Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 3554 ggr
Internettan
2012-04-28 10:03

Varför är du kristen?

På ett möte förra helgen tog pastorn upp frågan om varför vi är kristna. Han nämnde det här med att den kristna kyrkan växer i många länder eftersom kristendomen betyder frihet för människorna där. Frihet är något de verkligen behöver när de bor i ett land där de utsätts för förtryck i olika former.

Jag kände direkt att frihet är svaret även för mig, trots att jag växt upp i det trygga Sverige. Dels har jag alltid haft problem med dålig självkänsla, dåligt självförtroende och en väldig osäkerhet. Alla krav i skola, arbetsliv och när det gäller annat har jag upplevt som hemska måsten för "det vet ju alla att så här ska man göra och vara". Jag var som en fånge tyckte jag, och hade ofta ren ångest.

Sen har vi ju det här med svensson-livet med stressig vardag, jobba heltid för att ha råd med semestrar och konsumtion. Vi lämnar bort våra barn på förskola och när vi äntligen är lediga så har vi tusen projekt på gång. Och många vill inte ha det så men de upplever att de måste av olika anledningar. Vi oroar oss för pensionen i framtiden och för våra lån och för allt möjligt.

Jesus är just svaret på dessa problem. Han lär oss att se bortom det vi ser med ögonen. Han lär oss att pengar och sånt vi anser är viktigt inte är så viktigt. Vi förstår att om vi följer honom så slipper vi vara offer för våra omständigheter utan vi kan vara trygga. Vi får lämna över våra problem till Herren när vi inte själva orkar mer. Prylarna och pengarna mister makten över oss. Andra människor mister också makten över oss, kan man säga. Och det är en stor sak för det finns ingenting som vi är så rädda för som för andra människor. ("vad ska andra tycka"). Hela samhällets normer bygger på detta. Också det här med de styrande i samhället och deras påverkan. Jag ser att mycket av det som "samhället" säger är fel, och jag är inte längre rädd för att gå emot. Jag bryr mig inte om vad andra säger lika mycket, det viktigaste är vad Gud säger.

Vi blir FRIA med andra ord.'

Hur tänker du? Varför är/blev du kristen?

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Camillhe
2012-04-29 01:07
#1

Väldigt fint och bra uttryckt Internettan.

Jag blev kristen för att Gud kallade och jag till slut inte kunde stå emot. Jag är en svag vacklande kristen, som tappar fotfästet ofta och som under långa perioder helt förlitar mig på Guds nåd för själv klarar jag inte det.

Jag blev kristen för att Jesus visade mig en så otroligt stark kärlek, bar mig när jag inte orkade och gav mig styrka att orka fortsätta.

Internettan
2012-04-29 07:18
#2

Man kanske kan säga att KÄRLEK och STYRKA är de sammanfattande orden när det gäller vad Jesus gör för dig. (Förutom då att han är vägen till det eviga livet osv. Det är underförstått så det nämnde jag inte.) Det är fina anledningar som många människor skulle behöva få uppleva.

En annan pastor på ett annat möte pratade en del om varför kyrkan krymper. Han menade att förr, då väckelsen var stor, hade kristendomen svar på aktuella frågor som folk kunde ta till sig. På samma sätt som folk i andra länder ofta kan göra. I vårt moderna bekväma trygga samhälle blir det svårare och idag kan man säga att kristendomen ger svar på frågor som folk inte ställer. Ska man nå människor så måste de fås att förstå att Jesus är svaret även för dem, men då måste också svaren vara relevanta för deras liv.

Det är svårt att erbjuda frälsning från synd när folk inte håller med om att de syndar. I alla fall inte till en början. Så det där hur vi uppfattar Jesus och vilka "egenskaper" som betyder mest för just oss är ganska intressant. Det kan i alla fall bli till en hjälp när vi presenterar Jesus för människor, även om den helige Ande gör det stora jobbet förstås.

"Every point of view is a view from a point."

[dahliamoon]
2012-05-08 21:27
#3

Gud har alltid funnits med mig, men jag hade inte velat bli del av en organiserad form av religion på grund av allt ont som kan komma av det när vi går mot all vett och sans. Jag fick uppleva hur den gemensamma upplevelsen av Gud kan hjälpa en ensam människa i en svår situation och nu vill jag ge det tillbaka till andra. Jag blev nog inte kristen för att gå upp i en helhet egentligen utan snarare för att ge av styrkan som jag känt.

Internettan
2012-05-09 05:33
#4

#3:

GIVANDE är viktigt för dig.

Det har funnits mycket ont i organiserad religion, det håller jag med om. Och idag kan jag ibland kännna att den organiserade församlingen är lite för organiserad. Som ett företag på något sätt, eller som en intresseförening med årsmöten och budgetar. Fast blandat med en fin gemenskap och äkta tro. Det går antagligen inte att komma ifrån sådant praktiskt :) men ändå känns det konstigt ibland.

"Every point of view is a view from a point."

Annzing
2012-05-09 08:36
#5

Hejsan Glad

Jag blev kristen för 25 år sedan därför att jag mötte Jesus. Han överbevisade mig om att Han är en verklighet och jag fick möta hans kärlek och omsorg. Jag är kristen därför att Han först har älskat mig och nu får jag av nåd också älska Honom.

Jag är kristen därför att Gud har skapat oss till sin avbild med det syftet att ha gemenskap med oss, att det är hos Honom vi hör hemma, här på jorden och sedan i evigheten. Han är livets mening. Han är den fasta klippan att stå på i detta stormiga hav som världen är.

Det finns ju många starka och underbara anledningar till att vara kristen, men detta är grunden för mig.

Skrattande

Internettan
2012-05-13 10:56
#6

De anledningarna skriver vi nog alla under på. Det är hos Gud vi hör hemma. Så självklart och bra, det inbegriper liksom allt. :)

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Upp till toppen
Annons: