Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1525 ggr
[JoanB]
7/8/12, 12:14 AM

Jesus i 2000 talet

Jag har brutit med Svenska Kyrkan och bekänner mig inte till den tro eller till den kyrka som jag blev konfirmerad av.

Men jag är väldigt intresserad av Jesus budskap, och skulle gärna vilja fördjupa mig i dessa. För Jesus har jag alltid haft i mitt hjärta. Det är inte honom jag brutit med utan Sv Kyrkan.

Nu undrar jag om det finns samfund som ger ut böcker där man fördjupat sig i Hans ord?

Det kanske finns någon frikyrka som inte är bunden till Svenska Kyrkan.

Vad vet ni om detta?

Jag bor i Malmö,

Jag skulle vilja åter låta bli upptagen i Jesus, för den gången jag konfirmerade mig då var tankarna långt ifrån Jesus och allt som prästen sade. Jag var dökär i en av killarna i min grupp, hihi. Men detta var längesedan.

Upplys mig, någon Glad

Annons:
Highness82
7/8/12, 2:28 AM
#1

Hej JoanB!

Oj, det som är intressant med Jesus budskap är att det är väldigt konkret men samtidigt såpass brett.  Jag har studerat bibeln i några år och med hjälp av den helige ande så har jag lärt mig massor.

Jesus budskap var ju att han var och är Israels Messias, de under han utförde bevisade att han var och är Messias, Guds son.   Han dog för våra synder, och uppstod sedan på den tredje dagen.  40 dagar senare färdades han till himlen för att sedan 10 dagar efter sin himmelsfärd sända helig ande till sina lärljungar och då föddes/skapades det som vi idag kallar för Kyrkan här på jorden.

När det kommer till Jesu budskap så kan man se på detta ur olika perspektiv.  Men de går ändå hand i hand med varandra.  Man kan studera hans budskap utifrån Kristologin, som då tar upp ämnet Jesu Gudomlighet.  Sedan kan man se det ur ett annat perspektiv, Jesu mänsklighet och då främst ur det judiska perspektivet.   Men sedan finns det ett mycket djupare perspektiv också, och det är Himlen och vad Jesus gjorde.  Kyrkan som är både Himlen och på Jorden.

Camillhe
7/8/12, 2:31 AM
#2

Hejsan JoanB

Jag bor också i Malmö så det är trevligt med en till Malmöit här :)

Jag ska försöka svara dig så gott jag kan men är trött så det kanske blir några misstag här och där. Det finns gott om kyrkor i Malmö och en snabb förklaring är att Svenska Kyrkan är en kyrka, man brukar kalla den högkyrklig och prästen/prästerna har ganska stor möjlighet att utforma kyrkan efter sitt tycke, en del svenska kyrkor är väldigt konservativa medans andra är oerhört liberala.

Sen finns det Frikyrkor, det är kyrkor som under dom senaste 100-200 åren brutit med Svenska kyrkan och startat egna samfund. Det finns ganska gott om dom och de kan också skilja sig mycket åt.

Några av de är Missionskyrkan, Frälsningsarmen, Pingstkyrkan, EFS, Immanuelskyrkan…

De flesta frikyrkor är mer karismatiska och fokuserar på individens relation med Jesus, men de är också oftast väldigt bokstavstroende. Bibeln är Guds ord. Ofta finns det studiegrupper som man kan gå med i om man vill lära sig mer om tro, förstå mer av Bibeln och hitta en relation med Jesus.

Är det något speciellt i Svenska Kyrkan som du har kännt att du inte trivts med?

Det finns flera kristna bokförlag på nätet och jag tror att flera av frikyrkorna har försäljning av litteratur i samband med gudstjänster. Är det ngt speciellt du vill läsa om? Jag tror att Bibeln är egentligen det bästa att läsa, coh jag rekommenderar en Bibelversion som heter Handbok för livet, där det finns mycket kommentarer till texterna med fördjupning och förklaringar.

Ang det du skriver om att bli upptagen i Jesus igen svarar jag på i din andra tråd.

[JoanB]
7/8/12, 11:53 AM
#3

Tack för era svar.

Det är Jesu ord som jag vill ha - vad sa han egentligen? Vad menade han?

"Handbok för Livet" - den där får jag kanske kolla.

Man tog ju bort en del av Bibeln vid kyrkomötet i Nicaea där det stipulerades hur kyrkans makt skulle råda. Och det är just kyrkans makt som jag inte vill ha. Kyrkan är och har varit ett stort förtryckarinstrument över folket, och därför känner jag absolut ingen längtan att ingå i denna underkastelse. Att underkasta mig till en institution, det är helt främmande för mig.

Jag söker Jesu budskap, inget annat. Och naturligtvis bli upptagen i  hans gemenskap.

Camillhe
7/8/12, 1:38 PM
#4

Man har aldrig tagit bort ngn del av Bibeln, Bibeln sammanställdes slutgiltligen vid kyrkomötet i Kartago och visst fanns det massor av skrifter som inte kom med, men det var på goda grunder.

Jesu ord hittar du i Bibeln. Ordet kyrkan är en svår benämning. Visst har kyrkor under århundraden många gånger använts felaktigt och förtryckt människor, men idag i Sverige är det lite svårt att tala om "kyrkan som förtryckarinstrument".

Det finns mängder av kyrkor, en del är bra en del är dåliga, men det är ju människorna i församlingen som ÄR kyrkan och den blir vad vi gör den till. Låter vi Gud styra så är en kyrka en mötesplats där man tillsammans lär sig mer om Gud, tillber Honom och är en del av den kristna gemenskapen. Känner man att en kyrka kräver underkastelse till kyrkan då ska man nog dra öronen åt sig.

Vad är Jesus Gemenskap för dig? För mig betyder att bli upptagen i Jesu gemenskap att tillhöra en församling.

Highness82
7/8/12, 2:31 PM
#5

#3 Handbok för livet är en jättebra Bibel.  Den rekommenderar jag dig verkligen.

Jesus sade ju väldigt mycket bra saker, Eller rättare sagt: Allt han sade var bra.   skulle du vilja att vi försöker gå igenom allt det som han sade?  Som ett sorts bibelstudium här på Jesus iFokus?   Jag skulle tycka att det vore intressant och lärorikt, för min del. Glad

[JoanB]
7/8/12, 7:50 PM
#6

# 5- Bibelstudium av Jesu ord, det skulle vara väldigt intressant.

Skrattande

Annons:
Highness82
7/8/12, 8:35 PM
#7

#6 Vad härligt!:)  Vill du att vi ska ta det i den här tråden eller ska vi skapa en ny tråd?

[JoanB]
7/8/12, 8:47 PM
#8

Skapa gärna en ny tråd! Detta kan bli väldigt spännande!

Glad

Highness82
7/8/12, 9:12 PM
#9

Men eftersom jag verkligen vill börja med detta, och känner en längtan efter det så börjar jag att skriva i den här tråden. Annars kan man bara kopiera och klistra in i den nya tråden, om du skulle vilja det JoanB.

Den första gången som man kan läsa vad Jesus sade i Matteusevangeliet är kapitelstycket 3:13-17.  I vissa av de andra evanglierna så kan man läsa det Jesus sade innan han blev döpt av Johannes döparen, men i Matteusevangeliet besktivs det först då.

Det står följande (citerar från Handbok för livet):

Jesus lämnade nu Galileen och kom till Jordanfloden för att bli döpt av Johannes, Men Johannes ville inte döpa honom. Han sa: "Det kan inte vara riktigt. Egentligen borde jag bli döpt av dig." Men Jesus svarade: "Gör det iallafall, för vi måste göra allt som Gud vill." Och då döpte Johannes honom.  När Jesus hade blivit döpt, steg han genast upp ur vattnet. Då öppnade sig himlen och han såg Guds Ande komma ner som en duva och stanna över honom. Och en röst från himlen sa: "Detta är min älskade Son, han är min glädje."

Vad det står som förklaring på denna text och det som Jesus sade här är följande: "Johannes höll på att förklara att hans dop inte alls kunde mäta sig med det Jesus skulle komma att erbjuda, när Jesus plötsligt stod där och ville bli döpt. Johannes tyckte att han inte räckte till.  Han ville bli döpt av Jesus.

Varför skulle Jesus döpas?  Det kunde ju inte vara fråga om ånger över synd eftersom Jesus aldrig hade syndat. Jesus döptes av flera orsaker:

1. Han bekände personligen hela nationens synd, precis som Nehemja, Esra, Moses och Daniel hade gjort.

2. Han ville öppet visa att han stödde Johannes.

3. Han invigdes för sin offentliga verksamhet.

4. Han ville visa att han identifierade sig med vanligt folk och inte med de kritiska fariseerna som bara tittade på.

5. Han ville symboliskt visa sitt uppdrag att dö och uppstå. Gud visade att han accepterade Jesus som den perfekta människan, som inte behövde döpa sig på grund av synd utan gjorde det i lydnad för sin Far.   (från Handbok i livet)

Vad har ni andra för teorier kring detta? Själv så tycker jag mig se en väldigt stor ödmjukhet hos Jesus genom att låta sig bli döpt av Johannes, med tanke på att Jesus aldrig hade syndat.  Men Fadern ville att Jesus skulle döpa sig, och Jesus följde sin faders vilja.

Highness82
7/8/12, 9:16 PM
Upp till toppen
Annons: