Annons:
Etikettbibeln
Läst 1487 ggr
Highness82
2012-07-20 16:49

Undervisning om Treenigheten i GT/Tanakh!

Jag har kommit över en oerhört intressant undervisning som handlar om Treenigheten i det gamla testamentet/Tanakh.  Den är verkligen värd att lyssna på.

Annons:
Woodland
2012-07-21 19:59
#1

High!

Ja!  Hur bra som helst . . väldigt intressant.  Denna information går helt i linje med en bok jag håller på att läsa om Jesus i det Judiska kontextet.

Jag skall börja lyssna på serien från början efter jag lyssnat på den du lade upp.

Tack   Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
2012-07-21 20:30
#2

Oj vad intressant! Vad heter den boken? Och finns den i svensk text?:D

Den här undervisningen är oerhört intressant - jag har lärt mig en massa saker. =)

Highness82
2012-07-21 20:41
#3

Woodland - en intressant sak är att i Domarboken 2:1-5 så står det såhär:

1Herrens ängel kom från Gilgal till Bokim och sade: ”Jag förde er ut ur Egypten och in i det land som jag med ed hade lovat era fäder. Jag sade: Jag skall aldrig bryta mitt förbund med er, 2och ni får inte sluta något förbund med invånarna i detta land. Deras altaren skall ni riva ner. Men ni lyssnade inte på mig. Hur kan ni handla så? 3Nu säger jag: Jag skall inte driva undan dem för er, utan de skall vara en pik i er sida, och deras gudar skall bli en snara för er.” 4När Herrens ängel sade detta till israeliterna började folket gråta och klaga. 5De kallade platsen för Bokim, och där offrade de åt Herren.

Det känns absolut som att Herrens Ängel själv är Gud - eftersom han Ingenting säger att Herren säger detta, utan det är i JA form.

En annan intressant sak är hur Israel säger såhär då han ska välsigna Efraim och Manasse i 1 mosebok 48:15-16

15Israel välsignade dem och sade:

”Den Gud som mina fäder höll sig till, Abraham och Isak,

den Gud som har varit min herdefrån min första stund till denna dag,

den ängel som löst mig från allt ont, han må välsigna dessa barn. Genom dem skall mitt namn leva vidare,mitt och mina fäders, Abrahams och Isaks.Må de föröka sig och bli talrika på jorden.”

Först talar Israel om Den Gud, och sedan talar han om den ängel. Och sedan säger Israel: Må han välsigna dessa barn.  Inte "må dem välsigna" Utan "Må han välsigna"

Woodland
2012-07-22 20:25
#4

Det känns absolut som att Herrens Ängel själv är Gud

Ja, i många fall men sammanhanget bestämmer det.

Boken heter "Jesus in Context" av Darrell L. Bock och Gregory J. Herrick.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
2012-07-23 02:33
#5

Ja, i många fall men sammanhanget bestämmer det.

Svar: Ja absolut.  I agree :D

Vad tråkigt att boken inte fanns i svensk översättning, hade varit enklare att följa med då.

Woodland
2012-07-23 20:42
#6

Men High,

Bry dig inte om boken.  YouTube klippen är toppen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: