Annons:
Etikettböneämnen
Läst 2264 ggr
OlgaMaria
2011-05-04 11:54

Be för Nordkorea

DN skriver idag om fruktansvärda förhållanden i Nordkoreanska arbetsläger.

Många av dessa fångar är fängslade för att de är kristna. Jag har läst nånstans att makten i NordKorea försöker radera ut kristet inflytande i 3 generationer, dvs att man fängslar även barn, barnbarn, föräldrar m.m. till de kristna. Den enda tillbedjan som är tillåten i NordKorea är den som riktas till Kim Jong II och hans far.

Läs också den här artikeln om kristna i Nordkorea

Usch, det så är så allt igenom fruktansvärt. Tänk dessa nordkoreanska missionärer som mött Jesus i Kina och som återvänder till Nordkorea på en en-vägs-resa för att berätta om Jesus, beredda på att bli avrättade. Åh, Gud. Vi måste be för förändring i Nordkorea.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Woodland
2011-05-04 18:36
#1

Ja!  Håller helt med dej.  Vilket ofattbart lidandet!    Gråter

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Hellion]
2011-05-04 19:19
#2

Vad som sker i nordkorea är naturligtvis djupt tragiskt -- och jag hoppas jag inte framstår som okänslig, men jag måste ändå fråga:

Om kristendoms gud nu finns -- varför måste ni då be till honom för att få till stånd förändring i nordkorea?

Han är väl både allsmäktig och allvetande? Anser han att situationen är besvärlig korrigerar han väl den själv?

OlgaMaria
2011-05-04 19:42
#3

Därför att han VILL att vi ska be för våra syskon. Punkt. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hellion]
2011-05-04 20:22
#4

#3

Fast du skrev ju att man skulle be för en FÖRÄNDRING? Om gud anser att en förändring behövs ordnar han väl detta?

Eller är det som någon slags namninsamling? Om gud får tillräckligt många böner så agerar han -- men inte annars? Uteblir bönerna låter han människorna dö?

OlgaMaria
2011-05-04 21:10
#5

Såna där saker kan man inte förstå utan ödmjukhet min käre Hellion. :) Gud själv ber i oss, för oss och genom oss efter Guds vilja. Varför ska det vara nödvändigt att blanda in oss om han ändå gör det mesta? Jo, Gud VILL blanda in oss.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hellion]
2011-05-04 21:26
#6

#6

Men på vilket sätt menar du att bön ska kunna åstadkommen en FÖRÄNDRING? (För det var ju detta man skulle be om). Menar du att gud kommer att strunta i att ordna med en förändring om han inte hör tillräckligt med böner?

Hur många böner krävs det för att han ska hjälpa människor som "äter råttor och maskar för att överleva, tvingas bevittna avrättningar, och dör som flugor"?

Annons:
OlgaMaria
2011-05-04 21:41
#7

Ingen synd kommer att lämnas ostraffad och ingen god gärning obelönad. Gud har ibland inte bråttom därför att han har en evighet. Dock är det naturligt för mig att be, men också att lita på att Gud agerar i vår värld efter vad som är bäst. Men jag tror att böner, och att vi väljer att be, kan förändra saker nu. Men även om de inte skulle förändra så har Gud ändå kontrollen. Till och med Jesus bad Gud om att få slippa dö på korset, men han var överlåten till att Guds vilja skulle få ske. Det fanns ingen annan väg än korset och därför utsatte han sig för det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hellion]
2011-05-04 21:48
#8

#7

"Ingen synd kommer att lämnas ostraffad och ingen god gärning obelönad. Gud har ibland inte bråttom därför att han har en evighet."

Det är väl inte speciellt mycket tröst för de människor som lider i Nordkorea idag? Och det var ju för att dessa människor skulle få hjälp som vi skulle be -- menade du väl?

"Men jag tror att böner, och att vi väljer att be, kan förändra saker nu."

Men menar du alltså att gud väljer att hjälpa människor som tvingas leva på mask och råtter för att folk ber om det -- men avstår annars?

OlgaMaria
2011-05-04 22:06
#9

Jo det är en tröst. Den här världen är bara ett ögonblick jämfört med det som ska komma. Inget lidande som en människa kan utstå kan någonsin bli så mycket att inte Gud kan "make up for it".

Och jo, jag tänker be för förändring, därför att det är min plikt och vilja.

När vi ber om något och vi får det är det detta som sker - låt din vilja ske, på jorden så som i himlen. Det innebär att Guds rike manifesteras på jorden. Det är som en försmak av himlen. Och det vill vi ju ha. Men om vi inte får det så kan Guds vilja ändå ske, i himlen.

Jag tror att Gud till viss del är beroende av våra böner och våra gärningar för att hans vilja ska ske på jorden, därför att han överlämnat jorden till oss och han kan bara agera fullt ut där vi bekänner honom som Herre. Men i ett evighetsperspektiv kan inget hindra att hans vilja sker tror jag.

Många av mina svar är svar av typen både-och. Jag har märkt att du har lite svårt att ta det till dig och hela tiden målar upp saker på ett svart-vitt sätt. Men jag tänker inte svart-vitt.

Den här tråden var inte tänkt att vara en diskussion utan bara ge uppmärksamhet åt Nordkorea. Om du vill diskutera olika saker råder jag dig att starta egna trådar och se om någon vill prata med dig. Du behöver dessutom visa respekt mot Jesus, och han som Herre, annars följer du inte reglerna för det här forumet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hellion]
2011-05-04 22:21
#10

#9

Jag kände inte att jag fick något egentligt svar, så jag försöker igen:

"Men jag tror att böner, och att vi väljer att be, kan förändra saker nu."

Men menar du alltså att gud väljer att hjälpa människor som tvingas leva på mask och råtter för att folk ber om det -- men avstår annars?

"Jag tror att Gud till viss del är beroende av våra böner och våra gärningar för att hans vilja ska ske på jorden, därför att han överlämnat jorden till oss och han kan bara agera fullt ut där vi bekänner honom som Herre."

Detta var en ovanlig uppfattning. Är alltså gud relativt maktlöst att ingripa på platser där man inte bekänner honom som herre?

Och vad innebär det då att vara "till viss del" beroende av våra böner?

Woodland
2011-05-04 22:32
#11

Theresia,

De kristna i Sydkorea har varit väldig engagerade i deras landsmäns välfärd genom åren.  Delad Korea men ett folk.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2011-05-05 14:02
#12

#11 Jaa, det är något fantastiskt i allt.

Idag läste jag psalm 10. Tyckte den passade så bra in på Nordkorea och det fick bli som en bön för dem.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: