Annons:
Etikettinspiration
Läst 3284 ggr
[dahliamoon]
2012-04-22 21:38

2 Mos 4:24

Jag har påbörjat projekt: Läsa Bibeln

Den här meningen står ut bland de andra. Helt plötsligt vill Gud döda Moses. Jag blir inte klok på det här. Vad menas? Hur resonerar ni?

24 Vid ett nattläger under vägen kom Herren emot Mose och ville döda honom.

Annons:
OlgaMaria
2012-04-22 22:42
#1

När man läser fortsättningen ser man att Herren inte längre vill döda Moses efter att Sippora omskurit deras son.

För dem var det en synd inför Gud att inte omskära sina söner på den åttonde dagen. Mose skulle bli Israels ledare, Guds ombud inför folket, som skulle få förmedla Guds lag. Han kunde inte själv ha synd i sitt eller sin familjs liv. Vi vet inte så mycket om bakgrunden. Kanske fanns det ett motstånd mot omskärelse från Moses eller Sippora.. men när Herren kom emot dem, visste de (i alla fall Sippora) uppenbarligen vad som behövde göras. Dvs, de visste att de syndat och hur de skulle ställa det till rätta.

När du läser vidare i GT så kommer du märka att det här inte är enda tillfället då Gud tänker döda någon eller många ur sitt folk pga synd.

Det är en bit av Bibeln vi behöver hitta ett sätt att förstå och hantera.

Ett par tankar är att Israel var utvalda att föra Guds plan vidare på jorden fram till Jesus. Det skulle inte funka om Gud inte ingrep.

Vi vet inte vad som händer med alla människor bortom döden. På den här jorden och på den tiden så utförde Gud sin plan, och ibland innebar det att människor omkom, men vi vet därmed inte de fulla konsekvenserna av Guds handlande.

Det står i Petrusbreven om hur Jesus steg ner till dödsriket för att predika för dem som dog i syndafloden, för att de skulle få leva andligen, som Gud lever.

Så, vi ser en del av Guds plan i Bibeln, men vi vet inte allt, mer än att det Gud valde att göra där och då fyllde sitt syfte, men det betyder kanske inte att alla de människorna gick evigt förlorade.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2012-04-22 22:42
#2

Vilket härligt projekt förresten! Varva gärna med NT. Det är mitt tips i alla fall för att du ska kunna hålla ångan uppe. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[dahliamoon]
2012-04-23 18:55
#3

GTs något ambivalente Gud… Men jag tycker det är spännande. Man kan väl gissa att Sippora var den som satte sig på tvären eftersom hon kom ifrån Midjaniterna.

I 4 Mos får midjaniterna på nöten för att de inte sköter sig.

Jag försöker varva med NT, men det är ganska spännande att läsa GT kronologiskt.

Det vore kul att hitta en bibelstudiegrupp på nätet för att lyssna och jämföra tolkningar. Känns någon till?

OlgaMaria
2012-04-23 20:07
#4

#3 Är GTs Gud ambivalent eller verkar det så för oss? =)

Jo, GT är verkligen full av spännande och dramatiska berättelser. Ibland blir det lite segt dock när man kommer till släktkrönikor och renhetslagar och tempelföreskrifter. Hehe..

Jag känner inte till just någon bibelstudiegrupp. Det finns i alla fall massvis med bibelkommentarer (dvs teologiska tolkningar) på nätet. Jag brukar kolla bible.cc när jag vill kolla upp en vers lite snabbt och net.bible.org när jag vill kolla lite djupare. Artiklarna som finns där håller väldigt bra kvalitet av vad jag kunnat bedöma (När man är inne på rätt kapitel kan man välja Articles, då kommer det upp en massa artiklar kring olika verser/ämnen i det kapitlet).

Vill man ha lite personligare respons så kan du ju i alla fall skriva här om du vill. Starta en egen bibelstudietråd om du vill och ta upp allt du funderar på. Jag tycker i alla fall att det är jättekul med sånt. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
2012-04-24 00:26
#5

Jag tycker väldigt mycket om sidan Blueletterbible.org, inte heller riktigt vad du söker och på engelska, men där finns även verserna på latin, hebreiska, arameiska och olika översättningar samt kommentarer.

[dahliamoon]
2012-04-24 00:34
#6

#5 Hahaha… jag klickade på Råttuppfödningslänken av ren automatik. Min första fråga blev "Vaddå… Råttor på hebreiska" (PS Jättesöta! Jag älskar råttor, men det skulle nog mina katter också göra om de fick chansen)

Youversion.com finns ju alltid också (på svenska, engelska och alla möjliga varianter). Men det är så många inlägg som bara är "Det var ju bra sagt" jag vill ju ha lite tankar och resonemang också.

Annons:
Camillhe
2012-04-24 00:39
#7

Haha, ja jag har ju den som signatur. Mina katter var väldigt goda vänner med råttorna, så det kan aboslut funka;)

Jo och det finns säkert diskussionsgrupper, om inte annat så finns ju alfakurserna i kyrkorna (även om jag personligen inte är så förtjust i Alfateologin), men det kan ju vara en bra diskussionsgrund.

Annars får du hemskt gärna diskutera här, och dela tankar och resonemang. Aktiviteten här kan ibland vara lite låg men börjar man diskutera och fråga brukar det bli ett ganska bra deltagande.

Upp till toppen
Annons: