Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2418 ggr
[Airbus]
2012-03-25 21:24

E nyfiken på en sak:)

hej, jag e nyfiken på en sak och vissa frågor har dykt upp i mitt huvud, Varför har vi människor fått denfria viljan när vi ändå har två destinastionsorter att välja mellan dvs helvetet elr himlen?

och vad tkr Gud om dödshjälp i andra länder dvs att människor får hjälp med att avsluta sina liv e det en synd att göra så? elr e det tillåtet ifall en människa plågas jättemkt och vill dö.

Ärv det synd att raka bort ögonbrynen min syster nämnde någon gång att man skändade kroppen? men jag vet inte om detta har något stöd i Bibeln.

Är tatueringar tillåtet? har funderat att vilja göra det någon gång men någonstans i biblen står det att dte e förbjudet att rista in saker i kroppen gäller det tatueringar elr gäller det något annat och isf vf får man inte taturea sig?

Ursäkta alla frågorna men jag känner att jag funderar väldigt djupt över vissa saker och vill gärna ha svar på dom, jag e lite av en filodsof som funderar över livets gåtor och Guds planer med oss människor

Annons:
Camillhe
2012-03-27 01:44
#1

Hejsan Airbus

Lite svårt att förstå den första frågan, du får gärna utveckla.

Ang dödshjälp så är det ganska svårt att veta vad Gud tycker, tror du inte det kan variera från fall till fall? Med all teknik kan vi ju hålla liv i en människa oerhört länge, trots att den lider ngt fruktansvärt. Jag anser nog att det är mer en fråga om etik och var gränsen bör gå/går. Min mamma dog i cancer och plågades ngt fruktansvärt sista veckan av sitt liv, jag hade personligen gärna sett att hon sluppit dö med dom fruktansvärda smärtorna och är för aktiv dödshjälp i vissa fall. Passiv dödshjälp förekommer ju redan i Sverige och är fullt lagligt. Jag tror inte att Gud vill att människor ska lida och plågas till döds. Men hur Gud ställer sig till aktiv respektive passiv dödshjälp vet jag faktiskt inte.

Jag kan inte se att det skulle kunna vara en synd att raka bort sina ögonbryn, inte mer än att klippa håret. Synd är ju ganska komplicerat, men framförallt betyder det ju ngt som kommer i vägen för din relation med Gud, att skada sig själv, eller skada andra, psykiskt eller fysiskt blir ju ett problem i relationen med Gud eftersom Han vill att vi ska älska andra såsom oss själva.

Ang tatueringar så vet jag inte. Jag kan bara svara inför hur jag personligen känner och för mig vore det otänkbart. I gamla testamentet nämns tatueringar, eller rättare sagt att rista in saker i huden, man gjorde det för att hedra sina döda. Och det är ju inte riktigt jämförbart med dagens tatueringsmode. Dock tror jag att om man tatuerar sig ska man tänka på vad man väljer för som kristen känns det ganska viktigt att man inte går omkring med okulta symboler på kroppen tex. Sen finns det ju många människor som tatuerat sig innan de blev kristna. Och som kanske har väldigt otrevliga tatueringar på kroppen, skulle Gud älska dom mindre för det? Nej det tror jag absolut inte.

Nu är mycket av det jag skrivit ovan mina personliga åsikter. Och jag tror att det bästa är att fråga Gud i varje situation och be Hans Ande vägleda oss rätt.

[Airbus]
2012-03-27 08:00
#2

Oki, tack för svaren :) jag filosoferar ibland väldigt djupt i vissa frågor,

Jo, vi människor har ju fått den fria viljan men om ändå vi går till fördärvet vad e då nyttan med den fria viljan? jag kritiserar absolut inte frågan utan bara en un undran va den fria viljan har för fördelar?

OlgaMaria
2012-03-27 10:30
#3

#2 Utan den fria viljan blir det omöjligt att välja att älska och tro på Gud. Kärlek är så mycket vackrare när den inte är påtvingad eller automatisk. Vi älskar Gud, inte för att vi måste. På samma sätt ger jag massa kärlek till mina barn, men jag kan aldrig tvinga dem att älska mig, men när jag förstår att de gör det betyder det så mycket!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2012-03-27 10:34
#4

Och ang. tatueringar så handlar förbudet i GT om tatueringar som hade en ockult innebörd. Det handlade mer om vad tatueringarna stod för än själva tatueringen.

Jag har tänkt innan att jag gärna vill ha en tatuering, men min pappa som är läkare tycker att man inte ska tatuera sig eftersom det skadar huden och det finns även fler risker för skador, t ex uppkomst av allergier m.m. Så det känns faktiskt dumt att göra något mot sin kropp som är onaturligt och dåligt för vår hälsa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2012-03-27 18:19
#5

Hej Airbus!

hej, jag e nyfiken på en sak och vissa frågor har dykt upp i mitt huvud, Varför har vi människor fått denfria viljan när vi ändå har två destinastionsorter att välja mellan dvs helvetet elr himlen?

Det är Gud som väljer oss - så säger skriften.  Han föder oss på nytt så att vi ser Guds rike.  Om inte Han gjorde det ville vi inte ha med Honom att göra. När man ber till Gud för någon som är ofrälst ber man Gud om precis det - ändra den personen.

När det gäller tatuering håller jag med # 1 och 4.  Den som  är tatuerad och blir frälst ångrar sig ofta.

Plastikkirurger i USA har bråda dagar nu när alla dessa kommer (särskilt unga män) som vill fixa sina uttöjda öronsnibbar och bleka bort tatueringar.  (Som jag förstår är det rätt smärtsamt att ta bort en tatuering.)  De har svårt att bli tagna på allvar när de söker jobb.  Gäng och kriminella använder tatueringar för att visa sin tillhörighet med gänget.  Det är inte alltid en konstform.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Airbus]
2012-03-27 19:58
#6

oki, jag förstår jag känner mig som en tonåring fast jag e 22:) men tack för råden jo jag har tänkt i omgångar på tatuering o.s.v men nu tror jag det räcker med ett hål i örat:) man får jag vatacksam över det man har.

Oki, tack för förklaringen ttheresia:) jag hade faktiskt inte tänkt i dom banorna angående den fria viljan men det va kanske för att jag har varit för trångsynt i tankesättet ang. den fria viljan men tack för att du tog dig tid och svara , å tack ni andra oxå som svarade på¨mina frågor.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
scout
2012-03-28 09:16
#8

Den fria viljan är själva grunden för människans liv på jorden… Gud låter oss födas här för att vi ska förberedas för ett liv i evigheten. En evighet där Gud har förvisat ondskan bort ifrån sig helt och där han inte vill att fler uppror ska kunna ske utan att friden och kärleken ska få råda. Som jag ser det är det också därför som Gud låter oss människor få uppleva allt ont och hemskt som finns här på jorden utan att hela tiden ingripa. För att vi ska göra oss viktiga insikter och under jordelivet både hinna med att välja bort och leva efter vårt eget huvud inför vårt allra viktigaste val: Att välja livet och Gud för evigheten. Eller välja bort Gud för evigheten. Gud säger det rakt ut i Bibeln i femte moseboken kap 30, vers 19: Jag tager idag himmel och jord till vittnen mot er, att jag förelagt, (visat er, min anm), liv och död, välsignelse och förbannelse, Så må du då välja livet, för att du och dina efterkommande må leva. Ganska tydligt eller hur? Gud ger tom de villrådiga lite hjälp på traven genom att säga: välj livet! För det är bättre för dig… Någon i tråden påpekade det som ofta lyfts fram kanske lite för hårt i vissa kristna kretsar, om att det är Gud som väljer människan. Och då kan man ju fråga sig vad vi isf ska ha en fri vilja till… Som jag ser det, har Gud i grunden valt alla människor, för han har skapat var och en specifikt och unikt och har också byggt upp och lagt ned i var och en sin bästa plan för den människans liv om den väljer att följa honom. Sen föds vi in i Synden som finns på jorden och låter oss i olika grad påverkas av den. Och det jag tror åsyftas med att Gud i slutänden väljer vem som ska få nåd och frälsning handlar om att han i varje givet ögonblick i våra liv faktiskt läser av våra hjärtan. Men jag är fullt förvisst om att Gud vill ge nåd till alla. Han är gränslöst god. Väljer man att bli frälst under sitt jordeliv är Guds nåd så stor att han raderar all synd ifrån den människan och räknar den som rättfärdig, dvs får komma in i hans evighet när den dör, hur den än faktiskt fortsätter att leva sitt jordeliv! Idag har vi ju i vår del av världen däremot ett litet annat problem, nämligen att väldigt många människor faktiskt lever sina liv igenom utan kännedom om Gud alls, samtidigt som väldigt många kristna församlingar i sanning utgör mycket dåliga representanter för Gud, och snarare drar människor ifrån ud än till, ledsamt nog. Men det är där, anser jag som detta med att Gud väljer kommer in… Dva jag tror att han har koll även på de människorna… Det står ofta i Bibeln om hur Gud läser våra hjärtan. Och att han i varje stund vet vad vi kommer att göra och säga osv. Och därför tror jag att det är inte kört för någon fullt ut, även om vi först i dödsögonblicket av Gud ges möjlighet att göra vårt val. Valet handlar ju trots allt om att säga ja eller nej till livet… Dvs att säga nej är också ett viktigt val och inte en slump eller en nitlott som man kan råka ut för… Däremot kommer man i himlen att lönas för allt som man har låtit Gud få göra genom ens liv, allt annat som man samlat på sig för egen vinning kommer att brinna. Så även inför inträdandes i himlen kommer vi att behöva renas ifrån allt tex materiellt och annat som synden har ställt till med i våra liv… Angående dödshjälp, så tror jag även där att Gud har koll… Dvs han vill aldrig orsaka människor lidande bortom vad vi klarar av att gå igenom. Dödshjälp är en svårare fråga ur moralisk mänsklig synvinkel, eftersom det lätt kan missbrukas. Men Bibeln säger tydligt att man som kristen ska rätta sig efter överheten i det land man lever, även om den inte är i allt god. Gud ogillar alla former av uppror. Och vill hellre att människan ska ropa efter hans hjälp än att ständigt försöka ta itu med saker själv… Om fler människor bad till Gud istället, så skulle tex dödshjälp inte behövas alls… Jag tror också att man som kristen ska undvika alltför stora generaliseringar. Dvs försöka i alltför hög grad räta ut de frågetecken som Gud faktiskt lämnar ibland i sitt ord. Jag tror därför inte att självmord heller automatiskt innebär en enkel biljett till något helvete… Så inte heller när det gäller dödshjälp. Utan jag tror att i alla de lägena så är det Gud som har koll på den människan som det berör, och han vet vad vi väljer eller har valt i våra hjärtan, även när jordelivet av ett eller annat skäl blivit oss alltför övermäktigt… Rakade ögonbryn och tatueringar är inget som Gud lägger ned så mycket möda på, som jag ser det… Men jag tror generellt att om man har börjat eller vill börja en vandring med Gud under sitt jordeliv, få en mer riktig och intim relation med Gud, Jesus och den Helige Anden, och vill lära sig att låta sig styras av Gud och inte av sina egna infall och övertygelser, utan i sanning låta sig i varje stund styras av Gud- då blir det lite viktigt att börja bli medveten om sina egna idéer och infall, så att man faktiskt klarar att välja bort det som är frestelser som inte kommer ifrån Gud. Jag upplever att det är så att varje gång som min skäl, dvs min vilja, mitt förstånd, mina känslor osv, drar igång på egen hand och börjar agera själv när det gäller något problem tex, så ställer sig Gud vid sida om mig med armarna i kors och väntar på att jag ska bli klar. Och griper in först när jag stångat mitt huvud blodigt i väggen och är redo att ge upp min egenvilja… Dvs Gud verkar bara i våra liv, när vi släpper vår egen kontroll över det… Så om man vill gå med Gud, och så dyker det upp en ide om att låta tex tatuera sig, så är mitt råd att lyssna inåt. Sätt dig i stillhet, så länge som det behövs, (oftast längre än vårt normala tålamod tillåter…), och lyssna efter vad Gud vill säga dig… Han kommer att ge dig insikt i hur han tycker att du ska göra, och du kommer att växa till i andlig mognad… Jag håller med Theresa mfl som skrev något om att förbudet som finns i Bibeln gäller avgudadyrkan. Dvs om jag är kristen är det ingen bra ide att tex låta tatuera dödskallar eller gamla nordiska gudar eller liknande symboler för sånt som inte är Gud. För som kristen är även din kropp en representant för Gud. Och meningen med det kristna livet på jorden är att människor som ännu inte vet att Gud finns, ska kunna se Gud i dig… Dvs att hans liv ska kunna lysa igenom dig… Det betyder å andra sidan inte heller att en människa som är tatuerad över hela kroppen och plötsligt en dag blir kristen, måste låta slipa av sig alla sona tatueringar för att göra Gud glad… Utan det handlar mer om vilka val man gör som varande kristen… I korthet: som kristen är min uppgift att mogna andligt och att vara ett ljus för människor på jorden som leder dem till Gud. Hur gör jag det? Jo genom att lyssna till Gud och låta honom använda dig och verka igenom dig. Det viktigaste är alltså att lära sig att börja umgås med Gud på riktigt… Det både går och är helt fantastiskt. Det är det enda man faktiskt på riktigt behöver… :)

Denna kommentar har tagits bort.
[Airbus]
2012-03-29 07:10
#10

Oj, detta var en verkligt bra förklaring och jag fattade hela poängen:D jag tyckte du skrev det här jättebra och jag tackar dig jättemkt för att du ville lägga ner tiden och skriva det här, tyvärr har jag inte så många kristna att snacka och dela åsikter med för precis som du säger e väldigt många inte ens intresserade av att höra om Gud elr Jesus… vilket jag tkr e tråkigt,

Denna kommentar har tagits bort.
OlgaMaria
2012-03-29 09:19
#12

Airbus. Jag läste vad du skrev inne på Övernaturligt! Så härligt att läsa och höra lite om din resa. Är tyvärr inte förvånad över den tråkiga responsen du fick där inne. Det är ju faktiskt ganska inskränkt inom nyandligheten…. Men jag tycker det var så bra att du skrev som du gjorde. Även om du möttes av trångsynthet kanske du fick någon att tänka till. :)

Jag är jättenyfiken på vad det var som gjorde att du fick upp ögonen för Jesus. Berätta om du vill. Kul att du hittat hit till oss i alla fall och att du ställer frågor. Här inne kan vi tycka lite olika ibland och det kan uppstå diskussioner, hoppas det inte ska bli jobbigt för dig. När man är ny i tron vill man ha enkla raka svar ofta. Vi ber för dig att du ska få växa och vara trygg i den tro du funnit! Gud välsigne dig!! Sen är det bästa så klart om man hittar en kristen gemenskap där man bor, har du gjort det? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Airbus]
2012-03-29 19:33
#13

Tackar:) jo, jag hoppades någon skulle få upp synen för kristendomen men det va tydligen inte populärt men jag hoppasnågon fick sig en tankeställare iaf,

jag blev kristen för ca 1,5 år sen men tyvärr p.g.a ett funktionshinder har jag dålig uthållighet i allmänhet å p.g.a det kan jag bli ljum kristen emellanåt men jag vill hålla mig levande även om det kan va svårt p.g.a mitt funktionshinder.

där jag bodde förut var jag med i pingstkyrkans ungdomskvällar på fredagar men sen flyttade jag å nu har jag hittat en ny församling med ungdomar som jag ska besöka så småningom. Tack för att ni ber för mig för jag vill verkligen hålla mig levande i tron och inte ljum! men det kan vara jättesvårt ibland:/ uthålligheten e dålig tyvärr som sagt på mig och det gäller i nästan allt.

Annons:
julklappen
2012-04-19 12:11
#14

Jag tror att GUD älskar (och förlåter oss) oss alla människor. Och jag tror att det inte spelar någon roll om vi rakar bort ögonbryn eller tattuerar oss så länge det inte skadar andra.

Upp till toppen
Annons: