Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2787 ggr
Pepsikola1
2012-01-10 01:07

Gud i vardagen

Det finns människor som säger att Bibeln inte är trovärdig för att den gått från mun till mun i flera år utan att skrivas ner. Precis som med viskleken kommer den som sist får ordet att säga någonting annat än det som först sades.
MEN Bibelns ord viskades inte mellan 2 personer, det ROPADES från synagogor och torg så att alla skulle få höra glädjebudskapet om Jesus Kristus.

Du kanske inte är den som ställer sig på bänken i skolan och predikar för dina klasskamrater, du kanske inte vågar eller vill prata med nya människor om din tro eller inte känner att du har svaren på dina vänners och lärares frågor. Jag vill uppmuntra dig till att istället PREDIKA MED DITT LIV. Har du inte orden, har du i alla fall ett liv du kan predika med. Låt detta året få bli ett år då Guds kärlek får komma in i vardagen på arbetplatser, skolor, hem och bland vänner. Ta detta året och gör det till ett Guds år där människor ska kunna säga "Se så mycket de älskar varandra, och alla som finns runtomkring!" Och att de genom våran kärlek ska se att vi är Jesu lärljungar. 

"Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar."
- Joh 13:34-35

"Du är den enda Bibeln som många av dina kompisar kommer att läsa." Låt det få bli Guds ord, och inte någon annans!!

Annons:
OlgaMaria
2012-01-10 04:21
#1

Tack för uppmuntran! =)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Pepsikola1
2012-01-11 14:16
#2

Sprid det vidare!! =D

Palla
2012-01-15 18:09
#3

Ok.

Emmyjane
2012-01-17 15:45
#4

Vilket pepp talk.

Bra inspiration och utmaning för det nya året.

Den antar jag.

Butros
2012-02-06 16:05
#5

Inte ropades Bibelns ord från synagogor och torg "så att alla skulle få höra glädjebudskapet om Jesus Kristus". GT var redan nedtecknat på Jesu tid. Det var hans Bibel.

NT består till stor del av brev, som skrevs till dem som då tillhörde kyrkan. Det är alltså evangelierna som handlar om Jesus, och de ropades sannerligen inte ut som ett glädjebudskap från synagogor. Tvärtom hade Jesus dömts till lagens strängaste straff, döden genom korsfästning.

Under den första kristna tiden drabbades många kristna av förföljelser, och det dröjer tills kejsar Konstantin på 300-talet upphöjer kristendomen till statsreligion, innan en verklig ändring sker.

Det tar också en tid innan kyrkan fastställer vilka böcker som ska ingå i Bibeln, och viss variation förekommer fortfarande. Det är lätt att glömma, att kyrkan sammanställer Bibeln, det är inte Bibeln som konstituerar kyrkan.

Att erkänna detta gör inte Bibeln mindre trovärdig. Det är kyrkans heliga skrift. Från första tid har den tolkats och förklarats vid gudstjänster.

Upp till toppen
Annons: