Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2263 ggr
Highness82
9/25/11, 8:17 PM

Våran Gud - tro och gärningar!

Det har förekommit endel diskussioner mellan olika Kristna, då det kommer till tro och gärningar.  Jag vill nu berätta om våran Gud - för er som kanske ännu inte har blivit Kristna men som känner en längtan efter Gud.  Det finns de Kristna som tror att gärningarna kan föra oss till frälsning, helt rätt är det inte.

Vår Gud - som har skapat himmel och jord, är inte beroende av oss. Men vi som lever här på jorden och andevarelserna som är i Himmelen är beroende av Gud. Det står i Bibeln att Guds namn är: "Jag är den jag är" Han är alltså självexisterande, och han är början och slutet, Alpha och Omega. Utan Gud skulle ingen människa finnas, men utan människan skulle Gud fortfarande finnas.  Han är helt oberoende av oss.

När det kommer till frälsningen, och gärningar. Så handlar inte frälsningen om att vi måste göra goda gärningar för att bli frälsta. Det handlar mer om att vilja göra goda gärningar därför att man har lärt känna Gud.    Det finns ett ordspåk som lyder ungefär såhär: "Man blir som man umgås."   Umgås man mycket med Gud och lär känna honom så kommer man att utföra goda gärningar därför att den Guden vi umgås med är God.  Och vi kommer att utföra goda gärningar - inte därför att vi måste göra goda gärningar för att bli frälsta - utan därför att vi dels har lärt känna Gud och dels pga. tacksamhet över våran frälsning.   Allting som vi får av Gud, vårat liv, alla våra saker, vårat hem, mat och dryck för dagen, en varm säng som vi sover i om kvällarna, våra vänner, vår familj (husdjuren inkluderad) släkt, allt detta har vi fått av Gud som gåva. Men så har vi också fått något ännu mer värdefullare - frälsningen genom tron på Guds älskade son.

När Jesus hängde på korset så var alla människorna (förutom Jesus) syndare. Jesus dog inte för rättfärdiga människor, utan han dog för att syndarna ska kunna bli rättfärdiga genom honom. Genom Jesus så har Gud uppenbarat en rättfärdighet - för att vi syndare skall kunna bli rättfärdiga genom Guds rättfärdighet. Och att vara rättfärdig är något stort - vi blir inte (av oss själva) rättfärdiga, utan vi blir rättfärdiga pga. Guds underbara Nåd.  Därför att han - då vi ännu var syndare gav världen sin helige Son för att vi genom Sonen skall kunna bli rättfärdiga och få evigt liv.  Då återstår frågan: "Hur blir man rättfärdig?"

Under den tiden då apostlarna reste runt och med hjälp av Den helige Ande grundade de olika församlingarna runt om i världen, så fanns det en diskussion om detta i Rom. Några av de JudeKristna trodde då att man blev rättfärdig genom att följa lagen, därför skrev Paulus ett brev till församlingen i Rom som vi idag kallar för Romarbrevet.  Där han förklarar att ingen människa kan bli rättfärdig inför Gud genom att följa lagen, utan vi kan endast bli rättfärdiga inför Gud genom tron på Kristus Jesus.

Det är tron som gör oss rättfärdiga, inte lagen.

Ett annat exempel är vår trosfader - Abraham!

Gud gav Abraham ett löfte, att han skulle göra Abraham till ett stort folk. Och i Abraham så skulle Gud låta alla släkter på jorden bli välsignade. Detta går att läsa om i första Mosebok 12:1-3  Men när Gud gav Abraham detta löfte så fanns inte lagen. Men Abraham trodde på Gud och räknades därför som rättfärdig inför Gud.  Det är alltså inte lagen eller omskärelsen på vår kropp som gör oss rättfärdiga inför Gud, utan tron.  Och detta tar Paulus upp i Romarbrevet kapitel 4.

Annons:
Highness82
9/25/11, 8:55 PM
#1

Jo, jag tänkte att jag skulle skriva lite mer här och även säga detta.

När Gud frälser oss så har han egentligen ingenting att vinna på detta, men detta har mer att göra med vem och hur Gud är.  Bibeln förklarar att Gud är Kärlek, allt han skapar är ursprungligen väldigt gott, och han är en kärleksfull Fader som söker efter den förlorade Sonen.

Man skulle kunna säga att det Gud har att vinna på denna frälsning som han har gett världen är att ju fler människor som kommer till tro, desto fler människor kan han ge sin kärlek till.  Men det är ingen prestige han är ute efter.

Vi människor har allt att vinna på detta. Vi får reda på vad meningen med livet faktiskt är, det som vi andligen törstar efter får vi, vi blir fira på ett helt underbart sätt. Vi får frid med Gud, och vi kommer att få ett evigt liv som börjar här och nu genom det andliga, men som sedan också  kommer resultera i en kroppslig uppståndelse. Och då kommer vi att leva tillsammans med Gud i evighet. Allt detta pga. tron på Kristus Jesus!

Camillhe
9/26/11, 1:34 AM
#2

Vad fint du berättar om tron och frälsningen. Tack Higness för att du skrev detta inlägget!

Highness82
9/26/11, 2:13 AM
#3

Tack för ditt svar här Camillhe!:)

Jag tror att det är viktigt att börja tala om detta - Vem Gud i Bibeln är.  För många gånger då man hör en del Kristna tala, så kan de nästan låta som fariseerna och de skriftlärda som Jesus talade med.  Att vi måste utföra goda gärningar för att bli frälsta. Men det som Bibeln egentligen säger är att vi av nåd blir frälsta genom tron. Det beror inte på gärningar, ingen av oss skall kunna berömma oss, utan det är Guds gåva till oss. Men att vi är Guds verk, skapade genom Kristus Jesus till att göra de goda gärningar som Gud från början har bestämt oss till.

Så med andra ord är det såhär:

Vi är frälsta. Och på grund av denna frälsning så kommer vi att utföra goda gärningar genom tro.  Så frälsningen är orsaken. De goda gärningarna genom tron är verkan. Och inte tvärt om.

Med andra ord så kommer vi att bära frukt och utföra goda gärningar när vi lär känna Gud. Eftersom Gud är Kärlek, så kommer vi att älska varandra.  Eftersom Gud är Fridens Gud så kommer vi att bli fredliga och känna Frid. Och denna förvandling som sker via den Helige Ande kommer från Gud  Med andra ord så handlar det om en relation, det handlar om att lära känna sin Skapare.    Och när vi har hans Ande i vår kropp som vi får genom tron på Kristus Jesus så kommer vi att lära känna Gud och förvandlas och förnyas efter hans vilja.

Det häftiga med Gud är att han är en Helig Gud, han är avskild från sin skapelse. Detta är en av anledningarna till varför jag tror på Gud för Bibelns Gud får inte avbildas. Han är Skaparen, och när vissa människor skapar en avgud, så är det inte längre Skaparen som de tillber, utan en avgud.  Det är ungefär som om vi skulle tänka oss en levande tavla. Där figurerna valde att skapa en konstnär i tavlan för att fråga: "Hur gjorde du tavlan?"  Istället för att fråga konstären som befann sig utanför tavlan.  För att få kontakt med konstären och få svar på sin fråga så måste de rikta frågorna ut ur tavlan.  Och det är vad vi gör genom bönen.

Highness82
9/26/11, 3:57 PM
#4

Jag tänkte även förmedla om varför jag tror att Jesus är Messias utifrån det Gamla testamentet.  För så är det som Kristen, utan Det som vi Kristna kallar för Gamla testamentet (Judarna kallar den delen av Bibeln för Tanakh och det är endast den delen som de läser) så kan vi inte veta vem Jesus är.  Messias är en titel som är hämtad från det gamla testamentet, och betyder på Svenska för "Den smorde" Messias är det hebreiska ordet för Kristus. Kristus är det grekiska för Messias, och på Svenska så betyder det ordet för "den Smorde."

Så Jesus Kristus är alltså inget för och efternamn, utan det är en titel på vem han anses vara.  Den första profetian (som jag tror är en profetia) finns redan i första Mosebok.  Ormen hade frestat Eva att äta av kundskapens träd, hon åt den och frestade även Adam till att äta, och han åt.  När de åt av denna frukt så insåg de att de var nakna, och gömde sig då för Gud.  När Gud fick reda på av Adam att Adam förstod att han var naken så ställde han frågan: "Vem har låtit dig förstå att du är naken? Har du inte ätit av det träd som jag förbjöd dig att äta? Det första som Adam gjorde då var att försvara sig och skyllde på kvinnan - Eva.  Eva i sin tur skyllde på Ormen. Och när Gud då talade till Ormen så sade han bland annat detta i 1 mosebok 3:15

"Och jag skall sätta fiendeskap mellan dig och kvinnan och mellan din säd och kvinnans säd. Denne skall trampa sönder ditt huvud och du skall stinga den i hälen."

Det intressanta med denna vers är just att Gud här säger Kvinnans säd. I andra översättningar står det även "avkomma."   Det betyder alltså att en kvinna skall föda ett barn (hennes säd) som skall trampa sönder ormens huvud och ormen skall stinga detta barn i hälen.  Och det påminner mycket (enligt mig) om Kristus på Korset. ormen stingade honom i hälen, genom korsfästelsen. Kristus krossade ormens huvud genom att uppstå från de döda.  Intressant att notera här är att Kristus enligt Nya testamentet är huvudet för Kyrkan.  Om Kristus är huvudet för Kyrkan, vem var vårat huvud innan Kristus blev Kyrkans huvud?  Kanske är lite intressant att fundera över!:)

En annan profetia som jag tror är en profetia, är löftet som Gud gav till Abraham. I 1 Mosebok kapitel 12 så säger Herren till Abraham att han skall lämna det land som han bor i, lämna sin släkt, lämna sin faders hus, och gå bort till det land som Gud skulle visa honom. Det landet som Abraham lämnade heter Haran.  Och det landet som Gud skulle visa honom hette Kanaans land. Kanaans land är det land som vi idag kallar för Israel.  Gud sade sedan i vers 2-3

"Så skall jag göra dig till ett stort folk. Jag skall välsigna dig och göra ditt namn stort, och du skall bli en välsignelse.  Och jag skall välsigna dem som välsignar dig, och dem som förbannar dig skall jag förbanna, och i dig skall alla släkter på jorden bli välsignade."

Just detta med: "I dig skall alla släkter på jorden bli välsignade." ser jag som en stor profetia om Kristus Jesus. För Jesus föddes som Jude, och var därmed ättling till Abraham genetiskt sett. Och genom Jesus så blir både judar och hedningar välsignade, precis som Guds löfte till Abraham var - I dig skall alla släkter på jorden bli välsignade.

Highness82
9/26/11, 4:36 PM
#5

En annan profetia om Kristus födelse finns att läsa i Jesaja 7:14 där vi kan läsa följande:

"Då skall Herren själv ge er ett tecken: Den unga kvinnan är havande och skall föda en son, och hon skall ge honom namnet Immanu El, ’Gud med oss’.

I många år så trodde man att texten här skall vara: "Jungfrun" och inte "Den unga kvinnan." Men så fann man dödahavsrullarna, där det faktiskt står "Den unga kvinnan."  (om jag inte har missförstått det helt galet."   Många tror därför att den profetia inte alls behöver handla om en jungfrufödsel, men jag är en av dem som faktiskt tror att det är så ändå.   Då det kommer till Tecken från Gud, så innebär det nästan alltid ett mirakel, något övernaturligt.   Ta tex. detta bibelställe:

"Herren svarade honom: "Jag lovar att Kain skall bli hämnad sju gånger om, om någon dödar honom." Och Herren satte ett tecken på Kain, för att han inte skulle bli dräpt av vem som helst som mötte honom."

Här kan man läsa att Gud satte ett tecken på Kain, där Kain blir beskyddad.  När Kain hade detta tecken så kunde inte vem som helst dräpa honom.

Ett annat bibelställe där det talas om Guds tecken är andra Mosebok kapitel 4.  Mose och Aron skall gå till Farao och be honom om att släppa judarna, som Farao håller som slavar i Egypten. Och för att bevisa för Farao om att Herren Gud hade uppenbarat sig för Mose så skulle han kasta staven, ner på marken. Och då förvandlas staven till en orm. Och sedan skall Mose räcka ut handen och gripa den i stjärten och då kommer ormen att bli till en stav igen.  Detta var det ena tecknet, och sedan fanns det en till. Mose skall sticka in handen i sin mantel, och när han gjorde det, så blev handen vit som snö av spetälska.  Och när han stack in handen i manteln igen, så blev den som förut igen.

Sedan sade Gud detta till Mose:

"Om de inte tror dig och inte blir övertygade av det första tecknet, så kommer de att tro på det andra. 9Men om de inte blir övertygade ens av dessa två tecken och inte vill lyssna på dig, så skall du ta vatten ur Nilen och hälla det på marken, och då skall vattnet från floden förvandlas till blod.""

Och på många ställen i Gamla testamentet så förklaras Guds tecken som något övernaturligt, någonting som vi inte kan förklara på ett vetenskapligt sätt. Och i Jesaja står det alltså att Herren själv skall ge er ett tecken: den unga kvinnan är havande och skall föda en son.  Och i Mattues och Lukas så förklaras det att Jungfrun Maria blev havande genom Helig Ande och födde en Son - Jesus Kristus.  Och att Jesus Kristus därför skall kallas Helig och Guds son.

Highness82
10/9/11, 5:47 PM
#6

Nu tänkte jag skriva lite om Messias som Davids ättling!

I andra Samuelsboken 7:12-16 står följande:

Och då dina dagar är till ända och du vilar hos dina fäder skall jag låta en ättling till dig, en som du själv har avlat, efterträda dig, och jag skall trygga hans kungavälde. Han skall bygga ett hus åt mitt namn, och jag skall befästa hans kungatron för all framtid. Jag skall vara hans fader och han skall vara min son. När han felar skall jag visa honom till rätta med sträng hand, som när människorna agar sina barn. Men min nåd skall inte vika från honom, så som jag lät den vika från Saul, som jag tvingade att vika för dig. Ditt hus och ditt kungavälde skall bestå inför mig i all framtid, och din tron skall aldrig vackla."

Här ser man att Gud tydligt säger att - han som skall komma - skall vara ättling till Kung David men samtidigt vara en Son till Gud. Och den här Sonen skall bygga ett hus åt Guds namn och Gud skall befästa hans kungatron för all framtid.  När Jesus levde här på jorden så förkunnade han om Guds rike, detta är ett rike som profeten Daniel profeterade om i sin bok där han säger i Daniel 2:44

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt;"

Sedan beskriver Daniel detta om Människosonen i Daniel 7:13-14

Jag såg vidare i synerna om natten hur en som liknade en människa kom med himlens skyar; han nalkades den uråldrige och fördes fram inför honom. Åt honom gavs makt, ära och herravälde, så att människor av alla folk, nationer och språk skulle tjäna honom. Hans välde är evigt, det skall aldrig upphöra, och hans rike skall aldrig gå under.

Så även Daniel talar om detta rike som skall uppstå - en väldigt intressant och viktig notis är att i de flesta översättningarna så står det "Människosonen" i Daniel 7:13 och exakt denna titel var vad Jesus kallade sig själv ungefär 80 gånger i evangelierna.  Vilket indikerar att Jesus där hänvisade till Daniel 7:13 där han menar på att han är den som skall nalkas den uråldrige (nämligen Gud) och åt honom skall det ges makt, ära och herrevälde så att alla folk, nationer och språk skall tjäna honom i evighet.

Vad kan man säga mer om denne Messias - som vi Kristna tror har kommit?

Kung David skrev i psaltaren 110:1-4

Så lyder Herrens ord till min härskare:Sätt dig på min högra sida,så skall jag lägga dina fiender som en pall under dina fötter. Din kungaspira sträcker Herren ut från Sion:härska nu bland dina fiender! Villigt samlas ditt folk i dag då makten blir din.På heliga berg har jag fött dig som dagg ur gryningens sköte. Herren har svurit en ed som han inte skall bryta: Du är präst för evigt i Melkisedeks efterföljd.

Här talas det om prästerlig konung. En konung som också skall vara präst för evigt i Melkisedeks efterföljd.  Och enligt Nya testamentet så är Jesus våran överstepräst - som offrade sig själv för våra synder på korset. Han dog och blev begraven men uppstod sedan på den tredje dagen. 40 dagar efter sin uppståndelse färdades han till den helgedom som inte är gjord av människohänder, utan av Gud. Där frambar han sig själv som ett felfritt offer för vår sak, och tio dagar efter himmelsfärden sände Jesus Helig Ande till lärjungarna.

Och där hade profetian gått i uppfyllelse, Jesus hade då byggt ett hus åt Guds namn - där vi troende människor av kött och blod blir en del utav Guds hus som är Kyrkan. Jesus är hörnstenen som håller samman hela huset - och vi är byggstenar till detta Hus. Jesus härskar som Konung i detta rike som idag är andligt - men som vid Jesu återkomst kommer att upprättas fysiskt.

Annons:
Highness82
10/9/11, 9:27 PM
#7

Nu tänkte jag skriva lite om Tre enigheten! Den Gud som vi Kristna tror på!   För att beskriva det lite lätt först, vi tror inte på tre gudar utan på en Gud.  Men vi tror på en Gud som är tre personer - Fadern och Sonen och Den helige Ande.  Och att Gud på olika sätt har uppenbarat sig själv som Fadern och Sonen och Den helige Ande.

För det första så skall vi komma ihåg en sak - Ingen har sett Gud. Fadern är andlig, honom kan man inte se och leva. Abraham och Jesaja var två av dem som faktiskt såg Gud. Inte i någon dröm eller vision.

I första Mosebok kapitel 18 så uppenbarar sig Herren och två änglar för Abraham. Man märker att det är ett fysiskt möte, Abraham säger till dem: Låt mig hämta litet vatten, så att ni kan tvätta era fötter. Och vila er under trädet. Jag vill också hämta ett stycke bröd, så att ni kan vederkvicka er, innan ni går vidare, eftersom ni nu har tagit vägen förbi er tjänare." Och de ger svaret: "Gör som du har sagt."

Två av dessa är änglar, och de beger sig till Sodom, medans den tredje är Herren Gud. Abraham inleder en diskussion med Gud. När man läser detta kapitel så är det tydligt (enligt mig) att detta är ett fysiskt möte som Abraham har med Gud.  Men samtidigt så har ingen sett Gud Fadern.  Jesus sade: "Den som har sett mig har sett Fadern."  och "Fadern och jag är ett." Ett logiskt argument skulle då alltså vara att de gånger profeterna och personerna i GT har sett Gud, såg de Sonen innan hans människoblivande.

Jesus var och är Sann Gud och Sann Människa.  Han har utgått från Fadern antagligen på samma sätt som Den helige Ande utgår från Fadern.  Han fanns till i Guds gestalt innan han blev människa, men avstod från allt och blev en människa för att rädda oss.  Filipperbrevet 2:1-11 syftar på just detta.  Vi skall vara ödmjuka och sätta andra högre än oss själva, vi skall inte bara tänka på vårat eget bästa utan också på andras. Vi skall ha Kristi sinneslag. För Kristus ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud utan avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss, när han till det yttre hade blivit människa, gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden - döden på ett kors. Därför har Gud upphöjt honom över allt annat och gett honom det namn som står över alla andra namn, för att alla knän skall böjas inför Jesu namn i himlen, på jorden och under jorden och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är Herre, Gud Fadern till ära.

Filipperbrevet 2:10 - 11 är en vers från Jesaja 45:23 där Gud säger såhär:

"Jag har svurit vid mig själv, från min mun har utgått ett sanningsord, ett ord som inte skall tas tillbaka: För mig skall alla knän böjas och mig skall alla tungor ge sin ed. "

I romarbrevet 14:11 skriver Paulus:

"Ty det står skrivet: Så sant jag lever, säger Herren, för mig skall alla knän böjas, och alla tungor skall prisa Gud."

Med andra ord så prisar vi Gud när vi kallar Jesus för vår Herre. Och när vi böjer knä inför Jesus så böjer vi knä inför Fadern. Sonen är likställd med Fadern då det kommer till äran och Alla Guds änglar skall hylla Sonen.  Jesus är så stor, han är likställd med Fadern. Han blev människa för att rädda oss människor. Han är Gud därför att han kan rädda oss. Han är en frälsare likställd med Gud Fadern. Man skall tro på Sonen på samma sätt som man tror på Fadern. Och när vi tror på Sonen så tror vi också på Fadern. När vi ser Sonen ser vi Fadern.  Fadern och Sonen är Ett.   Vi skall åkalla Jesu namn, och när vi åkallar Jesus så blir vi frälsta. Lyssna på detta:

Rom 10:9-10

"Ty om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad. Hjärtats tro leder till rättfärdighet och munnens bekännelse till räddning.

I vers 13 så citerar Paulus Joel 2:32 där det står:

"Men det skall ske att var och en som åkallar Herrens namn, han skall bli frälst."

Då det kommer till att åkalla någon så var det i Gamla testamentet endast Gud man skulle åkalla.  2 mosebok 23:13

Rätta er noga efter allt vad jag har sagt er. Andra gudar skall ni inte åkalla, låt inte deras namn komma över era läppar.

Och Jos 23:7

Beblanda er inte med dessa folk som är kvar bland er. Ni får inte åkalla deras gudars namn och svära vid dem, inte tjäna och tillbe dem

Med andra ord så är det avgudadyrkan att åkalla någon annan än Gud.  I Apg 7:59-60 står följande:

Så stenade de Stefanos, som åkallade Herren och sade: "Herre Jesus, ta emot min ande." Han föll på knä och ropade högt: "Herre, ställ dem inte till svars för denna synd." Med de orden dog han.

Alltså tror jag att Jesus är Gud!

Muskler
10/12/11, 9:32 PM
#8

Romarbevet är helt klart rakt på sak och förklarar mycket som människor inte förstår eller de förvränger saker som står i bibeln. Allt man behöver och vill veta står i bibeln, den vägleder människan i allt. Bra inlägg. /Maria

Highness82
10/17/11, 2:47 AM
#9

Muskler, tack för ditt inlägg, och jag håller helt med dig! Allt man behöver och vill veta står i Bibeln, den vägleder oss i allt.   Och säkerligen är det just därför som över 2 miljarder människor tror på Bibeln.   Det är vad jag tror!:)

Jag tänkte i samma inlägg tala lite om bland annat Sanningen, vad är Sanningen?  När det kommer till den värld vi lever i idag, så vill många människor tex. omforma sanningen till sig själv.  De anser att sanningen är relativ och inte objektiv.

När det kommer till Kristendomen och Sanningen så är Sanningen objektiv och Sanningen är personfierad. Kom ihåg att Jesus aldrig sade: "Jag HAR Sanningen." Utan Jesus sade: "Jag ÄR sanningen." Sanningen är alltså personfierad i Jesus från Nasaret, Guds son.  Många gånger så har det funnits kristna som sagt ungefär såhär: "Jag äger Sanningen, lyd mig." Men det Kristna budskapet säger  istället att det är Sanningen som äger oss, och inte tvärtom.  Därför borde Kristna (av dem som är mer arroganta i sin tro) bli mer ödmjuka i sin tro.  När det kommer till tex. Sanningen, Liv, och Vishet, så är det något som vi har fått från Gud Fadern, det är alltså ingenting som vi äger - utan det är något som vi har fått från Fadern som äger allt detta.  I vår ödmjukhet så borde vi tacka Fadern för allt detta - eftersom det är han som har gett oss exakt allt.  Utan Gud skulle vi inte ha något.

Så man skulle kunna säga:  Det är inte jag som äger Livet utan det är Livet som äger mig. Det är inte jag som äger Sanningen, utan det är Sanningen som äger mig.  Det är inte jag som äger Visheten, utan det är Visheten som äger mig.  Eftersom Kristus är Sanningen, Livet, och Visheten.

Muskler
10/17/11, 4:16 PM
#10

Jesus Kristus är Vägen Sanningen och Livet enligt Joh 14.6 och hade vi inte detta hans ord så kunde vi  kanske inte visa människor på att hans egna ord gäller i evig tid. Jesus är Gud och detta har man mycket svårt att förstå, fastän bibelorden är många många om just detta faktum.

Tänk att få evigt liv genom Jesus Kristus, och slippa dömas till evig förtappelse. Människor borde få veta sanningen och javisst kan man undervisa, men då måste man berätta hela sanningen för människor och berätta om omvändelse från synd, men det predikas inte idag. Framgångsteologin är populär, den säljer stort, och Jesus har fortfarande dött för oss. Gett sitt blod-  men det är inte så viktigt- för på många ställen berättar man ett annat evangelium. TYVÄRR. Det är en sorg vad som sker idag på många ställen.

Ja Jesus ÄR Sanningen.  /Maria

suddis
10/17/11, 5:24 PM
#11

Be av hela ditt hjärta av tacksamhet till Gud,låt bönen bli din följeslagare i livet.kanske inte så lätt att följa i den matrialistiska världen som vi lever i, så dras vi oss till den värdsliga delen medvetet eller rent omedvetet.

Gud ske din vilja inte min.

Highness82
10/17/11, 9:30 PM
#12

#10 - håller helt med dig! Tänkte nu tala lite om det som Jessu gjorde för oss människor på Korset.

I begynnelsen skapade Gud himmel och Jord. Och allting var väldigt gott. Han gav Adam och Eva ett fritt val - att följa hans vilja eller att vända sig bort från Gud.  Adam och Eva blev vilseledda av Satan - Ormen från urtiden - och åt av Kunskapens träd på gott och ont. Därmed gick de emot Guds vilja - och då hade synden kommit in i världen och kontakten mellan Gud och människan bröts.

Men Gud hade en plan - han skapade ett vergtyg som med tiden skulle bli till frälsning för alla människor på jorden.  Han använde sig av verktyget - Israel.   Till Israel gav han lagen, som skulle vägleda Israeliterna så att de inte skulle synda. För lagen är nämligen den som ger insikt om synd.  Eftersom Israeliterna är människor så klarade heller inte de av att inte synda, så en gång om året införskaffades ett djuroffer som skulle ta på sig Israels synder och dö.  Genom djuroffret så fick Israel förlåtelse för sina synder, så att de kunde förbli heliga inför Gud.  Många gånger i GT så vänder Israel sig bort från Gud och börjar att tillbe andra gudar, därför har Gud sänt profeter som skall få Israel att omvända sig till Gud igen.

När Jesus sedan kom till världen, så hade han en uppgift, och det var att vittna om Sanningen - sig själv.  Han skulle vända människorna till Gud, och han var den som skulle bli själva bron mellan Gud och Människa.  För att kunna komma Gud nära - måste vi först bli förlåtna våra synder, eftersom Gud är Helig. Jesus tog våra synder på korset och dog för vår skull. På den tredje dagen uppstod han som vår överstepräst och Herre, för att sedan träda in i den Himmelske helgedomen för vår sak - och genom vår Övestepräst - Jesus Kristus, Guds älskade Son, kan vi alla nalkas Fadern i en enda Ande.  Detta är vad som sker idag - men det finns ett framtida hopp i detta som ännu inte har skett.  Och det är Uppståndelsen från de döda, som kommer att ske vid tidens slut.

Synden är som en stor spricka mellan två berg, Vi kan inte ta oss till den andra sidan, därför att hålet är för stort.  Jesus är bron från den sidan vi alla står på - till den andra sidan som vi vill till. Genom Jesus kan vi komma till Gud.

Muskler
10/17/11, 9:30 PM
#13

Relationen med Jesus är den viktigaste relationen anser jag. Låt Guds vilja ske i våra liv, han vet bäst.

Annons:
Highness82
10/17/11, 9:32 PM
#14

#11

jag håller med även dig!

Gud ske din vilja, inte min

Upp till toppen
Annons: