Annons:
Etikettkyrkan
Läst 4187 ggr
[Dominik]
8/1/11, 3:14 PM

Varför tror ni på gud?

Så, jag undrar varför ni tror på nån gud o hur vet ni att det finns Jesus o Gud? Det finns ju inga bevis på att det fanns en kille som hete Jesus, o gjorde omöljiga grejer. Det finns bibel, koran osv men för mig e det bara fanasiböcker för gammla människor.

Annons:
Internettan
8/6/11, 9:46 AM
#1

Om det enda som fanns vore en text om en historisk person så hade jag nog heller inte trott. Men Jesus lever idag. Många människor möter Jesus/Gud på ett sätt som inte går att förneka. Dessutom, om man verkligen sätter sig in i tron och lär sig vad texterna i Bibeln betyder och ser hur de hänger samman trots att de skrivits av olika personer under en lång tidsperiod - då förstår man att där finns mer än bara en massa olika underliga berättelser. Mycket mer. 

Tron är ju också något speciellt i sig. Inget man bara kan bestämma sig för på samma sätt som man gissar sig till vilket svar på tipskupongen som är det rätta. När Gud kallar, och förändrar "sinnet" så kan man liksom inte bara fortsätta som om han inte fanns. När längtan efter Gud har satt sig i kroppen så börjar resan… :)

Den som söker finner. Och när man väl börjar söka så hittar man mer och mer.

Det finns massor av kristna böcker att läsa och man kan också hitta mycket på Internet, t ex:

http://www.brobyggarna.org/helande.html

http://www.mirakler.se/Micael%20o%20Solveig.htm

"Every point of view is a view from a point."

petrabroden
8/21/11, 11:11 AM
#2

Hej.

Jag vet inte om jag är helt troende men jag vet att det finns någon större kraft över oss men om det är gud , Jesus eller nånting annat vet jag inte. Jag vill få svar så jag pratar väldigt mycket med folk som är troende för att få svar men har ej hittat  dem än.

De har faktis bevis på att Jesus har funnits men om han gjorde alla under är något som man själv får bestämma om man ska tro på.

mvh Petra

[Gesus]
8/22/11, 3:54 PM
#3

Vad jag vet finns det INGA bevis på att Jesus har funnits… Vilket väl är konstigt om han var den han var, eller

Sen tror jag att det är så att människan är dom enda varelser som vet att dom ska dö Och då vill dom att det ska finnas ngt efter, annars är allt ganska meningslöst Därav all religion och övernaturligt som folk tror på

Woodland
8/22/11, 11:30 PM
#4

# 3

Vad jag vet finns det INGA bevis på att Jesus har funnits.

Hur kan du veta det?

Sen tror jag att det är så att människan är dom enda varelser som vet att dom ska dö Och då vill dom att det ska finnas ngt efter, annars är allt ganska meningslöst Därav all religion och övernaturligt som folk tror på

Har du klurat ut allt detta själv?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Dominik]
8/23/11, 12:30 AM
#5
#3 Jag håller med dig till 100%. Fast när jag tänker på att det finns inget liv efter döden så blir jag typ rädd, men whatever

#4 Jag tänkte också på det. Djur vet jo inte att dom ska dö, annars hade det funnits djurspöken. O nepp, det finns inga bevis på att Jesus finns. Hade varit kul om det fanns några.

Camillhe
8/23/11, 12:48 AM
#6

Vad är bevis? har Julius ceasar funnits? Napoleon?

Att Jesus har funnits tror jag de flesta är överens om, om Han var Gud är däremot ngt som inte vi kan bevisa.

Annons:
Woodland
8/23/11, 10:25 PM
#7

# 5

Fast när jag tänker på att det finns inget liv efter döden så blir jag typ rädd, men whatever

Hur vet du det - att det inte finns liv efter döden?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Gesus]
8/24/11, 12:38 PM
#8

#4
(intelligent inlägg förresten)
Som jag skriver "vad jag vet" innebär väl just det, vad jag vet finns det INGA bevis. Men du kan kanske visa mig ngra?

Tja, klurat ut kan man väl kalla det… Varför tror du folk är religiösa tex?

#5
Ja lite jobbigt, men tyvärr det är nog slut när det är slut bara.

#6
Bevis, tja det är väl någonting som visar sanningshalten i ett påstående. Du skojar om Caesar och Napoleon va, du jämför inte dom med Jesus väl?

Jag tror däremot inte att dom flesta är överens om det alls.

#7
Ja det är väl det gamla hederliga, "omvänd bevisbörda" du menar, men det bevisar inget!

Camillhe
8/24/11, 12:41 PM
#9

Nej jag skojar inte ett dugg. Hur vet du att Julius Caesar har funnits?

Woodland
8/24/11, 1:06 PM
#10

# 8

Ja det är väl det gamla hederliga, "omvänd bevisbörda" du menar, men det bevisar inget!

Been there - done that.    Inlägg # 52.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Gesus]
8/24/11, 3:07 PM
#11

#9 Nej JAG vet inte om Caesar har funnits men finns det inte en hel del dokumenterat och inskriptioner om honom. Han har väl tom skrivit en del själv och visst finns det mynt med honom på från den tiden. MEN, vad har det med om Jesus funnits eller inte att göra?

#8 Sorry jag orkar inte läsa igenom det, ögnade igenom snabbt och såg inget som har med denna tråden att göra.

Tråden här handlar väl om varför folk tror på gud… Det har varken Woodland eller Camillhe "sagt" ngt om

Woodland
8/24/11, 9:12 PM
#12

# 11

Sorry jag orkar inte läsa igenom det, ögnade igenom snabbt och såg inget som har med denna tråden att göra.

Jaså?  Har du glömt ditt inlägg # 3

Och då vill dom att det ska finnas ngt efter, annars är allt ganska meningslöst Därav all religion och övernaturligt som folk tror på

Mitt svar - Tredje stycke i post # 52.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
8/24/11, 9:42 PM
#13

#11 och du menar att det inte finns dokumenterat om Jesus? Googla lite så kommer du att hitta att det är otroligt dokumenterat att Jesus har funnits, inte bara av människor som trodde på Hans gudomlighet utan även av samtida människor.

Att personen Jesus har funnits, det råder det ingen tvekan om, det är så säkert som det kan bli om man inte sätter kravet att man ska ha varit med själv, men då kan man inte tro att några historiska personer funnits.

Annons:
[Gesus]
8/26/11, 11:39 AM
#14

#13 Tja allt skrivet om Jesus är ju inte direkt ögonvittnen utan påhittat långt efter… Och jag har inte sett att det finns ett enda "bevis"!

Men, jag är inte här för att "diskutera" om Jesus funnits eller ej, du tror det och det är ok med mig. Men jag tror inte det och hoppas det är ok med dig.

Men denna tråd handlar/ska handla om "varför tror ni på gud?"

Så kan vi inte hålla oss till det ämnet istället, varför svarar ni inte på det?

#12 ?

Camillhe
8/26/11, 12:14 PM
#15

Gesus: Dominik skriver :

Det finns ju inga bevis på att det fanns en kille som hete Jesus, o gjorde omöljiga grejer. Det finns bibel, koran osv men för mig e det bara fanasiböcker för gammla människor.

Du skriver:

Vad jag vet finns det INGA bevis på att Jesus har funnits… Vilket väl är konstigt om han var den han var, eller

Som jag skriver "vad jag vet" innebär väl just det, vad jag vet finns det INGA bevis. Men du kan kanske visa mig ngra?

Bevis, tja det är väl någonting som visar sanningshalten i ett påstående. Du skojar om Caesar och Napoleon va, du jämför inte dom med Jesus väl?

Jag tror däremot inte att dom flesta är överens om det alls.

Därför handlar tråden delvis om det. Och vill du inte diskutera det så låt bli.

Du tror att andra historiska personer funnits men inte Jesus. Och det är så ovetenskapligt som det kan bli eftersom det finns rejält med källor som skrevs av både ögonvittnen och undet första århundradet efter hans död, författade både av troende men även av historiker som inte alls trodde på Hans gudomlighet.

[Gesus]
8/26/11, 3:32 PM
#16

Jag kan fortsätta men det hade varit trevligt om du skriver varför du tor på gud…

#15 Jag har inte sagt att jag tror på andra historiska personer, det är DU som säger det. Men det har fortfarande INTE med om Jesus funnits att göra.

("Att det inte skulle gå att historiskt bevisa Julius Caesars existens används ofta/då och då av troende när forskning visar att Jesus existens är allt annat än bevisad".)

Då kan du ju nämna ngt ögonvittne som skrivit ngt, och visa ngt "bevis" för Jesus eller ngt annat i bibeln

Och sen, "ovetenskapligt" vad har vetenskapen med detta att göra?

Woodland
8/26/11, 8:48 PM
#17

# 14

Låt mig "walk you through it"

Du kommenterade i inlägg# 3

Sen tror jag att det är så att människan är dom enda varelser som vet att dom ska dö Och då vill dom att det ska finnas ngt efter, annars är allt ganska meningslöst Därav all religion och övernaturligt som folk tror på

Jag svarade med ett inlägg i ett gammalt tråd men du orkar inte läsa det så here it is -

Nära döden - Jag dog på operations bordet när jag var fem år.  Det var mycket länge sedan (hehe heh) och det fanns inte de hjälpmedel som finns idag.  Jag var inne i tunneln.  Jag ropade på Mamma men hon fanns inte där.  Jag minns som barn hur djupt besviken jag var att mamma inte kom när jag ropade men sedan hände någonting på väg till ljuset och jag ville bara gå framåt.  När jag åter fick medvetenhet frågade jag henne “Var var du?  Jag ropade på dig  men du kom aldrig.”  Stackars Mamma hade inte en aning om vad jag pratade om.  Min läkare kallade mig “Mirakel tjejen”.  Jag drogs till ljuset och sedan “sov” jag igen.  Denna upplevelse förträngde jag i över 40 år.  Det var när jag såg tunneln i ett TV program som jag fick en deja vu shock.  Det tog mig minst två veckor att hantera det igen.

Min svägerska har arbetat i många år på en cancer klinik för barn.  Hon berättar hur barnen ofta ser änglar och andra barn lysande vitt runt sängen innan de dör.  Det är många av dessa barn som ser detta.  De är inte rädda för döden utan de skall gå med de andra barnen och känner sig trygga.
Jag har också varit hos människor som står inför döden och inte har allt klart med Gud.  Det är en mycket traumatisk upplevelse.  De som arbetar inom sjukvården ser mycket.  Sjukhuspastorer och präster likaså.  Men tystnadsplikten gäller för dem.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
8/27/11, 1:39 AM
#18

Först och främst är evangelierna väldigt starka bevis, inte för att de måste ses som sanna vad gäller religionen, men för att man har kunnat datera dom, och varför skulle så många olika människor skriva om en person som aldrig funnits? Sen har du även de apostoliska böckerna som inte godkänts av den kristna kyrkan, men även de berättar om personen Jesus. Att hävda att Jesus inte skulle ha funnits är som att hävda att Caesar aldrig funnits, eller andra historiska personer. Jesus existens är mer dokumenterad än de flesta historiska personer.

Saxat från http://www.nudu.nu/myt/

"Det finns faktiskt en del utombibliska texter av gammal årgång. Romaren Tacitus skriver att det fanns kristna i Rom år 64 vid den stora eldsvådan. Kejsar Nero, själv misstänkt för mordbrand, kastade skulden på dessa. Men redan några decennier tidigare hade de kristna i Rom utsatts för förföljelse och utvisning, enligt en annan historiker Suetonius. 10-20 år efter Jesu uppståndelse fanns det alltså tillräckligt många kristna i Romarrikets huvudstad för att myndigheterna skulle lägga märke till dem och historikerna dokumentera förföljelserna av dem. (Att Suetonius förväxlade ett par vokaler i översättningen från grekiska till latin och skrev Chrestus istället för Christus motbevisar knappast att det var förföljelsen av kristna han beskrev. Suetonius gjorde för övrigt fler stavfel i sina texter. Dessutom styrks dessa uppgifter av en notis i Apostlagärningarna 18:2 om att kejsar Claudius utvisade judarna från Rom. Vid den tidpunkten gjorde romarna ingen skillnad på judar och kristna; de kristna betraktades som en judisk sekt.)

Medan det fortfarande levde åtskilliga sanningsvittnen, fanns alltså stora mängder kristna som riskerade livet för sin tro på Jesus. Redan detta bör ses som ett bevis inte bara på Jesu liv utan också på hans död och uppståndelse. Om antalet kristna, som trodde på en uppstånden Jesus, växte i Rom, om evangelietraditionen spreds i stor omfattning, medan fortfarande de apostlar levde som påstods vara vittnen till Jesu uppståndelse, ja då är rimligheten stor att det handlade om faktisk historia och inte om religiös mytspridning.

Men en annan historisk dokumentator är också värd att lyssna till.

Josefus var en judisk soldat som föddes år 37 eller 38 och dog omkring år 100. Han författade två viktiga historiska verk, Det Judiska kriget och Judisk historia. I ett par avsnitt omnämner Josefus Jesus och även Johannes döparen. Originaldokumenten finns naturligtvis inte kvar utan endast sentida avskrifter. Det är troligt att texterna i viss mån friserats av kristna munkar och detta tar Jesusförnekarna till intäkt för att allt Josefus skriver om Jesus är senare förfalskningar. Viklund och övriga Jesusförnekare har därvid trampat i klaveret rejält. Det finns nämligen Josefusavskrifter i översättning till flera olika språk, bland annat arabiskspråkiga versioner. Av den samlade dokumentationen kan forskningen därför dra slutsatsen att Josefus verkligen talade om Jesus. Detta under det första århundradet, medan några av apostlarna och deras lärjungar fortfarande var i livet."

Sen är jag inte säker på att jag känner för att berätta varför jag tror på Gud. Det står i en massa andra trådar redan och vill man förstå varför människor tror kan man börja med att söka runt lite på sidan.

[Gesus]
8/30/11, 11:32 AM
#19

Sorry varit iväg ett par dagar…

Då ska vi c

#17 - Är det rätt uppfattat av mig att du som 5-årigt barn hade en upplevelse i samband med en operation (narkos?) och 40 år senare efter ett TV program kom ihåg det. Därför tror du på gud?

Då är mina funderingar i #3 inte helt fel då, eller?

[Gesus]
8/30/11, 11:51 AM
#20

#18 - Ja då var vi där, du hänvisar till en massa texter, och jag kan såklart hänvisa till en massa texter som visar det motsatta, vilket jag inte är intresserad av.

Men du har fortfarande INTE visat på ngra "bevis" som du påstår finns, bibeln är inget bevis, eller nämnt ngt ögonvittne som skrivit ngt som du påstod i #15

Varför skulle evangelierna vara "väldigt starka bevis" för att dom är daterade? Dom äldsta texterna i nya testamentet är väl Paulus och därefter evangelierna (anpassade för att passa in på messias från bl.a Psaltaren)…

Jag är inte här för att få rätt eller övertyga ngn om att dom har fel… Jag bara skrev mina funderingar om trådfrågan eftersom jag tycker det är intressant varför folk tror, och sen kommenterade jag angående bevis för att Jesus funnits. Man kan väl lugnt säga att det inte har kommit många "svar" på varför folk tror på gud i tråden!

Jag har läst och läser en hel del som ska "bekräfta" gud/Jesus, bibeln mm men hittar absolut inget i det som får mig att tro, tvärtom. Men det "kritiska" jag läser om det är väldigt vettigt.

Om du nu inte vill tala om varför du tror, varför är du inne i denna tråden då?

Jag gillar inte att plocka texter, men kan avsluta med ett bibelcitat från Johannesevangeliet (20:31) där han förklarar varför han skrivit "sin bok" ;-]

"Men dessa hava blivit uppskrivna, för att I skolen tro att Jesus är Messias, Guds Son, och för att I genom tron skolen hava liv i hans namn"

Annons:
Woodland
8/30/11, 8:00 PM
#21

# 20

Därför tror du på gud?

Nej inte därför.  Därför vet jag att döden inte är slutet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Dominik]
8/30/11, 8:10 PM
#22

Jag tycker att vi borde låsa tråden eftersom Dominik är lat och pallar inte läsa allting :P

Men anyway nu vet jag varför ni tror….Det bara kommer så där. Ibland tror jag också på att det finns liv efter döden men det gör jag sällan, fast jag hoppas på att jag komemr träffa Guden o leva dom en kung efter just att ha dött.

scout
8/30/11, 8:28 PM
#23

#20 skrev:

Jag är inte här för att få rätt eller övertyga ngn om att dom har fel… Jag bara skrev mina funderingar om trådfrågan eftersom jag tycker det är intressant varför folk tror, och sen kommenterade jag angående bevis för att Jesus funnits. Man kan väl lugnt säga att det inte har kommit många "svar" på varför folk tror på gud i tråden!

Min uppfattning är nog att den främsta orsaken till att inte så många är villiga att såhär i ett anonymt forum blottlägga hur man kommit till tro, beror delvis på att det för de flesta kristna är en väldigt personlig erfarenhet och som man kanske inte vill eller önskar få recencerad av någon som inte tror. (Du recenserar ju tex Woodlands personliga berättelse om hur h*n kommit till tro i ganska tuffa ordalag tidigare i tråden…).

Min erfarenhet är tyvärr att det är inte speciellt högt i tak i Sverige att tillhöra en tro, hur mycket religionsfrihet Sverige än försöker stoltsera med. De flesta icke troende svenskar tycker ju i allmänhet, att tro är nånting suspekt och att utövare av tro på ett eller annat sätt har en skruv lös eller två… (Så har även jag tyckt innan jag kom till tro). Eller så ska man stå ut med att bli sorterad i i olika fack, (som ju din tes tycks vara om hur människor kommer till tro), eller så får man stå ut med ändlösa diskussioner kring bevisfrågor, eller kring någon bibelvers som någon för stunden valt att rycka ur sitt sammanhang och är upprörd över osv… Kort sagt, det är lite ont om vanlig hederlig medmänsklig hänsyn, som gör att många troende väljer att inte bli så personliga som du och säkert många andra också önskar.

Och det är på sätt och vis synd, för det är frågor som intresserar många och som man som kristen också egentligen gärna svarar på. Men inte till vilket pris som helst…;) Man är ju också faktiskt bara en människa…

Men om du frågar mig och accepterar att jag inte kommer att vilja beskriva hur exakt jag kom till tro, så kan jag iaf lite mer allmänt säga att det finns till att börja med ingen enskild troende männskas beskrivning av hur han eller hon kommit till tro eller varför någon tror, som på något sätt skulle kunnat övertyga mig om att Gud finns. Det är heller inte genom skicklig predikan eller böcker som diskuterar bevis kring Jesus varande eller icke varande eller genom ens personligen övertygande bevis som gör att en människa kommer till tro. Utan tro är något som kommer till en som en gåva. En gåva ifrån Gud. (Vilket också är hur tro beskrivs i bibeln).

Tro är alltså en gåva, som jag väljer att ta emot. Men eftersom det inte är något som man kan ta på, så är det är svårt att förklara hur exakt det fungerar. (Det är iaf nåt jag skulle haft mycket svårt att ta till mig när jag var icke troende).

Men jag tycker personligen att man mest kan likna det vid hur man förhåller oss till abstrakta saker såsom tex företeelsen kärlek.

De flesta människor tror på ett eller annat sätt på kärleken. Vi söker efter den och hoppas på den och vi mår som allra bäst när vi är förälskade och när vi får kärlek. Men man kan ju faktiskt egentligen inte till 100% bevisa kärlek. De flesta kan inte ens enas om en definition av vad det är exakt. Och ska man hårdra det så kan man absolut inte ta på kärleken. Så egentligen skulle man ju kunna argumentera för att kärleken då inte finns eftersom den inte går att bevisa… Fast den finns ju ändå, det är de flesta eniga om.

När man upplever kärlek, så är det också på sätt och vis som en gåva. Plötsligt är den bara där, kärleken till ett nyfött barn, eller en ny partner eller en nära vän eller ett djur man har osv. Och sålänge den finns där så håller man inte på och ifrågasätter om den finns. Man är övertygad om den, men inte på ett kol 14-vetenskapligt-utredningsvis utan man tar bara emot det och hoppas att den ska stanna kvar i ens liv, för att den helt enkelt gör livet lite bättre… Ser man det så, skulle man faktiskt kunna säga att kärlek bygger på tro, för det går inte att bevisa att en person faktiskt älskar en annan. Man kan bara välja att ta emot den och tro på och lita på att den personen menar allvar med det den visar och säger…

Och lite på samma sätt är det med tro på Gud. Tron går alltså bortom ens krav på materiella bevis.

Många kristna har haft och har upplevelser av Jesus eller Gud och den Helige Anden, som man skulle kunna beskriva som övernaturliga och som naturligtvis kan bidra till att tron förstärks. Men det är egentligen inte det som är det avgörande. För då blir allt istället reducerat till att jämföra olika upplevelser som antingen styrker eller försvagar övertygelsen och det är inte tro. Det är mer likt hur man kan välja mellan olika typer av politiska partier…

Tro är alltså inte heller enligt mig en enbart känslomässig upplevelse utan någonting mer, som är svårt faktiskt att sätta ord på…

#20 skrev:

Jag har läst och läser en hel del som ska "bekräfta" gud/Jesus, bibeln mm men hittar absolut inget i det som får mig att tro, tvärtom. Men det "kritiska" jag läser om det är väldigt vettigt.

Och precis det tydliggör det jag menar när jag skriver att det finns inga böcker eller predikanter eller vetenskapliga studier som kan "bekräfta" Gud eller Jesus, eftersom tro inte går att ta på. Det är däremot väldigt enkelt att argumentera logiskt för att saker som inte syns eller känns inte kan finnas. Men med det synsättet så kan man faktiskt isf också förkasta tex då kärleken. Det finns ju tom filosofer som diskuterar huruvida mjölkpaketet i kylskåpet verkligen finns där när dörren är stängd och vi inte kan se det…;)

Däremot står det i Bibeln att Ordet i Bibeln ger tro. Och det stämmer överens med min erfarenhet av tron…;) Läser jag mycket och ofta i Bibeln, så växer min tro. Men inte heller det på samma sätt, som man kan säga att kunskapen växer av att läsa fler böcker i nåt ämne som intresserar en. Kunskap är ju en i grunden intelektuell upplevelse

Tron växer på ett annat sätt som gör att jag blir mer och mer medveten om Guds närvaro i mitt liv och den inre trons kraft byggs s a s på. Och mer och mer av det som Ordet utlovar blir uppenbarat för mig… dvs blir konkret i mitt liv eller ännu enklare uttryckt; jag får mer och mer erfara att bibelns ord fungerar. Och jag kan se förändringen eller förvandlingen av mig själv mer och mer. Jag blir en bättre och bättre version av mig själv…

Jag skulle bli förvånad om det inte låter tex "flummigt" i dina ögon, men det är iaf ett försök att beskriva vad Biblisk tro och trons verklighet är för mig.

#20 skrev:

Jag gillar inte att plocka texter, men kan avsluta med ett bibelcitat från Johannesevangeliet (20:31) där han förklarar varför han skrivit "sin bok" ;-]

"Men dessa hava blivit uppskrivna, för att I skolen tro att Jesus är Messias, Guds Son, och för att I genom tron skolen hava liv i hans namn"

Det är ett mycket bra bibelställe som du valt och som illustrerar det jag försöker sätta ord på mycket bättre än något jag kan formulera…;) För precis så som Johannes beskriver det, så fungerar det.

Dvs allt bygger på tro. Allt sökande efter Gud grundar sig i att Han söker var och en av oss. Och när vi gensvarar på hans "Kom", så skulle man kunna säga att då väcks ett litet embryo till tro till liv. Dvs man kanske börjar våga hoppas på att det finns en Gud och att han är god och vill gott. Sen börjar man kanske söka. Och om man inte går vilse då i antingen en massa åsiktsfrågor eller bevisfrågor osv, utan fortsätter hoppas och önska, så får man faktiskt så småningom uppleva att Han öppnar sin dörr för en och gensvarar på ens vilja att återfå gemenskap med Honom. Och väljer man då att acceptera de villkor som Han har. Dvs att acceptera att Jesus är Messias, Guds son, så håller Gud vad Han har lovat och ger en trons gåva som är nytt "liv i hans namn", som Johannes skriver. För min del tog den resan i runda slängar 20 år att gå igenom…

Men allt det är Guds verk, inte mitt. Dvs Han ger mig tro. Jag kan inte prestera tro, hur mycket jag än försöker. Men genom trons kraft, så får jag uppleva liv i hans namn och genom hans Ord så förlöser jag mer tro.

Och jag kan bara säga att så upplever jag att det fungerar. Det står tex i Hesekiels bok (36:26) "…jag ska ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i ert bröst; jag ska ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött"

Och så upplever jag över tid att Gud har gjort i mitt liv. Dvs jag ser annorlunda på saker mot förut. Saker som jag haft en enorm intolerans gentemot förut, har jag inte längre. Dåliga vanor som jag levt med har mattats av och försvunnit och ersatts med vanor som får mig att må bättre osv… Dvs tron har också en kraft att förändra mig inifrån och ut. Inte utifrån och in… Och med det så växer också tron, eftersom jag vet ju vad jag själv är kapabel eller inkapabel till ur ett världsligt perspektiv, (och det är inte mycket…;) ). Men för Gud verkar inget vara omöjligt… inte ens jag…;)

Denna kommentar har tagits bort.
petrabroden
8/31/11, 7:39 AM
#25

#6

väldigt bra talat :)

[Gesus]
8/31/11, 3:00 PM
#26

#21 Inte "vet", du kan omöjligt veta, du tror..!

[Gesus]
8/31/11, 3:10 PM
#27

#21 Kort och koncist ;-] men bra!

Angående kommentaren till Woodland, så var det för att hon var så dryg i sina kommentarer, istället för att bara skriva som det var…

Sen kort, nej jag tycker inte det du skriver låter flummigt, jag ser själv "tro" som en sorts "mental träning" det (man tror på) ger en styrka.

Det är ju som du skriver, just en tro, inget annat, och jag gillar inte när det pratas om att det finns "bevis" för det gör det INTE.

Personligen förstår jag inte hur man kan tro på bibeln idag med allt vi "vet", men tycker det är intressant att man gör det och varför.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
petrabroden
8/31/11, 8:39 PM
#29

#28

då borde alla dö för det kvittar vad eller om vi tror, så är vi alla människor och är de ena "slags" folket idioter så är vi alla idioter.

Sedan skall ingen dö för att de är idioter, det är inget bra motiv. Bara för att du kanske inte har samma tankar som de har är de inte korkade. För människo rasen är upplagd så att vi alla är individer och vi tycker och tänker olika om olika saker.

Tänk på det nästa gång.

Woodland
8/31/11, 11:17 PM
#30

Var lugn # 29.

Inlägget är anmält.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
8/31/11, 11:23 PM
#31

# 27

Jag skrev som "det var" flera ggr.

Du kan inte bedöma vad jag vet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Crest
9/4/11, 7:27 PM
#32

"Då kan du ju nämna ngt ögonvittne som skrivit ngt, och visa ngt "bevis" för Jesus eller ngt annat i bibeln"

Eh… hela NT, någon?

[Dominik]
9/4/11, 7:34 PM
#33

I inlägg 22 skrev jag att jag pallar inte läsa mer o man kan låsa tråden……men så kommer 23 med SKIT LÅNG text, jag kommer ändå lite läsa det. Kommer inte heller läsa nån inkägg eefter 23

Crest
9/4/11, 7:41 PM
#34

^ Du behöver ju inte läsa, men kanske finns andra som vill diskutera runt ämnet? Är ju synd att låsa en tråd bara för att TS inte orkar läsa alla svar, tycker jag? ;)

Annons:
[Dominik]
9/4/11, 7:47 PM
#35

#34 Ja, du har rätt :D

Crest
9/4/11, 7:50 PM
#36

Du läste visst mitt inlägg i alla fall, fastän du inte skulle, haha :P

Men kryssa bara bort att du inte vill vara med i denna diskussionen så slipper du få påminnelser om när någon skriver :)

Cafesinner
11/19/11, 12:49 AM
Woodland
11/19/11, 1:18 PM
#38

# 37

Yeah, empty words in # 3!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
11/19/11, 2:58 PM
#39

Ska man svara på varför man tror på Gud anser jag att man först bör definiera vad man menar med Gud. Annars vet man inte vad det är man har att förhålla sig till.

Tro såsom religös tro är just det TRO, det gör att det kan vara svårt att komma med konkreta bevis för varför man tror på Gud. Det är även som så att det som gör att jag tror kanske inte är det som gör att du tror, eller inte tror.

Jag kan säga att Jag tror på Gud! Jag tror på Gud som den gud fylld av kärlek som beskrivs i bibeln, den gud som står bakom ALLT, som skapat ALLT och som vet ALLT. Jag tror på Gud som den energin som är allt. För mig är det samma sak. Jag har ett stort intresse för Attraktionslagen (The Secret) och det man talar om där är Gud. Skriver om det i min blogg - http://thesecret-bibeln.blogspot.com - och attraktionslagen går att bevisa med kvantfysik. Så vill man går det absolut att hitta bevis, men grunden är ändå att man just tror och det handlar inte om konkreta bevis. Om man tittar definitionen för ordet tro så finner man synonymer som: övertygelse, anta, tilltro, förmodan, uppfattning - med andra ord sådant som man kan anta men inte sådant som man kan bevisa! (min uppfattning och slutsats)

Själv började jag min bana som troende som många andra - jag trodde på något men visste inte vad. Trodde på en högre makt och kände att saker i mitt liv skedde på ett sånt sätt att det borde finnas något bakom det. Inte bara du föds och du dör och allt där emellan har ingen betydelse ifall du inte vill det själv. Många turer och mycket läsande och funderande gjorde att jag för 6 år sedan bestämde mig för att jag skulle konfirmera mig. Läste för en otroligt bra präst i Göteborg och kunde bit för bit se att det jag på egen hand hade kommit fram till att jag kunde tro på var samma som kyrkan stod bakom! Det gjorde mig säker i min tro, om jag på egen hand kan komma fram till saker som det sedan visar sig att det står i bibeln så borde det ju (iaf för mig!) innebära att jag var på rätt spår med min tro.

Jag har sedan dess fortsatt att lära mig mer (för tillfället så har vi två från jehovas Vittnen som läser med oss - super nyttigt att få bolla sin tro med någon som inte helt och fullt tror som "alla andra" troende!) - och det kommer jag att forsätta med eftersom det är en del av våra liv - att vara andliga. Vi är en del ande och en del människokropp och det blir DU. Skrattande

[Gesus]
11/20/11, 8:37 PM
#40

#38 Om det är ngn som kommer med tomma ord är det väl du.

Jag kan upprepa från #8, för fortfarande har ingen kommit med ngra bevis… särskilt inte du!

"vad jag vet finns det INGA bevis. Men du kan kanske visa mig ngra?"

Det är precis som skrivs i #39  "Tro såsom religös tro är just det TRO"

[Kathja]1
11/20/11, 8:49 PM
#41

#40 - Gesus -  Jag hoppas att du fattade budskapet i "Tro såsom religös tro är just TRO" - det innebär att det här, enligt mig, inte är något som ska avhandlas på vetenskaplig nivå utan det innebär att du behöver använda andra sinnen för att ta in vad det handlar om. Andlighet och tro ligger på en annan mental nivå än tex matematik och geografi - om du förstår vad jag menar. M.a.o du kommer aldrig att komma till tro med hjälp av vetenskapliga belägg, eller genom att argumentera för eller emot - du måste öppna ditt hjärta och se det större och ur ett annat perspektiv än det mänskliga. Du måste se med ditt anliga jag, inte ditt kroppsliga.

Annons:
[Gesus]
11/20/11, 9:18 PM
#42

#41 Nej jag pratar inte om ngt vetenskapligt.

Men om det nu skulle finnas ngn gud, så inte har han gjort ngt bra jobb med att visa att han finns…

Jag är helt OK med att folk tror, men det finns inga bevis för varken Jesus eller gud…

Jag har skrivit det innan och det handlar om, som du också skriver, att TRO inget annat. Bara citerade dig också.

[Kathja]1
11/20/11, 9:23 PM
#43

Om du öppnar ditt hjärta så kommer du att se tusentals, nej miljontals, bevis för Gud existens! Bara gå ut och titta på naturen. Se dig själv i ögonen. Titta på din hand, din kropp, dina celler. Ställ dig ute om kvällen och titta på stjärnorna. Inget av det du ser kan ha skett av en slump. Inget. Lyssna till din inre röst och den kommer att visa dig Guds existens - våga bara möta det du inte förstår.

Woodland
11/20/11, 11:10 PM
#44

# 40

Det var inte dig personligen jag anklagade för tomt prat för jag tror inte att du har självständigt studerat de ämnen som du gärna ifrågasätter och vill diskutera.   Utan  min kritik gäller de sidorna som du troligen läser och har baserat din uppfattning på - de är otillräckliga.

Och du tycker att jag kommer med "tomt prat" är det helt OK men Camhille har svarat dig mycket grundligt och det dög inte heller.

Vet du t.ex. att de flesta religionshistoriker för ungefär 50 år sedan lämnade frågan om Jesus har existerat?  De anser att Han har levt oavsett om de tror på honom eller ej.  De betraktar honom som en historisk person.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Gesus]
11/21/11, 3:42 PM
#45

#44

"vad jag vet finns det INGA bevis. Men du kan kanske visa mig ngra?"

Camillhe
11/21/11, 4:20 PM
#46

Gesus

Jag tycker det är helt ok att du är intresserad av kristendom och vill ställa frågor. MEN du får faktiskt göra något själv också. Läsa på om de ämnena du vill diskutera är tex en bra början. Vill du ha bevis på att Jesus har existerat så kan du enkelt hitta det på internet. Om du efter att ha läst olika uppfattningar vill diskutera dom så kan vi göra det.

I nuläget anser jag att dina inlägg bara visar arrogans och bara är skrivna "föratt", inte för att du faktiskt funderar över de här frågorna. Och det är inte rättvist att vi ska lägga massa tid på att svara dig när du inte lägger någon tid på ämnet själv.

[Gesus]
11/21/11, 5:05 PM
#47

#46 Jag har kollat runt, och jag hittar massor som motsäger bibeln och gud osv Men jag hittar INGET som bevisar det. Därför undrar jag, eftersom ni säger att det finns massor av bevis, om ni kanske kan visa mig ngt…

OlgaMaria
11/21/11, 9:33 PM
#48

#47 Du kanske får fundera lite på hur du ska söka på Google. Du får liksom söka på det du inte tror att du ska hitta. ;-) Proof for Jesus kanske kan funka. Sen kan du kanske försöka med Jesus is God eller nåt annat kul.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[nidlo_1]
11/21/11, 11:50 PM
#49

Som jag känner Gud är inte genom tro, det är genom kontakt med vad som finns.

Woodland
11/21/11, 11:58 PM
#50

# 49

Menar du att Gud är i allting?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[nidlo_1]
11/22/11, 12:00 AM
#51

Vad jag menar är att Gud finns på insidan, och manifesteras i det yttre.

[Kathja]1
11/22/11, 12:02 AM
#52

# 50

Frågan var väl kanske inte ställd till mig - men JA Gud är allting. Gud är den energi som allt är skapat av, och som därmed finns i allt.

Woodland
11/22/11, 2:28 PM
#53

# 51

Den gud du har på insidan - hur skulle du beskriva honom?

# 52

Det är helt OK att lägga sig i!  Flört

Pantheism  är tron att Gud är i allting.  Enligt kristendomen har Han skapat allting men är inte i själva materian.  Han är allestädes närvarande men innebor inte materian för inte ens universum kan begränsa Honom.  Han är ande.  Det är bl.a. därför som Jesu inkarnation är så gränslös stor för att Gud i andra Personen (Logos) begränsade sig själv till en kropp i tiden för att visa Guds kärlek och frälsa människan.

Men kan då Gud verkligen bo på jorden? Himlarna och himlarnas himmel rymma dig ju icke; huru mycket mindre då detta hus som jag har byggt! 1 Kungaboken 8:27

Men kan då Gud verkligen bo på jorden bland människorna?  Himlarna och himlarnas himmel rymma dig ju icke; huru mycke mindre då detta hus som jag har byggt. 2 Krön. 6:18

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[nidlo_1]
11/22/11, 4:47 PM
#54

Du skriver svaret på din fråga själv…

Om inte himmeln rymmer Dig, då rymmer den inte Gud heller.

Glad

Woodland
11/22/11, 6:26 PM
#55

# 54

Vem är Dig?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[nidlo_1]
11/22/11, 7:16 PM
#56

Tack för dina frågor.

_"Vem är Dig?"
_

Är inte det Du och Jag? och Alla Andra

Har för mig att  Jesus sade att himmelriket finns på insidan!

Ett bra inlägg om det (#23): http://andligutveckling.ifokus.se/discussions/4eb98c7a88f472148e0043c3-tro-pa-jesus-och-tro-pa-andarvasen#23

[nidlo_1]
11/22/11, 7:21 PM
#57

I Luk 17:20-21 säger Jesus: "Guds rike kommer inte på ett sådant sätt att man kan se det med sina ögon. Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er."

[Gesus]
11/22/11, 7:33 PM
#58

#48 Du menar seriöst att jag ska Googla fram bevis för att gud finns?

Varför kan ingen av er visa på ngt, ni säger ju att det finns massor… Men INGEN kommer med NÅGOT!

[nidlo_1]
11/22/11, 7:35 PM
#59

Gesus, du kanske ska söka svaret på annat ställe än där du inget finner?

Ett tips är att se innåt!

Camillhe
11/22/11, 8:25 PM
#60

Gesus: Du får nog sära lite på begreppen. Du ville ha bevis för att Jesus existerat. Det finns absolut massor av bevis på att Han existerat som en historisk person och de bevisen kan du enkelt googla fram.

Självklart kan ingen bevisa för dig att Gud finns. Hur skulle vi kunna göra det? Det spelar ingen roll hur mkt man argumenterar, det finns inget som kan räknas som ett vetenskapligt bevis för att Gud finns.

Vill du ha bevis för det får du be Gud att bevisa det för dig.

[Kathja]1
11/22/11, 8:52 PM
#61

Genus - Nu har du så många gånger fått svaret att Gud finner du inom dig. Sök i ditt hjärta om du vill finna Gud. Sedan spelar det ingen roll hur många ggr du frågar efter bevis. Svaret blir fortfarande det samma - öppna ditt hjärta och du kommer att hitta bevis för Guds existens. Gång, efter gång, efter gång…

Woodland
11/22/11, 9:13 PM
#62

# 56

Det förklara det hela!  Vi står ljusår från varanda.  En kristen söker inte inåt utan uppåt till Gud.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Gesus]
11/22/11, 9:15 PM
#63

#60 Noop det finns INTE ngra bevis för att Jesus verkligen funnits.

Nu menar jag Jesus som också = gud = helige anden som utfört en massa mirakler osv. Inte ngn gubbe vem som helst som hette Jesus på den tiden.

Och är du inte lite ute och snurrar här, du kan bevisa Jesus (som är gud) och gjort en massa mirakel, men du kan inte bevisa gud?

Om det nu finns massor av bevis, varför kan/vill ingen lägga fram ngra?

Jag kan nog Googla fram att det finns UFOs ockå…

Camillhe
11/22/11, 9:46 PM
#64

Läs igenom vad jag skrev en gång till!

"Du ville ha bevis för att Jesus existerat. Det finns absolut massor av bevis på att Han existerat som en historisk person och de bevisen kan du enkelt googla fram."

Att Jesus är Gud, nixpix, det kan vi inte bevisa. Att Jesus lever idag, nix, kan vi inte heller bevisa.

[Gesus]
11/22/11, 9:48 PM
#65

#61 "Nu har du så många gånger fått svaret att Gud finner du inom dig. Sök i ditt hjärta om du vill finna Gud."

Så det är som jag säger då, det finns inga bevis..! Man måste själv bara tro på det?

[nidlo_1]
11/22/11, 10:02 PM
#66

#62: Du har rätt i att man kan finna all smärta, men den finns inte i vad jag vill kalla Hjärtat. Smärtan kommer av vad man tänker, hur man ser på saken.

Om nu Jesus dog på korset…Även om du inte kanske vill lyssna på denne man…Hur klarade han sig genom smärtan?

Jag vill tro han lyssnade innåt, till Hjärtat. I stället för att lida i sina tankar om sin egen bortgång.

Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
11/22/11, 10:22 PM
#68

# 66

Hur klarade han sig genom smärtan?

Menar du den fysiska smärtan eller smärtan av att bära världens synd?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[nidlo_1]
11/22/11, 10:29 PM
#69

#68: Visste inte att det fanns en delning. Men jag menar nog både och, de hänger kanske ihop.

Annons:
Woodland
11/22/11, 10:37 PM
#70

# 69

Jo, i och med Han var Gud och människa i sann förening upplevde Han saker vi kan aldrig upplever eller förstå.  Synd var främmande för Hans Person men Han gick frivillig in i döden som ett rent offer.  Hans lidande var långt utöver vad vi kan föreställa oss.  Och det är väl en utav orsakerna till at de kristna tror inte att Gud hittas inombords.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[nidlo_1]
11/22/11, 10:41 PM
#71

Att Gud inte kan förstås håller jag med om.

Niklas

Davve.
11/23/11, 10:59 PM
#72

Tja ! jag ville bara säga att allt hänger på att man måste tro ! att säga att Gud inte finns bara för att du inte har sett honom är inga bevis. Jag skulle kunna tro att många här på denna tråden aldrig någon gång har sett sin hjärna , men ändå vet ni att den finns där. Likaså så vinden känner ni men ni kan inte se den. Jag har inte sett Gud , men jag känner honom och jag vet att han finns. Men som sagt allt handlar om att tro .

OlgaMaria
11/24/11, 12:04 AM
#73

Välkommen hit Davve! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
11/24/11, 12:21 AM
#74

Välkommen Davve!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[marion69]
11/25/11, 6:24 PM
#75

Bästa sättet är nog att be direkt till Jesus och fråga om han finns. Men man måste verkligen mena det, för att få svar.

XxKimxX
11/28/11, 1:06 PM
#76

Inom vilken religion som helst handlar det inte om att veta att någonting finns utan att tro. Dem som tror att de vet  har inte förstått begräppet "ha en tro".

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Annons:
Woodland
11/28/11, 5:33 PM
#77

# 76

Så någon som tro inte kan veta?  Är en tro substanslös?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
11/29/11, 10:48 AM
#78

#76:

"Att tro är att veta det man inte ser."

"Every point of view is a view from a point."

XxKimxX
11/29/11, 2:55 PM
#79

#77 och #76

Vad jag menade var att jag kan tex. tro på magi utan att veta om det faktiskt existerar.

Men om det existerar eller inte spelar ingen roll för att det är tron på det som kanske hjälper mig i vardagen, får mig att känna mig trygg eller stark.

Oavsett om det finns eller inte så hjälper det mig lika bra. Det viktiga är att komma ihåg att jag tror. Jag vet inte.

Förklarade jag bättre vad jag menande?Glad

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Newman
12/9/11, 6:40 PM
#80

Gesus:

Har läst dina argument genom diskussionen. Du påstår alltså att inga av de historiska bevisen om Jesus är sanna? Men alla historiska bevis om kända historiska människor är sanna?

Du menar att alla i Bibeln som pratar om Jesus, pratat ihop sig, kommit på denne "Gudomlige Jesus", och sedan alla berättat exakt samma historia om denne "Jesus"?

Tänkt såhär: Idag, 2011, skulle du kunna hitta massa folk och hitta på att någon berömd människa levde 2011 och uppfann en väldigt häftig uppfinning (eller något annat utöver det vanliga), och få in det i framtidens historieböcker? Helt orealisiskt. Bara för att datorer inte fanns på Jesu tid så betyder det inte att folk var dumma.

Du säger att Camillhes argument är tomma, och att du bara kan stå och konkra med massa andra argument hela tiden. Faktum är att du aldrig svarat helt på Camillhes argument och brytt dig, utan istället kommit med nya argument och helt nonchalerat hennes argument.

För att vara bra på att argumentera ska man svara på den andres argument och agrumentera emot dem, inte bara komma med orelevant fakta.

redanframme
12/21/11, 11:35 PM
#81

Varför tror jag på Gud? Alla som förnekar att världen är skapad ljuger för sig själva. Det räcker med att studera biologi för att inse galenskapen i att tro på evolution. Men likväl indoktrineras barnen i skolan med den här tolkningen av data, när det finns andra tänkbara förklaringar än evolutionsteorin. Det finns mer fakta som stöder en särskild skapelse och mer data som bevisar att en global flod ägde rum, än det finns data som stöder evolutionsteorin. Allt evolutionisterna har är likheter i anatomi mellan biologiska varelser, något som lika gärna kan förklaras med en gemensam skapare.

Vetenskapen bevisar Guds existens.

Vetenskapen bevisar att händelserna i Bibeln skedde. De tvivlade på att Pontius Pilatus existerade överhuvudtaget. Att en sådan prokurator fanns på riktigt är numera bevisat.

Vad som kräver tro är insikten att Jesus Kristus, Guds ord, som skapade hela världsalltet, verkligen var Guds enda födda son, att han var den Messias som hela gamla testamentet pekar mot. Att han är det sista offerlammet för människans synder, om du väljer att tro att han är Guds son som återuppstod på den tredje dagen av hans död.

I boken Daniel, i Bibeln, förutsägs kommande regenter och riken, och så skedde det.

Att mannen Jesus existerade är bevittnat av källor utanför Bibeln, källor som inte hade något att vinna på hans existens, t ex judarna som förnekade hans gudomlighet.

Det finns så otroligt mycket fakta som undanhålls befolkningen. Det är en tragedi. Istället matas vi med underhållning, för att glömma bort att vi en dag föddes och en dag kommer dö, och för att glömma den tomhet som evolutionen skapat, som säger att vår uppkomst är en slump. Vad är viktigare? Vem som vinner Idol, eller skillnaden mellan evigt liv och evig bestraffning?

Jag är en man som är i syndens bojor när jag istället borde följa Jesus. Vad är det då att följa Jesus? Att låsa in sig i ett kloster? Nej, jag kommer så länge jag lever på jorden ibland ljuga, ibland hata utan orsak, kanske t o m begå äktenskapsbrott. Vem vet? Jag är räddad ur den eviga elden genom min tro, oavsett vad jag gör av mitt liv. Men min belöning i himmelriket blir ringa, om jag hela tiden begår samma synder om och om igen. utan att ens försöka vända dem ryggen. Men minns också, att om du vinner en själ till Jesus och evigt liv så skyler du många synder.

Jag skulle kunna skriva en roman i ämnet, men jag lägger ner nu.

Ha det bra, gott folk.

Ketang
12/22/11, 12:03 PM
#82

Nu har jag läst nästan alla inläggen i tråden och jag har både funderat och skrattat… Jag är inte ett dugg troende och är väl mer inne på att religion uppkom för att hålla folket under kontroll på något sätt. MEN det tänker jag inte diskutera. Min fråga är, NÄR skrevs bibeln? Skrevs den under tiden jesus levde? För jag har fått för mig att den började skrivas ganska många år efter hans död.

OM det är så så är min poäng att mun till mun historier spårar ur och blir till vad vi kallar för bibeln i dag. Någon skrev att det fortfarande sitter folk och skriver! HUR kan dom göra det och framför allt varför skrivs bibeln om. Och VARFÖR ska den TOLKAS? Alla vet att tolkningar inte alltid är sanningen… Vi tolkar samma saker väldigt olika så i min mening så har då inte bibeln med tron så mycket att göra utan varje människa tolkar den som den vill och det kan ju bli hur som helst! Titta bara på Koranen, hur misstolkad är inte den?

Nä, religion för mig är som att tro på tomten :-/

OlgaMaria
12/22/11, 12:58 PM
#83

#82

Som så många andra har du en helt felaktig föreställning om Biben och dess trovärdighet. Orkar tyvärr inte upplysa dig särskilt mycket om det nu, bara berätta att du inte riktigt har koll. :)

Förresten, är Koranen misstolkad, hur då? Har du läst den eller?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Ketang
12/22/11, 9:47 PM
#84

#83 Jag väntar gärna på en förklaring.

Ang koranen så är det ju bara att titta på samhället och hur det ser ut. Muslimer som misshandlar sina kvinnor och dödar sina barn i så kallade hedersmord. Riktigt extrema muslimer som "ska ta över värden" osv. Dom muslimer med lite vett i huvudet säger ju att dessa extrema muslimer tolkar koranen helt fel och jag har svårt att tro att det står att man SKA döda sina barn om dom gillar fel kille osv. Har inte läst varken bibeln eller koranen och har definitivt inga planer på att göra det heller.

OlgaMaria
12/22/11, 10:43 PM
#85

Vi kommer inte ifrån att en text måste tolkas och att det inte alls är svårt att komma med olika tolkningsmodeller.

De två olika grupperna av muslimer du pekar på skulle inte ha svårt att argumentera för sin syn utifrån Koranen, men de som säger att det är helt fel med Jihad och hedersmord utifrån Koranen behöver komma med en förklaring till hur man ska tolka de texter som uppmuntrar till Jihad och hedersmord i Koranen. Och de som ivrar för Jihad och hedersmord behöver nog förklara en del andra bitar i Koranen också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
12/23/11, 12:08 AM
#86

# 84

Har inte läst varken bibeln eller koranen och har definitivt inga planer på att göra det heller.

Därmed är din ståndpunk klar.  Varför vill du har en förklaring?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Ketang
12/23/11, 7:18 AM
#87

#86 Jag kommer aldrig att bli troende. Därmed inte sagt att jag inte är nyfiken!

OlgaMaria
12/23/11, 11:15 AM
#88

#82

Tänk dig att Dalai Lama var din stora guru i livet. Skulle du helst vilja ha en av hens texter eller att få tillbringa en längre tid med honom och höra hans vishet direkt från hans mun?

Nya testamentets texter började skrivas ner när det blev aktuellt. Kyrkan hade apostlarna bland sig. Apostlarna var de som levt med Jesus och hört allt och sett allt med sina egna ögon. Dessa ledde församlingen och undervisade dem om allt.

Sedan när de blev äldre blev det aktuellt att skriva ner. Detta gjorde de själva eller personer som levt nära dem. Till exempel Lukas var en läkare som tog som uppgift att noga höra sig för om allt som hänt och han skrev Lukasevangeliet och Apostlagärningarna. Lukas levde nära Petrus (en av Jesu lärjungar). De tidigaste texterna är Paulus brev som han skrev själv.

Att det var mun till mun berättelser i flera led är helt felaktigt.

Sen att den text vi har idag är väldigt samstämmig med den första texten är extremt väl underbyggt.

Det görs hela tiden nya översättningar (på samma språk och på nya språk som inte haft Biblar innan) och alla dessa strävar efter att förmedla grundtextens budskap så bra och korrekt som möjligt. Man gör inte översättningar på översättningar.

Ingen text har skrivits eller lagts till Bibeln efter år 100 efter Kristus, dvs 70 år efter att Jesus dog.

Joh 3:1-8

Bland fariseerna fanns en man som hette Nikodemus, en av judarnas rådsherrar. Han kom till Jesus om natten och sade: "Rabbi, vi vet att det är från Gud du har kommit som lärare, ty ingen kan göra sådana tecken som du gör, om inte Gud är med honom." Jesus svarade: "Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike." Nikodemus sade: "Hur kan en människa födas när hon är gammal? Inte kan hon väl komma in i moderlivet och födas en gång till?" Jesus svarade: "Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande. Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som är född av Anden."

Säg mig, kan du läsa den här texten och säga rakt ut vad det betyder och förvänta dig att alla andra förstår texten precis som du?

Sanningen är den att Jesus säger ibland att han talar i liknelser FÖR ATT de som hör inte ska förstå. Sedan förklarade han liknelsens innebörd för lärjungarna. Men det är som så att allt vi hör och förstår från Gud kommer med ett ansvar. Vi kommer alla få stå till svars inför honom, och de som haft större kunskap kommer att avkrävas ett större ansvar än de som inte haft det.

Därför låter Gud vissa saker vara fördolda för dem som inte förmår bära den kunskapen. Han låter oss alla få växa i kunskap om honom allt eftersom vi hungrar och tar ansvar för det vi får.

Den som inte tar ansvar och lever efter den kunskap han har får inte mer.

Jesus sa till lärjungarna att han hade så mycket att säga dem men de kunde inte bära allt där och då, därför skulle han sända dem Sanningens Ande, som skulle föra dem in i hela sanningen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ketang
12/23/11, 1:55 PM
#89

Så vi som inte "tror" kan inte ta ansvar för en tro? Nä, jag håller nog fast vid min "tro"!

OlgaMaria
12/23/11, 10:29 PM
#90

Det känns som att du har lätt att bli förnärmad :-/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Ketang
12/24/11, 11:43 AM
#91

#90 Jag blev inte ett dugg förnärmad. Och vad det har det med saken att göra överhuvudtaget? Inget….

OlgaMaria
12/25/11, 8:59 AM
#92

Men isåfall undrar jag vad det finns för vits med att jag anstränger mig för att svara på dina frågor då svaren verkar gå dig obemärkt förbi?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ketang
12/25/11, 12:22 PM
#93

Jag är intresserad av svaret. Men det betyder inte att jag tror så det.

Woodland
12/26/11, 4:46 PM
#94

Ketang,

Denna site är till för de som vill diskutera och det innebär ett  utbyte av åsikter.  När Theresia skriver långa inlägg och du svarar med en mening och dissar alltihop innebär det att du inte har någonting konkret att komma med och ditt intresse är mycket ytligt.

Är du däremot nyfiken kan du googla och få hur mycket information som helst om kristendom.  Återkom gärna när du har någonting att diskutera - idag, imorgon, nästa vecka osv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: