan man förnya sina doplöften genom att låta sig konfirmeras.

Och som sagt väljer du att inte döpa ditt barn så kan man även som vuxen då döpas i Svenska Kyrkan.

Återigen känner väl jag att oavsett hur man gör så är det tron vi har i hjärtat och sättet vi lever på, det som helt speglar vår kristenhet.

Om du tänkt vända dig till Svenska Kyrkan så kontakta en präst för att samtala om detta tillsammans med din man. Låt er sedan komma överens om vad som känns bäst för er.

Ljus och kärlek och all lycka!

Yataz

Upp till toppen
Annons: