Annons:
Etikettjesus
Läst 3548 ggr
stillness
2012-07-05 11:05

Jesus var Vegan?

Jesus liksom Många andliga lärare( Buddha), samt andra upplysta har varit veganer igenom historien

(inte äta något av djur)

Spännande information i denna Video

Ät inte kött, döda inte guds djur

Förtär icke blod

Behandla andra liv som du vill bli behandlad

http://www.youtube.com/watch?v=rU0fxKbdVQ4

Annons:
OlgaMaria
2012-07-05 13:52
#1

Det här stämmer tyvärr inte alls ihop med Bibeln utan är lösryckta verser och spekulationer.

Matt 3:4 Johannes bar kläder av kamelhår och hade ett läderbälte om livet, och hans mat var gräshoppor och vildhonung.

Luk 24:41-43 (Jesus:) "Har ni något att äta här?" Då räckte de honom en bit stekt fisk, som han tog och åt inför deras ögon.

Luk 22:7-15 Så kom den dag i det osyrade brödets högtid, när påskalammen skulle slaktas. Då sände Jesus i väg Petrus och Johannes och sade: "Gå och gör i ordning, så att vi kan äta påskalammet." De frågade honom: "Var vill du att vi skall reda till det?" Han svarade dem: "När ni kommer in i staden skall en man möta er. Han bär en vattenkruka. Följ honom till det hus där han går in och säg till husets ägare: Mästaren frågar dig: Var finns det rum där jag kan äta påskalammet med mina lärjungar? Han kommer då att visa er ett stort rum i övre våningen, som är iordningsställt. Red till där." De gick och fann att det var som han hade sagt till dem. Och de redde till påskalammet.

När stunden var inne, lade han sig till bords, och apostlarna tillsammans med honom. Och han sade till dem: "Jag har längtat mycket efter att äta detta påskalamm med er, innan mitt lidande börjar.

Jesus försåg också tusentals människor med bröd och fisk genom matunder. Och Petrus har en syn i Apostlagärningarna 10 där Gud förklarar all mat för ren.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
2012-07-06 02:03
#2

Stillness, du får ju självklart tro på vad du vill, men jag förstår inte riktigt dina inlägg här…

Är du här för att du vill upplysa oss om din tro? Eller är du uppriktigt intresserad av biblisk kristen tro?

Det finns så många iFokus sidor där man tror på buddha, teosofi, esoteri etc och är du bara ute efter att sprida din tro (som inte går ihop med kristen tro) får vi be dig göra det någon annanstans.

stillness
2012-07-07 09:29
#3

hej camillhe jag är här för att lära mig mer om de andliga lärorna som finns i  alla religionerna (tolkningarna) så man kan expandera och växa samt belysa dessa gammla läror.

Så jag ville upplysa detta jag kommit över om just vegetarianism inom de andliga upplysta lärarna som gått här på jorden innan bla Jesus.

och som andliga varelser(vi) så förstår man ju att äta något djur (ta dess liv och Blod) är ju väldigt tvärtemot det heliga

äta blod kött är ju liksom heligt(del av det gudomliga GUD)

och i en upplyst värld är jag säker på att man dödar ej sina bröder (djuren) som tex den kristna "PARADISET" bilden tänk att leva där och döda djuren för deras blod/kött  det går ju ej ihop

vad tror du?

Camillhe
2012-07-07 10:10
#4

Ok, men du får försöka hålla dig till att diskutera kristendom på denna sidan.

Jesus var precis som Woodland visade dig inte under några omständigheter vegan eller vegetarian. Det är en helt felaktig slutsats och den är motbevisad.

Men visst på ett sätt har du en poäng för det står i Bibeln ""Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta" (1 Mos 1:29)"

Och det var vad människan åt i Edens lustgård. Men sen syndade människan och blev utkastad och efter det fick hon leva på grödor och djur.

stillness
2012-07-07 10:17
#5

camillhe jajjemen så står det och jag vet inte om du känner till "The essene Gospel of peace" ?

Detta är text funnen i vatikanens bibliotek, vatikanens bibliotek är något av de mest hårt bevakade bibliotek i världen och utomstående kommer ej in (man kan undra va de e de vill hemlighålla oss ifrån?

Här kan man läsa om fler av det som sägs vara jesus läror och det är mycket om Vegan mat, fasta och om att ej äta det som är dött utan äta det som har liv.

Våra kroppar är ju tempel för gudsanden, Livet etc

Här kan du läsa the Essene Gospel of peace del 1 och 2

http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=294 //Redigerat av Mod

Camillhe
2012-07-07 10:58
#6

Har tagit bort din extremt långa inkopierade text. Vill folk läsa den kan de klicka på länken.

Nu är inte vi på sajten katoliker och har inte något med påven att göra. Dessutom är din länk inte speciellt sanningsvärdig i mitt tycker.

Vad vatikanen gör och inte gör och myterna kring dom är för mig personligen inte så intressant då jag inte ser uppbyggnaen kring en påve som biblisk.

Annons:
stillness
2012-07-07 13:25
#7

Okej det är lugnt….

Okej för det handlar där med om Constantine,niacea rådet som bestämmde vad som skulle vara med i de heliga skrifterna etc.

Där talar jesus starkt och tydligt viktigheten av att inte äta djur samt att fasta

Det är mycket vi inte vet om allt

jag har tex hört att det skulle vara 25 st till böcker till bibeln som man medvetet tog bort vem vet vilken andlig kunskap som gick där förlorad samt mer förståelse.

Ville bara sprida lite nytt medvetande om att ej döda djur samt sträva åt att äta vegan kost till vill säga inga djuprodukter och leva med djuren i respekt och harmoni jag tror vi är på väg dit.

Varma hälsningar

:)

[0albert]
2012-07-12 15:49
#8

Jag tror att jesus var vegetarian så långt det gick!

Woodland
2012-07-14 14:51
#9

# 7

Detta med "hemlig" kunskap eller förtryckta evangelium är ingenting nytt. Det finns flera olika verk som åberopar samma 'sanningshalt' eller 'gudomliga ursprung'.   Vi har hört allt detta förut och det har genom århundraden bevisats falskt av bibellärare och religionskunniga.

Verket som du tror att den katolska kyrkan vill dölja för alla ligger uppe på internet och har cirkulerat fritt sedan Szekeley och Weaver publiserade det 1937. Kritikerna skriver att Szekeley inte ens kunde bevisa att han sett några dokument.  Desutom finns inga belägg eller bevis för att Essenerna var veganer enligt den samtida historikern Josephus.

Inom New Age vill nutidens gnostiker sprider saker som har bevisats falska för många, många århundraden sen. De som ser någon sorts konspiration i Nicea konsilliet gör det för att understödja deras egna falska läror.  De är oftast inte rätt på den historiska punkten, långt mindre den religiösa sidan av saken. Fastän de har överbevisats finns det stackars godtrogna människor som faller i deras fälla.

Jesus var ABSOLUT ingen vegetarian eller vegan. Som jude var Han mycket förtrogen med blodoffer, bränt och kokt kött.  Han kom till världen för att vara "Guds Lamm som borttager världens synd" (som det står i bibeln).  Han åt påsklammet kvällen innan Han korstfästes.

Det var inte så att Jesus förespråkade en vegetarisk livstil.  Vill du följa det så känn dig fri, men skyll inte på den kristne Jesus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[0albert]
2012-07-15 19:56
#10

#9 Men hur kan du veta att han åt något påsklamm innan korsfästelsen.

Camillhe
2012-07-15 20:05
#11

#10 Läs om "Den sista måltiden" så hittar du svar på hur vi kan veta det.

stillness
2012-07-16 12:20
#12

Som flera upplysta andliga lärare igenom Historien tex Jesus,Buddha etc som vill lära oss om de högre andliga sanningarna så som Älska varandra,andvänd ej våld

Vi är alla ett med gud guds Ande etc.

Indianerna sade Djuren är våra bröder

och så vi behandlar djuren det är en måttstock på hur långt vi kommit andligt tror jag.

Vem vill se blod? att döda Guds skapelser det fina heliga?

ta ett liv kan aldrig vara rätt.

att äta blood som en vampyr.

I sataniska sekter offrar man bla till Demoner Blodsoffer i form av djur och även människor hemskt för dessa demoner lever på den energin.

indra-bus
2012-07-16 17:18
#13

Jag vet inte om ni annser att jag är kristen. Men jag läser bibeln går i kyrkan ibland o ber. Är dock inte aktiv i någon församlig.

Jag läser här ibland för jag har ingen att dela min tro med känner ingen kristen.

Men när jag läser denna tråden tycker jag att de är en otrevlig stämning.

O jag funderar om ni tycker de är ok att äta kött i dag som djuren behandlas?

Även om inte Jesus var vegan eller vegitarian? Jag är vegan o tycker inte de är ok.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
scout
2012-07-16 17:51
#14

Huruvida det är moraliskt eller inte att äta kött är i första hand en samhällspolitisk fråga, som jag ser det. Ur det perspektivet kan jag mycket väl hålla med om att människans sätt att behandla djur på är förfärlig och vittnar om hur dåliga vi är på att hålla kärleksbudet om att älska din nästa…

Men det är däremot inte en fråga som omfattas av kristendomen.

Man får inte något annat svar kring kosthållning när man läser Bibeln än att man under det gamla testamentet, hade restriktioner kring vilken typ av kött man fick äta samt diverse regler kring slakt… I det nya testamentet, alltså det nya förbundet finns inga restriktioner kring mat överhuvudtaget. Mer än att man ska vara måttfull och ta hand om sin kropp som är ett Guds tempel.

Om frågan därmed blir: Kan man vara kristen och vegan, så finns det inga bibliska hinder för det. Men det är därmed inte riktigt att säga att Jesus var vegan eller att veganism eller någon annan form av diet förespråkas i Bibeln.

Vad man möjligen får se upp med om man är kristen och vegan, det är att om man är mer hängiven veganismen än Gud, så kan det bli ett hinder för relationen med Gud. Dvs maten man äter får inte bli religion…

indra-bus
2012-07-16 18:07
#15

Nej för mej är de inte en "diet" o jag är heller ingen militant vegan utan de är min fredliga protest mot hur levande vareler behandlas.

Dessutom är varken gris eller ko ett naturligt djur grisen härstammar från vildsvinen o kon från bysen oxen de är framavlade för att ätas.

Ficken fråga till nu om de står en sak i gamla testamentet gäller inte de då för att de inget står i nya??

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[0albert]
2012-07-16 18:37
#16

Kan tyvärr inte hålla med om att Jesus åt kött innan korsfästelsen även om skrifter säger så.Obestämd

OlgaMaria
2012-07-16 20:48
#17

#13 Det viktigaste är väl om du anser att du är en kristen! =) Det är din egen tro och bekännelse som är det viktiga!

Jag håller verkligen med dig om att många djur behandlas vidrigt. Jag försöker dock styra mina inköp mer och mer åt bra alternativ från lokala djuruppfödare där djuren mår bra och man har ett sunt tänk kring djuren. På det sättet tror jag att jag påverkar köttindustrin mer än om jag helt låter bli kött. Finns det en efterfrågan på bra kött och ägg så kommer fler producenter att gå över till en mer etisk djurhållning. Det är dessutom viktigt att gynna dessa producenter anser jag för att bevara friska raser till kommande generationer. Inom köttindustrin får ju grisar t ex antibiotika hela tiden och de lever inte naturligt. Köper jag griskött från en gård där grisarna äter ekologiskt, är friska och utan mediciner och får leva i sitt naturliga beteende så hjälper jag till att bevara friska grisraser och en sund djurhållning till nästa generation.

GT säger att vi ska äta av djuren och råda över dem. Det betyder att vi ska äta men också vårda djuren på ett sunt sätt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

indra-bus
2012-07-16 21:08
#18

#17 Tack för ett trevligt o klokt svar..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Woodland
2012-07-16 21:26
#19

# 13

Otrevliga har vi inte varit utan vi försöker ge så klara svar som möjligt på frågor och synpunkterna som läggs upp i inläggen.

# 16

Jesus är ett vanligt namn.  Naturligtvis får du tro både det ena och det andra om Jesus.  Det finns många Jesus (särskilt i Spanien) Flört, men den Jesus som vi tror på finns endast beskriven i bibeln och jag har svarat på påståendet att bibelns Jesus var vegan.

Och om du sedan vill vara vegetarian, laktosvegetarian, vegan, osv. -det är helt upp till dig.  Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[0albert]
2012-07-16 22:00
#20

Nej, det är ju svårt att veta vad just denna man gjorde. Dock tycker jag det var bra sagt att man inte gör maten till religion .  Jag menar bara att många verkar bestämt låta bli kött för att sedan släppa vegetarismen totalt när de är äldre. Inget fel, men kanske bättre att vara lite ödmjukt i detta fall också?!    Glad

Kropp och sinne, miljö med mera bör vänja sig med vegetariskt. Sedan kommer ju flera olika livsskeden säkert då man ändrar på både det ena och det andra.

Inget fel i att välja mat efter personlighet, men djur kommer alltid vara djur och liv de med!Skrattande

Annons:
Woodland
2012-07-17 16:01
#21

# 20

Nej, det är ju svårt att veta vad just denna man gjorde.

Vänta lite,  Cool - Hur kan du tycka att det är svårt att veta vad Han gjorde?  Hela NT kretsar runt vad Han gjorde och vem Han är.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
2012-07-18 11:03
#22

Jag tror att det kommer en dag när vi inte längre ska äta djur. På något sätt verkar det "högsta" vara att inte döda alls, inte heller djur. Så jag förstår tanken med att bli vegetarian/vegan och jag kan också se det värdefulla i omsorgen om djuren.

Men jag tror inte det är så enkelt att vi kan säga att det alltid är bättre att vara vegeterian än köttätare. Det finns inget fel i att äta djur om vi i tacksamhet tar emot maten. Då blir allt rent. Om man däremot ser kött som något ont så antar jag att det är bättre att låta bli att äta det. Det viktiga är nog vad som finns i hjärtat.

Det allra värsta är nog om man fokuserar för mycket på vad vi ska äta eftersom det då, som scout säger, blir en avgud. Jag tror inte att Jesus ansåg att maten var så viktig. Det är ändå yttre saker som tillhör det förgängliga. Alla, inklusive djuren, ska ändå dö förr eller senare. Det som verkligen är viktigt är vårt hjärta och vår relation med Gud - och den kan ingen kosthållning i världen påverka.

Man kan inte gå genvägen att bli vegan och därmed bli mer andlig eller mer god. Vi kommer inte ett dugg närmare Gud genom att ändra kost. Lika lite som vi kommer närmare Gud genom andra gärningar, hur goda de än är.

Men om Gud vill att du ska ägna ditt liv åt djuren och dessutom bli vegan, då är det gott. Eller om du känner att det är fel att främja köttindustrin och hellre väljer att köpa från djurvänligare producenter. Vi kan alla bidra till en bättre värld och jag tror att Gud avskyr det sätt på vilket vi behandlar djuren.

"Every point of view is a view from a point."

indra-bus
2012-07-18 11:44
#23

Men nu var ju facktiskt frågan tycker ni att de är rätt att äta djur som de behandlas i dag av oss mäniskor?

Om jag blev tvunen att döda ett djur för att överleva så skulle jag förmodligen göra de men jag behöver inte så varför skulle jag?

Är de rätt att ta kalven från kon för att dricka deras mat?

Vill gud de? Jag är inte så duktig på bibelen fast jag försöker lära mig mera.

Men detta känner jag i hjätat att de är helt fel att utsätta levande varelser för lidande för egen vinnigs skull. De finns djur som har de bra som äts oxå #17 skriver men de är inte många.

Bara som ett exempel. En burhöna som matas för att produsera mer ägg än som är naturligt då deras ben inte tål den tunga belastningen o aldrig får röra sig buren är så liten att de inte ens kan sträcka ut vingarna de har aldrig känt frisk luft eller sett dags djus.

De känns som mitt kall att försöka minska deras lidande o de är den uppgift gud givigt mig. De har inen egen talan o de är fel att hänsnslöst att missbruka de. Lik väl som många kristna hjälper människor i nöd. De vill jag kunna göra i framtiden oxå. Har haft några jobbiga år men känner att ja är på väg tillbaks så nu skall jag utväckla detta. Vi skall snart flytta till en annan kommun o jag skall då gå med i olika grupper i kyrkan där. Har kollat upp värksamheten där.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Internettan
2012-07-18 21:10
#24

#23:

Men nu var ju facktiskt frågan tycker ni att de är rätt att äta djur som de behandlas i dag av oss mäniskor?

I så fall så håller jag med dig. För oss som är medvetna om att djuren lider och tycker det är hemskt så tycker jag det är fel att äta sådana djur om det finns alternativ. Och det finns det ju faktiskt för de allra flesta.

(Fast egentligen handlade väl den ursprungliga frågan om huruvida det bästa är att vara vegan eller inte oavsett behandling av djuren? "Att alla upplysta var veganer". Många människor mår nog bättre när de får äta kött än när de tvingas äta för mycket vegetabilier. Kroppen klarar inte alltid av att följa våra idealistiska mål. Vi är alla olika men vi lever i en fallen värld där även kroppen har sina begränsningar. Adam och Eva åt ju frukt men vi är rätt långt ifrån det stadiet idag.)

"Every point of view is a view from a point."

stillness
2012-07-19 12:26
#25

Internettan: Vi är redan tillbaka till adam och evas kost, det kallas för RAW FOOD och detta växer som bara den just nu världen över :)

Levande mat som frukter och grönsaker innehåller livsenergi av skaparen och får oss läkta healade och mer livsenergi

Mat som skaparen har skapat (Det naturliga),tex Fruktert & grönsaker ur jorden)

Och mat som människan har skapat (processad,Halvfabrikat,Raffinerade produkter,GMO,Mcdonalds etc

Dan the Lifeforcegenerator är en revolutionerande man på Youtube som gratis varje dag lägger upp videos hur man läker sitt liv med mat och får mer livsenergi och öppnar upp sig för livet /gud ser gudsskönhet runt omkring sig. och det är många vars liv de blir helt botade ifrån Diabetes,cancer etc som läkarna säger det inte går tex.

Dan Mcdonald -The Lifeforce Generator

Eat raw fruits and vegetables & soaked nuts and seeds

Låt er inspireras av Videon

Glad

Internettan
2012-07-19 13:46
#26

#25:

Jag känner till raw food och tror på den kosten. Men jag tror inte att den är för alla (ännu i alla fall).

Det finns många sätt att äta för att undvika sjukdomar, inklusive cancer. Många ursprungsbefolkningar äter en kost som håller dem friska och då äter de både kött och tillagad mat (förutom råkost). Att undvika för mycket kolhydrater, spannmål, socker och konstgjord "mat" får också människor att bli friska från många sjukdomar, kanske också cancer.

Men raw food är definitivt intressant.

"Every point of view is a view from a point."

stillness
2012-07-19 17:21
#27

kul för din öppenhet :)

Jo precis det är väl en utveckling som allt annat tror jag.

Ja hälsa är ju flera aspekter än bara mat

Ha bra tankar

bra människor omkring sig etc

Men jag tror sedan allt påverkar allt lite så med

Och Motion att vi rör på oss är väldigt renande för kroppen

Glad

Annons:
indra-bus
2012-07-19 18:34
#28

Verkar son ni har fördommar mot veganer.

O jag har varit de i 25 år. Gick från att äta kött till att bli vegitarian över en natt. De var till att börja med en tonårs ide. Då tävlings simmade jag vilket innebar att jag simmade flera mil i veckan. O plötsligt förbättrades min tävligs resutat drastiskt.

För något årsen åt jag en middag med fläskfele. Bara för att se hur min kropp skulle reagera.O jag blev sjuk feber i flera dagar o hade ont i magen den var uppsväld så jag såg gravid ut.

O kalla mig inte upplyst jag har studerat kost o närings lära sen dess. O vi behöver inte äta kött.

Vad tror ni de stoppar i dem inte är de för dem något naturligt utan tilväxt foder påhittat av mäniskan, antibeotika osv.

Kan inte se de som mera naturligt än att odla jorden. Dess utom är kor inte alls miljö vänliga.

O de står väl ingen stans i bibelen att vi ska dricka kalvarnas mat.

Efter som jag studerat kost o närigs lära i många har jag sett många trender om vad man ska äta o inte. Så jo jag vet vad jag pratar om.

Att mortion är bra för knoppen har vi vetat väldigt länge ;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

stillness
2012-07-19 19:10
#29

Otroligt med Raw food här går Dan igenom mer om hur vi kan läka våra kroppar med mat ifrån naturen ifrån skapelsen ur jorden.

Inget ifrån djuren tex kött,ägg utan bara ekologiska frukt och grönsaker och nötter.

Han gör även egna Juicer av frukt och grönsaker som är riktiga hälsobomber som renar och stärker kroppen på livsenergi

Glad

Internettan
2012-07-19 22:23
#30

#28:

Att man mår dåligt av att äta någonting som man uteslutit en längre tid är ganska vanligt, oavsett om det gäller kött, råkost eller spannmålsprodukter. Det säger inte så mycket om livsmedlet i sig utan mer om vad kroppen har anpassat sig till. Jag antar att om man äter en viss sorts föda så anpassar sig tarmens bakterieflora och annat som rör matsmältning och näringsupptag till just den födan.

Men vi är alla olika och vissa kanske faktiskt inte mår bra av kött? Det finns också många som vittnar om att de mådde rätt dåligt på vegetarisk kost trots att de åt så under många år. En del av dessa säger att de aldrig mått så bra som när de äter lchf och alltså börjat med kött igen.

Kor är nog miljövänliga när de äter vad de är skapta att äta - gräs. Spannmål och kraftfoder är inte ko-mat och det ger dem gaser som blir till ett miljöhot. Viss odling av växter är verkligen ett miljöhot idag, men det talas det inte om. På samma sätt som vi misshandlar djuren så misshandlar vi vår odlingsjord. Människan är inte klok. :)

Jag har under åren varit både vegetarian, vegan, nästan-raw-foodare och lchf:are samt fastat flera gånger. Jag måste säga att jag aldrig märkt någon större skilllnad när det gäller hälsan förutom att min oroliga mage blir bättre med lchf.  Att minska kolhydraterna och öka på fettet är det enda hittills som fått min mage lugn och gasfri. Vegankost har inte gjort magen det minsta bättre men då har jag å andra sidan fortsatt äta bröd mm.

Jag kan dock tänka mig att om man verkligen går in för raw food och äter det en längre tid så kanske kroppen anpassar sig och kanske t.o.m. min mage skulle bli bra. Har inte testat det tillräckligt länge antar jag och inte heller tillräckligt strikt. Vet inte heller om min kropp skulle klara av det i längden.

Fast mitt problem är att när jag äter så där annorlunda jämfört med de flesta andra människor så blir jag osocial. (Värre än annars kanske jag ska tillägga..) Det tar så mycket energi att fokusera på maten och att alltid få tacka nej till andra människors bjudande vid socialt umgänge i olika former. På något sätt särskiljer man sig på det viset och det får mig att må dåligt när jag antingen måste bryta min kostplan eller när jag måste dra mig undan och tacka nej - eller när jag hela tiden måste sitta och äta alltför annorlunda än alla andra. För mig blir kosten en avgud och har så varit under en stor del av mitt liv. Jag är envis och när jag sätter igång med ett ät-projekt så blir det viktigare att hålla fast vid det än nåt annat. Som om "om jag bara äter så här perfekt så kommer jag må så bra att jag blir en annan människa och då minsann ska jag göra ditten och datten". Min egen hälsa blir ett självändamål som inte får störas.

Jag skulle kunna tänka mig att Jesus kunde ha ätit vad som helst och ändå mått bra pga vem han var. Men hade han varit raw food:are eller vegan hade han inte kunnat dela måltider med sina medmänniskor och säkerligen inte kunnat vara en del av gemenskapen på samma sätt. Han skulle kanske framstått som en annorlunda special-människa som ingen kunde ha identifierat sig med.

Idag är vi förstås mer vana vid olika koster och klarar man av det och mår bättre på "annorlunda kost" så kan man äta det. Men jag tror inte att Gud tycker det är så viktigt. Det är inte det som Guds Ord handlar om. Jag tror också att om vi följer Guds vilja så ser han till att vi klarar av det han vill att vi ska göra, även att hälsan är tillräckligt bra för att klara av det då. Det känns lite som att fokusering på att äta perfekt är ett sätt för människan att själv ta kontroll och då är det som att vi inte litar på Gud. Å andra sidan - om Gud på något sätt säger till oss att ändra kost så är det en helt annan sak. Men det tror jag inte att han säger till alla och då blir det lätt fel att satsa så mycket tid på att äta perfekt.

Förlåt det långa inlägget. Ville bara poängtera att ingenting är ensamt saliggörande - inte ens den perfekta kosten. Det kan istället bli en fälla för många.

"Every point of view is a view from a point."

stillness
2012-07-19 23:00
#31

Internettan:Tackar för ditt långa och mycket ärliga inlägg,det är mycket där jag själv känner igen mig i det du beskrevGlad.

Allt är balans i livet det är vad jag tror med allting.

Ja vi gör gärna saker till fanatism och vi vill inte acceptera älska oss själva i just stunden (NUET) för det är allt som finns.

Man är älskad för den man är oavsett, men man kan ochså påverka sitt liv med sina val på många plan i livet tex kost ( om man vill )

Men sedan människan fall (the fall of man) tappade vi en connection vad jag tror på många plan bla vårt EGO som är bra destruktivt

rösten i oss som inte vill lyssna på andra och gå sin egen väg i en negativ väg tex droger,alkohol missbruk

och jag menar att människan är en stark överlevare som kan överleva på det mesta ja tex BARK om den vill så allt har ju haft sin gång

Men vi kan även vända det goda till ont om du förstår

Vanorna kan lyfta oss eller förstöra oss.

Det finns tex personer som identifierat sig så hårt med sin mat (Njutning)? tex snabbmat och de har varit på sjukhus med hjärtattacker och de är hungriga och vill ha COCA COLA OCH HAMBURGARE och läkaren varnar för att de då kommer att dö och de bara so be it

Och personen dog. detta såg jag i en video med en tjej som var 100% typ raw foodare och det var hennes pappa, men hon respekterade hans väg det var hans val.

Jag personligen tycker det är lite skrämmande då jag tror att gud vill att vi skall leva och frodas i hans härlighet så som skapelsen egentligen är tänkt och att inte föra in massa gifter i kroppen så vi lättare utsätter oss för sjukdomar och död.

Jag tror vi tar njutning före nyttigt i vår kultur helt garanterat

jag ser i affärer mammor som ger sina barn och de e ca 3 årlåter de ta lösgodis , det känns som en del har tappat det gammla om vad som är nyttigt eller rättare sagt obalansen =normal

För mycket njutning har människan dött av

medans för mycket glädje har ingen dött utav

tycker de orden säger så mycket Glad

Internettan
2012-07-19 23:59
#32

Ja, det var bra ord. :) Håller med dig i mycket av det du skriver. Det är förstås viktigt att vi inte förstör våra kroppar genom fel mat. Då blir det fel åt andra hållet.

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
2012-07-20 00:06
#33

# 29

Jag förstår att du menar väl, Stillness, men vi kan inte återgå till Adam och Evas kost eftersom världen är förorenad och gifterna redan finns i vårt DNA.  Adam och Eva levde i ett perfekt tillstånd i Paradiset utan föroreningar i luften, vattnet och marken; utan strålning från kärnvapenprov i atmosfären, bakterier som kunde muteras, osv.

McDonalds synsätt angående att han möjligtvists har skapats perfekt, gud-energi och undervisning av "helare" är New Age och inte någonting som vi står för på detta forumet.  Detta är "Ungdomens källa" och Shangrilamyten genom en juicer.

Denna diet är mycket farlig för en diabetiker.  Dessutom tog den nästan kol på en nära släkting till mig då denne försökte bota sin Hodgkins.

Jag försöker inte tala om för dig hur du ska forma dina matvanor, men forumet är inte till för att framhålla en viss diet, särskilt inte när påståendet att dieten är för alla är så dåligt vetenskapligt underbyggd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2012-07-20 09:52
#34

#33 Men varför får man inte prata om dieter på ett sånt här forum? Här görs det ju på ett ödmjukt sätt och i en lämplig tråd och jag tycker att det bara lett till en givande diskussion.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Woodland
2012-07-20 15:11
#35

Glad# 34

Det är dieten (raw foods enl. McDonald) jag diskuterar och erfarenheten av den.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

stillness
2012-07-21 08:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Jag tror att allt är upp till oss människor nu i historien att ta ett ansvar göra val, så att vi kan ta hand om vår hälsa samt planet (moder jord) som ger oss så mycket liv som kommer ifrån gud, men allt är ju upp till var och en så klart.

Vi alla är med och påverkar även de giriga makt personer som medvetet förgiftar planeten etc, men de är inte fullt medvetna,

upplysta ( kontakt med livet/gud det högre, där vi har högre förnuft och skulle inte göra sånt som skadar oss själva samt andra.

Jag personligen tror på att allt går att LÄKA även om det ser mörkt ut men det är där gud prövar människan.

läste tex man har nu hittat en bakterie som bryter ner plast och det är stort steg :)

Att vi tar lite ansvar och inser att vi lånar planeten ja att vi egentligen lånar allt av gud även våra kroppar som en dag skall lämnas tillbaka

så var förändringen ni vill se i världen som Ghandi sade och likt jesus älska andra som er själva etc.

En ny medvetenhet höjs nu på jorden och bara det att vi har fått på sistone böcker som "Äkta vara, Den hemlige kocken" är bra tecken där vi kan skaffa oss bra information om dagens gifter i maten som vi har tagit för givna tex E621,jästextrakt,GMO,MSG ,ASPARTAM etc

och undvika dem.

ps: Kul att många här delar sina åsikter samt delar information tycker jag Glad

OlgaMaria
2012-07-21 12:52
#37

#36 Håller med dig om mycket. Gud har verkligen gjort oss till förvaltare av den här jorden och dess resurser och en dag kommer vi få stå till svars inför honom för hur vi har levt.

1 Petr 4:10 Tjäna varandra, var och en med den nådegåva han har fått, som goda förvaltare av Guds mångfaldiga nåd.

1 Mos 1:26 Gud sade: "Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss. De skall råda över fiskarna i havet och över fåglarna under himlen, över boskapsdjuren och över hela jorden och över alla kräldjur som rör sig på jorden." 27 Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. 28 Gud välsignade dem och sade till dem: "Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden! Lägg den under er och råd över fiskarna i havet, över fåglarna under himlen och över alla djur som rör sig på jorden!"

Det är väldigt spännande frågor hur vi kan uppfylla det här. Jag ser t ex spannmålsproduktionen som minst lika miljöfarlig som köttindustrin, men det tänker de flesta inte på.

Jag tror Gud har skapat våra kroppar för att vi ska äta djur. Tänk eskimåerna t ex som bara levt på fisk, sälar och isbjörnar innan den västerländska maten kom till dem. De var också otroligt friska innan de fick in socker och mjöl i sin kost. Hur skulle de kunna överleva utan att äta djur i sin miljö? På vissa platser är det inte svårt att leva på frukt och grönt men på andra platser är det omöjligt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

LadyNagini
2012-07-21 15:34
#38

hahah amen på riktigt? jag trodde att alla kristna tror på att gud förvandlade vatten till blod o drack upp det ?

OlgaMaria
2012-07-21 15:48
#39

Vatten till vin ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

LadyNagini
2012-07-21 16:13
#40

Jaha, då hade jag fel :3

Internettan
2012-07-21 21:25
#41

När det gäller att ta ansvar för jorden och dess resurser - det är väl med det som med allt annat. Om vi människor själva ska räkna ut hur vi bäst ska leva på jorden och fortsätta utelämna Gud så hamnar vi nog inte rätt i alla fall. Vi klarar inte av det helt enkelt. Vi har ju pratat om miljön och världssvälten i många, många år och ändå ser det ut som det gör fortfarande. Eftersom vi inte vill blanda in Gud så låter han oss hållas. Visst gör vi vissa framsteg (men också många baksteg..) och kanske Gud ligger bakom många av framstegen, men för att läka jorden måste vi ödmjuka oss och börja lyssna på Gud.

Vad spelar det för roll om vi läser hur vi ska äta på ett miljövänligt sätt om vi ändå inte tycker att vi behöver Gud? Är det inte så att Gud kan åstadkomma mer för sitt rike - och för jorden - med människor som kanske äter industrimat men som gör allt för att tjäna Gud än med människor som lever efter konstens och vetenskapens alla regler men utan att bry sig om Gud?

Resurser är inget problem för Gud, han kan åstadkomma allt. Han kan hela jorden på en sekund om han vill. Men för att göra det vill han väl att vi ska låta honom göra det? Våra egna ansträngningar är bra men kanske en droppe i havet? Hur ska vi kunna få hela mänskligheten att samarbeta för en bättre miljö utan Gud? Hittills har det gått sådär.

Först Gud och sedan följer det andra med. Fast visst tror jag att Gud påverkar människor att t ex skriva bra böcker. Men det gäller att inte fastna i jakten på det perfekta sättet att leva återigen. Och tro att vi med vårt sätt att leva kommer att rädda jorden. Gärningar är bra men inte som svaret på problemen utan mer som ett sätt för Gud att verka genom oss.

Jag tänker att vårt syfte med jordelivet är att hitta Gud och följa hans vilja. Om vi sätter igång och lever perfekt (som om vi hade kunnat det..) men ändå avvisar Gud - kommer inte nya prövningar att ansätta oss då? I annat fall får vi ju bekräftat att vi inte behöver Gud och då kommer ingen att söka honom. Miljöhotet är vårt moderna problem. Men före det problemet hade vi väl andra problem? Det kanske inte är det synliga problemet vi ska lösa (och fokusera på) utan vi ska söka Gud. Då först kommer problemen i fråga att lösas, miljöfrågan eller djurfrågan eller vad du vill.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
OlgaMaria
2012-07-22 08:57
#42

#41 så bra!!! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

indra-bus
2012-07-22 09:16
#43

#41 Så man kan helt stunta i de problem vi har o vända oss mot gud o de lösersig?

Jag vill försöka hjälpa de som har de svårt, vill inte bidra till miljöförstöring osv.

De är mögligt att jag inte är kristen på rätt sätt. Men min tolkning av bibelen är att vi skulle vårda jorden o djuren inte hänsynst löst utnytja den/ dem.

Att odla mat som vi omvandlarl djurfoder. De är inte milgövänligt. Svårare än så är de inte,

Jag kommer alltid älska min nästa. O  massproduktion av kött för att de skal bli lönsamt kallar jag girighet..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

stillness
2012-07-22 11:28
#44

internettan: håller med dig om alla vore upplysta på en natt så vore denna världen helt annorlunda med en helt annat starkare medvetenhet kallad GUDS kärlek Medvetande.

Att känna gud istället för en tänkt tanke (avbild) enbart om gud

Jag tror många delar hänger i hop om vi läker oss själva läker vi utåt planeten, när vi hittar Gud i oss bortom vårt lilla jag (Egot) så känner vi ren äkta kärlek. som

jesus sade, Himmelens Kunga rike finns inom er

jesus skälv lärde ut till människorna, att sök först guds kungarike och allt skall ges till dig (upplysning) förlösning av EGOT så att vi kommer i de högre guds närvaro energierna.

Det har ju med känsla o göra att känna GUD/kärlek det högre stora vad vi nu vill kalla det.

Men vi är på väg åt det håller och allt har med att göra val

Vi kan välja Rädslans stig Hat,avunnd,ilska, säga åt vad andra människor skall vara,göra  etc Detta är den värld vi idag har

eller vi kan välja kärlekens stig (Villkorslös kärlek), medkänsla,förståelse,harmoni, att alla är olika och olika aspekter av guds avbild (unika) etc

Allt är ett val här och NU.

Internettan
2012-07-22 14:10
#45

#43:

Så man kan helt stunta i de problem vi har o vända oss mot gud o de lösersig?

Både ja och nej. Vi kan inte vända oss till Gud och säga: "Nu Gud inser jag att vi behöver dig så nu får du fixa detta medan jag latar mig. Jag behöver inte hjälpa till." När vi vänder oss till Gud så ger han oss viljan att göra det rätta och dessutom tror jag att han som ett tecken på vår tillit till honom hjälper till med sånt vi behöver, t ex miljön.

Jag tänker att om vi struntar i Gud men gör allt för att leva på bästa sätt för milön - vad händer då? Jorden kanske klarar sig men vi människor dör för alltid? Meningen är inte att jorden ska klara sig, meningen är att människan ska klara sig. (Om Gud absolut ville att jorden skulle klara sig så kunde han ha skapat en jord som tål miljöförstöring eller också en jord utan människor.) Det ena utan det andra blir värdelöst. Det är trevligt att jorden mår bra men det är inte mer än så. Människor gör goda saker varje dag, både kristna och ateister. Men Gud blir bara glad när vi vill umgås med honom. Allt annat är bara trevligt.

Men om vi vänder oss till Gud så vill vi förstås leva på ett bra sätt, för både jorden och naturen. Det är en naturlig följd. Det är kristet och gott att leva naturvänligt. Och Gud bryr sig om jorden och naturen. Men inte före människorna.

Om du som kristen vill leva på ett bra sätt är det alltså jättebra och Gud tycker det är gott och rätt.

Jag kommer alltid älska min nästa. O  massproduktion av kött för att de skal bli lönsamt kallar jag girighet..

Ja, det gör jag också. Grejen är väl att om Gud får oss att känna som vi gör så är det bra. Men om vi fått något på hjärnan och, som ibland händer, att vi nästan går över lik för att nå vårt "goda mål" så kanske det inte kommer från Gud? Jag kan också tänka mig att Gud påverkar människor t ex genom samvetet utan att de vet att det goda kommer från Gud. Så det är alltid bra att göra goda saker. Allt gott kommer ju från Gud. Men jag tror ändå inte att vi kommer att uppnå några verkliga mål utan att vi medvetet väljer Gud.

#44:

Jag tror många delar hänger i hop om vi läker oss själva läker vi utåt planeten, när vi hittar Gud i oss bortom vårt lilla jag (Egot) så känner vi ren äkta kärlek.

Du talar i andra termer än de kristna. Mer New Age. Men någonstans blir det kanske samma sak. I alla fall vad det ser ut som. Om vi tar emot Jesus och accepterar hans försoningsoffer så bor han inom oss och vi finner alltså Gud inom oss, och köttet/vår gamla natur (egot) dör bort.

Jag är ju kristen och är övertygad om att Jesu död på korset är en förutsättning för att få gemenskap med Gud. Men enligt en bok jag nyligen läst så kan man finna Gud även genom andra religioner eller genom samvetet/naturen - och på så sätt börja vår vandring mot Gud. Under vårt jordeliv gäller det att välja Gud på ett eller annat sätt. Men förr eller senare (även efter jordelivet) så måste alla lära känna Jesus och acceptera hans offer för att bli frälst.

Men jag vet inte, jag läser så mycket och ändrar mig ofta. :)

"Every point of view is a view from a point."

stillness
2012-07-22 14:46
#46

internettan: Tackar igen för din ärlighet kul att se att du har en öppen och ödmjuk observation av dina känslor och känner efter på din andliga resa.

New age är ett stort begrepp som kan vara vad som helst,jag vill kalla detta jag skriver om andlighet men den går väl inom det med.

Ja Indianerna visste att allt var ett av gud. kraften som skapade allt

där av deras respekt för djuren, man såg dem som dess bröder lite som i filmen Avatar kan ja tänka mig.

Jag tror ju att Gud/livskraften/Livet i oss etc det som är bortom ögat och som är den högsta kärleken (Gudsmedvetandet) har olika vägar för olika människor, Vissa dras till religioner och om detta berikar deras liv till att känna igen sitt sanna jag så är ju det bra.

Ofta om du frågar mig så skapar religionerna (även om de har en röd tråd av sanning av andlighet) en separering och man låser sig i en BOX.

och det är då EGOT kan ta på sig en annan falsk identitet tex jag är Muslim, jag är kristen och man vägrar att ta in andra synsätt än bara det som biblen och Kyrkan va de säger Man köper på så sätt ett koncept ibland utan att tänka efter o känna själv och man känner sig genast attackerad om någon tex tar fram ett annat synsätt och man bygger en mur. Guds härlighet är överallt omkring oss, den talar igenom oss inte bara genom heliga texter starkt utan oskså igen människor,Naturen etc

om vi öppnar våra ögon och inte stänger in oss

(ibland ser man inte skogen för alla träden)

Tex du kan läsa om honung hur den ser ut/ färg etc men du vet inte vad det är förän du har smakat på honung.

Detta är mer andlighet för mig istället för att även om det kan va bra budskap så klart om kärlek etc men det är med bra o känna det med tror jag och älska sig själv sedan alla andra så man kan ge det man har.

Grejen är denna kära vänner att vi tillhör alla gud, vi är alla gudsbarn

och kärlek är budskapet inte splittring, Vi lever i spännande tider och utmaningen är att kunna respektera varandra och se guds ljus i var och en,

istället för att kriga och speciellt dömma varandra

jag vet många som predikar jag är heligare än dig mentalitet och sprider sådan låg negativ energi och attackerar andra,

**och detta var ju tvärtemot vad jesus lärde ut till människorna
**

Han fanns ju för alla och dömde ingen

Rädslans väg: Hur känner jag nu? sprider jag Hat, rädsla? attackerar jag andra? hur mår jag då? ofta dåligt och världen blir ej bättre av att dömma någon eller attackera det blir mer hat.

Kärlekens väg: Hur känner jag nu: behöver inte övertyga någon, alla är på sin andliga resa med den personlighet de just nu har även om de gör i stunden negativa saker,(Förlåt dem fader de vet inte vad dem gör) att ge kärlek, samt respektera, att inte kontrollera detta känns bra i hjärtat.

indra-bus
2012-07-22 16:19
#47

#46 Ett myket bra inlägg..

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Grassland44]
2012-07-22 20:04
#48

Kanske är man menad att bli och vara Ego, Person. Jag tror inte att upplysning är personlig död, eller egots död. Det är att bli frisk, och kunna välja i sitt liv vad man gör, och vilka man umgås med

Annons:
Woodland
2012-07-22 20:20
#49

# 46

Stillness,

Det är grejen - Det finns ingen som är helig.

Gud har inte funnit en enda person som är bra nog i sig själv.  Vi är alla hopplösa syndare - du med.

Jesus fanns inte för alla! Han vägrade att träffa folk som frågade efter Honom.

Och Han verkligen dömde! Han uttalade skarpa ord.  Han fördömde de som ville vara rättfärdiga förutom genom Honom.

Alla är inte Guds barn.  Sorry.  Jesus uteslöt det också.  Han kallade t.o.m. folk för Satans barn.

Du talar om en Jesus som inte är den Jesus vi här håller för Gud. Den du talar om är en fantasifigur som uppfyller teorin att det skulle finnas andra vägar till Gud.   Det finns endast en väg till Gud och det är genom Honom.  De som "predikar en heligare än du mentalitet" är de påstår att det finns  andra vägar till Gud än genom Jesus Kristus.

Tro är större än känslor.  Tron bär när känslorna sviker.

Fortsätt gärna att diskutera men lägg inte upp fler videos.  Vill du länka till en video är det OK.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

indra-bus
2012-07-22 20:37
#50

#49 Är du guds barn då? Du värkar inte vara en speciellt ödmkjuk person. Snarare högmodig .

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Internettan
2012-07-22 22:14
#51

#46:

Ofta om du frågar mig så skapar religionerna (även om de har en röd tråd av sanning av andlighet) en separering och man låser sig i en BOX.

Religioner kan absolut leda en fel. Det gäller kristendom såväl som vilken annan religion som helst. Eller så för de en närmare Gud. Det beror på. Jag tror t ex att Bibeln är Guds Ord och att den kristna religionen - när man låter sig ledas av den helige Ande - är helt igenom rätt.

Grejen är denna kära vänner att vi tillhör alla gud, vi är alla gudsbarn

Fast bara om vi väljer att vara Guds barn och tar emot Guds nåd. Vi är inte automatiskt Guds barn, tror jag. Men vi har alla potentialen att bli. Sen kanske vi som sagt inte måste bli kristna innan vi dör men vi måste välja Gud på något sätt, förr eller senare.

Jag känner en person som jobbar på sjukhem och hon sitter ofta vid folks dödsbädd. En del av dem som går bort hör musik och upplever något fint. Andra blir skräckslagna och "ser" något hemskt. Många böcker säger samma sak. Det finns också böcker där människor som dött men kommit tillbaka vittnar om att de varit på ett mycket mörkt och fruktansvärt hemskt ställe, med hemska varelser. En skriver att han inte vill skriva om alla detaljer där eftersom minnena försätter honom i chocktillstånd. Han var inbiten ateist innan detta hände.

Gud är allt som är gott, står det i denna bok - Så upplevde jag döden av Howard Storm - och om vi inte väljer Gud så hamnar vi utanför detta och då finns bara mörker och ondska. Här på jorden finns både helvete och himmel blandat och vi kan uppleva både ock. Efter vi dör är himmel och helvete separerat och eftersom Gud är allt som är gott så hamnar vi i mörker när vi inte väljer Gud. Och när vi väl är där i mörkret så har vi otroligt svårt att tro på Gud och att söka efter honom. Men enligt boken så finns en möjlighet att ropa på honom och faktiskt bli räddad men ju längre du varit i mörkret desto svårare blir det. De flesta ger upp och ansluter sig till de mörka varelserna.

Jag kan förstås inte gå i god för denna bokens sanningshalt. Men det du skriver låter så positivt som om det inte fanns något mörker eller någon Djävul utan att allt är gott och att vi alla kommer att hitta Gud inom oss. Vad säger du om det? Jag trodde som du förut men jag köper inte allt i den tron längre.

"Every point of view is a view from a point."

stillness
2012-07-23 08:45
#52

Du har vi olika tolkningar om det hela men det är okej

alla har rätt till sin tolkning :)

allt annat skapar splittring och låga energier ,hat rädsla etc

Ja det är mycket vi inte vet vi alla här där av man måste vara öppensinnad och inte stänga in sig.

Jag kan inte allt och detta är ju del av äventyret livet här.

Jag har hört det att vi har sådan fri vilja av gud att vara här att man kan välja att gå bort ifrån ljuset till mer mörket ( separation)

Men fler och fler väljer nu ljuset (gudsmedvetandet) i denna tid för människans EGO är ur kontroll och människan kan förstöra sig själv.

Den inre hänger i hop med det yttre

"Has above so below"

Detta med att människor dött och lämnar kropparna är väl dockumenterat dock det med att vissa fastnar i chock medvetande vet jag inte vad det kan bero på? tidigare programmeringar på jorden?

trauma?

För de flesta upplever total kärlek och möter flera släktingar etc och goda väsen ofta guider har jag för mig som avgör om de skall stanna eller vara kvar på jorden.

Mörker och ljus finnes  men allt är med i oss själva av desssa två samt blir en spegling i världen, vi har högre och lägre element.

Men bortom ljus och mörker är absolut kärlek och detta är gud

som vi är del av likt vi är droppar av vatten tillhörande oceanen

Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
2012-07-23 19:33
#54

Stillness:

Fortsätt gärna att diskutera men lägg inte upp fler videos.  Vill du länka till en video är det OK.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Grassland44]
2012-07-23 19:55
#55

Kristen syn på Helvetet efter detta liv, och buddhismens syn på återfödelse tycker är en intressant saka att jämföra. Det känns litet naivt..att prata om kärlek..i en värld där man för det mesta orsakar de man inte passar med skador.

Vad spelar det  mig/oss för roll..om det finns Kärlek någon annanstans om den inte kommer genom hit till människans värld?

Om jesus led på ett kors för två tusen år sedan och har men fortsatt då blir var man hamnar senare en viktigare fråga än om det finns ljus någon annanstans.

Dock kan man ju i meditationen vila i ljuset även om det är traumatiskt utanför. Det finns även kristna som mediterar, om man nu skall jämföra religioner .  Jesus mediterade lika som Buddha gjordeGlad

Annons:
OlgaMaria
2012-07-23 20:33
#56

#55 Guds rike är kärlek.

Joh 13:35 Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar.

Luk 6:35 Nej, älska era fiender, gör gott och ge lån utan att hoppas få igen något. Då skall er lön bli stor, och ni skall vara den Högstes barn, eftersom han är god mot de otacksamma och onda. 36 Var barmhärtiga så som er Fader är barmhärtig.

Rom 5:5 Och det hoppet bedrar oss inte, ty Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande, som han har gett oss.

Joh 15:9-10 Liksom Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek. Om ni håller mina bud, förblir ni i min kärlek, liksom jag har hållit min Faders bud och förblir i hans kärlek.

Gal 5:22 Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, 23 trohet, mildhet och självbehärskning. Sådant är lagen inte emot. 24 De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär. 25 Om vi har liv genom Anden, låt oss då även följa Anden.

2 Kor 5:17 Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit.

Jag önskar att jag kunde älska lika perfekt som Jesus, men jag vet att sen jag blev en kristen så har kärleken vuxit i mig och Gud har gett mig kraft att välja kärlek i svåra situationer. Några gånger har mitt beslut att älska faktiskt fört med sig mirakel och vänt omöjliga relationer till något fantastiskt och helande. Så Kärleken kan nå igenom hit till människans värld. Något kan vi åstadkomma i egen kraft, men när vi lämnar våra liv i Jesu händer och den helige Ande kan börja arbeta i vårt inre så sker något större än vi kan på egen hand. I vissa situationer är det omöjligt för oss att älska om inte han kommer och hjälper oss.

#52 Det är nog inte så konstigt med uppfattningen att vi alla är Guds barn, eller droppar tillhörande samma ocean, för vi har alla samma ursprung och är alla skapade till Guds avbild och Guds vilja är att vi alla ska vara hans barn - bli frälsta. Men jag tror att något har gått snett, det som vi kristna brukar kalla syndafallet - människan har valt sin egen väg, att följa det onda, och gå bort ifrån Gud. Vi kastade bort vårt barnaskap. Men på insidan har vi den där längtan efter Gud och den där känslan av att vi BORDE vara hans barn och en del av samma familj, och när det kommer till vårt ursprung så stämmer det, men det stämmer inte här och nu, för vi har lämnat Gud, och vi måste gå tillbaka. Enligt Bibeln är den enda vägen tillbaka Jesus.

Rom 8:14 Ty alla som drivs av Guds Ande är Guds söner. 15 Ni har inte fått slaveriets ande, så att ni på nytt skulle leva i fruktan. Nej, ni har fått barnaskapets Ande, i vilken vi ropar: "Abba!* Fader!" 16 Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2012-07-23 20:42
#57

# 55

Grassland,

Vad Jesus gjorde på korset är ett evigt verk.  Det är unikt.  Absolut ingen kommer i närheten av en sådan god gärning.  Han erbjuder evigt liv om man omvänder sig och tror på Honom.  Han utesluter alla andra vägar till Gud.  Han är den ende. Han har sagt så själv.

Vi kristna är befriade från reinkarnationens gärningskrav  för att räddas.  Vi gör goda gärningar för att vi är räddade genom tron på Jesus goda verk, inte för att bli räddade.

Så "min" kärlekshandling mot dig är att berätta att så är det.  Det finns inget "hat" i det jag skriver utan vi vill att du skall förstå att det är SÅ det är.

Bibelns Jesus mediterade inte likt Buddha.  Det är förståelig att du tänker att Jesus och Buddha hade samma teknik.    Han var Gud och människa och som människa (jude) hade han inte vanan att "tömma"  sitt sinne när han mediterade. Vi kristna, likt Jesus, skall alltid har kontroll av våra tankar. Vi når inte upp till Hans nivå men principen är densamma.   Man funderar istället.  Man mediterar över Guds ord, person och gärning osv.  Det är en aktiv form av mentalt exercis.  Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Grassland44]
2012-07-24 18:24
#58

Well, det är svårt att ha kontroll över tankarna i huvudet men ens egna tankar är alltid kontrollerade. Man har en egen röst och den skall man väl använda medvetet…

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: