Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2488 ggr
[marion69]
2011-05-17 00:33

Jordens undergång- Lördag?

En man säger att jordens undergång är nu på lördag. Han säger det med stor övertygelse och att han studerat bibeln.

Vad tycker ni om detta?

Personligen blir man ju skrämd av sådana människor och av vad dom påstår…

Det står ju i bibeln att inte ens Jesus eller Guds änglar vet någon om dagen D, bara Gud Fadern.

JORDENS UNDERGÅNG

Annons:
[nidlo1]
2011-05-17 00:59
#1

Varför vet man inget om en eventuell undergång? Varför kan vi inte spå in i framtiden…?

[marion69]
2011-05-17 09:13
#2

Jag tror att Gud ibland kan ge oss en visshet om framtiden, men även profetia, uppenbarelse osv.

OlgaMaria
2011-05-17 09:34
#3

Gud ger uppenbarelser men han avråder oss starkt från att söka dessa på något annat sätt än genom bön direkt till honom, genom Jesus.

Vi lever i en andlig värld och det finns också onda andliga krafter som verkar genom spådom, bara för att nämna ett exempel. Utan Jesus har vi inte urskiljning och kan inte bedöma vad som är gott och rent från det som är ont och orent. Då bedömer vi på mänskligt vis och då tar vi lätt miste. De onda krafterna älskar att blanda sanning med lögn…

… som i det här exemplet med att jorden skulle gå under på lördag. Ett perfekt exempel på mycket sanning blandat med en massa lögn. Resultatet blir antagligen att jorden inte går under på lördag och en massa människor som söker efter Gud lämnas förvirrade och uppgivna och tvivlande.

Det är inte upp till oss att veta tider och stunder. Gud har manat oss i Bibeln att vara beredda på Jesu återkomst oavsett när han kommer. Jag är rädd att många av dem som kommer vara beredda på lördag inte kommer vara beredda om Jesus kommer senare, för då har deras olja brunnit upp.

Matt 25

1 Då skall himmelriket liknas vid tio jungfrur som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen. 2 Fem av dem var oförståndiga och fem var förståndiga. 3 De oförståndiga tog sina lampor men tog ingen olja med sig. 4 De förståndiga tog olja i kärlen tillsammans med sina lampor. 5 Då nu brudgummen dröjde, blev de alla sömniga och somnade. 6 Vid midnatt hördes ett rop: Se, brudgummen kommer! Gå ut och möt honom. 7 Då vaknade alla jungfrurna och gjorde i ordning sina lampor. 8 De oförståndiga sade till de förståndiga: Ge oss av er olja! Våra lampor slocknar. 9 De förståndiga svarade: Den räcker kanske inte både för oss och för er. Gå i stället till dem som säljer och köp. 10 Men när de hade gått för att köpa kom brudgummen. Och de som stod färdiga gick med honom in till bröllopsfesten, och dörren stängdes. 11 Sedan kom de andra jungfrurna tillbaka och sade: Herre, Herre, öppna för oss! 12 Men han svarade: Amen säger jag er: Jag känner er inte. 13 Vaka därför, ty ni vet inte vilken dag ellertimme han kommer.

Jag har för övrigt läst lite från dessa "domedagsprofeter" och ser att de strider mot Guds ord på en hel del punkter och när jag tittade på det här klippet nu tycker jag att det "känns" orent och falskt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[nidlo1]
2011-05-17 17:41
#4

…Själv tänker jag som så, att vi är givna en visshet om framtiden, lite som #2 skriver. Den kan vi ta vara på. Dock blir det lätt att framtiden missbrukas, oro, rädslor träder fram. Det kanske kan kallas en "reningsprocess", där rädslor tas fram, och upp till ytan, för att sedan förvandlas till kärleken.

ho0mii3z
2011-05-17 23:47
#5

Jag kan inte svara direkt ifrån bibeln, men ensak håller jag med om: Jag blir rädd och jag blir rädd över att någon kan vara så säker på sin sak att han väljer att gå ut med detta och skrämma slag på miljontals människor!

Gud skulle aldrig sätta oss i rädsla innan den dagen kommer, därför vet ingen när den ska ske, Han vill oss väl och inte göra oss rädda!

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

[marion69]
2011-05-18 00:51
#6

#5 ja jag håller med dig. Jag tror inte att Gud skulle låta en sådan människa få rätt.

Möjligen att om han leds av nåt annat, att det kan bli en jordbävning, för det verkar ju som om jordens kontinental plattor fått sig en omrörning, att det kan drabba olika länder här o där just nu.

Annons:
Internettan
2011-05-18 07:03
#7

#5:

Gud skulle aldrig sätta oss i rädsla innan den dagen kommer, därför vet ingen när den ska ske, Han vill oss väl och inte göra oss rädda!

Fast där håller jag inte med riktigt. Om budskapet hade varit sant så är ju varningen ett sätt att försöka få människor att omvända sig innan det är för sent. Man (Gud) varnar inte för att skrämmas utan för att rädda människor. Sen att man samtidigt blir rädd, det går ju inte att komma ifrån.

Sen tror inte jag heller att detta budskap är sant (om det står i Bibeln att ingen kommer att veta tidpunkten i förväg så är det nog så) - och då blir det ju förstås en skrämselgrej utan mening ändå. 

Förresten kan man väl ändå inte omvända sig "i panik"? (Eller kan man det..?) Då blir det ju något man försöker göra av rädsla och ingen äkta omvändelse med hjärtat? Och då finns det kanske ingen nytta med att ha en sådan här "profet" heller?

Och då kanske jag håller med dig trots allt. :)

"Every point of view is a view from a point."

[Boxman]
2011-05-18 13:33
#8

Av alla domedagsprofetior man uttalat hittills, hur många har slagit in? Hur många "profeter" av det här slaget har fått rätt? Jag menar att vi kan sova ganska lugnt även i fortsättningen.

Flört

[nidlo1]
2011-05-18 15:55
#9

Mannen säger ju att han har studerat bibeln i dens eget ljus. Vad säger det, egentligen? Vill vi tro, och ha den föreställningen, att en bok kan förutsäga vår död.

Det ska egentligen inte spela någon roll, om jorden går under imorgon. Vi ska väl ändå agera, och leva efter kärlekens alla "regler"..? Man bör väl välja vad man grundar sitt levnadssätt i. Vad man släpper in… Vilka människor man ger sitt förtroende till

Woodland
2011-05-18 20:49
#10

# 9

Vill vi tro, och ha den föreställningen, att en bok kan förutsäga vår död.

Hej!

Bibeln säger - IDAG är frälsningens dag.

Att profetera om framtiden är ett sätt att vara "gud" och tendensen hör till köttet (enligt bibliskt språk).  Alla bibliska profesior om Jesus har slagit in*, likväl de flesta i GT.  Men de som går ut med ett visst datum som Harold Camping, diversa sekter  eller ledare in Vakttornet bevisas fel över och över igen - dvs falska profeter!

*förutom Hans återkomst

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[nidlo1]
2011-05-18 22:06
#11

Hejsan Woodland!

Jag säger; NU är frälsningens ögonblick…. Glad

Hälsning

Crest
2011-05-18 22:34
#12

Det roliga är ju att det är samma gubbe som förutspådde jordens undergång för nåt decennier sen? 1994-1999 nånting tror jag.

Crest
2011-05-18 22:35
#13

Kommer bli kul att se hans min på söndagen när fortfarande ingenting har hänt Glad

Annons:
ho0mii3z
2011-05-19 08:56
#14

jag blir på riktigt rädd av detta ,
Kan vara mina graviditetshormoner som spökar, men när söndagen väl är här kommer jag må mycket bättre, sen får någon få tyst på alla folks teorier om undergång!

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Woodland
2011-05-19 20:42
#15

Var lugn!  En falsk profet är inte trovärdig!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: