Annons:
Etikettkyrkan
Läst 4306 ggr
XxKimxX
2011-12-30 21:27

7 Dödssynderna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Glad

Jag undrar hur många kristna som tror på de 7 dödssynderna och i så fall hur starkt?

Jag ser många kända kristna som ständigt "bryter" mot dödssynderna, så min fråga är, vad betyder dom synderna för er? Hur strikt skall dom följas?

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Annons:
OlgaMaria
2011-12-30 21:57
#1

De sju dödssynderna är ett begrepp inom katolska kyrkan och föreställningen är inte att man är dömd till döden om man begår en dödssynd, utan att dessa synder leder till mer synd.. att de är en början på en dålig väg som leder till döden helt enkelt, om människan inte omvänder sig och får Guds hjälp och försoning.

Det finns fler "synder" som kanske kunde hamnat i samma kategori enligt mig, men de sju dödssynderna är i alla fall exempel på synd som inte är bra och som vi behöver omvända oss från för att få full upprättelse och förlåtelse.

Jag tror att många människor, kristna som icke kristna, kämpar med en eller flera av de här sakerna. Det kan sitta så djupt och är kanske inte så enkelt att bara bli av med i en handvändning. Men de är underbart att ha den heliga Ande på insidan som hjälper oss att kasta av oss synd och det är underbart att det finns KRAFT i omvändelse.

1 Joh 1:9 Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.

Att bekänna sin synd inför Gud öppnar verkligen vägen för honom att hjälpa oss RENA oss från ALL orättfärdighet. Syndens makt kan förlora sitt fäste i våra liv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

XxKimxX
2011-12-31 00:45
#2

Okej, tack! Glad

så du är protestant?

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

OlgaMaria
2011-12-31 06:33
#3

Ja, det är jag. Men framför allt är jag kristen vilket gör att jag hamnar i samma familj som katoliker :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

XxKimxX
2011-12-31 13:32
#4

okej ^^

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Woodland
2012-01-01 20:00
#5

XxKimxX-

1. Jag undrar hur många kristna som tror på de 7 dödssynderna och i så fall hur starkt?

Jag håller med inlägg #1 att det finns fler synder än de i Galatierbrevet 5:19- 21  -

Resultatet av våra egna onda begär är tydligt och klart: omoral, orena tankar, utsvävningar,  avgudadyrkan, ockultism, hat och fiendskap, avundsjuka och vrede, egoism och habegär, oenighet och intriger, villoläror, maktkamp, dryckenskap, vilda fester och mycket annat. Låt mig få säga det än en gång, att den som lever ett sådant liv kommer inte att ärva Guds rike.

2. Jag ser många kända kristna som ständigt "bryter" mot dödssynderna, så min fråga är, vad betyder dom synderna för er? Hur strikt skall dom följas?

Fast att kristna är människor som kan falla och som Gud återupprättar är alla  som bekänner sig som kristna inte nödvändigtvist en del av den sanna kyrkan.  En människa som påstår sig vara troende och lever i utsvävningar och girighet osv. kan mycket väl vara bedragen.  Guds liv i en person ger frukt.

Synderna bör inte följas Flört utan man bör undvika dem och platser, personer och omständigheter som kan vara en inledningsport till att begå överträdelser.  Det är därför som de flesta troende undviker mycket som världens barn ägnar sig åt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

XxKimxX
2012-01-02 10:47
#6

#5 Tack, det var ett bra svar. Glad

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Annons:
Spiggen
2012-01-04 12:35
#7

Hejsan är ny här,men har en fundering.Om man tittar på världen o sen tittar man lite mer på amerika,och det jag ser är att dom är väldigt troende och läser bibeln och går i kyrkan.Men varför för dom krig och sårar vår jord som dom gör ?Jag vet att vi är inte Guds bästa barn men bara en fundering.Eller har jag fel.

Vad tror ni?

Sökaren.

Woodland
2012-01-04 13:03
#8

#7

Det är lätt att tänka på Amerika (du menar förstås USA) och tro att landet är ungefär lika stort som Sverige och like homogent, men det är det inte.

Generellt sett är nyhetsförmedling idag negativt.  Hur många gånger får man höra rapporter om bra saker istället för allt elände?  Nyhetsrapportering i Sverige är väldig skevt gällande USA och har varit så under många, många år.   Det finns väldig få positiva rapporter om landet i svensk massmedia. En av det mest positiva var en serie gjord av Lasse Holmqvist för länge sedan.   Så ett objektivt synsätt är inte så lätt att få om man bara håller sig till vad som basuneras ut genom SVT osv.  Idag är det lite lättare att få en mer allround bild genom internet och andra nyhetsmedier som har olika sidor.

Det finns många troende i USA.  USA är delvist byggt på religionsfrihet.  Långt ifrån alla är troende, eller ens tror att en Gud existerar.  Det finns alla folkslag, traditioner osv i USA. Det finns mycket ont och mycket gott, och det finns också mycket mitt emellan. I Sverige har de religiösa inslagen i vardagslivet urholkats undan för undan sedan andra världskriget, mycket på grund av det rådande politiska läget. Det har inte varit så i USA. Där har det varit många väckelser under den tiden.

Om du frågar varför de för krig bör du  likaså fråga hur världen skulle se ut om de inte var den världsmakt de är. Om de inte ingick i andra världskriget, t.ex. hade troligen nazisterna vunnit i Europa och ett Japanskt kejsardöme hade varit härskande i fjärranöstern.

När du nämner "sårar vår jord" menar du klimatförändring och ev. mänsklig påverkan?  Jag tror klimat förändras naturligt och att det alltid har gjort det.  Att vi kan påverka klimatförändringen är lika troligt som att SMHI skulle kunna lämna ut en 5 dygnsprognos som faktiskt stämmer.  De vetenskapsmän som inte tror på global uppvärmning kämpar i motvind.  Jag slår vad om att om ca femton år kommer vi att se tillbaka på detta och skratta över hur lättlurade vi var som gick på det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

XxKimxX
2012-01-04 13:41
#9

#8 Det finns många troende i USA.  USA är delvist byggt på religionsfrihet.  Långt ifrån alla är troende, eller ens tror att en Gud existerar.

Det är bara ungefär 16% som inte är troende (senast jag kollade) och gällande religionfriheten så gäller det inte mycket om man inte tror alls. I USA kämpar ateister för att kunna stå upp för sina åsikter men får stå ut med mycket.

Att vi kan påverka klimatförändringen är lika troligt som att SMHI skulle kunna lämna ut en 5 dygnsprognos som faktiskt stämmer.

Oavsett om du anser att det inte går att förbättra förutsänningarna för jorden eller ej så är det väl värt ett försök? Att ta hand om jorden som vi lever på och som vi behöver för att kunna leva är väl någonting värt att kämpa för?

Jag vet inte om Gud finns, heller inte om han inte finns, men om jag skulle tro så skulle jag vilja ta hand om jorden han skapat åt oss, åt mig och åt dig.

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Spiggen
2012-01-04 18:19
#10

Ok får tacka för svaren,

Sökaren.

Woodland
2012-01-04 20:04
#11

# 9

Det är bara ungefär 16% som inte är troende (senast jag kollade) och gällande religionfriheten så gäller det inte mycket om man inte tror alls. I USA kämpar ateister för att kunna stå upp för sina åsikter men får stå ut med mycket.

Du får det att låta som om atiesterna är förföljda. Förvånad Det kan hända att de möter oförstående attityder men knappast en allmän trakassering.  När det gäller utbildningsinstitutioner t. ex. är det många kristna elever och studenter som kan intyga att det tvärtom är, precis som här i Sverige, de kristna som tiger om sin tro och lider.

Naturen skall behandlas varsamt.  Det står i Uppenbarelseboken att Gud kommer att förstöra de som förstör världen.   Jag är mycket för att vi gör oss oberoende av fossila bränslen.  Jordbävningar, meteornedslag, vulkanutbrott och allt mer tilltagande stormar råder vi inte över.  Det är dessa som är ett verkligt hot mot mänskligheten.   Jorden temperatur har fluktuerart genom alla tider.  Det är vad jag anser och du får gärna tycka annorlunda.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

XxKimxX
2012-01-04 21:41
#12

#11

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6m1NfhZ8Uc0

Ingen ska behöva tiga. Tvärt om. En person som är kristen ska få uttrycka sin tro men utan att trackasera folk som är annurlunda t.ex. ateister, homosexuella, folk av annan tror etc

På samma sätt ska icke religiösa människor få utrycka sin brist på tro men utan att trackasera religiösa.

(Sedan finns det alltid plats för att driva med varandra och det måste man alltid få göra.)

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

OlgaMaria
2012-01-04 21:51
#13

Hur driver man som kristen med någon som är homosexuell utan att gå över en gräns????

Nja… jag tror det bara är vissa som får driva med vissa i vårt samhälle.

Nu tycker jag inte att man ska driva med någon direkt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
XxKimxX
2012-01-04 21:56
#14

#13

Åhh, man kan driva med homosexuella mycket! Man kan skämta om praktiskt taget vad/vem som helst så länga man gör det med kärlek. Glad

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Woodland
2012-01-04 22:24
#15

# 12

Mark Twain (Samuel Clemmens) skrev - There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics.

Översättning - Det finns tre sorters lögnar - lögn, förbannad lögn och statistik.

Statistiken de visade i klippet visar egentligen ingenting .

Dessa som påstår de var förföljda. . . var fanns andra sidan? Är deras påstående sanna?

Varför visas kändisar?  Det är helt klart att atiester är intelligenta, begåvade människor.  Förföljda - Det var lite komiskt med tanke på t.ex. Ian McKellan.  Han hatar verkligen Gudskonceptet och kristendom.  Han är inget offer och det är inte någon utav alla de andra Hollywood stjärnorna,  TV personligheterna eller vetenskapsmännen osv heller.  Kan man verkligen tycka synd om Brad Pitt? Hitchens var inte bara atiest, han hatade allt som hade att gör med Gudskonceptet.

Jag tror att atiester ger tillbaka lika bra - om inte bättre - än vad de får.

# 13

Bra poäng!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

XxKimxX
2012-01-05 11:29
#16

#15

Jag tror inte att ateister är förföljda, det låter så hemskt. Men efter att följt olika debattpogram i usa, lyssnat på vad både religösa och icke religösa har att säga så är det svårt att inte bry sig. Deras berättelser.

I usa är det många som måste "komma ut" som ateister och om dem gör det kan de bli mobbade i skolan, utfrysta av vänner eller arbetskamrater.

Jag tycker inte att religöra människor ska behöva gömma sina åsikter men inte heller att icke religösa ska skämmas över sina.

I svergie är det inge problem. Jag har träffat tre personer i mitt liv som tror på gud, en trodde på Jehova en trodde på Asagudarna (vilket är lite roligt) och en tjej som trodde på Allah. Ingen av dem såg ner på mig och inte jag heller på dem. Glad

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Spiggen
2012-01-05 15:29
#17

En lite fråga till, står det inte i bibeln om homosexuela att det är fel.Tror det står lite i romarbrevet. och om man är homo s så kommer man att få skäratänder.Vad tycker o tror ni ?

Jag är ledsen om någon blir arg nu men jag skulle vilja veta av er som kan bibeln.

Sökaren.

Camillhe
2012-01-05 20:48
#18

Jag vill inte att homosexualitetsfrågan bakas in i denna tråden då vi har otaliga trådar om ämnet på forumet. Så Spiggen sök i forumet, leta upp en tråd om homosexualitet, läs igenom den och sen kan du stlla frågor i den.

Spiggen
2012-01-05 21:02
#19

Ok sorry.

Sökaren.

Upp till toppen
Annons: