Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 3998 ggr
ecce homo
2012-07-23 03:13

Kristen och sexdriften

Hej!

Känner mig så vanmäktig! Är (ofrivillg) singel och 40+, kristen sedan mååånga år men har helt kört fast i livet pga min sexdrift och önskar lite in-put.Jag kommer från ett sammanhang när man tokar bibeln som att den enda sexualitet som är legitim är mellan man och kvinna inom äktenskapet.Och jag är altså inte gift! Vad ska jag göra med min lust? Inte enns onani anses som Ok pga vad det innebär av orena tankar.Det här har infekterat min gudsbild och inte minst min gudsrelation.Jag vet inte om jag någonsin kommer att gifta mig.(Inte hittat någon som vill ha mig för att vara ärlig)Jag känner mig så bitter och som att det här är helt ohållbart.Ifrågasätter allt mer min bibeltolking.Mycket tacksam till den som har lite tankar att hjälpa mig vidare- eller förbön.Naturligtvis är inte detta den enda anledningen till att det är svårt med min gudsrelation men orkar inte försöka förklara just nu.Tyngst är att jag känner sån fördömmelse att jag inte ennns kan be längre.Jag är bara arg,ledsen och besviken och tycker att gud mest av allt är grymm och verkar strunta i mig och min situation - som altså är väldigt väldigt svår även på andra sätt men det här med den sexuella frustrationen har jag ingen att prata med om så det gör det väldigt svårt att komma någonstans i själavård.

Jag är inte hjälpt av att prata med någon som har en totalt annan bibeltolkning än mig och som uppmanar till promiskuitet.Lever redan så ( har en utomäktenskaplig sexuell relation - altså inte en kärleksrelation )och det jag önskar är att komma ur det!

Annons:
Woodland
2012-07-23 19:50
#1

Tala med en Pastor.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Krumas
2012-07-23 23:33
#2

ett talande exempel på varför ingen religion ska tolkas bokstavligt. Uppfann människan religionen för att andra ska må dåligt och känna skam? Skrikandes

Woodland
2012-07-23 23:57
#3

# 2

Så icke religiösa känner ingen skam och mår inte dåligt?    Wow!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Krumas
2012-07-24 00:00
#4

ja inte är jag sexuellt frustrerad pga min relation till gud iaf Skrattande

[Norpan88]
2012-08-23 09:03
#5

Gud skapade människan med en sexuell drift också. Man ska sträva efter att vara lik Jesus, men det finns ingen som är fullkomlig, förutom Jesus.

Ingen är syndfri.

Internettan
2012-08-25 01:10
#6

#4:

Ingen är sexuellt frustrerad pga sin relation till Gud. Det är snarare så att relationen med Gud gör oss medvetna om att vi kanske lever fel, och det får oss att må dåligt och att vilja göra något åt det.

Ungefär samma som med en brottsling. Brottslingen som blir dömd i rätten och hamnar i fängelse blir förstås frustrerad av domen och straffet. Men skulle det vara bra om vi tog bort domstolar, lag och fängelser så att brottslingar kunde stjäla fritt och slippa bli frustrerade?

Allt hänger på vad som är rätt och fel och på vad människan mår bra av eller inte. Och även om du tycker att dina åsikter är de rätta så är det inte en självklarhet. Vi har bara uppfostrats att tro det.

Vi lever i ett sekulerat land där vi tycker att det ska vara fritt fram för allt så länge vi inte (till synes) skadar människor. Men själv har jag kommit fram till att det faktiskt finns eviga sanningar och att det inte fungerar för människan att själv klura ut sin personliga relativa sanning. Eller att leva utan gränser på olika områden. Hur vilsna är vi inte? Trots att vi har det så bra i Sverige är de psykiatriska mottagningarna fulla med människor som mår dåligt. Inte minst ungdomar har det svårt på många sätt. Folk vet inte längre vad som är meningen med livet.

Jag tycker det är bra att ecce homo vill ta tag i sina problem och förändra sitt liv. Att bara ha en sexuell relation tror jag inte att någon innerst inne mår bra av även om det ibland kan tyckas bättre än ingenting.

#0:

Har tyvärr inget bra svar till TS. Vad gör man? Det viktiga är kanske att lita på Gud och förstå att Han har lösningen på problemet även om det verkar omöjligt. Antingen du slipper din starka sexdrift och hittar andra saker att bli uppfylld av - eller om du hittar någon att dela ditt liv med så är jag övertygad om att allt kommer att lösa sig för dig. Men kanske att Gud väntar på att du ska känna den där tilliten att han faktiskt kan vända alla problem till något gott. Inte nödvändigtvis så att vi får det vi tror att vi önskar, men att allt faktiskt kommer att bli bra ändå. Det är väl det vi som kristna ska lära oss men som är så svårt. Att kunna må bra trots att omständigheterna runt oss är hemska. Det är så lätt att bara se problemen istället för att se Jesus. Jag har själv inte kommit särskilt långt när det gäller den biten. Förutom i teorin - där är jag en fantastisk kristen. :)

Även om du inte hittat någon livskamrat ännu så är det aldrig för sent. Tänk på Abraham, Josef och Mose. Alla fick de vänta i långa tider i ofrivillig barnlöshet, fängelse eller i öknen. De hade tålamod minsann och 40 år i öknen kanske inte är det jag skulle orka med, men det visar ändå att Gud inte glömmer oss bara för att saker och ting ibland tar tid. Det kan finnas en poäng med att formas av svårigheter under en lång tid. Lita på att Gud har planer för ditt liv som du inte kan se. Jag kan inte tänka mig att han skapar människor som är menade att må dåligt av olösbara problem under ett helt liv. Det måste vara så att när vi fastnar i problem så är det för att vi själva tänker ut hur lösningen ska se ut och sen blir vi bittra när det inte blir så.

Gud använder våra svagheter och utan problem får vi aldrig chansen att faktiskt förtrösta på Gud. Försök att inte må dåligt och fördöma dig själv även om du inte klarar att bryta din relation just nu. Det viktiga är kanske att du får frid med dig själv och vet att du går en väg som till slut leder rätt. Och fortsätt be till Gud. Han har inte glömt bort dig men han kanske som sagt väntar på att du ska inse att han kan och vill hjälpa? Och när du kan acceptera den plattform där Gud placerat dig just nu (med dum relation och med jobbiga problem) och bara säga till Gud att det ska bli spännande att få se hur han tänkt ut lösningen på det här - då kanske allt lossnar. Gud vill inte att vi ska vara som gudar som ska lösa världens och våra egna problem själva - han vill att vi ska vara hans barn och vara beroende av honom och lita på att han vet vad som ska göras.

(Allt det här är lätt att skriva och tänka ut i teorin men svårt i praktiken. Jag vet. Men ändå tror jag på det jag skrivit. Jag ska be för dig i alla fall.)

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Candela
2012-11-24 15:38
#7

Jag personligen tycker inte det är fel att onanera, men det kanske hänger ihop med att jag själv lätt kan göra det utan att tänka på och fantisera om att ha sex med någon Tungan ute

Upp till toppen
Annons: