Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2403 ggr
[Hellion]
2011-05-05 08:55

Är inte gud allsmäktig?

Jag stötte på en uppfattning jag inte hört talas om tidigare igår. En användare skrev:

"Jag tror att Gud till viss del är beroende av våra böner och våra gärningar för att hans vilja ska ske på jorden, därför att han överlämnat jorden till oss och han kan bara agera fullt ut där vi bekänner honom som Herre."

Är det något som ni andra håller för sant? Begränsas guds makt om människorna inte ber till honom?

Är han oförmögen att gripa in och stoppa elände och misär om inte böner riktas till honom?

Annons:
OlgaMaria
2011-05-05 09:08
#1

Jo, han är allsmäktig. Du kanske kan meditera lite över hur det kan hänga ihop med det där citatet och återkomma om du kommer någon lösning på spåret… :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hellion]
2011-05-05 09:15
#2

#1

Om han är allsmäktig -- varför är han då "till viss del är beroende av våra böner och våra gärningar för att hans vilja ska ske på jorden."

Du skrev ju att han bara kan agera fullt ut där vi bekänner honom som herre?

OlgaMaria
2011-05-05 09:24
#3

Du behöver inte ställa samma fråga en gång till. Jag uppfattade den första gången.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hellion]
2011-05-05 09:25
#4

#3

Hur kommer det sig att du inte svarar på den då?

OlgaMaria
2011-05-05 09:34
#5

#1

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hellion]
2011-05-05 09:36
#6

#5

Men det är ju inget svar på någon fråga. Det är ju bara ett enastående icke-svar -- och ganska barnsligt sådant, om jag ska vara helt ärlig. Du kan väl i alla fall stå för vad du skriver?

Annons:
OlgaMaria
2011-05-05 09:41
#7

Jag kommer aldrig kunna svara dig om du inte vill hitta svar. Och om du vill det måste du fundera lite själv också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hellion]
2011-05-05 09:45
#8

#7

Men allvarligt talat, Theresia. Du skrev ju själv det stycke jag citerade inledningsvis -- men är alltså FULLSTÄNDIGT oförmögen att förklara vad du menade?

Det är upp till andra att "meditera" över det? Eller att "fundera lite själva"? Det blir ju helt omöjligt att ens föra ett rationellt samtal eller ta dig på allvar när du gör så.

OlgaMaria
2011-05-05 09:55
#9

:)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2011-05-05 21:35
#10

Theresia,

Det är så fantastiskt med bibelns lära om Guds suveränitet.  Vi ber därför att vi har fått den befallningen av Gud. (Be och ni skall få . . bl.a.)  Våra böner besvaras endast i den mån det ingår i Hans plan.  Som du skrev är det upp till oss at be och förkunna ordet så frälsar Han och agerar efter sin plan.   Tänk att Han vill ha oss med på det hela.

Och vilken underbar fördel vi har med den helige Ande som hjälper oss så att vi också lär oss hur vi skall be och för vem och om vad.

Så kommer ock Anden vår svaghet till hjälp; ty vad vi rätteligen böra bedja om, det veta vi icke, men Anden själv manar gott för oss med outsägliga suckar.  Rom 8:26

_Glad
_

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

scout
2011-05-22 11:39
#11

"Jag tror att Gud till viss del är beroende av våra böner och våra gärningar för att hans vilja ska ske på jorden, därför att han överlämnat jorden till oss och han kan bara agera fullt ut där vi bekänner honom som Herre"

Är det något som ni andra håller för sant? Begränsas guds makt om människorna inte ber till honom?

Hej Hellion!

Jag tycker att du ställer en ärlig fråga som förtjänar ett ärligt svar. Och såhär ser jag på det.

Gud är allsmäktig. Det betyder att han kan göra vad han vill, när han vill och med vem han vill. Han har kunnat skapa vår värld, universum, människorna, växter och djur, himmel och han har tom förberett en plats där han inte är, som vi kallar helvetet.

Men att vara allsmäktig innebär också att Gud väljer om han ska "gripa in" eller inte. Och han bestämmer också varför han inte ingriper om och när han väljer att inte göra det.

Å då tänker man ju, (i alla fall gjorde jag det innan jag hittade honom), att jamen varför i Herrans namn gör han ingenting då åt allt elände som vi har här i världen??!

Svaret som jag har fått när jag frågat och när jag läst Ordet är att Gud går inte in och styr och ställer i en människas liv och omständigheter utan att vi har gett honom tillträde till det. Gud är en gentleman, den enda gentlemannen egentligen. En pappa som älskar sina barn så mycket att han förstår att det inte alltid blir bäst om man pekar med hela handen, utan att det blir bäst när hans barn ber om att få hans hjälp. För det är då vi är mottagliga för den.

Vi lever i en svår värld, där många människor far illa. Ja, de flesta av oss har sår på ett eller annat sätt i sina själar. Den här världen styrs ju inte av Gud just nu. Gud gav den till oss för att vi skulle lära oss regera i himlen tillsammans med Honom. Men vi gav bort det herraväldet för rätten att kunna få bestämma allt själva. Vi ville få kunskapen från kunskapens träd, trots att konsekvensen blev att vi med den också fick kunskap om det som är ont. Och döden kom in i världen och fick herravälde.

Man kan ju undra varför Gud överhuvudtaget gav oss det valet. Men jag tror att Gud valde det just för att han älskar oss människor och valde att ge oss frihet att välja. För att han vill få vinna vår kärlek tillbaka. Om han inte skulle ha gjort det, skulle vi människor inte ha fått den fria viljan. Och för Gud som är kärlek, frid och frihet blir det otänkbart att skapa människorna med en sådan begränsning.

På grund av det går inte heller Gud in och styr och ställer i människors liv hursomhelst. Och går därför heller inte in och rättar till allt som är fel i världen. Felen i världen är liksom till för att vi människor nu ska kunna göra ett val. Ett val för evigheten mellan liv och död.

Så då till din fråga. Måste Gud få en bön för att kunna verka? I princip nej. Han kan göra vad han vill när han vill och med vem han vill. Men hans hänsyn till människans rätt att välja och hans kärleksfulla vilja att människor ska vända tillbaka till honom och åter få en riktig kärleksrelation med honom gör att han inväntar ditt och mitt gensvar. Om du läser i Höga Visan, så kan du se mycket av hur Gud, (brudgummen), inte bara bedyrar sin kärlek till bruden (oss), utan också gömmer sig för henne för att hon ska söka efter honom. Och hon letar och söker och lider under sökandet. Men i slutet står det kommer hon ut ifrån öknen "stödd på sin vän". Då har hon funnit honom och han har vunnit henne.

Gud ropar Kom! till alla. Men han behöver att du söker honom och knackar på hans dörr och vill få komma in. Då öppnar han sin dörr och du kan få gemeskap med honom och genom den och din bön, som uttrycker din vilja till honom och ger tillträde för honom i andevärlden att kunna verka i ditt liv och utifrån din bön. För han har lovat, och det står skrivet att det vi ber honom om i hans sons namn vill han göra för oss. Det står också att det två eller flera kommer överens om i tro, skall ske. (Det är bra att tex tänka på ibland när man sitter och skvallrar om sina arbetskamrater eller vänner tillsammans med andra…;) )

Men det står också att Gud tom prövar vår vilja. Flera gånger för det mesta. För att du ska vara säker på att du verkligen vill ge upp din egen styrning över ditt liv till honom. Det är ett stort val och för de flesta tar det lång tid innan vi kommer så långt att vi faktiskt vill på riktigt låta Gud få ta över i våra liv och inte bara säger det för att vi tex just då önskar något väldigt hett…

Gud hör alltid bön! Men det är inte alltid som man får svar när man vill, eller på det sätt som man vill. Och grunden för bön måste också vara underkastelse. Därför kan man tex inte lyckas alla gånger med att be om en ny fräck bil eller högre lön eller så för egen del… För en sådan bön handlar ju för det mesta om att tillfredsställa sina egna måhända själviska behov. Å hur blir det då med att underkasta sig Gud och hans vilja?..

Likaså är det inte alltid så lätt att få det gensvar man kanske söker om det gäller en bön om att få en trasslig relation till en pojkvän eller flickvän tex att bli bättre. Dvs, Snälla Gud gör något åt min pojkvän, så att han…osv… För Gud går som sagt inte in och styr och ställer i en människas liv, som inte vill det. I ett sånt läge kanske Gud istället väljer att lyfta dig ur relationen för att på så sätt ge dig frid över tid. Även om det säkert gör ont när det sker och inte känns alls som det bönesvar man önskat… Är du med? Men känner Gud att du är osäker på din tillit till Honom, så väntar han till dess att du genom hans prövningar visar och uttalar att du vill hans vilja och inte din…

Vitsen med att låta världen få vara så obehaglig som den är under den tid som kvar är alltså att visa på dödens konsekvens med sjukdomar, elände katastrofer och krig och allt sånt som inte är Gud. Och därigenom skapa en längtan i oss till honom och det som är gott. Att göra det tydligt för oss människor att vi har ett val att göra. Och det är valet mellan liv och död. Om Gud skulle gör allt bekvämt för människor här på jorden och använda sin allsmäktighet till det, så skulle färre söka honom. Och därför finns nog den ordningen att om Gud inte av sina allsmäktiga skäl finner anledning att gripa in på egen hand, så behöver han en bön för att få tillträde av dig och mig att gå in och verka i våra liv.

Jag hoppas att dessa tankar ger dig lite svar. Jag är övertygad om att Gud vill ge dig ännu mer och mycket bättre svar, så sök honom!

JonasDuregard
2011-05-24 11:21
#12

"Man kan ju undra varför Gud överhuvudtaget gav oss det valet."

Jag tycker det är underligare att han gav oss AIDS och TBC, för att inte tala om olika hemska genetiska defekter. Det främjar ju knappast ett barns valfrihet att födas döv-blind eller med HIV.

Som det verkar så skapade Gud fader HIV viruset så sent som under andra hälften av 1900-talet. Outgrundligt är ordet.

Internettan
2011-05-28 07:45
#13

#12:

Fast är inte sjukdomar osv en konsekvens av människors synd? Gud tillåter oss att leva som vi gör, med alla de konsekvenser som blir runt omkring oss, utan att ingripa. Men att han sitter och skapar sjukdomar, det tror jag inte.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
JonasDuregard
2011-05-29 21:36
#14

#13 Du tror alltså att liv (bakterier/virus) kan utvecklas av sig självt?

scout
2011-05-30 01:03
#15

Om man utgår ifrån Bibeln, så är inte Gud denna tidsålderns härskare. Gud skapade världen och gav från början människan herraväldet över jorden under en begränsad tid. Men genom det som kallas för syndafallet valde människan bort Gud till förmån för kunskapen och rätten att styra sitt eget liv. I och med kom döden in i världen och med den också sjukdomar.

Gud är liv och skapar vare sig sjukdomar eller död. Döden är motsats till Gud och är tecknet på att människan genom arvssynden, dvs Adams val att äta av kunskapens träd i Eden, är skild ifrån Gud. Och sjukdomar är därför en konsekvens av att döden finns i världen.

Den som kan skapa sjukdomar och som är jättebra på att plåga människor i världen är Djävulen som är denna tidsålderns furste enligt Bibeln. Jesus kallar honom för en tjuv, som allenast kommer för att stjäla, slakta och förgöra. Sjukdom är en konsekvens av synden, som finns i världen eftersom vi här är skilda ifrån Gud. Gud sände därför sin son Jesus till jorden för att kunna, som det står, "ge liv, och liv övernog" till alla som väljer att följa honom och ta emot Guds nåd.

Gud vill inte att någon människa ska vara sjuk och Gud ger heller inte människor sjukdomar. Vi drabbas alla av sjukdomar i världen i orättvis utsträckning, allt enligt vår tids tjuvs plan för att förstöra vars och ens liv så gott det går.

Gud vill därför helst få bli varje människas läkare och ge läkedom till alla som vill låta sig älskas av honom. Men eftersom de flesta människor aldrig söker efter honom antingen för att man inte tror att han finns eller inte vill välja bort sitt eget liv och följa honom, så ser vi väldigt lite av Gud i världen idag. Tyvärr också mycket pga att kristna människor inte alltid är så bra på att uppenbara Hans kärlek i världen, utan ägnar oss mycket åt att fördöma människor och tjafsa inbördes om hur man ska tolka Bibeln…

Camillhe
2011-05-30 04:10
#16

Vi är överbefolkade. Om man tittar på historien så ser man att när jorden blir överbefolkad så bildas och sprids sjukdomar, digerdöden tex. Det är så naturen funkar. Skapade Gud eller djävulen bakterier och virus och naturkatastrofer?

Jag tror inte det, tror det är ett resultat över hur människan lever och hur vi (inte) tar hand om vår jord.

JonasDuregard
2011-05-30 08:43
#17

En annan intressant sak med allsmäktighet: om ett allsmäktigt väsen genomför en handling så har det alltid full överblick över dess konsekvenser (om det finns någon osäkerhet är det inte längre allsmäktigt).

Det betyder att när gud skapade Eva visste han att hon skulle äta den förbjudna frukten. Mer långtgående: när gud gav människan sitt fria val så såg han direkt allt krig och elände i historien spelas upp för hans ögon, och tydligen var han nöjd med denna framtid.

Detta är såklart bara ett slags specialfall av allsmäktighetsparadoxen, men det får onekligen gud att framstå som myket ondskefull.

scout
2011-05-30 11:33
#18

#17 som skrev:

En annan intressant sak med allsmäktighet: om ett allsmäktigt väsen genomför en handling så har det alltid full överblick över dess konsekvenser (om det finns någon osäkerhet är det inte längre allsmäktigt).

Det betyder att när gud skapade Eva visste han att hon skulle äta den förbjudna frukten. Mer långtgående: när gud gav människan sitt fria val så såg han direkt allt krig och elände i historien spelas upp för hans ögon, och tydligen var han nöjd med denna framtid.

Detta är såklart bara ett slags specialfall av allsmäktighetsparadoxen, men det får onekligen gud att framstå som myket ondskefull.

Jag ser det, som du säkert förstår inte riktigt så. Jag tror iofs att Gud är inte förvånad över någonting som händer på jorden och visste nog precis som du påstår hur allt skulle spelas ut redan innan det öht hände.

Men det gör honom inte ond i mina ögon. Tvärtom gör det honom ännu bättre! Men innan du tänker, ho måste ju vara helt knäpp i huvudet, så vill jag försöka förklara hur jag tänker.

Som jag ser det som troende, så är tiden på jorden inte speciellt lång ur Guds perspektiv. Jag kan inte ens greppa om begreppet evigheten, men jag är säker på att i det perspektivet är några tusen år hit eller dit inte särskilt lång tid.

Som jag ser det måste det ha varit mer värt att människor fick uppleva lidande en för honom kort period medan vi lever här på jorden, för att så många som möjligt ska i slutänden välja hur de vill spendera evigheten, ska välja honom. Om inte annat så för att man är "fed up" med allt elände som finns på jorden och som är en manifestation för allt som inte är Gud. Gud har valt i sin allsmäktighet att inte offra varje människas rätt att få fritt välja honom eller inte till förmån för att minska konsekvensen (det mänskliga lidandet på jorden med död och sjukdomar mm), enbart pga av det val som människan gjorde när vi lät oss frestas att äta av kunskapens träd.

Men Gud lider däremot med alla människor, (kristna såväl som okristna), som lider och vill inget hellre än att människor ska få möjlighet att upptäcka honom medan vi lever på jorden så att vi kan få del av allt det som han har förberett för var och en redan här, för att kunna få leva ett himmelskt liv redan på jorden. Inte på så sätt att Gud tänkt att de kristna aldrig skulle behöva drabbas av världens elände, utan genom att kunna befria människor ifrån själva lidandet. Gud lovar därför den som tror och som väljer att följa Jesus här på jorden att få skörda andens frukter som bland annat lovar frid, kärlek och glädje, oavsett hur våra omständigheter ser ut. Han lovar också att komma med läkedom för både vår kropp och själ! Och det är så som Gud vill att människor som inte tror ska se och uppleva de som är kristna. Dvs utifrån att de utstrålar Hans frid, glädje och kärlek mm. Men förutsättningen är att man helt och hållet väljer honom och faktiskt underkastar sig hans vilja. Och bara hans vilja. Och det är ett svårt val, som tom de flesta kristna aldrig riktigt gör. Och då vare sig sår man eller skördar andens frukter. Och för de allra flesta så är det svåraste att faktiskt helt överge sitt ego. Många vill liksom få behålla en liten liten bit av det. Och då får man inte del av löftena här på jorden utan får vänta till himlen…

För oss människor däremot och särskilt för människor som inte känner Gud och aldrig upplevt att han finns, så blir ju jordelivet otroligt viktigt och centralt. Och i enlighet med arvssynden, som är det som gör att vi prioriterar våra egon och vårt självbestämmande och väljer bort Gud, så blir också vi extremt centrala i våra egna liv. Vi har svårt att se på världen utan att sätta oss själva i centrum. Och då vill vi till och med ifrågasätta Gud.

När eller om man däremot upptäcker att Gud faktiskt finns och väljer att ta emot hans nåd och väljer att följa Jesus och håller fast vid det, så förändras man långsamt inifrån och då förändras också ens egen självbild. Så upplever jag det tydligt i mitt liv. Jag blir mindre och mindre viktig, så också mina krämpor och besvärliga omständigheter, och Jesus och hans vilja blir istället mer och mer viktigt i mitt liv. Så idag kan jag iaf känna frid, även när det verkligen blåser och är jättejobbigt ur ett känslomässigt perspektiv eller i omständigheterna i livet.

Och i skenet av det skulle det iaf för mig varit betydligt mer ondskefullt om Gud hade sagt till människorna att: Nej, ni fuckade upp det här med att ta hand om jorden. Nu får ni inte längre någon egen vilja utan nu blåser vi ut allt det här med en gång och börjar om. Men nu är det jag som bestämmer, vare sig ni vill eller inte!

Nu säger ha istället: Pga de val som ni alla har gjort att bli skilda ifrån mig och söka er egen lycka utifrån era egna viljor och därmed har släppt in ondskan, döden och sjukdomar och elände mm på jorden, och gjort att jag därför inte kan vandra mitt ibland er här, så låter jag er ändå få er tid på jorden, hur ni än väljer att leva den. Detta för att jag älskar er och tänker hoppas att ni var och en får nog av elände, kommer till insikt och vill få vända om hem till er Fader. (Gud har tom satt en maxgräns på ca 120 år för varje människa här). Min vilja är inte att ni ska lida er igenom livet på jorden, så den som söker mig och vill omvända sig ska jag hjälpa igenom livet och ge var och en som vill det tillgång till mina frukter och liv övernog. Jag ger er valet mellan liv och död, men jag ger er en hint: välj livet!

Woodland
2011-05-31 12:44
#19

# 17

Vad jag tycker är av värde endast för mig, men vad som bibeln lär ut är det som gäller oss alla.   Det du skrev har väldigt mycket gemensamt med den judiska och kristen grundsynen av Guds suveränitet såsom den presenteras i bibeln.

Det sista stycket i ditt inlägg hade kunna varit sant om inte Jesus Kristus (Guds lamb) varit slaktat innan världen kom till*.  Hans död var planerad innan världen var skapad och är det största beviset av Guds kärlek.  Frågan/synpunkterna har ställts förut och finns utförligt beskrivna i Romarboken 9 kap. i en låtasdialog mellan Aposteln Paulus och en skeptiker.

* utan med Kristi dyra blod, såsom med blodet av ett felfritt lamm utan fläck.    Så var förutsett om honom före världens begynnelse; 1 Petrusbrevet 1:19-20a

Det sjöngs om Lammets (Jesus) i himmlen -

Och de sjöngo en ny sång som lydde så: »Du är värdig att taga bokrullen och att bryta dess insegel, ty du har blivit slaktad, och med ditt blod har du åt Gud köpt människor, av alla stammar och tungomål och folk och folkslag,

Uppenbarelseboken 5:9

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

verklighetenbuddhist
2011-06-30 19:38
#20

finns det en allmäktig gud i världen.jag håller med att det skulle kan finnas gudar,men finns inte allmäktiga i våra universe.Visst finns men efter en tid kan han inte behålla sin makt när sin energi förlorar.Ni som tror helt på en fullmäktige gud kan ni svara på mina frågor?

1-Om det finns ngn skapare varför är vi olika ?varför drabbar olyckor för även för de gudstrogna människor???????

2-Om ngn skapade världen varför finns det sjukdomar?giftiga växter?katastrofar,tsunamini??????????+

3-Om det finns ngn fullmäktige varför finns lidandet överallt?

Jag gillar läsa bibel,visst finns det goda kunskaper i det.men för mig är jesus bara en speciell själ eller gud inte skaparennnnnnnnnn…

Annons:
JonasDuregard
2011-06-30 20:01
#21

#18 "Jag kan inte ens greppa om begreppet evigheten, men jag är säker på att i det perspektivet är några tusen år hit eller dit inte särskilt lång tid."

Den sortens perspektiv leder nästan oundvikligt till det vi kallar ondska, eller åtminstonde likgiltighet, eftersom en enskild individs lidande blir försumbart.

Woodland
2011-06-30 22:55
#22

# 20 Välkommen hit.  Glad

Jag skall svara på dina frågor utifrån vad bibeln lär.  Hoppas att jag uppfattar dig rätt.

1. Om det finns ngn skapare varför är vi olika ?varför drabbar olyckor för även för de gudstrogna människor???????

SVAR:  Människor delar på likheter i sin väsen; dvs. kropp, själ och ande.  Våra olikheter i personlighet t.ex. är ett bevis för att Gud  har gjort varje människa unik.  Olyckor drabbar både de troende och icke-troende, och den troende visar sin tro och underkastelse genom att se Guds hand i lidandet.  (Som Kung David och Job)  Det krävs en gudagiven tro för en sådan trofasthet.

2. Om ngn skapade världen varför finns det sjukdomar?giftiga växter?katastrofar,tsunamini??

SVAR:  Gud skapade världen som fullkomlig och Han var nöjd med den.  Den första människa (dvs Adam) hade fri vilja och valde att vara olydig, och den synden fick sina konsekvenser i den förbannelse som har drabbat skapelsen och vars ytterst synbara effekt är döden.  Jesus Kristus (Gud och människa) gick emellan och bar skulden för synden genom att ge sitt fullkomliga liv och alla som tror på Honom skall genom Honom bli räddade.

3. Om det finns ngn fullmäktige varför finns lidandet överallt? SVAR:  Existensen av en fullmäktige är inte beroende av lidandes vara eller icke-vara.  Men Gud som suverän är den ende som har rätten att kontinuerligt döma världen utan att det påverka Hans väsen – Hans godhet, kärlek osv.  Se svar i 2.  Den som har lidit mest av alla var Jesus Kristus.  Ingen kommer i närheten av den lidande Han utstod.

Det är bra att du gillar att läsa bibeln.  Bibeln lämnar inte något tvivel på Guds  krav.  Den bibliska Guden är den ende och Han “skrattar” åt andra religioners gudaväsen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

verklighetenbuddhist
2011-06-30 23:44
#23

finns det något fullmäktige här i jorden skulle denne kunna hjälpas åt alla människorna att fly från alla bekymmer ,sorg bl.a.Om min farfader gjort illa åt något är det rättvis att vi få straffas?Om en elev begår något misstag är rättvis att alla eleverna få staffas?

1-svaret helt utan logik.Men jag beundrar och tackar dig att svara mig utifrån dina kunskap.Om gud gjort alla människorna unika varför födds handikappade barn då?För oss är det synder betyder för samma för alla.

#21

Världen är ett ständigt förändring under sin rörelse.Ingen gud kan stoppa världens förändringar.Det finns ingenting som är evigt,allt uppstår,varar och försvinner……….

Woodland
2011-07-01 13:48
#24

# 23

1. Om min farfader gjort illa åt något är det rättvis att vi få straffas?Om en elev begår något misstag är rättvis att alla eleverna få staffas?

SVAR: Jag håller med dig om det du skrev här ovan när du talar om saker och ting människor emellan.   Jag gillar inte orättvisor människor emellan därför att en person är inte värd mer än en annan.

MEN det är stor skillnad emellan en allsmäktig suverän Gud och Hans skapelse.  Allt kommer i ett helt annat läge och bedömningskriteriet blir därefter.  Det är klart att om man inte tror på en personlig Guds existens har man säkert svårt för detta resonemanget.

1 - svaret helt utan logik.Men jag beundrar och tackar dig att svara mig utifrån dina kunskap.Om gud gjort alla människorna unika varför födds handikappade barn då?För oss är det synder betyder för samma för alla

Ditt sätt att resonera om andliga saker är annourlunda än vårt.  Det är inte så konstigt att det är så.  Du ser detta från ditt perspektiv eller genom buddhismens filter.  Jag vet inte om du har missförstått vissa uttryck men att födas unik behöver inte betyda att man föds fysiskt eller psykiskt felfri.  Det är inte pga föräldrarnas synd som ett barn föds handikappat utan att synden i världen har fördärvat det goda som Gud har skapat och det gäller allt på jorden.  Ett handikappat barn är t.ex.  lika unikt som ett friskt barn - det finns bara ett exemplar av varje i världen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

verklighetenbuddhist
2011-07-01 16:21
#25

jådååååå….Intressant att läsa detta.Som människa har jag respekt mot Jesus .Jag tror bara det att han e bara en gud inte allmäktig(han eller hans fader).Gudar kan finnas och kan även hjälpas till människorna.Inom buddhismen finns det en Gud som heter Sakra vilket betyder han e chefgudar för den högsta himlen Thawthisa.men jag är inte dum att säga jesus finns inte här men tror inte ens dugg för skaparen.han kan bli en mäktig gud inte skaparen.

#Buddha alltid sa till sina anhängare "Innan ni kom till mig tänk mycket.tro inte på bara på ngn sagt,tro inte bara på det skriven i booken,tro inte det e från traditon ,tänk på din egen förnuft och sedan kom"

#Det finns bara enda sanning i världen.Visst i bibeln finns massa goda kunskaper när det gäller kärlek,samliv osv.En grekiska filosofer betonade att jorden snurrar runt solen men kyrkan ville inte gå med på detta.När det gäller tidigare liv finns det massa bevis.Men det är mycket synd att människorna går vildse även de kan inte se sanning.Vi tror att alla kan inte sanningen utan behöver det karmiska energi för att se detta.Lidandet är enda sanning det finns överallt.Lidandet uppstår pga girighet.Girighet uppstår  pga missuffattning(t.ex saker o ting eviga),missuffattning uppstår av brist på sanna kunnsakap….brist på sanna kunskap uppstår människornas ovakenhet/ofullkomlighet………….

Det finns en reinkarnation cirkel vilket människa föder föder igen som djur,som gud som djävlar.men att föda en männsika är väldigt sällsynt.Ni är människor tänk på egen förnuft…tänk mycket mina kära vänner innan ni tro och argumentera…..Då sanningen kryper fram är ni kanske försenade…..därför tänkfritt och logisk vad är rätt och vad är fel….

ljus och kärlek till alla……….mår alla fint….

verklighetenbuddhist
2011-07-02 10:32
#26

 OM det finns någonting som uppstår i detta universe finns avslutining mina kära vänner.

T.ex

1Våra kroppen uppstår sedan varar en tid och sedan försvinner den .slutligen blir det bara jord.

2Byggnader,träderna,människorna,gudar,ondar,vädret allt uppstår varar och sedan försvinner.Det finns ingenting som är evigt.

Ett liv innebär Nama=ett namn,Ruupa=bild/icke bild,Vedana=det de som vi känner,våra signaler,glädje,sorg,mitten av de känslorna.Sankara=innebär att vi är under världens natur ,Vi är under årstider,under sjukdomar,under trycket,världen har sin sätt att fungera.

#Det finns inget allmäktig gud utan bara en begrepp……

#små barn berättar om sina tidigare liv har vetenskaplig bevis att de är sannaaaaaaa…….Då är inte gud som skapade oss…för att inom er det finns inget tron för tidigare liv.Våra mamma och pappa som är våra största gudar det de som försörjar oss …tar hand om oss..

#När man drabbar en katastrof,cancer kan inte en Gud som kan hjälpas de vi som måste betalas.Våra synder kan inte förlåtas de måste betalas.

#Vi vandrar olika liv .huvud orsaken är att vi har känslan att klänga fast saker o ting.det som ni kallas girighet.När vi övervunnit helt och hållet det känsla kan vi inte föda upp igen då kallas Nirvana.

Tänk på mina kära vänner…jag vet att ni svenskar är så duktiga tänker på ett logistiskt sätt….Ni har ett mål att skaffa kärkort…denna målet som driver framm inte någon gud som gör detta…sedan är det ni som måste själv träna inte någon gud…sedan ni måste bemöta uppkörningen själv inte nåogn annan….Allt gör du själv…men det finns en vägledare….den som visar vad är sanningen han är Buddha…….

Gör inte något för att era föräldrarna följer dettaa….Tror inte något utan att tänka klart och tänka i sin förnuftet…Gud finns överallt innebär det finns en sanning i världen det är gud.detta sanningen är jämmställd för oss alla t.ex till mig,till jesus,till buddha så som till errr…

Om det finns någon sannigen för gud är detta också samma för err..T.ex Om jesus levde i himlen innan han kom till jorden då hade han ett liv före…jag undrar varför är det inte sant för err????Glöm allt tänk fritt…………man hittar sanningen när man simmar mot flöden….

Woodland
2011-07-02 14:00
#27

# 25

-Som människa har jag respekt mot Jesus .Jag tror bara det att han e bara en gud inte allmäktig(han eller hans fader).-

Är det så att du betraktar Jesus som bara en utav mångna gudar så tvingar Han dig att välja - är Han Guds Son som Han påstod eller är Han en lögnare? Man kan inte ha både och. Antingen är Han den Han sade sig vara eller är Han inte det.

Buddha's direktiv finner jag motsägande och totalt ologiskt.  Man bör inte ta referens hos någon eller någonting utan bara tänka och komma till honom. ?

Tankesättet i kristendomen  är motsatsen -  Jesus sade att man bör gå till bibeln för där står sanningen om Honom.  Han ger en klar och tydlig referens.

En kristen kan inte nå Gud genom att tömma sitt sinne, utan genom att tänka och resonera med eller över Guds ord.  Gud tar inte ifrån en människa värdigheten som tänkade varelse därför att Han respekterar det intellekt Han har lagt ner hos alla.

Lidandet är ett resultat av syndens förbannelse.  Ett barn som föds i sjukdom har inte utövat girighet, har inte brist på kunskap eller begått någon annan ond gärning.

(Det var ingen grekisk filosof som sade att världen snurrade runt solen utan en italiensk vetenskapsman Galileo Galilei född 1564.  Den romersk katolska kyrkan höll fast vid Potelimaios* och Aristotoles* bild av jorden som universums centrum. De* var grekier som var verksamma under antiken.   Men detta har ingenting att göra med vårt ämne.)

- Det finns en reinkarnation cirkel vilket människa föder föder igen som djur,som gud som djävlar.men att föda en männsika är väldigt sällsynt-

Stackars den som tror så!

Jesus säger -  Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö.- Johannes ev. 11

En rövare hängde på korset brevid Jesus och han sade till Jesus innan han dog - Jesus, kom ihåg mig när du kommer till ditt rike.-     Jesus svarade - Jag försäkrar dig att redan i dag ska du vara med mig i paradiset.-  Lukas ev. 23:42-43

Syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår herre.” Rom 6:23

-Då sanningen kryper fram är ni kanske försenade…..därför tänkfritt och logisk vad är rätt och vad är fel….  -

Om jag tänker fritt och logiskt så finner jag buddhismen som en väldig tvivelaktig grund att vila min eviga välfärd på.

Ha' det gott!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
verklighetenbuddhist
2011-07-02 14:55
#28

tack för svaret mina kära vänn/vännina.Alla lever i sina trovärldena.Inom buddhismen i vissa tradioner finns vissa osannliga saker.T.ex vissa buddhister tror att växter har en själ,andra tror att Buddha som en Gud.Men jag resdonerar fritt med min egen förnuft.Jag är inte bunden till något,Finns det kunskap i bibeln som e sannaliga och djupa då går jag med…på detta..

Ljus och kärlek till er alla……

OlgaMaria
2011-07-03 07:42
#29

Lidandet är en del av den här tidsåldern

Galaterbrevet 1:3 Nåd vare med er och frid från Gud, vår Fader, och Herren Jesus Kristus, 4 som offrade sig för våra synder för att rädda oss ur den nuvarande onda tidsåldern, efter vår Guds och Faders vilja. 5 Honom tillhör äran i evigheternas evigheter, amen.

Gud är evig, på honom finns ingen början och inget slut. Genom honom får också vi evigt liv därför att han har skapat oss till att ge honom ära i evigheternas evigheter.

Men den här tidsåldern går mot sitt slut.

Romarbrevet 13:11 Väl medvetna om tiden, att stunden redan är inne för er att vakna upp ur sömnen (dvs uppståndelsen från de döda in i det eviga livet). Ty frälsningen är oss nu närmare än då vi kom till tro. 12 Natten går mot sitt slut och dagen är nära. Låt oss lägga bort mörkrets gärningar och klä oss i ljusets vapenrustning. 13 Låt oss leva värdigt, det hör dagen till, inte i utsvävningar och fylleri, inte i otukt och lösaktighet, inte i strid och avund. 14 Nej, ikläd er Herren Jesus Kristus och ha inte en sådan omsorg om kroppen att begären väcks till liv.

I den kommande tidsåldern kommer det inte längre finnas något lidande.

Uppenbarelseboken 21:1 Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden hade försvunnit, och havet fanns inte mer. 2 Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner från himlen, från Gud, redo som en brud, som är smyckad för sin brudgum. 3 Och jag hörde en stark röst från tronen säga: "Se, nu står Guds tabernakel bland människorna, och han skall bo hos dem och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga. Ty det som förr var är borta."

5 Han som satt på tronen sade: "Se, jag gör allting nytt." Och han sade: "Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna." 6 Han sade också till mig: "Det har skett. Jag är A och O, Begynnelsen och änden. Åt den som törstar skall jag ge att dricka fritt och för intet ur källan med livets vatten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
2011-07-06 07:30
#32

Det börjar bli "Off Topic" här.  Vi fortsätter i ett nytt tråd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

scout
2011-07-07 10:18
#33

Till #21 där JonasDuregard först citerade mig (i fetstilen) och sen kommenterade med citatet under.

"#18 "Jag kan inte ens greppa om begreppet evigheten, men jag är säker på att i det perspektivet är några tusen år hit eller dit inte särskilt lång tid."

Den sortens perspektiv leder nästan oundvikligt till det vi kallar ondska, eller åtminstonde likgiltighet, eftersom en enskild individs lidande blir försumbart."

En enskild individs lidande är aldrig försumbart inför Gud. Men utifrån människors världsliga uppfattningar och synsätt som bottnar i egoism, självupptagenhet, individualism eller vilket annat ord man än vill sätta på det är det nära till hands att se en människas liv som försumbart.

Gud söker varje människa och har bjudit in varje människa till en intim relation med honom. Han finns nära var och än och väntar tålmodigt och hoppas på att vi ska söka honom. Men det är vi som måste söka honom. Gud tvingar sig inte på någon oavsett om det skulle vara bättre för oss eller inte utifrån en given situation i världen. För han vet vad konsekvensen är av en relation som inte bygger på frivillighet. En relation med Gud innebär frivillig underkastelse. Vare sig mer eller mindre.

När det kommer till tidsperspektiven, så är det bara med världsliga ögon som våra liv här på jorden får så stor betydelse. Och missförstå mig rätt nu, för jag var ateist i många år innan jag blev kristen, jag har full förståelse för att man utifrån ett ateistiskt perspektiv gör jordelivet till centrum för allt. Eftersom utifrån ett ateistiskt perspektiv, så finns ju inget liv efter detta. Då blir allt som händer här superviktigt.

Men när man kommer till tro och lär känna Jesus och Guds natur och man vet att man vet att man vet att man vet att Han faktiskt finns! På riktigt!! Då förändras också perspektivet. Mitt liv på jorden blir inte längre så viktigt, för det är en så kort tid jämfört med allt som ligger framför mig. Men en annan viktig förändring som sker på insidan är också att samtidigt som mitt liv på jorden inte blir så viktigt längre för mig, så blir Ditt liv på jorden desto viktigare för mig. Dvs jag bryr mig idag mer om andra människors situationer och liv än om mitt eget. Och samtidigt gör det att jag mår bättre och är gladare och mer tillfreds med mitt liv än jag någonsin var då jag ägnade mitt liv och mina dagar till att göra allt för att ha det bra här på jorden.

Och det bästa av allt… det beror inte på mig! Det är inte jag som plötsligt ändrat inställning och bytt åsikt utan det beror på Honom, som bor i mig och som tar plats och gestalt mer och mer i mig. Och hans omvårdnad och omtanke om dig och alla andra är oändligt stor. Medan jag som världslig person kan vara extremt otålig när det gäller andra människor och deras gnäll tex. Men Jesus har hur mycket tålamod som helst med det och en oändligt stor kärlek. Och det är häftigt att få uppleva det.

Upp till toppen
Annons: