Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2153 ggr
szirius
2012-07-16 01:07

Vet någon?

Jag slänger in en fråga här, då jag inte lyckas hitta den info jag söker på internet. Jag bor i Centraleuropa och i vår by finns väldigt många frikyrkliga, de tillhör något som kallas Nasarets församling. Jag är nyfiken på att veta mer om deras tro. Jag anar att preventivmedel kanske inte är tillåtet för de flesta har 4-5 barnFlört. Kvinnorna klär sig i kjol som går ner över knät och hätta över håret.

Jag har varit på en gudstjänst där och män och kvinnor fick inte sitta tilsammans, utan satt på varsin sida. Flera män turades om att vara "körledare" vid psalmerna och när jag frågade varför inga kvinnor gjorde det så fick jag svaret att kvinnor inte är tillåtna till detta. Däremot får de kompa på orgeln.

Jag upplever dessa människor som väldigt fina och "fromma" om man kan uttrycka sig så, men har lite svårt för att de har sånt fokus på satan. De som röker o dricker o svär är drabbade av satan, sjukdomar kommer från satan o de får man som straff för att man inte bett tillräckligt osv…satan lurar överallt…för mig är det lite sektvarningTyst

Jag skulle bli glad om någon vet var jag kan hitta information om vad denna frikyrka kallas i Sverige och vilka " regler" som gäller och varför.

Tack på förhand!

Annons:
scout
2012-07-16 10:15
#1

Jag har ingen aning om vad det är för en församling eller om det är en sekt… Förmodligen är det något lokalt som har sin förankring i nåt kolonialt…

Beskrivningen du ger gör att det i mina ögon låter lite liknande Amish-rörelsen i USA… Dvs väldigt konservativ och lagisk kristendom, som i grunden egentligen är ganska så obiblisk…

Det finns förvisso ganska få riktigt rena kristna församlingar i världen, dvs församlingar som praktiserar det nya förbundet fullt ut. Utan av någon anledning, så finns det alltid nån inflytelserik människa som gillar Lagen i gamla testamentet och gärna använder sig av den för att få kontroll över andra människor och ge sig själv makt…

Ett kännetecken för en bra församling är en sådan där ledarna kommer i svaghet och inte förhärligar sig själva eller vill bli satta på piedistal. Vill man veta hur en kristen församling ska se ut kan man läsa apostlagärningarna och studera hur Paulus var som människa. Han är det kristna budskapets största mänskliga lärare, men han kom alltid i svaghet inför människorna…

Woodland
2012-07-16 21:29
#2

Hejsan Zsirius!

Det finns många olika kyrkor och församlingar runt om i världen.  De präglas av sin bibelsyn, traditioner, kultur och historia.  Så också dessa som du talar om. Jag kan inte nämna direkt någon rörelse här som hade passat din beskrivning, fastän jag kan tänka mig ett namn.

Rent allmänt om sådana rörelser:  De håller en avskildhet till världen som uttrycks i det du nämner.  Kvinnor har inte av tradition inom kristendom fått leda församlingar eller ha en ledande roll över männen. De håller sig till denna bibelsyn.  De klär sig anständigt och därmed uttrycker de sin avskildhet.  För dessa är syndens och djävulens inflytande något som varnas för så att man håller sig nära Gud.

Jag hyser en stor respekt för  Amish folket.    Amish folket är en konservativ del av Mennonite rörelsen och kom till Amerika för att undgå förföljelse.  De håller sig avskilda från världen, fastän att de har kontakt med världen.  De har ett oerhört gott rykte bland folket i de olika ställen där de bor.  För några år sen slog de omvärlden med häpnad genom sina ord och gärningar när de fick uppleva en brutal attack som skördade deras skolflickors liv (7-13 år).  Gärningsmannen sköt sig själv till döds men en utav de mördade flickornas fader gav ett uttalande - "Vi bör inte tänka ont om denna man." (dvs. gärningsmannen)  Helt fantastiskt.  Gemenskapen tog sig an gärningsmannens fru och barn och tröstade dem.  De tror på himlen och ansåg att de barn som dog och gick hem till Gud hade en bättre lott än de som överlevde attacken i skolhuset.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
2012-07-17 00:51
#3

Sånt här intresserar mig men för att hitta "din sekt" skulle jag behöva mer information som vilket land, vilken by etc. Du får gärna pma det till mig om du inte vill skriva ut det i forumet.

szirius
2012-07-17 01:22
#4

#2 "Vi bör inte tänka ont om denna man." (dvs. gärningsmannen)  Helt fantastiskt.  Gemenskapen tog sig an gärningsmannens fru och barn och tröstade dem.  De tror på himlen och ansåg att de barn som dog och gick hem till Gud hade en bättre lott än de som överlevde attacken i skolhuset.

Låter oerhört sunt. Förlåtelsen är en helande kraft, jag tror inte på hämnd, hämnd är ett gift som främst skadar den som vill hämnas.

Har alltid varit nyfiken på Amish, att leva nära naturen i enkelhet tilltalar migGlad. Tyvärr har det varit rätt mkt dåliga skriverier om dem senaste tiden, angående SKÄGG som klippts avObestämdFörvånad…har inte följt tvisten så nogaFlört. Och om man väljer ett annat liv så blir man utstött, det känns inte så accepterande heller….

#3 tusen tack, jag har pmatGlad

Woodland
2012-07-17 16:00
#5

#4

och om man väljer ett annat liv så blir man utstött, det känns inte så accepterande heller….

Riktigt så enkelt var det inte.  Ingen tvingas att stanna kvar hos gemenskapen.  Det finns de som har lämnat den.  Angriparna var en utbrytargrupp med en tvivelaktig ledare.  (se länken här nere)  Tyvärr så är maktbegär inte begränsat. Dessa män visste vad gemenskapen innebar och kriterierna för att delta.

Bör vi smutskasta de drabbade?  Nej, det tror jag inte.

De visste så väl att de skymftade genom att angripa männens troskännetecken - skägget.  Hade de slagit offren blodiga hade de inte heller gått till polisen och hade räknat det som en prövning, men att raka och klippa dem under våldsamma former är totalt oacceptabelt och visar hur utstuderat brottet var.

FBI kallade det för "hatbrott." Jag har ingen sympati för  gruppen som gjorde så här.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

szirius
2012-07-17 20:34
#6

# 4

Jag drog inga paralleller mellan skägg-grejen och att bli utstött.

Riktigt så enkelt var det inte.  Ingen tvingas att stanna kvar hos gemenskapen.  Det finns de som har lämnat den.

Ja, det vet jagFlört, men vad jag har läst är att om man väljer att lämna sekten så bryter alla med den personen, man får inte längre ha någon kontakt med sin familj osv. Och det tycker jag är rätt hårt. jag menar att man kan fortsätta ha goda relationer där acceptans, respekt och kärlek ingår även om man inte delar samma tro och livssyn.

Annons:
Woodland
2012-07-18 01:01
#7

#6

Jag drog inga paralleller mellan skägg-grejen och att bli utstött.

Det har du rätt i - jag ber om ursäkt.

jag menar att man kan fortsätta ha goda relationer där acceptans, respekt och kärlek ingår även om man inte delar samma tro och livssyn.

Det finns de som, likt mig, har upplevt att folk  inom släkt och familj har brutit med dem pga tron.  Det kanske är inte så formellt som bland Amishfolket men det känns ändå och är faktiskt inte så ovanligt.  Det beror på vilken grupp man tillhör (vilken biskop man har) och vilken ställning som vederbörandes familj har.

Man har en lagstadgad religionsfrihet men det finns en sfär utanför lagens räckvidd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tawny
2012-10-13 08:13
#8

jag är också intresserad av amish.

jag är nästan lite sugen på att bli amish :) är det ens möjligt?

sen vet jag inte så mycket.. vad tror de? (lite kortfattat) förutom att de är lite old school..

Woodland
2012-10-13 17:57
#9

# 8

Här är en länk som kanske hjälper.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
2012-10-14 22:00
#10

Jag gillar amishrörelsen lite i smyg sådär. För egentligen är det ganska hemskt. Det är en oerhört styrd kyrka där medlemmarna absolut inte får ifrågasätta någonting. Och bibeln får bara läsas på gammeltyska vilket de flesta inte kan. Samtidigt så är det så underbart att de lever på det sättet de gör och har kunnat integrera det i den moderna världen.

Tawny
2012-10-15 22:29
#11

10

ja men det är lite så jag känner också.. schysst att de kör sin egen grej. och om man ska kunna göra det måste man kanske ha lite hårda regler..

det är ju inte nån som klagar på att medlemmar i en karateklubb ska ha karaytekläder på sig. (enormt förenklat men ni fattar :P)

Camillhe
2012-10-15 23:04
#12

Nja du ska nog läsa lite till om Amish. Här är en dokumentär som du kanske kan få lite mer insyn genom

Tawny
2012-10-15 23:13
#13

12

ok tack :)

ska kolla nån dag..

men vad är så hemskt egentligen med att de vill köra sitt egna race? javisst, det är väl lite trist att man måste utesluta folk, men hur ska man annarsx göra?

Annons:
Camillhe
2012-10-15 23:49
#14

Jag tycker ingen religion, kyrka eller samfund är acceptabelt när medlemmarna inte tillåts att ifrågasätta. När det är toppstyrt och inte demokratiskt styrt. Att bli dömda till helvetet av kyrkan (vilket du ser Amish göra i videon) för att man vill evangelisera och lära sig mer om Bibeln och få läsa Bibeln på ett språk man förstår, är i mina ögon inte ok.

Att man inte får träffa sin familj och släkt som man vuxit upp med för att man väljer en annan religion är oerhört tragiskt och enligt mig osunt styrande.

Tawny
2012-10-17 08:25
#15

men kanske ett nödvändigt ont om man vill bevara religionen och livsstilen somden är..

Camillhe
2012-10-17 08:58
#16

Filosofisk fråga, men är det någonsin ok att undertrycka människans behov av att ifrågasätta oavsett syfte? Är det rätt att individer inte har någon talan? Är det bra att man inte får skilja sig från mängden? Är toppstyrda samhällen önskvärt? Mår människan bra av att allting styrs uppifrån t.o.m. färgen på dina kläder? Är det bra att kvinnor inte är jämställda män?

Många av oss kan känna längtan efter strikta regler och lagar eftersom vi då själva slipper tänka och ta ansvar, och jag tror att många pga den längtan dras till olika sekter. Att ngn annan bestämmer åt oss. Och om vi bara gör "såhär" så gör vi rätt och kommer till himlen.

Men mår människan bra av det i längden? En del kanske…

Tawny
2012-10-17 09:16
#17

ja jag tror inte att frihet är det optimala och eftersträvansvärda för alla människor.

en diktatur är bara så dålig som diktatorn, så att säga..

tror en del människor är ledare och en del följare och den som är mycket följare mår bara bra av att vara styrd.

som hundar. de mår bäst när de vet sin plats tydligt, även om den platsen är längst ner i hierarkin…

Upp till toppen
Annons: