Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2371 ggr
Highness82
7/9/11, 9:15 AM

Vart är Gud mitt i allt lidande?

Många av oss ställer denna fråga då vi läser nyheter som krig, svält, hat och misärer! För några månader sedan så såg jag en dokumentär som heter Case of faith! Och i den dokumentären så tog de upp boken Night med Elie Wiesel.

Elie Wiesel hade suttit i bland annat Auschwitz och i boken så berättade han om en tragisk händelse, en rad med människor blev hängda, och en av dem var en liten pojke. När de hängde honom så var han för lätt, så nacken bröts inte, utan han hängde kvar där och dinglade i luften halvt medveten. Och folket tvingades se på det här. Plötsligt så ropar någon: Vart är Gud? Vart är Gud?  Då svarar en annan person ungefär såhär: Där är han! Han hänger där från repet.

Och jag tror personligen att det är så! När vi ser allt lidande i världen, allt det hemska som har hänt, så känns Gud så långt borta. Men egentligen så tror jag fullt ut att Gud är så nära han bara kan komma. Folk ställer frågan: Vart var Gud vid andra världskriget? Vart var Gud i Auschwitz? Jag tror att Han var där! Han var så nära tragedin han bara kunde komma - han var i gaskamrarna!   Det Kristna budskapet säger att Jesus tog på sig våra synder och dog för oss. Inkarnationen då Gud blev Människa är ju till glädje för alla människor som har levt och som lever och som kommer att leva.

När Saul förföljde Kyrkan så sade Jesus: "Saul, Saul, varför förföljer du mig?"  APG 9:4 Jesus menade alltså på att Saul inte bara förföljde hans lärjungar, utan också att Saul även förföljde Jesus själv. När de Kristna blev mördade, så blev även Jesus själv mördad.   Och just detta gör att Jesus kommer oss så nära, han bara kan göra.  Vi går aldrig igenom tragedier ensamma, vi går igenom dem tillsammans med Herren själv.  Blir vi förföljda, så blir även Herren själv förföljd.  Därför tror jag att när vi läser om allt elende som sker, så är Gud inte långt borta! Han är så nära han bara kan komma, det är han som tillsammans med människorna går igenom lidandet.

Hur tror ni? Hur ser ni på saken?

Annons:
Woodland
7/10/11, 6:20 PM
#1

Detta ämne är någonting som har diskuterats och begrundats i årtusenden och det finns mycket att skriva om det.

Elie Wiesel vittnade om lidandet i Auschwitz.  En Tora-troende jude hade sagt att detta var Guds rättfärdiga straff för deras folks uppror mot Honom och kanske ett resultat av diasporan (förskingringen).   De andra grupperna bland de judiska folket hade haft en annan åsikt.  Inställningar är säkert olika.   Oavsett inställning är den själsliga och det fysiskt lidandet ofattbart stort.  Var Gud närvarande där och på de olika platserna under t. ex. andra världskriget?  Ja.  Han fyller himlen och jorden.

Men lägg märke till hur bedrägliga vi är i vår mänskliga natur mot oss själva.  Man krigar, föder konflikter, dödar och förgör fortfarande, och sedan när man har gjort allt detta ropar man efter Gud.  Men man ropar inte till omvändelse utan ropar ut anklagelserna.

Människan skyller allt på Gud - En människa är det mest bedrägliga och fördärvade som finns. Ingen kan riktigt fatta hur ond hon är. Jer. 17:9 

Vi som tror har fått den helige Ande nerlagd i oss.  Vi är en del av Guds evighetsplan.   Jag vet väl vilka tankar jag har för eder, säger HERREN, nämligen fridens tankar och icke ofärdens, till att giva eder en framtid och ett hopp. Jer 29:11

Hemska saker händer goda människor.  Men för den som tror samverkar allting till det bästa, ibland här och ibland endast i evigheten.  Lidandet kommer att ta slut för den som tror men detta är förbundet till att Gud synligt regerar över sin Skapelse.  Människan som är i uppror mot Gud kan inte ge Gud äran som Job t. ex. för att den sortens styrka och underkastelse kommer av Gud själv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
7/13/11, 10:33 AM
#2

Hej Woodland och tack för ditt svar!

Så vad tror du i denna fråga? Tror du att Gud är närmare oss än vad vi tror, då vi går igenom hemska saker?

OlgaMaria
7/13/11, 8:26 PM
#3

Jag tror att Gud alltid är alldeles nära och full av kärlek emot oss. Tänk på den förlorade sonen som levde i lidande, så fort han bestämde sig för att söka sig hem till sin far igen, för att åtminstone få leva som en tjänare där, så stod pappan, Gud, där och väntade, redo med sin kärlek och en fest för att fira att sonen kommit hem.

Och Jesus säger, jag är med er alla dagar till tidens slut.

Och: Saliga är de som sörjer, de skall bli tröstade.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
7/14/11, 10:49 AM
#4

Ja, jag är övertygad om att Han är hos oss (som Theresia skrev) och att vi är helt omslutna av Honom. (Psalm 139)  Vi "känner" det inte alltid så pga vår mänskliga svaghet.  Vi styrs av våra känslor och tankevärlden angrips av fienden.  Saker och ting överväldigar oss men Han rubbas inte. 

Listan i Rom 8: 38-39 av saker som kan drabba en troende påverkar endast människan, inte Gud.  När allt går väl tycker vi att det är en baggis att komma ihåg att Gud är god, men när det stormar glömmer vi lätt.  Har vi trossyskon som påminner oss om Guds trofasthet blir det till en stor styrka.  Jag har genomgått precis detta under några dagar och en syster hjälpte mig genom att påminna mig om Guds makt och trofasthet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[rightPAW]
7/18/11, 11:22 PM
#5

Så han står och ser på medans barn hänger i snaran, för lätta för att nacken ska brytas?

Hade han funnits hade han väl gjort något åt saken. Känns rätt värdelöst att tro på någon som låter all skit hända. Alla barn som blir våldtagna och mördade, människor som får ansiktet bortbränt och alla djur som blir dumpade i rännan.
Inget illa mot er som faktiskt tror på kristendomen och bibeln, men personligen skulle jag skämmas över mig själv om jag trodde på att någon finns där uppe och ser ner på mig och att allt som händer gör det av en anledning.

OlgaMaria
7/19/11, 7:56 AM
#6

#5 Jag tror att han gör något åt saken när det gäller alla dessa saker du räknar upp. Gud har lovat att gå till rätta med alla orättvisor. Det här livet handlar om att ta ställning, för Gud eller för en själv, och Gud måste låta oss leva livet på det sätt vi väljer, och vi är fria att välja obeskrivlig ondska. Men sedan kommer Gud gå till rätta med all ondska och återupprätta sin skapelse till den plats av godhet och frid som han har tänkt för oss.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[rightPAW]
7/19/11, 12:43 PM
#7

#6 Så dessa barn har då valt obeskrivlig ondska och därför väntar han med att göra något tills det har skett?

Woodland
7/19/11, 11:14 PM
#8

# 5

Inget illa mot er som faktiskt tror på kristendomen och bibeln, men personligen skulle jag skämmas över mig själv om jag trodde på att någon finns där uppe och ser ner på mig och att allt som händer gör det av en anledning.

Människan är skyldig till grymheten - inte Gud!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[rightPAW]
7/20/11, 12:03 AM
#9

#8 Självfallet, men borde han inte göra något? Så vitt jag fattat så är han rätt mäktig och borde kunna göra nånting.

OlgaMaria
7/20/11, 6:11 PM
#10

#9 Jo, så tror jag också, att Gud är mäktig och borde kunna göra nånting. Men det finns en poäng med att vi får pröva på att styra oss själva och den här jorden, för att vi ska kunna se att det blir bättre med Gud och kunna välja Guds väg. Jag tror att Gud kommer att gottgöra för dem som får lida i den här världen. Även de fruktansvärda sår som vi kan få i den här världen kommer Gud att hela. Hos Gud finns ingen sorg och inget lidande.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
7/20/11, 9:21 PM
#11

# 9

Fadern gav sin Son.

Han är allsmäktig, ja, och behöver egentligen inte bry sig. men gav sig själv i döden och fast han var/är fullkomlig blev han behandlad av människor som en förbrytare och ogärningsman.

Säg mig, vad har Gud undandhållit människan i kunskap av sig själv och vad som är rätt och fel?  Även naturen vittnar om Hans existens men människan förnekar den.  Han har gett samvete till var och en men människan syndar ändå.  Han gav sitt ord om hur människan bör förhålla sig i relationer osv.  Det förkastas också av de flesta.

Det som kanske många inte förstår är att utanför Kristi nåd finns endast dom.  Om man vill att Gud skall "göra något" utan att man ångrar sin synd och vänder om till Honom ber man om sin egen utplåning!

Men Gud är barmhärtig och väntar tills kyrkan är fulltalig.  Ännu finns tid för folk att vända om.  Om Gud behandlade oss "rättvist" skulle ingen bli räddad.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[rightPAW]
7/21/11, 12:19 AM
#12

#11 Vad i naturen vittnar om att han finns?

Woodland
7/21/11, 6:01 PM
#13

Vad säger du om d.ö. punkterna i inlägg # 11?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[rightPAW]
7/21/11, 6:31 PM
#14

Makes no sense. Så, vad i naturen vittnar om att Gud finns?

Woodland
7/21/11, 8:21 PM
#15

# 14

Makes no sense.

And yet within the answer is the basic and foundational truths of God existence supported by objective morality. logic and the universe (creation).

Så, vad i naturen vittnar om att Gud finns?

Moraliska principer, logik, universum.

Och vad är din troslära?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[rightPAW]
7/21/11, 9:26 PM
#16

#1 Troslära?

Menar du att Gud skapade universum?

Woodland
7/22/11, 10:54 AM
#17

Och vad är din troslära?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[rightPAW]
7/22/11, 1:50 PM
#18

Men läs om, läs rätt.

Och varför svarar du inte på mina frågor direkt?

Woodland
7/23/11, 5:06 PM
#19

Du skriver inlägg på Jesus forumet och du frågar - Menar du att Gud skapade universum?

Du vet mycket väl vad jag menar.

# 18 Och varför svarar du inte på mina frågor direkt?

Svar i # 15. . . . . nu vad är din position - atiest, agnostiker osv?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

scout
7/28/11, 2:49 PM
#20

# rightPAW som i flera inlägg har skrivit det jag valt att citera med fetstil:

Så vad tror du i denna fråga? Tror du att Gud är närmare oss än vad vi tror, då vi går igenom hemska saker?

#8 Självfallet, men borde han inte göra något? Så vitt jag fattat så är han rätt mäktig och borde kunna göra nånting.

Man skulle kunna se på det här utifrån ett annat perspektiv också… Och ställa några andra frågor…

Hur kommer det sig att vi människor, som gå gärna vill få styra och ställa själva i våra liv alltid vill skylla ifrån oss på Gud när vi har ställt till det och då ropa och ifrågasätta varför han inte ingriper och ställer allt tillrätta?

Hur ska vi ha det? Ena stunden vill vi få bestämma allt själva och ingen ska lägga sig i, men i nästa stund, när allt gått åt helvete, jag då vill vi gärna att det ska finnas en Gud till hands.

Vad skulle hända om han gjorde det? Skulle vi människor sluta vara elaka mot varandra då, helt plötsligt? Skulle människor sluta dedikera hela sina liv till mer makt, mer saker, mer pengar, mer status, mer ego?

Nej, förmodligen inte. Och det vet Gud. För han är som du skriver rätt mäktig…

Varför skapade Gud inte människan till liv i himlen på en gång? Varför göra sig omaket att skapa en helt ny värld  och ett helt universum med en fastställd början och ett slutdatum, om det ändå i slutänden var i himlen som människan skulle leva tillsammans med Gud?

Personligen tror jag att det var just för att han visste att om han skapade människan till förvisso sin avbild, men gav henne egen vilja, så skulle hon behöva lång tid för att lära sig handskas med den, så att inte allt gott skulle gå fördärvat. Han visste att människan skulle behöva lära sig att tygla sitt ego och frivilligt välja gemenskap med Gud i underkastelse till kärleken och livet, så att hon inte själv skulle vilja försöka bli Gud.

Och det är precis det som våra tidsbegränsade liv på jorden är till för, tror jag. Att allt som kunde gå snett, skulle få gå snett här, och inte i himlen. Att människan tillsammans med ondskan skulle pervertera det mesta på jorden förutsåg Gud redan ifrån början, anser jag mig kunna finna stöd för i Ordet. Men Han som skapat oss var och en vet att vi också är skapade för och kapabla till gott och Han älskar oss alldeles oavsett för att han är kärleken. Och kärleken övervinner allt. Och det vet också Gud. Och därför tror jag att han tycker att vi är värda besväret.

Vår existens är alltså inte bara en fråga om vårt korta liv på jorden. Utan en skola och en fostran som ska leda oss var och en personligen fram till ett val för evigheten. För när Gud väl sätter stopp för den här tidsåldern och startar upp den nya världen, så kan ingen följa med dit som inte verkligen vill vara där och som har valt Honom och livet. För annars börjar eländet om igen.

Så ser jag på det. Alltså. Gud lider med och gråter för var och en som lider nöd i världen och sparar varje tår som varje människa fäller. Gud finns nära oss såväl i nöd som i glädje. Men det är upp till dig om du vill leva även ditt jordeliv i gemenskap med honom eller inte. Världen är ond, för att denna tidsålderns furste, som det står i Bibeln, är ond. Och det är vi människor som har satt honom i den ställningen i vår hunger efter egenbestämmande, kunskap och makt. Gud förstår nog inte heller egentligen varför så mänga människor som vill gott ändå inte söker honom. För ju fler som gör det, desto mindre plågsam blir världen den tid som är kvar. Men det är vi som måste upptäcka det och var och en välja att leva våra jordeliv i gemenskap med honom. Då kan han verka mer bland människor och världen kan få se mer av Honom.

#11 Vad i naturen vittnar om att han finns?

Allt som innehåller någon form av liv. Från minsta mikrob till stora vackra lejon. Barn och gamla, fjärilar och blommor. Solen på dagen och värmen i vattnet när du badar. Att gott trots allt händer ibland när vi minst väntar oss det…

Vad i naturen vittnar om denna tidsålderns furste?

Allt som innehåller någon form av död. Sjukdomar, elände, krig, naturkatastrofer, svält, själviskhet, egoism, hagalenskap, maktbegär osv osv… Det är svårt att nästan se det goda och att Gud finns, för allt som världen är fylld av sånt som Gud inte är…

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Boxman]
7/28/11, 6:31 PM
#22

#21

"Naturen vittnar sannerligen om Gud med sin mönsterformande intelligens, sitt överlöd av arter, myllrande liv."

Även om man skulle anse att allt liv på planeten vittnade om en skapare -- och det är sannerligen ett OM med tanke på hur mycket lustig "design" det finns -- varför skulle då denna designer vara just israeliternas gud Jahve?

Denna kommentar har tagits bort.
[Boxman]
7/29/11, 1:08 PM
#24

#23

"För dig privat som hedning spelar det nog ingen roll om du tänker dig Skaparen som Brahma eller Allah eller Ymer eller Gott. Du vet vad du menar. Du känner Kärlek till det som du föreställer dig om din Skapare."

Så huruvida man blir kristen, hindu eller buddhist spelar alltså ingen roll? Det är vilket som?

Woodland
7/29/11, 6:02 PM
#25

Hukanson är en mormon.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Boxman]
7/29/11, 8:01 PM
#26

#25

Ah, okej. Där ser man.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Woodland
7/30/11, 12:44 PM
#28

Hukanson!

Vill du diskutera dessa saker som du skriver om  i # 27 v.g. starta en ny tråd.  Kapa inte denna tråd - du är Off Topic!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
7/30/11, 4:58 PM
#30

# 29

Jag vill bara poängtera att Jesus krävde mer än att bara tro litet allmänt att han var en snäll gud - Han förespråkade en apostolisk ordning som krävde en viss hängivenhet av de troende för att uppnå de kvaliteter som följer av att man faktiskt lär känna Gud i sin vardag.

Men för en kristen är varken Buddha, Brahma eller Joseph Smith relevant och inte heller de historiska omskrivningarna du gav uttryck för i inlägg #27.  Dina inlägg förutom den sista har ingenting med ämnet att göra.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Dominik]
7/31/11, 7:43 PM
#31

Det är beviset på att det finns ingen Jesus, Allah, Ibrahim o Gud. För att om det fanns nån gud så skulle alla människor som lider få hjälp, men så är det inte.

Woodland
8/1/11, 3:06 PM
#32

# 31

Och vad skulle hända med de som inte lider?

Det är många kristen som lider och har lidit.  De finner sin största tröst och hjälp i Jesus - - som jag!  Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Kalendula
9/21/11, 11:00 PM
#33

Jag tror att Gud är med oss alltid o överallt. o allt det där onda som sker är ju på människans egna bevåg. Vilket är ett förtret för Gud, för han vill ju bara att vi ska ge varandra kärlek.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Drakbroder
10/23/11, 3:54 AM
#34

Gud är närvarande överallt hela tiden men så är den onde också så fort en människa ska göra något finns det minst två val ofta flera men dom två valen är en sak bra och en dålig sak den lille pojken kanske inte hade så mycket alternativ men dom som hängde honom hade alternativ även om alternativet var mellan att döda eller att dö absolut inget lätt val men fortfarande ett val. var vi är idag beror på vilka val vi har gjort eller vilka val någon annan har gjort .och det är absolut inte rättvist men vad kan man annars göra än att försöka göra så gott man kan.

Jag har absolut inte varit nån ängel men jag har blivit mer medveten har lämnat över miott liv till jesus låtit honom ta alla mina synder,

Men jag har inte blivit nån stövelslickande kristen jag försöker göra mitt liv så bra som möjligt följa den bra vägen. jag går i kyrkan ibland men blir tyvärr besviken på många man möter alla deras fördomar och brister jagblir ledsen när jag inser alla dessa mäniskor som säger sig följa jesus kärleks budskap men är lika mycket hycklare som alla andra.

Jag hoppas och ber för att dom åtminstånde försöker bli bättre det krävs egentligen inte så mycket välj bara det bättre valet du behöver inte bli fattig ge bort alla dina ägodelar.

förlåt tappade bort mig lite.

Jag har hallucinationer och i dessa har jag kontakt med olika väsen och sysslar även med magi (i mina hallucinationer förstås det förstår väl vem som helst att sånt inte kan finnas i verkligheten)(( massa ironi)) men pratar gärna med människor som är intresserande och ännu mer som också har hallucinationer. Jag vet ju också bara om den delen som dom har låtigt mig se/höra /känna/förminna medans du/ din mamma eller kompis har kanske fått se en helt annan sida och därmed kan vi båda har rätt

Annons:
Woodland
10/23/11, 4:57 PM
#35

# 34

Ser du fel och brister? Be för dem istället.

Ef. 2:8  Genom hans nåd är ni frälsta därför att ni tror på Kristus. Och er tro kommer inte genom egna ansträngningar, den är en gåva från Gud.

2 Petrusbrevet 1 -

6Då förstår ni att ni inte får ge efter för era egna drifter och begär så att ni blir uthålliga och gudfruktiga och med glädje låter Gud leda er på det sätt han vill.

7Det får i sin tur i resultat att ni börjar tycka om andra människor och uppskatta deras sällskap och slutligen älska dem med innerlig kärlek.

8Ju mer det breder ut sig bland er, desto mer kommer ni att växa till i andlig styrka och bli användbara för vår Herre Jesus Kristus.

9Den som inte är angelägen om att utvecklas på detta sätt är verkligen kortsynt, och har glömt att Gud har befriat honom från det gamla livet i synd, så att han nu kan leva ett sunt och rättfärdigt liv för Herren.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
[nidlo_1]
11/10/11, 7:20 PM
#37

#0

Hej,

"Vart är Gud mitt i allt lidande?"

Den här frågan är ganska svår…Men ändå inte så krånglig. Frågan ger svaret i sig själv… Mitt i allt lidande, är Gud mitt i allt lidande.

Hur kan Han vara någon annanstans än i mitten, när frågan frågar var "i mitten" han är?

Det finns En Mitt.

Sedan blir min motfråga: Var är du mitt i allt lidande?

Vänligen,
Niklas

OlgaMaria
11/11/11, 10:11 AM
#38

#37 Mycket bra och mer relevant fråga! :) :) :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[nidlo_1]
11/11/11, 11:32 AM
#39

#38 Tack Theresia!

Vänligen,
Niklas

OlgaMaria
11/11/11, 12:39 PM
#40

:) Jag vill i alla fall vara mitt i Gud i mitt lidande. Tack Gud att du tar emot mig, alltid!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[nidlo_1]
11/11/11, 3:07 PM
#41

Jag tror att Gud är Du… I mitten av Dig Själv. Alltid

Vänligen,
Niklas

Annons:
OlgaMaria
11/11/11, 4:01 PM
#42

Oj vilken besvikelse den guden skulle vara :)

Jag tror att du inte skulle kunna ta ett andetag om det inte var för att Gud höll dig samman varje stund, men han är större än så. :)

Man kan dock ta miste, om man inte känner sin skapare, för Gud har skapat oss alla med en ande och det är liksom något gudomligt med det, men den dag du får möta Gud lär du bli varse att du inte är Gud. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[nidlo_1]
11/11/11, 4:22 PM
#43

Vi alla är nog Gud. Och om inte det är Anden, vad är då.

Jag håller i alla fall med dig om att anden som genomsyrar hela skapelsen är full av liv, och håller samman både mig, och min andning.

Nej då, ingen besvikelse. Du som Gud skulle vara något fint tror jag :)

Vänligen,
Niklas

Upp till toppen
Annons: