Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2815 ggr
[Nidlo.]
12/8/11, 11:57 AM

Kan Gud vara orättvis? Forts. från tråd "666"

---

Du missade nog min poäng… låt mig omformulera mig

Hur kan Gud vara rättvis om han förgör de som inte ännu har lämnat sina egons begär?!

---

Din fråga har ställts förut och inte bara här på forumet.  Den finns t.o.m. i Romarbrevet i bibeln.

Gud kan inte vara orättvis därför att Han är suverän och står över människan i alla avseenden.  Vill du diskutera detta ytterligare föreslår jag att en ny tråd startas annars blir det lite för mycket "Off Topic".  Denna tråd handlar om de yttersta tiderna.

Annons:
[Nidlo.]
12/8/11, 11:58 AM
#1

Då undrar jag om  svaret  på frågan "Hur kan Gud vara rättvis om han förgör de som inte ännu har lämnat sina egons begär" finns i bibeln också..?

OlgaMaria
12/8/11, 12:08 PM
#2

Vad Gud kommer att göra med de som ännu inte har lämnat sina egons begär kräver nog en hel del studier, om det ens räcker. Vi vet en hel del utifrån Bibeln, men kanske inte vidden av vad det innebär.

Vi kan inte veta exakt vad som ska hända med alla. Men vi vet att Gud är rättvis, och vi får använda det vi vet för att lägga allt annat på plats.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
12/8/11, 6:06 PM
#3

#1

Då undrar jag om  svaret  på frågan "Hur kan Gud vara rättvis om han förgör de som inte ännu har lämnat sina egons begär" finns i bibeln också..?

____________________________

Ja, inte i de exakta orden men i andemeningen.  Frågan ställdes till Apostlen Paulus i en "konversation".  Har du en bibel?  Om inte kan du läsa stycket på webben.  I Romarbrevets andra kapitel tar Paulus sig an en judisk person som inte godkänner Jesus som Frälsare.  Vidare i 3:e kapitlet förklarar han att judarna har ett försprång i och med att Guds uppenbarelse kom igenom dem, Jesus föddes som jude osv.  Han går vidare att bevisa att hela männskligheten är ond i Guds ögon och ovärdig Guds godhet.  Paulus berättar senare hur god Gud är därför att Han dog för sitt folk - gav sitt rättfärdiga liv för alla orättfärdiga som vänder sig till Honom.

Och sedan kommer andemeningen i din fråga i kapitel 9 om Gud som rättvis..  Paulus fortsätter att försvara Herrens handlande för den jude som han talar med.  Bibelverserna är i kursiv.

Paulus berätter om hur Gud har ordnat allt som har hänt efter Hans vilja. Paulus skrev -  Var Gud orättvis? Naturligtvis inte! v.14

För Gud hade sagt till Mose: Om jag vill vara god mot någon, så är jag det. Och jag ska förbarma mig över vem jag vill.

Därför ges Guds välsignelser inte bara för att någon bestämmer sig för att få del av dem, eller arbetar intensivt för att få dem. De ges därför att Gud visar sin kärlek mot vem han vill.

Ty skriften säger till Farao: »Just därtill har jag låtit dig uppstå, att jag skall visa min makt på dig, och att mitt namn skall varda förkunnat på hela jorden.»Alltså är han barmhärtig mot vem han vill, och vem han vill förhärdar han.

Gud är alltså god mot somliga, bara därför att han vill vara det, och han gör så att somliga vägrar att lyssna till honom.

Juden invänder  och vill ursäkta sig - Nu torde du (juden) säga till mig (Paulus): »Vad har han (Gud) då att förebrå oss? Kan väl någon stå emot hans vilja?»

Paulus bemöter invändingen att Gud är orättvis att straffa eller döma om allt sker efter Hans vilja.

O människa, vem är då du, som vill träta med Gud? Icke skall verket säga till sin mästare: »Varför gjorde du mig så?»

Juden frågar - Varför anklagar då Gud dem för att de inte lyssnar? Har de inte gjort just vad han lett dem till att göra?

Paulus svara - Nej, säg inte det! Vem är du som kritiserar Gud? Ska föremålet säga till den som har tillverkat det: Varför har du gjort mig så här?

När en människa tillverkar en kruka av lera, har hon då inte rätt att av samma lera göra en vacker kruka att ställa blommor i och en annan att slänga skräp i?

Har inte Gud all rätt att visa sin vrede och makt mot dessa som bara duger till att kastas bort och som han har haft tålamod med så länge?

Och har han inte rätt att välja andra, sådana som oss, som är gjorda för att fyllas av hans härlighets rikedomar - vare sig vi är judar eller inte. Har han inte rätt att vara kärleksfull mot oss, så att alla kan se hur stor hans härlighet är?

Här och på andra ställen i Bibeln är det klart att Gud inte kan vara orättvis eftersom Han inte är under samma betingelse som du och jag.  Jag kan vara orättvis mot dig och straffas för det.  Vi är på samma plan som människor men Gud är helt annat.  Om Gud endast hade varit  "rättvis" emot oss hade inga blivit frälsta - men Han är barmhärtig och frälser ännu idag.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Nidlo.]
12/9/11, 12:16 PM
#4

#2: Som jag förstår så kommer de som inte lämnat sina begär (sitt ego, att lämna det är att bli upplyst) återfödas för att efter en tid på andra sidan göra om en del och klara av vad de kom till jorden för att lära, eller helt enkelt erfara med sin själsgnista.

Gud är nog rättvis på det sättet att han/hon/det inte dömmer, det vill säga observerar. Gud är god på det sätt att han inte dömmer, utan observerar.

Så ser jag på det hela…

#3: Mina föräldrar har en bibel som de inte använder vad jag vet. Kollade lite i den för någon vecka sedan och det stod en hel del. Bland annat minns jag något om att "förgöra de som kommer med falska budskap".

Din första kursiva text säger mig att Gud är observeraren…då han är god mot de han vill, gör så att somliga inte lyssnar…bara för att han vill vara det.
Den enda som kan göra som den vill är den som observerar för de som inte gör det dras hit och dit av det som observeras. Därför har Gud (som observerare) fri vilja och total frihet, medan de som Gud väljer att observera (alltså alla utom Gud själv) inte är fria…förrän de väljer att bli ett med Gud som är observerare och på så sätt få fri vilja och evigt liv.

Återkommer nog angående det övriga du skriver…

[Nidlo.]
12/9/11, 9:36 PM
#5

Angående det sista du skriver (#3) ser jag att det skulle betyda samma sak (har nästan glömt vad vi skriver om…) att Gud är observerare.

Woodland
12/9/11, 9:55 PM
#6

# 4

Därför har Gud (som observerare) fri vilja och total frihet, medan de som Gud väljer att observera (alltså alla utom Gud själv) inte är fria…förrän de väljer att bli ett med Gud som är observerare och på så sätt få fri vilja och evigt liv.

Bibelns Gud är mer aktiv än bara en observatör.  Det du skrev om fri vilja angående Gud är korrekt.  Sedan när du skriver  att människor väljer att bli ett med Gud är det också ett resultat av Hans nåd.

Men jag håller med T. i # 2  att mycket är fördolt för oss när det gäller framtidens detaljer.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Nidlo.]
12/9/11, 10:10 PM
#7

Förstår inte riktigt hur bibelns gud skulle vara något annorlunda än någon annan gud?

Är det bara en gud i en bok du är intresserad av så förstår jag varför saker är fördolda för dig.

Woodland
12/10/11, 12:26 PM
#8

# 7

Förstår inte riktigt hur bibelns gud skulle vara något annorlunda än någon annan gud?

Det är inte lätt att förstå när man inte fördjupar sig i ämnet.

Är det bara en gud i en bok du är intresserad av så förstår jag varför saker är fördolda för dig.

Så är du så upplyst att du förstår allt i tid och cosmos?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Nidlo.]
12/10/11, 12:31 PM
#9

#8: Nej, men jag ställde ju i alla fall en fråga här, och den var inte bara för min egen skull.

Tror att du läser saker som jag inte skrivit. Har inte påstått att jag är upplyst.

Woodland
12/10/11, 11:40 PM
#10

# 9

_Du skrev i # 7 -
_

Är det bara en gud i en bok du är intresserad av så förstår jag varför saker är fördolda för dig.

Jag frågade i min replik - Så är du så upplyst att du förstår allt i tid och cosmos?

Lägg märke till att jag inte har påstått att du är upplyst eller att du har sagt dig vara det.

Så varför är saker fördolda för mig pga min tro på  Gud, bibeln, och dess uppenbarelse?  Om du skriver med bestämdhet att du förstår varför måste du också ha svaret, eller . . . ?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Nidlo.]
12/11/11, 12:07 AM
#11

#10: Vad som menades var att om man inte ser helheten så blir saker fördolda…

Upp till toppen
Annons: