Annons:
Etikettkyrkan
Läst 10508 ggr
Skunken
2012-10-12 20:11

Olika kyrkor?

Hej

Är ny här och har en fråga jag funderat på ett tag. Vad är skillnaden på de olika kyrkorna, såsom svenska kyrkan, pingstkyrkan och missionskyrkan osv?

Tack på förhand

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
shamz116
2012-10-14 02:28
#1

Nuförtiden??väldigt liten…det viktigaste är inte vilken kyrka du går till…bibeln talar inte ens om "kyrkor"…läs apostlagärningarna först och främst hur de första lärljungarna levde så att du har en bra grund vad ett kristet liv är..det handlar inte om religiösa grejer de höll på med, verksamheter, det fanns inga olika samfund etc….utan de var alla ETT i Kristus…de skilde sig från världen..så ska vi leva idag. Det är det viktiga Skunken: försök hitta kristna som du kan se upp till som ledare, som du kan följa och be att Gud leder såna i din väg..och några kristna som du kan umgås med, be med och studera Guds ord med…Guds ord talar om församlingar,  vi i Sverige och väst har gjort det till att vara samma sak som kyrkor vilket inte är sant!

Så leta inte efter den bästa kyrkan, utan leta efter kristna av kött och blod att kunna växa i tro med…det är vad Gud skapat oss till..ville bara säga det! För jag vet inte vilka kyrkor jag kan rekommendera dig till..många går åt helt fel håll så du måste helt enkelt ledas av Den Helige Ande i detta! Be och fråga Gud vart han vill ha dig!

Woodland
2012-10-14 16:37
#2

Vad är skillnaden på de olika kyrkorna, såsom svenska kyrkan, pingstkyrkan och missionskyrkan osv?

Din fråga kräver mycket utrymme men jag skall svara dig väldigt ytligt.  Den bekännande kristna kyrkan har många namn och inriktningar, dock tillhör inte alla medlemmar i dessa kyrkor den osynliga kyrkan som består av folk som  är födda av Gud.

Jesus  sade  i Matt 13:31-32 Han framställde också en annan liknelse för dem: "Himmelriket är likt ett senapskorn, som en man tar och sår i sin åker. Det är minst av alla frön, men när det har växt upp är det störst bland alla köksväxter och blir som ett träd, så att himlens fåglar kommer och bygger bo i grenarna."

Kyrkan började som i en liten skala som ett senapskorn men växte till en stort träd i inflytande och makt.  Fåglarna står för onda krafter.  Apostlarna varnar också för falska profeter, bekännare,irrläror osv.  Det har alltid varit en kamp för Guds folk att hålla sig till sanningen av Guds ord.

De kyrkorna du nämnde har olika åldrar, historia och bekännelsesynsätt gällande bl. a. dop, prästämbete m. m.   Alla tre håller sig officiellt  till de grundläggande sanningarna.  Störst bland dem är Guds väsen som Treenighet:   Gud Fader som gav Jesus Kristus som gudamänniskan för sitt folks synder och Gud den Helige Ande som verkar idag i världen tills Jesus kommer igen för att döma världen.

Svenska kyrkan är äldst och många kyrkor inom detta samfund är extremt liberala och andra är väldigt konservativa.  De bekänner sig till Lutherska tradition men genom att den var statskyrka tvingade politikernas inverkan biskoparna att ge avkall på mycket som utmärkte bekännelsen t.ex. kvinnliga präster, bibelsyn och synen på homosexualitet osv.i modern tid.

Missionskyrkan är näst äldst av samfunden och har fri nattvardsgång praktiserar troendedop och barndop.  Missionskyrkan har hållit sig i mittfåran mellan Svenska kyrkan och Pingströrelsen.  Den är stark ekumenisk.

Pingströrelsen uppstod genom influenser från tungotalsrörelsen i USA tidigt 1900 tal.  Den praktiserar endast vuxendop, tror på ettytterligare "dop i Anden" med efterföljande tungotalsupplevelse och lägger en stark betoning på mirakel och helande.  Pingströrelsen består av självständiga församlingarna.

Hoppas att detta är dej till hjälp för att du skall förstå lite av skillnaderna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Skunken
2012-10-14 16:45
#3

Oj vad jag har svårt att förstå allt sådant här :) Tack så mkt för svaret iaf, ska läsa det ett par gånger till så kanske jag kopplar lite bättre! :D

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Camillhe
2012-10-14 21:56
#4

Här finns en lista på de olika frikyrkorna i Sverige.

En del av kyrkorna på listan är destruktiva sekter, men alla räknas som frikyrkliga eftersom de inte är en del av Svenska Kyrkan.

De samfunden du vill läsa mer om kan du klicka på och har du mer specifika frågor om speciella samfund så ställ dom så försöker jag gärna svara.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_frikyrkor_i_Sverige

Tawny
2012-10-17 09:21
#5

kommer med en fråga jag också här.. har väl rätt allmän koll på svenska kyrkan och pingst, men vad vad tror baptisterna?

min mammas morfar var baptist och jag funderar på att checka in dem.. men vill inte om det är så sektigt som pingst

Camillhe
2012-10-17 09:46
#6

Klicka på min länk i #4 så kan du läsa om Svenska Baptistförbundet.

Jag anser inte att det är "sektigt" men det behöver inte Pingst heller vara. Pingstkyrkan valde att inte ha ett högre organ från början som skulle "styra " över församlingarna utan varje församling styrde själv, därför kan det skilja sig oerhört mkt mellan olika Pingstförsamlingar, allt hänger på pastorerna och äldsterådet i just den kyrkan. Men nuförtiden finns  http://sv.wikipedia.org/wiki/Pingst_-_Fria_F%C3%B6rsamlingar_i_Samverkan

Och vissa saker måste uppfyllas för att vara med där.

De flesta "vanliga" frikyrkorna är väldigt lika varandra och samarbetar ekumeniskt i de flesta städer. Baptisterna skiljer sig inte särskilt och har samma synsätt i det mesta. Däremot kan gudstjänstutförandet skilja sig lite grann.

Pingstkyrkan uppstod av en splittring från baptistkyrkan.

Jag tycker absolut du kan testa att gå dit och se vad du känner.

Annons:
Tawny
2012-10-17 10:00
#7

Av historiska skäl är baptister ofta engagerade för religionsfrihet och argumenterar till exempel ofta för att moskéer ska få byggas i Sverige.

Baptistsamfundet var ett av de första samfunden i Sverige att ordinera kvinnliga pastorer och först med att utse en kvinnlig samfundsledare (missionsföreståndare).

Samfundet har goda ekumeniska kontakter med ett flertal andra samfund och en majoritet av medlemmarna finns i de 89 församlingar som förutom Baptistsamfundet också är anslutna till ett eller flera andra samfund, oftast Svenska Missionskyrkan eller Evangeliska Frikyrkan.

Källa/Wikipedia

Så, ekumeniskt och liberalt? Låter rätt bra det :)

shamz116
2012-10-18 14:18
#8

Tawny, ekumeniskt och liberalt låter bra för dig??alltså detta är inte bibliskt det du säger. jag försökte på en gång förklara för dig att det handlar inte om kyrkor..utan att hitta en gemenskap av kristna som älskar Herren. du bedömer efter mänskliga mått, inte bibelns.

vad är liberalt för dig och vad menar du med ekumenik? Guds församling är inte splittrad vi alla som tror på och följer Jesus är en kropp med många lemmar. kyrko ekumenik handlar om helt andra saker, och det betyder inte att det måste vara bra alls! det låter bra, men i verkligheten så inte. tex den ekumenik pingst har med katolska kyrkan nu, med livets ord etc det är inget bra alls!fråga dig istället vad Gud tycker, och inte människor. Låt han bestämma vart du ska gå..du kan inte gå efter titlar och namn och annat..

Upp till toppen
Annons: