Annons:
Etikettjesus
Läst 2135 ggr
HopeAndLove
2012-08-06 00:06

Vilsen själ....

Jag är väldigt svag just nu. Är 14 år och lever ett komplicerat liv. Jag hatar min pappa för hans alkholism och allt jag vill är att min mamma och min syster ska må bra. Jag googlade på "jag hatar min pappa" för att läsa andras situationer, och då hittar jag av en slump en länk till svenska kyrkans böne sida och läser folks böner. Jag sitter med tårarna i ögonen och undrar om det faktiskt finns en gud. jag skrev en bön och det kändes väldigt bra faktiskt. Jag vill tro, jag vill kunna le och känna att någon är med mig i all lycka och hemskheter, men jag kan inte hjälpa att jag tvekar på guds existens. Jag vet inte om jag vill bli troende, jag ska på konfirmationsläger nästa år tror jag för att få bli mer upplyst över det hela. Men hur blir en sådan som jag (ifrågasättande och tveksam mot bibeln/gud) troende? jag vet innerst inne att jag inte tror på att han finns, men det kan också bero på att jag inte är så kunning om allt, om hur/ vart han finns och hur man ska tolka bibeln. Jag tror ju på vetenskap dessutom…

behöver lite hjälp att reda ut…detta? tackar för att ni tog er tid att läsa mitt inlägg :)

Annons:
Woodland
2012-08-06 10:47
#1

Du kan bli troende precis som vi blev! Glad Tro är en gåva från Gud. Fortsätt att tala med Honom (bedja). Det är bra. Han är helt kapabel till att visa dig rätt.

För att veta vad Gud tänker läser vi bibeln.  Däri kan du läsa om Jesus som är Den som räddar och ställer allt till rätta.

Herren ser dig och har omsorg om dig.  Det är bl.a. därför som du har hittat hit och därför du har börjat funderar över Gud.  Det finns många som nu tillhör Herren som tidigare har varit alkoholister, narkomaner osv. Vi har medlemmar här på forumet som har levt under samma omständigheter som du med en alkoholiserad förälder.   Oavsett vilken last människan har behöver alla vända sig till Gud.   Ingenting är omöjligt för Gud.

Det finns vetenskapsmän och kvinnor som är troende så vetenskap i och för sig är inget hinder.

Vi kan hjälpa dig på två sätt:  Vi ber för dig och om möjligt förklarar vi vad Gud har berättat i sitt ord för att du skall ha lättare att förstå det.

Välkommen hit, HopeAndLove!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
2012-08-06 21:26
#2

Hej HopeAndLove!

En sak som betydde mycket för min tro i början var att få läsa om andra människor som mött Gud och Jesus. Det fick mig att förstå att Gud verkligen finns och att det inte bara handlar om önsketänkande eller inbillning eller bara någon slags mänsklig gemenskap med gemensamt intresse. Människor upplever Guds närvaro och ingripande på ett konkret och personligt sätt över hela världen idag, precis som de gjorde på Bibelns tid. Bibeln är ingen sagobok med en massa myter, som många har fått för sig. Gud/Jesus lever verkligen. Och han finns för dig när du söker honom.

Det är ingen slump att vuxna människor kommer till tro på Jesus varje dag över hela världen. När det gäller t ex tomten (som många så roligt vill jämföra Jesus eller Gud med) så tror barn på tomten tills de blir äldre, och då förstår de att tomten inte finns. När det gäller Jesus och Gud så börjar vuxna människor - även välutbildade, vetenskapligt skolade, intelligenta personer - tro på Jesus och får sina liv helt förvandlade. Det är inget som vi själva kan åstadkomma utan Gud förvandlar oss.

Tidningen Inblick har många artiklar om människor som haft sådana upplevelser. Googlar man på "vittnesbörd om Jesus" eller liknande så kan man också hitta en hel del. Det är en början och kanske det får dig att fortsätta söka Gud. Då kommer du också att hitta honom.

"Every point of view is a view from a point."

Highness82
2012-08-07 22:02
#3

Hej Hopeandlove!

Vill börja med att säga att jag beklagar er situation. Har själv erfarenhet av alkoholism inom familjen, så jag kan på sätt och vis förstå vad du/ni går igenom.

Jag tror att Gud finns, och att han är den Gud som Bibeln beskriver.  Ett av andledningarna beror på livets uppkomst.  Jag har svårt att förstå hur liv kan bli till ur ickeliv.  För mig är det mycket mer rimligare att livet blev till genom en Levande Gud.  Att vi finns här idag därför att Gud har skapat oss och gett oss liv.

Jag tror att Gud finns och att han är nära dig.  fortsätt att be till Gud. Läs Bibeln när du kan och känner för det. Jag sänder dig varma kramar i vår Herre Jesus Kristus.  Om du vill kan jag/vi be för dig?

Denna kommentar har tagits bort.
Skunken
2012-10-11 20:50
#5

Angående att du tror på vetenskap osv, det gör jag med, men tror på "magi" med. Magi är vetenskap vi inte än kan förklara. Att tro på Gud och att tro på vetenskap behöver inte krocka <3

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Woodland
2012-10-12 12:12
#6

# 5

Hejsan och välkommen hit.

Håller med att tror på Gud och vetenskap behöver inte krocka.

Hur definerar du magi?  Utifrån en bibliskt perspektiv har magi en annan källa än tror på den levande Guden.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Skunken
2012-10-12 13:52
#7

Tack så mkt :)

Det är mycket för mig som är magi. Gud är magi, livet är magi, naturen är magi, lycka är magi och vetenskap är magi osv. Sedan tror jag på mkt annat som vi idag inte kan förklara men som jag är övertygad om att vi kommer kunna finna svar på i framtiden, alltså oupptäckt vetenskap ;) Vet inte om det gav svar på frågan.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

shamz116
2012-10-12 16:26
#8

själva ordet magi är kopplat med witchcraft, trolldom…vilket bibeln talar verkligen allvarligt om!! man kan använda ordet övernaturligt om man menar andliga saker. magi något helt annat, källan är ond.

Till HopeAndLove: jag ska be för dig, Gud älskar dig så mycket!!!! Han vet hur du mår och vill ge dig styrka och mycket mer än så. Han vill få bära dig! Jesus säger i matteusevangeliet 11:28-30  "Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor, jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt"

Det var alls en slump att du kom till denna sida utan Gud leder dig fast det är inget du märker:) Bara var öppen som någon sa för Gud, läs bibeln. Tala med Gud som är din far genom Jesus hans son. Att vilja tro räcker för att Gud ska ge dig tron! Som sagt det är en gåva, inget vi förtjänar! Vi kristna är alla syndare som bara genom Guds underbara nåd fått förlåtelse och får leva varje dag i relation till han. Du behöver ta emot Jesus och veta vad han gjort för dig. vem han är. Att han är Guds son, helt människa men även helt Gud, han kom för att dö för dig och mig, för att vi är syndare och syndens kosekvens är döden. Gud älskade oss så mycket att han vill inte vi skall gå under(Joh 3:16) så han sände sin son hit, Jesus behövde inte men han underordnade sig Fadern. Han levde ett syndfritt liv här på jorden och dog sedan på korset, och uppstod tre dagar senare! Det är underbara nyheter för genom att vi tar emot Jesus så får vi Den Helige Ande som kommer och bor i oss! Han är vår hjälpare i allt i detta liv. Genom Gud kan vi göra allting.

Inget problem är för stort för Gud. inte heller din familje situation. Vänd dig till Gud bara han kan hela relationer på ett sätt ingen annan kan! Och Gud är din riktiga far som skapat dig och även om våra mänskliga pappor ofta sviker så lovar jag dig att Gud gör inte det! Han finns alltid för dig och hör dina böner. Jeremiah 1:5 säger "Innan jag formade dig i moderivet utvalde jag dig" Gud har skapat dig med ett syfte och han har skapat dig för att ha en relation med honom. så vänta inte utan sök honom allt du kan, dag och natt. Gud är inte långt borta, han vill visa sig för dig och förvandla hela ditt liv!

Jag ska be för dig du är ung och har hela ditt liv framför dig. Ge inte upp utan sätt ditt hopp till Gud! aldrig människor. Gud vara emd dig och beskydda dig i Jesu namn. ber för dig.

Tawny
2012-10-12 18:44
#9

gå inte till pingstkyrkan bara, du kommer bli bortskrämd av tungotalande dårar..

konfirmationsläger är bra, då får man lära sig mer om allt :)

shamz116
2012-10-12 18:49
#10

Tawny det är ju inte det största problemet i pingst snälla du..hur länge sen var det du var i en pingstkyrka? de e mest underållning där nu. och det är tragiskt..men tungotal är inte obibliskt.

Tawny
2012-10-12 18:56
#11

det var kanske 10-12 år sen.

nej tungotal är inte obibliskt (om nån tolkar) men om man som "ny" på kristendom hamnar mitt i det är det lätt att man tänker "vad är det här för stollar?" särskilt om man är 14 :)

Skunken
2012-10-12 19:02
#12

Vad är tungotal? Och vad är tragiskt med underhållning? Förstår inte riktigt nu?! ;)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

shamz116
2012-10-12 19:05
#13

Tawny: ja..mycket har förändrats och inte till de bättre. alla kyrkor har tagit in mer av världen och det är inget positivt alls. svenska kyrkan ska vi inte ens prata om! jag hoppas att du inte ska ha konfirmation där..där har man bön tillsammans med muslimer och katoliker i vissa..i Jönköping är det så…det har gått långt ifrån den sanna kristendomen i Sverige. Tawny, oroa dig inte över de sakerna Gud tar hand om det. allt i det kristna livet är skilt från det i världen, så det är en bra sak att hon får se det och smaka på det…och sen hoppas jag att hon få hamna i ett sammanhang som är sunt.man förs lätt med lite överallt när man inte har kunskap om Guds ord..

Annons:
Tawny
2012-10-12 19:25
#14

#12

folk som rabblar osammanhängande och beter sig allmänt sinnessjukt..

finns säkert videor på youtube :)

jag är mer inne på "stå inte och be i gatuhörnen"-approachen till jesus och gud

shamz116
2012-10-12 22:43
#15

Skunken: det är tragiskt eftersom man inte sätter Jesus i fokus längre, och man har vattnat ner undervisningen så att evangeliet inte är klart och tydligt längre, man talar inte om synd, om omvändelse från synd, om helgelse och rättfärdiggörelse att vi måste hela tiden jobba på vår frälsning (inte i egen kraft men i Anden) …vi ska inte sova som kristna och bli ljumna utan vi ska vaka och tala om Jesus som snart kommer tillbaka. vi ska tala om tecken och profetior och inte vara bekväma i detta liv, inte älska det utan se fram emot att Jesus kommer tillbaka! Gör man inte det måste man göra en check på sitt andliga liv..om man är i tron.

shamz116
2012-10-12 22:47
#16

Tawny: ja, använder man tungotal för att visa upp sin tro på ett fareseiskt sätt så är det naturligtvis fel, det ska vara en ordning bland troende bibeln talar om detta och att inte alla ska be samtidigt. helelr inte tala samtidigt förstås! det är logiskt. tungotal i sig dock är det inget konstigt med utan det är ett andligt språk, en gåva Gud kan ge en precis som andra:)  Du kanske har sett sådana videor om osund karismatik där det är en helt annan Ande som agerar och där folk faller höger och vänster och beter sig som djur…ja det isåfall är inte något som alls är bibliskt! Man måste pröva ALLT man ser med Guds ord och hjälp av Den Helige Ande!!Jätte viktigt..men är du frälst och följer Jesus Tawny??

Tawny
2012-10-13 08:18
#17

frälst vet jag inte.. följer jesus vet jag inte riktigt heller :P

Woodland
2012-10-13 18:45
#18

# 17

Vad tror du Tawny?   Har du någon kyrklig bakgrund?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

shamz116
2012-10-14 02:10
#19

Tawny: Berätta gärna mer om dig, så vi kan hjälpa dig på rätt väg till Jesus. HAN endast är vägen, sanningen och livet,..följer du inte på denna smala väg så är du också vilse som den unga tjej som skrev. Låt oss hjälpa och även be för dig.

Tawny
2012-10-15 22:42
#20

jag gick i pingstkyrkans söndagsskola när jag var barn, sen lallade jag runt "i världen" tills jag var 14. då konfirmerade jag mig i svenska kyrkan.

och i samband med det gick jag på kvällsträffar i svenska kyrkans ungdom. vi gjorde masa roliga grejer, bio och skit. ja ni vet.

det var väl 15 år sen.

jag har alltid varit intresserad av religion och kan väl säga att jag kan ganska mycket om bibeln ändå. mest NT. men jag har aldrig riktigt trott på den..

men nu det senaste har jag börjat liksom "känna" att jesus är gud. och att gud finns. det är svårt att förklara…

jag har i perioder hånat kristna för att de har kunnat tro på såna "galenskaper", men nu är jag själv där..

lite som paulus ;)

men jag har alltid tyckt att jesus var en bra förebild och ett rättesnöre. även om jag oftast har haft svårt med hela gud-tanken..

Annons:
Camillhe
2012-10-15 23:10
#21

Jag tycker ofta det är väldigt bra när människor blir kristna genom en längre process, där man fått och får ifrågasätta, får fundera fram och tillbaka.

Jag är glad för din skull att du känner en starkare och starkare dragning till Jesus och vi finns här för dig för att hjälpa dig om vi kan och be för dig.

shamz116
2012-10-16 13:35
#22

Tawny: Jag förstår, är dina föräldrar kristna då eller? jag har en liknande bakgrund uppväxt med söndagsskola och gått på ungdomskvällar i kyrkan, läger m m..Jag antar att du är runt 28 som mig :)

Det är inte du som plötsligt börjar känna att Jesus är Gud, det är inte du själv utan Gud som drar dig till sig! Jesus sa "Ingen kan komma till mig, om icke Fadern, som har sänt mig, drager honom.."Gud knackar på din hjärta och vill att du ska öppna upp det för Jesus. det är ju också därför du är på denna sida är jag övertygad om för att du har en inre längtan till en relation med Jesus! Stå inte emot det. Gud är den han visat dig, och då spelar ingen annan nån roll eller hur. Ödmjuka dig, börja att prata med Gud genom Jesus, bekänn dina synder, ge dig själv till Gud..Gud vill visa dig vem han är och ge dig långt mer än vad du upplevt hittils när du var barn..han vill att du varje dag ger den till han och lever för honom. och ett liv med Gud är inte tråkigt! Men det kan vara tufft många gånger, men Gud ger en all styrka man behöver i Den Helige Ande.

Du kanske en gång har varit en av dom som hånat kristna men precis som du sa, tänk på Paulus, han förföljde kanske t.o.m dödade kristna, men Gud gjorde han till en ny människa! Och han fick leda många till Jesus!  Och när Paulus fick sin vision, så han nöjde sig inte med kunskapen om vem Gud är det är bara där det kristan livet börjar, inte slutar! Vi ska sträva efter rättfärdighet och bli mer lika vår Herre dag för dag. och vi behöver andra kristna till hjälp, och Guds ord och den Helige Ande.

Be till Gud personligt, ta emot Jesus på allvar i ditt liv, helhjärtat. och om du tror att Jesus, Guds son återuppstått för dina synder och lever ska du döpa dig! och bli fylld av den Helige Ande, börja be och studera Guds ord med andra troende. och du behöver någon att följa efter som en mentor försök hitta någon i en kyrka som du kan se upp till i tron, eller någon annanstans, men du behöver detta. Jag t.e.x har min mamma, men även andra systrar som är äldre än mig som jag lyssnar på och som korrigerar mig om jag är på väg på en fel väg så varnar de med Guds ord.

Gud välsigne dig och bevara dig!! //Erika

Upp till toppen
Annons: