Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2784 ggr
Paimon
9/19/12, 7:22 PM

Hur väl följer ni bibeln?

Jag har precis läst en bok som heter The Year of Living Biblically och den handlar om en person som försöker leva efter det som står i bibeln, följa så mycket han bara kan utav det som står i bibeln och ta det bokstavligt. Alla regler och liknande och det blev en del intressanta situationer och problem längs vägen.

Så därför undrar jag, hur mycket följer ni det som står i bibeln?

Annons:
Woodland
9/19/12, 11:35 PM
#1

Menar du som författaren en undersökande journalist  utan någon religös kunskap eller urskiljning?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
9/20/12, 12:26 PM
#2

Många tror att Bibeln är någon slags regelbok som det bara är att följa rakt av. Ett bättre sätt att förstå Bibeln är att den är ett sätt att lära känna Gud. Omvände författaren sig från sina synder, trodde på Guds son och lämnade han sitt liv till honom? Annars har han inte ens börjat följa Bibeln och då spelar det andra faktiskt ingen roll.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Paimon
9/20/12, 9:46 PM
#3

#1 A.J. Jacobs, han är av judisk härkomst men växte upp i ett sekulariserat hem. Så han hade väl ganska lite kunskap men han läste igenom bibeln och hade en "religiös panel" som då var präster, rabbiner och liknande som hjälpte honom med hans frågor.

#2 Okej, jag har inte läst bibeln så jag har inte så stor kunskap som många andra, t ex här inne har. Så när du säger lära känna Gud, på vilket sätt menar du? För jag tänker att efter att ha läst boken och den allmäna kunskapen jag har om bibeln är att den är motsägande i vissa delar, väldigt strikt och….jag har en tanke jag försöker få fram här men är lite för trött för att min hjärna ska hänga med i svängarna ^^

Sen även att den faktiskt är skriven av människor och evangelierna är i vissa fall skrivna ca 50 år efter Jesus död.

Så om vi tar en till fråga, hur ser ni på bibeln?

Vill påpeka också att jag inte har något emot religion utan är väldigt intresserad av det och försöker lära mig, så de är inget påhopp mot er som skriver här inne utan är nyfiken på vad folk tänker om religion.

OlgaMaria
9/21/12, 2:00 PM
#4

Jag håller med författaren i det han kom fram till - man kan inte alltid tolka Bibeln rent bokstavligt. Det utesluter dock inte att man kan se Bibeln som sann och som Guds ord. :) Så ser jag på Bibeln. Man kan också läsa Bibeln på olika sätt - som vilken text som helst, eller som ett sökande efter sanningen. Bibeln lovar att den som söker ska finna. För den som med ett uppriktigt hjärta vill finna Gud kan den helige ande leda när vi läser Bibeln, han uppenbarar och förklarar texten för oss så att den får liv. :) Bibeln är en extremt trovärdig och tillförlitlig text för att komma från dessa tider. Nya testamentet håller högre trovärdighet (att den text vi har idag stämmer överens med originalet) än någon annan text från den tiden. Tyvärr sprids det ganska mycket felaktiga teorier och osanningar om Bibeln eftersom inte alla gillar den. Mycket av detta har folk accepterat utan att själv undersöka Bibelns trovärdighet närmre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
9/22/12, 5:28 PM
#5

# 3
#1 A.J. Jacobs,  han är av judisk härkomst men växte upp i ett sekulariserat hem. Så han hade väl ganska lite kunskap men han läste igenom bibeln och hade en "religiös panel" som då var präster, rabbiner och liknande som hjälpte honom med hans frågor.

Det går inte att blanda ihop GT cermoniella lagar och NT befallningar.  Det moraliska gäller i både NT och GT men de GT cermoniella riterna och reglerna är inte längre bindande för de kristna.

Kunskapen om bibeln är idag begränsad hos allmänheten.  Så när någon hittar en "ny bok" eller argumenterar för att bibeln inte är tillförlitlig historisk osv. är det utifrån ett modernt synsätt som inte tar hänsyn till antikens "spelregler".   Bibellärare gäspar - de har hört det förut.

De NT skrifterna var välkända hos den tidiga kyrkan och de kristna kopierade breven så fort de kunde för att sprida dem innan deras förföljare hann ikapp dem och brände upp vad de hade.
Det finns också en inbyggd fälla i bibeln för om man inte nalkas den med ödmjukhet förblir det en stängd bok.

Så om vi tar en till fråga, hur ser ni på bibeln?

För mig är bibeln Guds ord till mänskligheten och felfri i ursprungsautograferna. Den är Gudagiven (andade) "theopneustos Gr." 2 Tim 3:15 * och innehåller allt man behöver veta om Guds vilja för människan.  Skriften tolkar skriften.  Man tar hänsyn till kulturen och tiden under vilken de olika böckerna skrevs.

*16 Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet,

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Nettan999
9/27/12, 11:40 PM
#6

Förlita Dig på att det som Du tror på känns rätt för Dig. Det är vad jag gör. /Nettan

Jag heter Nettan och bor i Norrköping!Glad

Lite kort om mig själv! Är andlig och trivs med. Studerar flera
av de olika biblarna som finns och liknande material. De två viktigaste frågorna
för mig just är vilket Guds rätta namn är? Gud, Herren, Jehova eller vad? Det andra
jag undrar över är varför man förvanskar skriften i den nya Bibeln. Det är sådana
frågor jag undrar över. http://www.bibelfokus.se/jesu_gudomlighet_grundtexterna
Någon som vet......

Annons:
Internettan
9/28/12, 5:07 AM
#7

#6:

Vem vill nöja sig med vad som känns rätt? Jag har trott på många saker genom livet och ändrat mig fler än en gång. Blir jag övertygad om något så känns det också rätt, vare sig det är rätt eller ej.

Men är man bara ute efter att må bra så kan man förstås gå efter vad som känns rätt för en själv. Själv vill jag veta vad som är sanning eftersom det spelar roll.

"Every point of view is a view from a point."

NiklasTyreso
10/6/12, 12:58 AM
#8

Jag lever efter de tio budorden, utom sabbatsbudet (som alla människor kommer leva efter i den messianska tidsåldern).

Alla bud sammanfattas i att man ska älska (Gud och) sin nästa, såsom sig själv. Försöker, men det är ibland svårt.

Jag bryter mot de fyra buden för hednakristna i apg 15. Jag äter blodsmat, ex hotdogs som innehåller blodprotein. Dessutom äter jag mat offrad till avgudar när jag köper thai-mat för på resturangerna i min stad offrar de rökelse och saft till buddha när de lagar thai-maten, så apg 15 lever jag inte efter.

Camillhe
10/6/12, 1:47 PM
#9

Niklas, vad syftar du på med den messianska tidsåldern? Har du lust att förklara så gör gärna det i en ny tråd:)

Tawny
10/12/12, 2:19 PM
#10

jag lever till 100% efter vad jesus sa i matt 7:12

"Därför, allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det skolen I ock göra dem; ty detta är lagen och profeterna."

shamz116
10/12/12, 3:50 PM
#11

Vi måste underrätta oss Guds ord i varje del av vårt liv.Det ska vi göra som Jesu efterföljare.

2 timoteusbrevet 3:16-17 säger att "Hela skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att Gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning". Inte bara NT är till för oss, lika mycket GT. men visst vi följer inte efter lagen, utan Anden. Men Gud är samma Gud i GT som i NT. Gud har inte gjort sig av med GT på något sätt, eller lagen, men den var aldrig tänkt för oss hedningar från början ens utan israel Gudas folk. och den var bara tänkt för att visa oss på vår synd och oförmåga att leva rättfärdigt.

Woodland
10/12/12, 6:28 PM
#12

# 10

jag lever till 100% efter vad jesus sa i matt 7:12

Jag tror inte att någon förutom Jesus har gjort det.  Flört Men vi bör försöka och det är säkert det du menar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tawny
10/12/12, 6:38 PM
#13

hehe jo det är sant :P

Annons:
shamz116
10/12/12, 6:55 PM
#14

Woodland: Amen så sant. Jesus sa att vi måste överträffa the scribes and the pharisees..

Denna kommentar har tagits bort.
NiklasTyreso
10/17/12, 9:34 PM
#16

Camillhe, om messianska tidsåldern.

Bibeln säger att det kommer en tid när det står ett tempel i Jerusalem (igen) och på den tiden ska människor från andra folk hålla Sabbat.

"De främlingar som har slutit sig till HERREN och som vill tjäna honom och älska HERRENS namn, ja, som vill vara hans tjänare, alla som tar vara på sabbaten så att de inte ohelgar den, och som håller fast vid mitt förbund,
dem skall jag föra till mitt heliga berg. Jag skall ge dem glädje i mitt bönehus. Deras brännoffer och slaktoffer skall bli godtagna på mitt altare. Ty mitt hus skall kallas ett bönens hus för alla folk. "

Jesaja 56:6-7

De kommer alltså en tid då främlingarna som inte är judar kommer hålla sabbatsbudet.

Upp till toppen
Annons: