Annons:
Etikettjesus
Läst 2394 ggr
snowonsnow
6/25/12, 8:14 PM

min syn på religion - vad är er reaktion?

vill börja med att understryka att jag respekterar allas tro och vill absolut inte kränka någon med det jag tror på, jag respekterar allas personliga tro!

Jag trodde på gud förr. Jag fick höra så bra saker om gud och jesus och jag bad då och då för att det helt enkelt kändes väldigt bra att be och att stödja mig mot något. Men nu när jag har blivit äldre, läst mer om rymden, naturen och skapelsen av jorden drev jag bort från religion. Jag läste bibeln igen med nya ögon såg jag så himla mycket brister i det de kristna trodde på. Idag tror jag inte på någon religion. Min tro är helt enkelt att vår jord, likt många andra planeter innan, skapades i en explosion och har sedan efter rätt omständigheter skapat liv. Först små bakterier som sedan blivit celler, havsdjur, fiskar, ödlor, dinosaurier osv. Att gud skulle skapat människan är enligt mig inte sant. varför är jag så säker på min sak? jo!

Förr i världen var det svårt och man ville då ha en anledning varför det var orättvist, jobbigt mm. Man visste inget om vetenskap och om en vulkan tex fick utbrott trodde man att gudarna straffade dem. Man visste helt enkelt inte så mycket som man vet idag. Hade någon i dagens läge börjat prata om kristendommen som om det vore verkligheten hade folk skrattat och skakat på huvudet. Många religioner kommer och går dessutom. Fornordiska och grekiska gudar är det ingen som tror på längre - kommer kristendommen, judendomen etc göra samma sak?

i bibeln är allt väldigt "sagoaktigt" och jesus gjorde väldigt många otroliga saker. Kanske är det så att en sagoberättare en dag betämde sig för att skriva en historia om en hjälte, en som gjorde underverk? började barnen då berätta det för sina föräldrar, om den stora Jesus? sen så berättade kanske deras föräldrar på fyllan för sina vänner om jesus? började folk tro att han fanns på riktigt? att han hade en pappa som var gud själv? det är vad jag tror.

När man dör tror jag inte heller att man kommer till guds rike, man föds inte heller om. Man dör och allt är precis som det var innan man var född - ingenting händer - för man har upphört att finnas.

och nu kanske vissa tänker "shit denna tjejen kommer hamna i helvettet eftersom hon vänder sig bort mot gud" och visst, kanske så gör jag det. Men då har jag levt mitt liv och trott på det jag velat, då får jag ha fel och bli bestraffad, för då var det var min egna väg och min egna tro i mitt liv :)

Vill inte klanka ner på någons tro , men jag vill höra åsikter helt enkelt :)

Annons:
Krumas
6/25/12, 8:41 PM
#1

Det är inte så farligt att "hamna i helvetet". du kommer ha sällskap av många begåvade människor där Skrattande

Woodland
6/25/12, 11:53 PM
#2

Jag trodde på gud förr.. . ."shit denna tjejen kommer hamna i helvettet eftersom hon vänder sig bort mot gud"

Du föddes bortvänd från Gud.  Endast Han kan ge dig viljan att vända dig till Honom.  En tro som är äkta håller.

Du har bara bekräftat din otro genom att hitta ursäkter för den, men du är inte ensam om det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

mingela
6/26/12, 10:50 AM
#3

Jag är uppvuxen i ett ateistiskt hem och har inte fått en religion inplanterad. Vi pratade aldrig om religion hemma, inte ens om ateism. Den tro jag har idag är i mina ögon den mest logiska dvs det finns inga gudar.

Jag tror universum skapats så som vetenskapen hittills har kommit fram till. Vetenskapen (människan) vill hela tiden mer och är nyfiken så det kommer hela tiden nya/flera sanningar om vår existens. Här grämer jag mig lite eftersom jag antagligen inte kommer leva tillräckligt länge för att få ta del av all kunskap som kommer att komma fram.

Människans liv är så otroligt kort i ett universums perspektiv. Och Universum är så otroligt komplicerat så antagligen kommer människan inte att få reda på all fakta innan människan har förstört hela Jorden med den skamliga rovdrift vi bedriver.

Jag tror att människor själva har skapat Gud i olika former för att det finns behov av förklaringar hur vår värld funkar. Vår natur är så otroligt fantastiskt vacker och skrämmande. Idag sitter vi med facit hur det mesta funkar men jag kan tänka mig att naturen skrämde de första varelser med ett existentiellt tänkande. Och om de då dessutom råkade äta en svamp eller växt som gav oväntade konsekvenser så var det nog kört: Gud var uppfunnen.

Jag tror att religion och tradition är som "en höna av en fjäder". Historien byggs på och förstoras/viktiggörs för att människor vill känna sig betydelsefulla/vill ha makt osv.

Woodland
6/26/12, 11:56 AM
#4

Ja, vi har hört allt detta förut - tusen gånger om.  Du kanske bör  samtala med dina likasinnade på ett ateistskt forum.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Krumas
6/26/12, 8:24 PM
#5

Ja du Woodland, religiös självgodhet går aldrig ur Tungan ute Får man inte på ett Jesusforum diskutera uppkomsten och behovet av Jesusmyten?

snowonsnow
6/27/12, 5:12 PM
#6

#2 vilka sorts ursäkter? och du menar då eftersom att jag trodde på gud förr men sedan fick min egna syn på världen så trodde jag igentligen inte på gud på riktigt? är inte det en ursäkt från din sida? för att jag var kristen men blev sedan otroende? kan lägga till att jag faktiskt gick på ett fritids som låg i en kyrka där fritidsledarna var kristna och då vi varje dag pratade om gud. Min tro VAR äkta, men du påstår motsatsen bara för att jag fick en ny "tro"?

Annons:
Woodland
6/27/12, 8:48 PM
#7

# 6

Min tro VAR äkta, men du påstår motsatsen bara för att jag fick en ny "tro"?

Tillåt mig att förklara lite mer ingående -

Visst kan man "tro" på mycket.  Man kan vara allt ifrån troende ateist till troende kristen, buddhist, muslim osv.  Listan är oändlig.

Det är inte det vi på JiF menar med tro.  En sann biblisk tro som en människa får i gåva av Gud själv är ett verk av Gud och Han misslyckas inte.  Det är bl.a detta vi diskuterar här på forumet.

Så du trodde att Gud fanns?  Det gör Satan och demonerna också.  Det är inte en frälsande tro.

Du bad och fick en ljum go' känsla?  Det gör de flesta som har en religion.

Det spelar ingen roll om hur fina dina fritidsledare var (och jag tror dig att de är goda kristna).  Den kristna tron är personlig.  Gud handlar med människan direkt och det ger effekt.  Det blir som vi säger "frukt" av det.  En sådan tro håller i vått och torrt och in i döden.

Vidare anser du att människan har rökt på och skapat Gud.  Det finner jag absolut absurt med tanke på de briljanta kristna bibellärare, vetenskapsmän och filosofer som har funnits genom tiderna.  Din slutsats förklarar heller inte alla högutbildade som tror på Gud och inte skäms för det.

# 3

Jag tror att religion och tradition är som "en höna av en fjäder". Historien byggs på och förstoras/viktiggörs för att människor vill känna sig betydelsefulla/vill ha makt osv.

Sådana flosker har vi hört förut.  Jag tror säkert att den som började med det själv har använt en och annan svamp - de visar i vilket fall att de inte känner till den historia som de dissar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
6/27/12, 8:50 PM
#8

#5

Ja du Woodland, religiös självgodhet går aldrig ur Tungan ute

Svar:  En syndare frälst av nåd kan aldrig vara självgod.  Den egenskapen äger de som kan klara sig utan Gud.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

snowonsnow
6/28/12, 5:42 PM
#9

#woodland jag tycker att det låter som om du helt enkelt dumförklarar mig och att vad jag än trodde på - så var det  inte äkta.

Sen blev jag lite förvirrad när du skrev om att gud ger en den sanna tron - valde gud bort mig då när jag var yngre? för jag trodde ju faktiskt på honom, men inte blev jag troende för livet pga det. gjorde jag nåt fel då?

sen så kan du kanske acceptera att jag VALDE att tro på vetenskapen och det är något jag står fast för. Du själv skriver med en sån självsäkerhet och står fast för din sak och det tycker jag är hätigt. Det är bra att du står på dig också. Men precis så som jag har läst om kristendomen så kan du kanske läsa mer om den vetenskapliga tron? kolla nån sida om ateism och vad de tror på. Om du nu redan har det så är ju det såklart jättebra att du vet saker om de båda "sidorna", det kan ju vara en bra sak och göra.

Woodland
6/28/12, 10:54 PM
#10

# 9

Nej, snow, jag dumförklarar dig inte!   Jag bara klargör vad bibeln och Jesus sade om tro.  Det finns mycket flum därute under kristet banér men vad som står i Guds ord är det som består för evigt.

Jag är rätt gammal och har studerat bibeln i 45+ år därför kan jag verka självsäker. Och mina Medarbetare här är också kunniga.  Men vi är inte säkra på oss själva utan på vad Gud har sagt i sitt Ord.

OM du har upplevt en sann omvändelse som du påstår och sedan vänder Gud ryggen kommer Han att föra dig tillbaka till sig.  Det gör Han inte för att du (eller jag för den delen) är goda människor eller förtjänar det utan för att Han kände dig på förhand långt innan världen skapades.  Han gör det för Han vill.  Hans budskap är klart -Vi måste alla vända om och göra bättring.

Omvändelsen bli av därför att Gud ändrar vårt sinne. Då vill vi.

Jesus berättade en liknelse om en såningsman som sådde sädeskorn. Lukas ev. 8:4-15 och förklarade hur det ligger till.>>>

Då mycket folk samlades och man begav sig ut till honom från den ena staden efter den andra, talade han till dem i en liknelse: 5 "En såningsman gick ut för att så sitt utsäde. Och när han sådde föll en del vid vägen och trampades ner, och himlens fåglar åt upp det. 6 En del föll på stenig mark, och när det hade kommit upp torkade det bort, eftersom det inte hade någon fuktighet. 7 En del föll bland tistlar, och tistlarna växte upp samtidigt och kvävde det. 8 Men en del föll i god jord och växte upp och gav hundrafaldig skörd." När han hade sagt detta, ropade han: "Hör, du som har öron att höra med!"

9 Hans lärjungar frågade honom sedan vad denna liknelse betydde. 10 Han svarade: "Ni har fått nåden att förstå Guds rikes hemligheter, men de andra får dem i liknelser, för att de skall se och ändå inte se och höra och ändå inte förstå. 11 Detta är liknelsens mening: Säden är Guds ord. 12 De vid vägen är de som har hört ordet, men sedan kommer djävulen och tar bort det ur deras hjärtan, så att de inte kan tro och bli frälsta. 13 De på stenig mark är de som tar emot ordet med glädje när de har hört det. Men de har ingen rot. De tror bara till en tid, och i frestelsens stund kommer de på fall. 14 Det som föll bland tistlar är de som har hört ordet men som mer och mer kvävs av bekymmer, rikedom och njutningslystnad och aldrig bär mogen frukt. 15 Men det som föll i god jord är de som har hört ordet och behåller det i ett uppriktigt och gott hjärta och bär frukt och är uthålliga.<<<

Vi här på JiF är insatta  i vad ateisterna tror på.  Vi har haft många och långa diskussioner genom åren.  Det finns stark övertygade atiester och sedan finns de som hänger på för att de vill inte tänka på en domedag eller orkar inte  tänka på detta med evigheten öht.

Vetenskap är bra men den kan inte förklara allt och ändrar slutsatser eftersom nya bevis läggs fram.   Vetenskapen har t.ex. hävdat att dinosaurierna var kallblodiga.  Nu är de inte säkra på det längre.  Vi kristna förkastar inte vetenskap. Det finns kristna i alla de olika vetenskapliga grenarna.

Du frågar om du gjorde något fel när du valde vetenskapen.  Om ditt val betyder att du anser att Gud är en produkt av narkotika och mänskligt påhitt -ja, ur ett kristet perspektiv gjorde du fel.  Man kan inte vara ateist och kristen samtidigt.  Det är aldrig försent att vända sig åter till Honom.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

snowonsnow
6/29/12, 2:15 AM
#11

förstår dina synpunkter och du verkar vara en sansad (och påläst) kristen, och självklart kan jag ju inte ha rätt i de kristnas synvinkel eftersom jag inte håller med dem.

Jag kan inte vända mig till gud eftersom jag alltid kommer ifrågasätta hans existens och aldrig kommer tro på det som står i bibeln. Hur fantastiskt vackert det än kan låta. Känns som om kristendomen lovar en att man alltid är trygg, och att man kommer till en underbar plats när man dör - om man är just kristen. Lite för drömskt och orealistiskt faktiskt… som att man inte klarar av verkligheten.

Du säger själv att vissa ateister bara hänger på för att de inte orkar evigheten eller en dommerdag - kan det vara samma sak för kristna? som om att ni inte orkar tänka er att inget händer när man dör,

att det inte finns nån härlig himmel att komma till, man kanske faktiskt bara dör…

PS. läste också det om dinosaurierna i GP imorse ^^

Internettan
6/29/12, 8:44 PM
#12

Snowonsnow:

Jag förstår dina synpunkter. Där du står ser kristendomen ut på ett visst sätt, och det sättet är lätt att förkasta. Så är det med allt man inte har tillräcklig kunskap om.

De flesta icke-kristna som förkastar den kristna tron har inte lärt känna Gud/Jesus. De tror att det handlar om något teoretiskt som vi aldrig kommer att få någon bekräftelse av under jordelivet. Och då är det ju klart att det är lätt att se det som sagor man kan bortförklara på olika sätt.

En människa som mött Gud däremot kan ju inte säga att Gud inte finns. Då vet man.

Att inte känna till hur Gud på ett konkret sätt möter människor idag men ändå förkasta tron och säga att den är ett påhitt av otrygga människor blir nästan lustigt. Du vet helt enkelt inte vad du förkastar.

Läs kristna böcker och bilda dig en riktig uppfattning om vad Gud gör i människors liv idag. Du skulle antagligen bli förvånad. Likaså behöver man undervisning av kunniga bibellärare (går bra att läsa böcker) för att förstå allt som står i Bibeln. Att bara läsa själv och komma fram till någon bra slutsats om Bibelns äkthet är omöjligt. Du skulle bli förvånad över hur väl alla Bibelns böcker bekräftar varandra och hur mycket lärdomar där finns. Men man behöver förstå.

Jag var som du förut. En helt ny värld har öppnats för mig sedan jag blev kristen. Du har ingen aning om vad du förkastar. Ta reda på mer, du har allt att vinna!

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
6/29/12, 9:56 PM
#13

Jag kan inte vända mig till gud eftersom jag alltid kommer ifrågasätta hans existens och aldrig kommer tro på det som står i bibeln.

Din inställning är inget hinder för Gud.

Känns som om kristendomen lovar en att man alltid är trygg, och att man kommer till en underbar plats när man dör - om man är just kristen. Lite för drömskt och orealistiskt faktiskt… som att man inte klarar av verkligheten.

Om man ser bakåt i historien kan man se att de kristna pga sin övertygelse har offrat sig för ändra och genomlidit mycket.  De har levt, och lever ännu idag, och verkar i verkligheter långt ifrån undanflykt som t.ex. krigsläger, hjälpverksamheter bland de utsatta, narkomanvård osv.  I världen har de kristna ett enormt engagemang för de lidande.  De som inte kan "gå" skänker pengar och hjälper på annat sätt.

kan det vara samma sak för kristna? som om att ni inte orkar tänka er att inget händer när man dör,

att det inte finns nån härlig himmel att komma till, man kanske faktiskt bara dör…

Men tänk om du har fel om detta med döden?  Ett klar medvetenhetstillstånd efter döden har jag själv upplevt, så det är inte något jag ifrågasätter.  Om du känner någon som har arbetat inom t. ex. den palliativa vården kan de berätta både det ena och det andra om vad som har hänt i deras närvaro angående dödsprocessen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Spectabile
6/30/12, 10:45 PM
#14

På tal om vetenskap och kristen tro, en professor vid Karolinska institutet uttalar sig den 10:e maj i år. Varsågoda Glad

http://inblick.se/Default.aspx?ID=9&PID=63&Action=1&NewsId=806

OlgaMaria
6/30/12, 11:10 PM
#15

Trevlig artikel! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

snowonsnow
7/1/12, 12:36 AM
#16

#wood - "din inställning är inget hinder för gud"

så du menar att gud kan göra mig kristen, oavsett vad jag tycker?

då är det ju inte människornas val, då är det  ju gud som gör det….

har för mig att gud sa att han gav människan egen vilja och allt det där, men om folk då VÄLJER att inte tro på gud, är det inget hinder för honom?

Woodland
7/2/12, 12:06 AM
#17

# 14

Tack för länken!  Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
7/2/12, 12:16 AM
#18

# 12

Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
7/2/12, 12:17 AM
#19

#16
Bra frågor, snow.
Alla människor följer sin vilja och det är problemet.

Men nej, Gud gör inte en människa till kristen oavsett vad de tycker, som om de vore en robot, utan Han drar personen till sig och ändrar den personens vilja genom sin nåd. Så vi "väljer" att tro p.g.a. Guds godhet mot oss.

Vi som tror "såg" vårt behov av Gud när vi hörde evangeliet och vi ville vända om därför att Herren drog oss till sig. Det är en övernaturlig händelse.

Evangeliet (den goda nyheten) är att vi är syndare och Jesus Kristus är villig att förlåta oss våra synder och ge oss evigt liv när vi vänder oss till Honom.

Sann omvändelse innebär en medvetenhet om synd (brister, fel, osv), Guds rättfärdiga dom över oss och vårt behov av en Frälsare.  Vi flyr till Frälsaren.

När det händer är alla andra frågor vi har av underordnad betydelse.  För vissa går detta i ett ögonblick och för andra är det en process som mognar fram.  Men det är en övernaturlig uppenbarelse i det innersta av våra väsen och samtidigt resonerar Gud med oss i våra tankar.

Utan den nåden kommer inte människor att vilja vända sig till Herren.  Bibelns säger - Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det, inte på grund av gärningar, för att ingen skall berömma sig.

Därför ger vi Gud all ära för att trons gåva blir fruktsam i våra liv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: