Annons:
Etikettjesus
Läst 2400 ggr
[Evangeline90]
2012-07-29 14:27

Frågor om Jesus

Är Jesus Gud inkarnerad i en mänsklig kropp, eller är han Guds son som det sägs som bringade budskap till världen, eller??!

Samt, vad säger Jesus om helvetet, anser han att det är en plats eller ett tillstånd eller hur uttrycker han sig om det?

För, vissa säger att han talade mycket om helvetet andra säger att han inte alls talade om helvetet, hur är det där?

Och hur ska man be? Räcker det om man ber till gud eller ska man be till Jesus????

Annons:
OlgaMaria
2012-07-29 16:36
#1

Hej Evangeline! =)

Jesus är Gud inkarnerad i en mänsklig kropp kan man säga, samtidigt var och är han Guds son. Kristna tror ju på en treenig Gud och det innebär att Jesus är Gud men att det finns en större dimension av Gud som innefattar Fader, Son och Helig Ande. Dessa tre är Gud, tre olika funktioner av Gud, men ändå samma.

Det är inte helt lätt att säga rakt av vad Jesus säger om helvetet och hur han beskriver det, men att han talar om det är ett som är säkert. Sen talar han enormt mycket mer om himlen och om Guds rike. Det finns många olika tolkningar och förståelser kring helvetet hos kristna, men helvetet som koncept har iaf en plats inom kristen tro och i Jesu lära. Sen hur vi ska tolka det är en stor fråga och du får läsa på själv i Bibeln m.m. Jag tror att kristna både överdrivit och underdrivit betydelsen av helvetet genom historien.

Vi ska be till Gud i Jesu namn. Det betyder att det är i och genom Jesus som vi kan komma inför Gud och genom tro på Jesus som vi kan komma i kontakt med honom och få svar på våra böner. Det spelar inte så stor roll om du tilltalar Gud eller Jesus när du ber, det viktiga är att erkänna Jesus, tro på honom och välkomna honom i våra liv. =)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2012-07-29 16:49
#2

1. Är Jesus Gud inkarnerad i en mänsklig kropp, eller är han Guds son som det sägs som bringade budskap till världen, eller??!

Ja, till båda frågor.  Han är Gud och människa - en Person.  De två naturerna är förenade i Honom.  Han har visat oss hur Gud är och i bibeln kan vi läsa vad Gud tänker.

2.  Samt, vad säger Jesus om helvetet, anser han att det är en plats eller ett tillstånd eller hur uttrycker han sig om det?  För, vissa säger att han talade mycket om helvetet andra säger att han inte alls talade om helvetet, hur är det där?

Han talar om Gehenna och helvetet och varnar för att dö utan tro, att bli evigt förtappad, att gå ut i mörker, förtärande eld osv.  Människan är förlorad (tillstånd) även när hon lever på jorden om hon inte omvänder sig.   Sedan blir det tillståndet permanent efter döden.

De kristna i väst anser för det mesta att helvetet är en separat plats från himlen.  I öst håller många kristna för att det är ett tillstånd: dvs. alla kommer att förbli i Guds närvaro för Han uppfyller allt.  (allestädesnärvarande heter det) men att de som är Hans barn upplever Hans närvaro som en ljuvlig kärlek och de förtappade upplever det som en pina och en förtärande eld.

Han varnade för helvetet i Lukas ev. berättelsen om Lasarus och den rike mannen.  Kap. 16:19-31

3.  Och hur ska man be? Räcker det om man ber till gud eller ska man be till Jesus????

Vi kan be till Jesus, men Jesus lärde att man skulle be till Hans fader i Jesu namn.

Det är bäst att själv läsa vad Jesus lärde ut i Nya Testamentet.  Många anser att de vet vad Han sade men det stämmer inte.  Det ätt bäst att läsa själv.

Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
2012-07-29 18:26
#3

Evangeline90 Jesus är Guds Ord och Guds Ord är Gud.  Vilket då gör Jesus Kristus både till Sann människa och Sann Gud.  När Johannes skrev ner evangeliet om Guds son så började han med att skriva:

1I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. 2Det fanns i begynnelsen hos Gud. 3Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till.

För att förstå hur Johannes här tänkte - så "tror jag" att den arameiska översättningen som kallas Targum kan hjälpa oss att förstå hur Johannes menade. Det arameiska ordet för ORD är Memra och det förekommer många gånger i Targum.

Gen 1:3
**

And the Memra of the Lord [Yahweh] said, “Let there be light,” and there was light by his Memra.”**

Gen 1:27
**

And the Memra of the Lord [Yahweh] created man in His likeness, in the likeness of the presence of the Lord He created him, the male and his yokefellow He created them.**

I Johannesevangeliet 1:1-3 så talar Johannes om Ordet, på grekiska så kallas "Ord" för Logos och det var så Johannes beskrev Jesus.  Vissa har faktiskt trott att Johannes var influerad av hellenistisk filosofi, eftersom han använde ordet Logos - men Targum kan lika gärna bevisa att Johannes var Judiskt influerad eftersom han 1. Var Jude. 2. Han talade säkerligen Arameiska.  Och Targum var översatt av Rabbiner på arameiska innan Jesus och hans lärjungar ens var födda.  Så jag tror att när Johannes skrev: I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. 2Det fanns i begynnelsen hos Gud. 3Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till. Så menade Johannes på att Jesus var detta Ord genom allting skapades.  Och som vandrade i trädgården och på så vis var en person:

Gen 3:8
And they heard the voice of the Memra of the Lord [Yahweh] walking…

Tawny
2012-10-12 14:34
#4

fader vår är en bön som jesus själv lärde oss.

be den.

Woodland
2012-10-12 18:32
#5

Välkommen Tawny!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tawny
2012-10-12 18:36
#6

hehe tack :)

Annons:
Eliiza
2013-01-31 14:57
#7

Hej Evangeline90! För att få svar på de frågor du ställt så rekommenderar jag dig att läsa boken "Talmud Jmmanuel" (ISBN-13: 9783909154647). Det var bl.a. där som jag fann svaren på många av mina frågor och föraningar. Lycka till! :-) Med vänlig hälsning, Eliiza

Woodland
2013-01-31 15:45
#8

Eliiza,

Jag vill påminna dig om skrivreglarna på JiF. . .

Det är inte tillåtet att propagera eller rekrytera för sekter, new age influerade rörelser och dy. Däremot får du gärna diskutera ämnena.

Woodland

Sajtvärd

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Eliiza
2013-01-31 16:10
#9

Hej Woodland! Detta är inte på något som helst sätt fråga om rekrytering till något. Det går dessutom emot mina principer och min egen uppfattning. Ingen får egentligen rekryteras till någonting öht. Vad en människa söker, företar sig och frågar om etc. måste nämligen komma inifrån personen själv och utefter hans/hennes egen vilja, och då är rekrytering, oavsett område, inte någon lösning. Rekrytering hämmar nämligen den enskilda personens egenutveckling bl.a. Men eftersom trådstartaren ställde ett antal frågor, så ist för att ge ett långt svar, så gav jag ett boktips, och i denna bok finns inget sekteristiskt öht. Ursprungstexten till denna bok återfanns i Jesu/Jmmanuels gravhåla, skriven utav en utav hans lärjungar, och det var ju frågor om Jesus/Jmmanuel som saken gällde… Men ingen utav er måste ju läsa den… Det är upp till den enskillda människan och hans/hennes ege fria vilja… (Det finns ju sådana här som tom. har svarat med citerade utdrag ur vissa skrifter, vilket obönhörligt sveper förbi allas ögon och sinnen, och den typen av jämförelsevis påtvingad propaganda var jag inte ens i närheten utav…) Med vänlig hälsning, Eliiza

[Mirjam76]
2013-01-31 16:51
#10

Här är ju Jesus i fokus, inte talmud Glad

Woodland
2013-01-31 20:58
#11

Eliiza, Du är jättevälkommen att diskutera här. Jag tror inte att du rekryterar men det gäller också att ha ett utbyte med de som skriver svar till dina inlägg. Du bör, tycker jag, med hänsyn till de som läser och skriver här förklara att du följer en författare som är på den yttersta kanten bland UFO troende. Han är också anklagad för att ha tillverkat de rymdskepp han har fotograferat! Du har hänvisat till hans verk i andra trådar också och jag tycker det är schysst om du är klar med vad han står för ifrån början. Detta med Jmmanuel har ingenting att göra med den historiska Jesus. Men om du vill diskutera skillnaderna osv går det bra att starta en ny tråd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Eliiza
2013-02-03 14:34
#12

Hej Mirjam76, Woodland och andra! :-) Jag diskuterar inte "Talmud". Diskussionen gällde ju Jesu/Jmmanuels liv, andliga lära och det han förmedlade till oss. Och det är alltså absolut INTE "Talmud" som jag då talar om, som vissa verkar tro. Jag talar om det som finns nedtecknat i skriften "Talmud Jmmanuel". Denna skrift innehåller de tvåtusenåriga texter som återfanns på skrifttavlor i Jesu/Jmmanuels gravhåla, och som alltså är det verkliga ursprunget till det som sedan blev till "Nya Testamentet". I denna ursprungliga skrift (TJ) finns alltså Jesu/Jmmanuels liv väl dokumenterat och nedskrivet samt den omfattande lära och de vida kunskaper, om andlighet, livet, döden och allt däremellan, som han förmedlade till oss. :-) … Nu är vi OT här, men Meier är inte UFO-troende, så det kan jag inte gå ut med och skriva eftersom det är en lögn. Och att någon har anklagat någon för något, oavsett vad, så betyder det inte per automatik att man är skyldig. Inte heller så betyder det att man inte skulle kunna ha betydande och värdefulla kunskaper inom andra ämnen. (Ingen är ju ovetande, och ingen är heller allvetande.) Om t.ex. en människa per automatik inte skulle vara värd att lyssnas på öht så fort den blivit ankalgad för något som faller utanför någon annans lagar/ramar så skulle ingen människa tillslut kunna diskutera något med någon öht. Oavsett om Meier har sett UFO eller inte så var det inte Meier som skrev ner dessa ursprungliga skrifttavlor, om Jesu/Jmmanuels liv, vilka återfanns i hans gravhåla. Dessa skrifttavlor skrevs ner, på gammal-arameiska, utav en av Jesu/Jmmanuels lärjungar… Meier har nu, i vår tid, färdigställt översättningen av dem i tysk bokform, dvs "Talmud Jmmanuel"… … Med vänlig hälsning, Eliiza

Internettan
2013-02-05 10:49
#13

Jag tycker detta var lite intressant. Har skapat en ny tråd för mer frågor om Talmud Jmmanuel. Jag hade aldrig hört talas om den skriften tidigare.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Upp till toppen
Annons: