Annons:
Etikettböneämnen
Läst 2910 ggr
ho0mii3z
5/15/11, 12:12 PM

känslan när man ber.

Jag har funnit en känsla i när jag knäpper mina händer och ber, jag känner en inre värme en kontakt och jag kan bara luta mig tillbaka i känslan och jag vet att gud min kompis förstår det som jag med ord inte kan visa, Jag blundar alltid när jag ber, och jag omsluts av ett töcken,

Det har varit så ända sen jag var liten.
Är det någon annan än jag som får denna starka känsla?

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Annons:
Woodland
5/15/11, 5:50 PM
#1

_Är det någon annan än jag som får denna starka känsla?

_Man kan kommer i en tillstånd av meditativt tänkande när man ber. Man fokuserar på Gud.  Det är inte passivt som i N.A. utan aktivt.  Det är inte en tömning av medvetenhet för att nå  högre utan det är ett betänkande av Guds ord och en reflekton över Hans gärningar.

Sedan kan man be medan man arbetar.  Man kan vakna i bön också.

Den delen av den inre människan som har kommunikation med Gud är död tills Gud väcker den.  Vi kallar den anden (sinnen).  Den är mer än medvetenheten och kan vara i full funktion fast att man  t.ex  är dement.  En kristen broder som jag känner har Alzheimers och är mer eller mindre som en zombie nu.  Men är han med i en gudstjänst där de gamla "läsarsångarna" spelas sjunger han med och kan alla verser.  En gammal syster i vår församling var dement och kände inte igen sina barn eller man.  På hennes mans begravning stod hon upp och bad en helt fantastisk bön som var full av pris och tacksamhet.  Efteråt frågade hon varför folk i byn flaggade på halvstång. -Är det någon som har dött?-

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
5/15/11, 8:22 PM
#2

Rom 8:26 Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Ty vi vet inte vad vi bör be om, men Anden själv ber för oss med suckar utan ord, 27 och han som utforskar hjärtan vet vad Anden menar, eftersom Anden ber för de heliga så som Gud vill.

Det är underbart att vara "uppkopplad" till Gud. Gud kommunicerar med oss genom vår Ande. När vi tillhör honom är det som att vår ande och den Helige Ande växer ihop, eftersom att han bor i oss. Men när vi verkligen stillar oss och är tillsammans med Gud så är det verkligen frid - för det är detta som vi är skapade till.

Jag känner nog något liknande som det du beskriver. :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[marion69]
5/17/11, 12:38 AM
#3

Ja jag känner igen det också :)

Inte varje gång, men ofta när jag ber, så är det som Guds Ande fyller mig med en kraft. Man känner sig som en uppblåst ballong på nåt sätt.

Ibland har jag vaknat mitt i natten av att den Helige Ande fyller mig. Det är en varm och kraftfull kraft man känner.

[marion69]
5/17/11, 12:40 AM
#4

Ibland känner jag också en kraft som cirkulerar under mitt nedersta revben på vänster sida.  Det kan kännas lite underligt och ibland kan den kraften "expandera" på nåt sätt.

Är det någon annan som känner igen det?

vänern
5/17/11, 11:25 PM
#5

Japp en speciell känsla infinner sig vid bön. Ibland känns det "oj bad någon för mig?"

ho0mii3z
5/17/11, 11:44 PM
#6

Det känns härligt att andra än bara jag har känt denna känsla. Sen kan jag inte hålla med om att man kan sätta ord på vad det är, om de är guds kraft eller om de är meditation etc.

Jag är bara glad att jag känner en kontakt med min kompis ovanför och jag vet att han gör allt i sin makt för att hjälpa mig genom mina kriser som människa.

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Annons:
[Lisake]
5/18/11, 8:29 AM
#7

Känner som er,det infinner sig en inre glöd i mitt hjärta som växer när jag ber.

Flera ggr när jag har bett om hjälp så har bönen liksom kommit utav sig själv.det finns inga ord utan bara en känsla att bönen redan har betts utan jag har sagt ett ord.ibland så känns det som att man inte vet vad man ska be om,men man ber ändå.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Woodland
5/18/11, 8:48 PM
#8

Fast endast ett meditativt tillstånd bör inte  eftersökas utan man bör be aktivt och enligt Guds ord.

# 4

Är det någon annan som känner igen det?

Nej, inte inom den kristna läran.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[marion69]
5/18/11, 9:42 PM
#9

#8 Gud kanske rör vid människor på olika sätt, men att det är Guds ande tvivlar jag inte ett dugg på.

ho0mii3z
5/19/11, 9:02 AM
#10

#8 Den kristna l'äran kan aldrig lära ut en känsla.
Här måste man separera lära och känsla.

Jag efterfrågade känslan När man ber.

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Woodland
5/19/11, 8:41 PM
#11

# 10

Den kristna l'äran kan aldrig lära ut en känsla.
Här måste man separera lära och känsla.

Jo, bibeln lär ut kärlek, barmhärtighet, ömkan, hat, osv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[marion69]
5/20/11, 1:21 AM
#12

#11 Jo fast i detta fallet tror jag det gällde känslan av upplevelsen av när den Helige Ande fysiskt rör vid en. Och man kan ju bli rörd på många olika sätt där.

Man kan ju inte uppleva den fysiska beröringen  från Gud i bokstäverna från bibeln, utan den Helige Ande rör ju vid en rent fysiskt när den vill och hur den vill. Bibeln kan däremot förmedla en mental, andlig och själslig känsla via sitt budskap när man läser den.

scout
5/22/11, 10:35 AM
#13

Ett kristet liv är ingen lära. Det är en andlig vandring. Och Gud vill att vi ska umgås med honom så mycket vi bara kan! Jag känner igen precis det som TS och Marion69 mfl beskriver när Jesus genom den helige Anden kommer närmare med sin närvaro och omsluter mig med den frid som han lovat i Ordet ska följa den som vandrar med honom. I början märkte jag den inte, men nu känner jag den mer och mer. Och det ger sån hunger och sån mersmak!

Gud vill att vi vandrar i umgängelse med Honom, och det handlar inte alls bara om att be om saker eller vara i bön. Utan om att lära sig bara vara i Hans närvaro. Som Enok. Han vandrade i sån umgängelse med Gud. Det är då som Gud kan verka i oss och läka sår i vår själs universum.

Det tråkiga är att så få människor får lära känna Gud så pga allt religiöst och akademiskt och teoretiskt clutter som omgärdar religionen kristendom. Jag tror aldrig att Gud haft för avsikt att skapa en "lära" eller en "religion". Han skapade människorna för en intim kärleksfull relation med Honom för oss var och en. Och att människorna skulle förenas genom Ande, inte genom regler och läror. I Anden är allt rätt och perfekt. Då behövs ingen lära, för lagen uppfylls bara genom att älska din nästa såsom dig själv. Och det är bara när vi är i Honom och Han i oss som vi kan leva upp till det överhuvudtaget. Därför behöver vi söka Hans närvaro hela tiden. Och vandra i ande. För det är då och bara då som vi kan vara säkra på att inte göra det världen vill utan det som Gud vill.

Det är också bara då som vi kan stå upp i världen och vara ljus. Ljus som leder människor som ännu inte mött Honom till Honom. Då behövs varken predikningar, gärningar eller att vi skrämmer bort människor genom att slå dem i huvudet med lagen och alla brott som vi alla gör mot den… Utan då ser människor Honom när de ser oss. För när vi är i Honom och han får förbli i oss, då förminskas vårt jag och istället får hans liv och härlighet ta gestalt mer och mer. Som Paulus skriver; nu lever inte längre jag utan Kristus lever i mig. Når vi dit i vår vandring med Gud gör vi både rätt saker och säger rätt ord till människor som vi möter, så att de kan höra att Gud säger: Kom! just till dem.

Jesus säger i Bibeln upprepade gånger att den som försöker leva upp till lagen får det jobbigt, för den måste klara av att hålla alla lagar. Medan Gud har sänt Honom för att uppfylla lagen, så att vi skulle kunna få förlåtelse och rättfärdighet genom nåden.

Det är nåd att få umgås med vår pappa genom Jesus i Anden. Att bara få vara i den närvaron gör mig till ett bättre ljus dag för dag.

Så ser jag på det. Blev glad när jag ser att fler i vårt land vågar stå upp och säga att ni också umgås med vår pappa!

Annons:
Woodland
5/23/11, 9:22 PM
#14

# 13

Hmmmm. . .   Vad betyder bibeln för dig?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[marion69]
5/23/11, 9:42 PM
#15

#12 Tack för kloka ord. Jag tror som du att i Anden är allt rätt och perfekt. Anden lär oss också att förstå bibeln och mycket annat.

Ofta får jag budskap  i mina drömmar om mig och vad som är fel i mitt liv och vad jag kan göra för att komma vidare. Det är som att anden leder en och uppenbarar sanningar när man är mottaglig under sömn.

Jag skrev en dikt om det förut faktiskt. Vassegoda.Glad

Andens vågspel

Hur kan jag förneka

vetet i min högra hand

som du givit mig under stilla nätter

Jag har vaknat med förundran

över din godhet

och jag fylls av tacksamhet

Jag har vakat

och tackat halva natten

och din glädje fyller mig

Din frid översköljer mig

när min själ söker dig

Som vågor i ett hav

går mitt liv framåt

OlgaMaria
5/23/11, 9:59 PM
#16

#15 Så vackert!! :-) Vetet i min högra hand, betyder det något speciellt?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[marion69]
5/23/11, 10:32 PM
#17

#16 Tack Glad Ja, vete är ju något grundläggande för något så viktigt som bröd. Vi får ju vårt "bröd" från Gud

Förr i tiden var vete något man var tvungen att jobba hårt för själv, för att kunna baka bröd/mat till hela familjen.

Så vetet, är "Nåden från Gud" kanske man kan säga.

scout
5/24/11, 12:05 AM
#18

Till marion69 #15.

Vilken vacker och sann dikt. Tack för den! Jag känner igen mig precis just i den där stillheten och mjukheten som din dikt uttrycket. Anden och Guds närvaro är så mjuk. Det är med en sån lätthet precis som hos mjuka vågor som friden och lättnaden infinner sig när hans närvaro sänker sig över en. Enormt! Så lätt och samtidigt så svårt att förklara.

Till Woodland i #14 som skrev:

Hmmmm. . .   Vad betyder bibeln för dig?

Bibeln är Guds Ord. Ord som bär kraft av liv och som ger näring till min ande och gör att den växer så att mitt jordiska jag förminskas och Jesus mer och mer kan få ta gestalt i mig och leva och verka genom mig.

Jag läser och studerar Ordet genom den helige Andens glasögon och närvaro som jag behöver för att överhuvudtaget kunna förstå och han ger ljus över bit för bit av de underbara hemligheterna som Bibeln rymmer. Och visar mig mer och mer om den enorma innebörden av att verkligen älska sin nästa såsom sig själv och vad kärleken till Gud är och hur mycket han faktiskt älskar oss. Det är så oerhört att det nästan är omöjligt att klara av att ta emot.

Jag kan inte vara utan Bibeln! Min ande hungrar efter bara några timmar utan Ordet numera. Jag behöver det som bröd, som marion69 skrev. Som näring och närvaro och Ordet hjälper mig att inte styras av mina känslor och tankar eller egna idéer och hjälper mig att behålla glädjen och friden i sinnet även när det är kaos i livet runt omkring. :)

OlgaMaria
5/24/11, 1:04 AM
#19

#17 Härligt!!

Jag tänker på när Jesus sa så här när han blev frestad i öknen:

Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun (Matt 4:4)

Jag tycker att man kan känna ibland när man ber eller läser Bibeln en sån mättnad.. som att man blir så nöjd, som om man ätit en god måltid. En gång kände jag det helt konkret hur Gud gjorde mig mätt. Det var liksom mer än bara en andlig känsla av mättnad. Haha. Gud är god!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
5/24/11, 10:37 PM
#20

# 18

Bra svar i # 18 fast när du skrev detta i #13 undrar jag om du var en Quaker?

Det tråkiga är att så få människor får lära känna Gud så pga allt religiöst och akademiskt och teoretiskt clutter som omgärdar religionen kristendom. Jag tror aldrig att Gud haft för avsikt att skapa en "lära" eller en "religion". Han skapade människorna för en intim kärleksfull relation med Honom för oss var och en. Och att människorna skulle förenas genom Ande, inte genom regler och läror. I Anden är allt rätt och perfekt. Då behövs ingen lära, för lagen uppfylls bara genom att älska din nästa såsom dig själv. Och det är bara när vi är i Honom och Han i oss som vi kan leva upp till det överhuvudtaget. Därför behöver vi söka Hans närvaro hela tiden. Och vandra i ande. För det är då och bara då som vi kan vara säkra på att inte göra det världen vill utan det som Gud vill.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[marion69]
5/25/11, 9:29 AM
#21

Ja det är fantastisk med helige ande som hjälper oss.  Jag ville fråga om ni också upplever att anden att den talar och avslöjar sanningar med er i drömmarna ibland… fast inte bara i drömmen, även när man söker honom, ber eller mediterar…Jag kan ta några exempel:

Om jag har gått och funderat på nånting som gått fel i mitt liv och uttrycker frågan till Gud, så kan jag på natten sedan ha en dröm om någon som talar med mig och berättar för mig varför och hur det har blivit så. (Fast det är svårt att komma ihåg allt ibland när man vaknar)

En gång för några år sedan, natten till nyårsafton, så vaknade jag av någon hade talat med mig (i tanke o dröm) och det sista jag hörde var:

-Det här året ska du få lära dig vad ödmjukhet betyder.

Det är häftigt Glad tycker jag.

En gång frågade jag Gud med en seriös fråga. Vad är egentligen Kärlek?

Detta var mitt på dagen, men det var som om Gud förde över en stor fil till mig, som förklarade vad kärlek är och jag fattade så precist vad kärlek var då! Men filen var så stor, som att svälja en potatis typ, att jag inte kunde återberätta den i ord. Den bara fanns där i mig.

Kanske var det en sådan fil som måste packas upp efter hand Flört

Woodland
5/27/11, 12:35 PM
#22

# 21

Det gläder mig att du tänker på Guds egenskaper osv.  Glad Det är en fantastisk Gud vi har att göra med och det är roligt med andra som funderar över Honom.

Det är sann gemenskap.

Den kristna kyrkan har genom tiderna hållit att Gud förmedlar sin tanke till oss genom sitt Ord. Däri ser vi vem Gud är, Hans vilja och hur Han tänker.  Vi kan inte skilja Anden och Ordet - det går inte.  Vi har en befallning av Gud att testa allting gentemot bibelordet, dvs varje tänke, motiv, sensation, impuls osv.

Vi hoppas och tror här på jorden, men i himmlen kommer vi att ha nått målet (behöver inte längre hoppas) och se vad som har varit dolt (behöver inte längre tro) men kärleken kommer att bestå!  (1 Kor 13) Guds kärlek, ja, tänk att Jesus är Guds kärlek till oss - att Han dog för oss - det är ofattbart i sin helhet!   Vi kommer att beundra och begrunda den kärleken i evigheten.   Pris ske Gud!  Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

HarryPotter
6/22/11, 8:40 PM
#23

Jag brukar få en stark känsla när jag ber. Det liksom skälver i kroppen, pirrar kanske man kan säga. Inte alltid med ofta. Det är en väldigt skön känsla, och har gjort att jag börjat be oftare. Är det någon annan som känner det så i kroppen?

OlgaMaria
6/23/11, 7:58 AM
#24

#23 Ibland. Men vi är liksom människor med kroppar och när vi ber och upplever någonting andligt är det inte konstigt om det märks i våra kroppar (men det behöver inte göra det). Det är liksom bara naturliga och mänskliga reaktioner i vår kropp.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: