Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1956 ggr
Woodland
2012-03-04 00:10

Antaganden

Forts. av denna tråd.

# 130

Är det ert bästa motargument?

Svar - nej.

Hur (och varför) ska man bevisa att något som inte kan bevisas existera, verkligen inte existerar?

Svar - Gör ett försök.

Sedan undrar jag varför Gud agerar som två helt olika väsen i GT och NT?

Svar - Han gör inte det.

som tvingar stackars bönder att ha ihjäl sina söner för att bevisa sin tillgivenhet till honom.

Svar - Fel igen.

Hur stämmer det överens med att Gud per definiton är oföränderlig?

Svar - Är du intresserad?

Bibeln är full av motsägelsefulla uppgifter som borde vara tillräkligt som bevis för att gud inte existerar.

Svar - Wow!  Ingen har bevisat detta - är du först månntro?

Han har gjort en lista på tio saker han tycker är fel och denna lista ska människan som han skapat följa.

Svar - 10 räcker inte

Den stackare som bryter mot någon av hans tio regler bli skickade till ett väldigt speciellt ställe fyllt av olidlig värme, eld, rök och ondska. Där får den stackars saten tillbringa sin tid med att lida genom tortyr, smärta, hemska skrik och gråt, I ALL EVIGHET!!!

Svar - Fel igen.  Det räcker att de födds.

Denne allsmäktige psykopat skapade ju även människan.

Svar -  Om Han inte existerar har du inget att oroa dig för.

Det var ett smart drag måste jag säga för det rättfärdigar hans ambivalens, när vi frågar oss hur han som är allsmäktig kan låta majoriteten av hans skapelse Jordens befolkning lida, i något som nästan skulle kunna jämställas med hans speciella eldställe…

Svar - Människan vill orsaka lidande och de klarar det alldeles själva.

Historien om Jesus och hans underverk är alltså författad av folk som aldrig ens sett honom live!?

Svar - och dina källor är . . ?

Visste ni att religion ligger bakom de allra flesta av våra större krig sedan tusentals år tillbaka?

Svar - Religion?  Eller maktbegär, ideologier, utökning av territorium osv.

Krigsoffer

WWI (1914-1918) 15,000,000

Ryska revolutionen (1917-1922)  9,000,000

Stalin (1924-1953)  20,000,000,

WWII (1939-45) 66,000,000 ,

Mao-Kina (1939-1975)  40,000,000

inte mycket religion där inte . . .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Camillhe
2012-03-04 00:52
Pilskafinnen
2012-03-04 01:29
#2

Ok. Ditt svar på första frågan du valde ut var utarmande. Det är inte ovanligt att religiösa dårar inte kan utveckla sina svar och vad beror detta på? Kan det bero på att ni saknar grund för de eventuella motargument ni egentligen vill kontra med?

Ditt svar på andra, tredje och fjärde frågan du valde ut var utarmande. Det är inte ovanl… äh, kolla vad jag skrev ovan.

Femte "svaret": Ja! Tycker DU att jag verkar ointresserad?

"Svar" nr sex, sju, åtta och nio: Vart vill du komma?

Tionde "svaret": Detta är ett exempel som bekräftar exakt det jag skrev. Människan är ond och väljer själv, men den allsmäktige och genomgode guden gör inget för att skydda de oskyldiga som drabbas. Trovärdigt och bra argument? Nej inte enligt mig.

"Svar" nr elva: Min källa är faktiskt bibeln. Det är ingen hemlighet att skrifterna i bibeln är skrivna några år försent och det förnekas inte ens av er kristna. Vad har du för källor?

"Svar" nr tolv: Har aldrig hört talas om Stalin eller Mao-krigen? Berätta lite om dem tack. Vad jag vet så var Stalin ateist och och han gjorde ateismen till en del av sin våldspolitik. Kom ihåg det när du redovisar "Stalinkriget" för mig tack. Hitler var katolik och använde sig av "judar dödade jesus"-motiveringen när han ville utroda alla judar. "Inte mycket religion där inte…"?

Religionen kanske inte är den primära orsaken till ALLA krig men till väldigt många (Stalin och Mao-krigen är jag osäker på). Hur som helst finns det väldigt få krig där religion inte haft någon betydelse alls (eventuellt Stalin och Mao-krigen?)…

Kingbeat

OlgaMaria
2012-03-04 09:35
#3

Piskafinnen - de svar man får beror till stor del på vilka frågor man ställer. Du ställer väldigt många frågor och det verkar ligga en hel del ilska bakom dem. Sen är vissa saker du påstår rena felaktigheter. Din teori om nya testamentets uppkomst stämmer inte alls. Alla texter är skrivna av ögonvittnen till Jesus eller av någon som varit nära ögonvittnena - det gäller för Paulus och Lukas. Alla texter är skrivna under det första århundradet. Det senaste brevet, uppenbarelseboken, skrevs av Johannes, Jesu lärjunge. De tidigaste breven skrevs 10-20 år efter Jesu död. Du får också tänka på att tiden var annorlunda. Man skrev inte ner saker på samma sätt som man gör idag. I början var församlingen väldigt geografiskt liten och man hade Jesu lärjungar bland sig. Det hade ett så enormt mycket större värde än att ha en text. Det var när församlingen blev mer spridd som man började skriva brev.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2012-03-04 09:41
#4

Förresten är det väldigt få samhällen dom över huvud taget varit "oreligiösa" och de som möjligen varit det har inte varit utan krig heller. Vi människor är helt enkelt krigiska. Har vi dessutom religiösa tankegångar blandar vi givetvis in det i vårt våld. Dock är det så att två demokratiska länder aldrig krigat mot varann och kristendomen ligger till stor del bakom den demokratiska utvecklingen i västvärlden. Kristendomen ligger bakom avskaffandet av slaveriet och id'en om människors lika värde.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[EllenAlicia]
2012-03-04 10:05
#5

skulle inte gud  ( om han fanns) göra så alla trodd på gud :)

Woodland
2012-03-04 13:06
#6

#5

Människan vill inte tro på Gud.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2012-03-04 13:14
#7

# 2

Nu stormar du in på en kristen sida och förolämpar inte bara de som tror men Den de tror på.  Varför?

Håller med Theresia att du låter arg.  Dessutom tycker jag att dina inlägg speglar  trots och hat som hindrar en diskussion.  Man kommer ingenstans med personangrepp utan detta visar att man har inget konkret att komma med och stärker inte ens position. Jag diskuterar med atiester på denna sida och i andra forum också och möter dem och möts av dom med respekt.

Om du vill tagga ner och lägga ilskan åt sidan kan det kanske bli ett fruktsamt samtal.  Nå . . . vad säger du?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
XxKimxX
2012-03-05 11:03
#9

Jag måste säga att jag inte förstår den här diskutionen. Jag tycker absolut att det är intressant med religion och människors olika synsätt på världen. Det är intressant att diskutera.

Men den här diskussionen handlar (såvitt jag kan se) om Gud finns eller inte och om det är bra eller dåligt.

Ingen vet om gud finns, därför kallas det att men har en tro. Och som allt annat så bär det det med sig både bra och dåliga saker.

Tror ni att vi människor någonsin bara kan låta det vara? Att några tror och gör det dem tycker är bra och andra inte tror och gör det dem tycker är bra?

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Flubben
2012-03-07 04:29
#10

Jag kanske är helt ute och cyklar men om alla följde Guds ord skulle folk inte bråka. Jag har för mig att jag har hört någonstans att om de som startar krigen sklle följa sin tro skulle det trligtvis inte bli något krig. De kanske tror att det de gör ät Gud vilja men de kanske inte är helt på lästa? Rätta mig om jag har fel, jag spekulerar bara runt något jag hört. Tungan ute

Woodland
2012-03-07 07:59
#11

# 10

Jag har för mig att jag har hört någonstans att om de som startar krigen sklle följa sin tro skulle det trligtvis inte bli något krig.

Vilken tro?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2012-03-07 08:44
#12

#10 många religioner kan tolkas på olika sätt men det stämmer att det finns något i alla stora religioner som borde mana till fred! Men kristendomen tar det hela lite längre som säger att vi ska älska våra fiender. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

WornOut
2012-03-08 12:38
#13

#4 "Vi människor är helt enkelt krigiska." ??

Du menar alltså att alla människor föds onda och redo att döda varandra?!
Men om gud har skapat alla människor och världen vi lever i, varför har han då skapat oss, till att födas, som denna typ av varelse?

Annons:
OlgaMaria
2012-03-08 13:05
#14

#4 Jag talar inte nödvändigtvis om alla människor. Men jag tror att det är en slutsats vi får dra utifrån vår historia att vår mänskliga ras är krigisk. Det betyder inte att alla människor föds redo att döda, men vår samlade erfarenhet är full av krig och våld. Som jag sa har aldrg två demokratiska stater varit i krig med varann, men det finns ingen stat som inte har erfarenhet av våld mellan dess medborgare. Våld är ett återkommande tema, oavsett ideologier och trosuppfattningar.

Är vi onda från födseln? Jag vet inte om det är nödvändigt att besvara den frågan. Vi vet att vi alla har förmåga att göra onda handlingar och jag tycker det räcker som svar.

Varför har Gud skapat oss och vår värld på det här sättet?

Det är en jättestor fråga, men för mig ligger kärnan i att Gud har valt att skapa oss som fritt tänkande varelser med möjlighet till en fri vilja. Han vill att vi ska älska honom, men vår kärlek till honom är inte av stort värde om det inte finns ett alternativ. Vi lever i en värld där vi själva bestämmer i stor utsträckning. Vi väljer om vi vill göra gott eller ont. Vi väljer om vi vill tillbe Gud eller oss själva, djävulen eller något annat. Under de här förutsättningarna är det något stort när en människa väljer att vända sitt hjärta till Gud och vill försöka göra hans goda vilja på jorden. För det är inget självklart.

Den kristna världsbilden talar om att den här jorden är en tillfällig boplats och att den tid vi lever här är väldigt begränsad. Gud vill inte att vi ska leva under de här onda förutsättningarna mer än vad som är nödvändigt. När vi människor får upp ögonen för något ont som händer i vår värld så är det lätt att vi känner: Det borde inte vara så här! Det här är inte rätt!

Jag tror att vi tänker helt rätt då. Vi är inte skapade för den här ondskan. Gud har tänkt något mycket bättre för oss, och när vi tänker - så här ska det inte vara - så är det något i oss som bara vet att det finns en högre tanke för oss, att vi borde få leva utan ondska.

Guds rike är godhet och det är bara att dyka in i det här och nu. När vi börjar en relation med Gud och bjuder in Jesus i vårt liv, så kan Guds rike få börja verka i oss och genom oss och en massa bra saker kan hända. Det är en försmak av hans plan för oss. En dag kommer det inte finnas någon ondska mer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

WornOut
2012-03-08 13:30
#15

Ungefär samma luddiga typ av svar som man alltid får av religösa människor :)

OlgaMaria
2012-03-08 13:50
#16

Haha :) den som söker han finner ;)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Flubben
2012-03-08 13:57
#17

#11 Jag skulle väl säga att ingen tro vill något illa eller något ont utan att den uppmanar till fred och godhet. Så jag menade vilken som helst ^^

Woodland
2012-03-08 16:08
#18

# 13

Du menar alltså att alla människor föds onda och redo att döda varandra?!

Jag vill lägga till lite till vad Theresia skrev i sitt svar.

Alla människor föds med en natur som har en ond tendens - ja.   Barn kan t.ex. göra onda handlingar som de fall vi har sett för inte så länge sedan.  Varje del av oss är drabbad av detta.

Gud skapade allting gott.   Vi har ärvt detta därför att Adam som första människa valde att inte lyda Gud. Vi kallar det arvsynden.

Människor kanske inte dödar varandra direkt men Jesus sade att de som hatar är mördare (i sitt sinnelag).

Det är därför människan behöver ett nytt sinnelag. . . det får hon genom frälsning i Kristus.

# 17

Nej, jag håller inte med dig där Flubben.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Flubben
2012-03-08 17:14
#19

#18 Okej, nej men jag vet inte det är bara något jag hört så du har säkert rätt ^^

WornOut
2012-03-09 20:51
#20

#18

Vi föds inte onda! Det är ingen jävla synd som vi föds med! Det är vårat sammhälle som gör oss till dessa (ibland "onda") individer.

Annons:
OlgaMaria
2012-03-09 21:03
#21

Men samhället är ju vi. Vi har heller inte sagt att vi föds onda, utan att vi alla föds med förmåga att göra ont, vi har en natur med en ond tendens.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

snowonsnow
2012-06-28 17:58
#22

varför undviker ni kristna att svara på detta? #pilskafinnen har HUR bra argument som helst men det blir såna kortfattade svar som "nej" "fel" "fel igen" osv. att faktiskt lyssna på en icketroende och förstå verkar vara väldigt svårt…

Upp till toppen
Annons: