Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3833 ggr
ekorren
2011-04-05 06:50

Kommer barn alltid till himlen?

Har för mig att den vanligaste uppfattningen är att barn alltid kommer till himlen. Vad säger ni? Har jag uppfattat det rätt?

Annons:
OlgaMaria
2011-04-05 07:48
#1

Det finns många som tror så, baserat på en del saker som Jesus säger. Men Bibeln uttrycker inte med tydlighet att det skulle vara så precis som Bibeln inte är alltför tydlig när det gäller övriga saker som har med helvetet att göra. Därför behöver vi vara ödmjuka inför de här frågorna tycker jag.

För mig räcker det egentligen med min tillit till Gud och hans karaktärsdrag - att han är god och rättvis. Det ger mig frid i att det som sker efter döden kommer att vara rätt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ekorren
2011-04-05 08:35
#2

Räcker det för ett barn att tänka så? Jag är tveksam.

Vad säger ni andra?

OlgaMaria
2011-04-05 08:52
#3

Om man är osäker får man bekänna Jesus som Herre för då blir man räddad. ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[marion69]
2011-04-05 09:26
#4

Jesus sade ju att vi bör bli som barn i vår tro. Barn är ju väldigt öppna och tvivlar inte lika mkt som vuxna.

Jag minns inte om det står i bibeln eller om jag hört någon predikant prata om det, men att barn under 12 år kommer direkt till himlen? För dom har inte hunnit utveckla de vuxnas analyserande och tvivlande tänkesätt.

Det Jesus försöker säga är nog att vi ska vara som barn i vår tro och inte tvivla och analysera för mycket.

Jag fick nu en lite knasig bild framför mig av en dator som komprimerar filer. (Ni vet diskfragmentering i systemverktyg)

Ett barn har helt komprimerade filer (utan mellanrum) medan en vuxen orsakar mellanrum av för mkt tvivel och analyserande och därför måste komprimeras för att lättare komma vidare.

Ja det var en knasig bild hihi, men jag hoppas ni förstår

ekorren
2011-04-05 23:25
#5

#3 Det låter väldigt klychigt. Tror inte lilla Lisa förstår vad du menar när hon ska "bekänna Jesus som herre"…faktiskt inte ens jag fattar vad det menas med i praktiken. Att han får göra vad han vill med en kanske?

#4 Jag kanske förstår lite vad du menar. Men jag vet att även ett barn kan ha mycket tvivel och tankar, inte bara vuxna. Hmm…så lilla Lisa kan sova lugnt fram tills hon är 12 trots tankar och tvivel? Ja är det inte då man räknas som vuxen i GT?

Mona22
2011-04-06 08:02
#6

#5 lite inne på vad du tänker. om de är yngre än 12 år får de göra vad de vill men över det så hamnar de i helvetet (som inte jag tror på =P )

Annons:
OlgaMaria
2011-04-06 08:32
#7

#5 Ja, det kanske är klyschigt - därför att evangeliet egentligen är ganska enkelt. Tro kommer av predikan och predikan i kraft av Guds ord. (Rom 10:17) Då jag fick höra evangeliet predikas när jag var liten svarade min ande mot kraften i predikan och det födde tro i mitt inre. Det var inte svårt att bekänna Jesus som herre över mitt liv och jag upplevde konkret hur Guds helighet och renhet mötte mig och jag blev tvättad fri från synd och orenhet. Jag grät och grät över denna mäktiga upplevelse då jag var 7 år. Evangeliet är inte svårt att förstå då det predikas i kraft av Guds ord.

Men om det nu var så att Jesus gick ner i dödsriket och predikade evangelium för dem som dog i syndafloden för att de skulle få leva andligen (1 Petrusbrevet) så tror jag inte att Gud är kraftlös när det gäller barn som dör utan att ha fått höra evangelium. De som dog i syndafloden hade fått höra att de skulle omvända sig men de ville inte det, ändå besökte Jesus dem och gav dem möjlighet till andligt liv. Gud är inte svag. Han räddar dem som räddas kan.

Det är för övrigt en god bön att säga till Jesus att han får göra vad han vill med en, men Jesus gör aldrig något med oss i detta livet som vi inte ger honom tillåtelse till. Han kan inte komma och hela mig om jag inte visar mina sår för honom. Han kan inte komma och befria mig från ett syndigt begär om jag inte är villig att låta honom ändra mitt hjärta i den frågan. Osv…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[marion69]
2011-04-06 09:54
#8

#5 Barn lever mera i nuet och känner  mer "rena" känslor såsom glädje, ilska, sorg, nedstämdhet. Men det är klart, jag tror dagens barn har mera huvudbry och blir vuxna tidigare.

Det är vad jag tror iallafall. Man kan ju inte veta till 100% som människa hur Gud tänker heller.

Camillhe
2011-04-06 11:36
#9

Nu tror jag inte riktigt på helvetet som ett brinnande inferno. Utan som en tillvaro utan Gud.

Jag är övertygad om att barnen tillhör Gud och kommer till himlen när de avlider.

Markus 10:

  1. Och man bar fram barn till honom, för att han skulle röra vid
    dem; men lärjungarna visade bort dem.
  2. När Jesus såg detta, blev han misslynt och sade till dem: »Låten
    barnen komma till mig, och förmenen dem det icke; ty Guds rike
    hör sådana till.
  3. Sannerligen säger jag eder: Den som icke tager emot Guds rike
    såsom ett barn, han kommer aldrig ditin.»
  4. Och han tog dem upp i famnen och lade händerna på dem och
    välsignade dem.

(Runeberg)

När ett barn slutar vara barn, är nog väldigt individuellt men jag anser
inte att en 12-åring ska räknas som vuxen och påläggas det enorma
ansvaret att ha valt Jesus.
Även om barn i ovanstående vers troligtvis syftar på småbarn tycker jag
ändå att det är tydligt att barnen hör himmelriket till.

ekorren
2011-04-07 23:43
#10

Jag drar den slutsatsen att det inte finns ett entydigt svar när barn slutar vara barn?

ekorren
2011-04-07 23:54
#11

#7 Det låter som en mycket stark och omvälvande upplevelse för dig. Blir nu mycket nyfiken på hur evangeliet, det glada budskapet, presenterades för dig.

Min fiktiva Lisa är nästan i samma ålder som du var och är mycket förväntansfull vad det glada budskapet är.

Kan du tänka dig att förklara det lite enkelt för henne?

OlgaMaria
2011-04-08 08:16
#12

#10 Nej, det finns det verkligen inte :)

#11 Varför vill du veta? Lisa har inte ett dugg med detta att göra. Jag skulle aldrig kunna predika för henne, men däremot skulle jag kunna predika för dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2011-04-08 08:23
#13

Ursäkta om jag på något sätt lät otrevlig men det kommer in så många här som bara vill kritisera tron och jag vet inte riktigt vem du är eller vad du vill. Däremot vet jag att Jesus älskar dig och vill förvandla ditt liv, om du vill.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
nighwolf435-2
2011-04-08 10:44
#14

nej jag tror inte barn kommer direkt till paradiset men gud dömer dom nog inte lika hårt men om ett barn är en tjuv tror jag inte han/hon hamnar i paradiset att en annan persons saker tycker jag inte att man ens ska behöva läsa bibeln för att förstå att de är fel

ekorren
2011-04-09 04:49
#15

#12 Ditt nej respekterar jag helt. Det är ju väldigt personligt.

Kanske kan jag få beskriva hur jag uppfattar evangeliet och du eller någon annan rättar mig om jag uppfattat fel?

Jag vill göra det i ett barns perspektiv för att det är sammankopplat till min fråga om barn kommer till himlen "automatiskt".

Lisa är inte helt fiktiv utan en blandning av minst tre personer, så det är taget ur verkligheten.

Jag vill belysa ett reelt problem som kan uppstå/uppstod och vill höra era åsikter om det här inne. Hoppas du/ni inte tar det som kritik utan ett problem att lösa och vara uppmärksam på som troende. Kanske finns inte problemet längre nuförtiden och då är det ju fint att veta det också.

Jag är inte här för att bli omvänd eller att omvända någon utan bara för att få en större förståelse.

(Kan ibland dröja ganska långt mellan mina svar….bara så ni vet…)

Tack för alla svaren.

OlgaMaria
2011-04-09 18:04
#16

#15 Ja, det vore väldigt intressant att höra hur du uppfattat det och vilka problem du ser kan uppstå. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2011-04-10 19:48
#17

# 14

nej jag tror inte barn kommer direkt till paradiset men gud dömer dom nog inte lika hårt men om ett barn är en tjuv tror jag inte han/hon hamnar i paradiset att en annan persons saker tycker jag inte att man ens ska behöva läsa bibeln för att förstå att de är fel

W - Jag förstår inte . ..

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

ekorren
2011-04-13 22:12
#18

Det glada budskapet, evangeliet.

När man dör, behöver man inte dö, utan kan få evigt liv.
Tack vare att Gud sände sin ende son ner hit till jorden och han dog på korset för våran skull.
Då får vi komma till himlen och vara med Gud.
Det är det glada budskapet.

Men det är två saker som vi måste göra i stället.
Det första är att tro, tro på Jesus Kristus, Guds son. Genom honom kommer vi till Gud.
Det andra är att inte synda. Bla de 10 budorden känner ni till.

Vi kan aldrig bli helt syndfria, för ingen människa är perfekt, men det viktigaste är att göra sitt allra bästa.
Det är viktigt att vi ber till Jesus eller Gud om förlåtelse för det vi har gjort och tänkt. och då får vi hoppas på hans nåd.
Gud är god och rättvis men det är han som bestämmer om han vill ge förlåtelse eller inte.

Eftersom Gud vet vad vi tänker så måste vi vara ärliga i vår tro, bön och handlingar.

(Rätta mig om det är fel någonstanns.)

OlgaMaria
2011-04-14 08:20
#19

#18 :) Kul att du skrev hur du uppfattat det.

Något jag saknar i din text är att Gud vill komma nära oss och bo i oss. Bibeln säger att vi genom att ta emot Gud är en boning eller tempel för Gud genom den helige Ande.

Detta fick jag också höra när jag var 7, att Jesus ville flytta in i mitt hjärta, att han ville bo där och ge mig hjälp och kraft. Detta var kärnan i frälsningsbeslutet, att säga Ja till att Jesus skulle få flytta in i mitt liv och bo i mitt hjärta.

Kärnan var inte vad jag måste göra. Jag behövde bara förstå och säga ja. Det stora tricket när det gäller synd är att Jesus ger oss både vilja och kraft att leva efter Guds vilja.

Jag tror att det förekommer en hel del inom kyrkan att man missar att ge människor möjlighet att uppleva ett frälsningsbeslut. Men det är så viktigt för oss att vi får veta att ett gammalt liv slutar och ett nytt liv börjar tillsammans med Jesus. Vi behöver bekänna Jesus, förstå att han bor i oss och hjälper oss att leva i honom. Detta blir en sån kraft i vårt liv och vår relation med Gud. Om man inte får uppleva det kan det kristna livet bli lagiskt och tråkigt och svårt att leva upp till. Men om Jesus bor på insidan blir det hela mycket roligare.

Rom 10:9 Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. 10 Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst.

1 Kor 3:16 Vet ni inte att ni är ett Guds tempel och att Guds Ande bor i er?

Fil 2:13 Ty Gud är den som verkar i er, både vilja och gärning, för att hans goda vilja skall ske.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hellion]
2011-04-28 22:20
#20

Och vad händer, efter döden, med vuxna människor som aldrig kommer till tro på Jesus Kristus?

Annons:
OlgaMaria
2011-04-29 09:21
#21

Rom 11:32 Ty Gud har gjort alla till fångar under olydnaden för att sedan förbarma sig över alla.

Upp 20:12 Och jag såg de döda, både stora och små, stå inför tronen. Och böcker öppnades, och ännu en bok öppnades, livets bok. Och de döda blev dömda efter sina gärningar, efter vad som stod skrivet i böckerna. 13 Och havet gav igen de döda som fanns i det, och döden och helvetet gav igen de döda som fanns i dem, och var och en dömdes efter sina gärningar. 14 Döden och helvetet kastades i eldsjön. Detta, det vill säga eldsjön, är den andra döden. 15 Om någon inte fanns skriven i livets bok kastades han i eldsjön.

Upp 22:12 "Se, jag kommer snart och har min lön med mig för att ge var och en efter hans gärningar. 13 Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden. 14 Saliga är de som tvättar sina kläder. De skall få rätt till livets träd och få komma in i staden genom dess portar. 15 Men utanför är hundarna och trollkarlarna, de otuktiga och mördarna, avgudadyrkarna och alla som älskar lögn och far med osanning.

Upp 22:17 Och Anden och bruden säger: "Kom!" Och den som hör det må säga: "Kom!" Och den som törstar må komma. Ja, den som vill, må ta emot livets vatten för intet.

Detta säger i alla fall mig att det räcker med att törsta och vilja för att bli räddad. Och JAG tror att det gäller även dem som kastats i eldsjön.

JAG tror att eldsjön är strålglansen från Gud. När Paulus mötte Jesus på vägen till Damaskus blev hans ögon så brända av ljuset att han blev blind. I himlen kommer Herren att vara ljuset och ingen sol eller lampa kommer att behövas där. Men de som blivit renade från sina synder kommer inte att plågas av det ljuset, tvärtom.

Men för den som inte är försonad med Gud är hans ljus en förtärande eld. Vår Gud ÄR en förtärande eld (Hebr 12:29).

Och om eldsjön är strålglansen från Gud är alla dessa människor INFÖR Gud och då måste Upp 22:17 gälla dem.

Det står i Ords 25:22 om glödande kol och i Rom 12:20 om hur vi samlar glödande kol på våra fienders huvuden genom att göra gott mot dem. Besegra det onda med det goda står det vidare.

Alla kommentarer jag läst är eniga om att det glödande kolet representerar en kraft över den personen som smälter deras hjärtan till omvändelse och godhet.

Guds eld gör ont (!!) för den som inte är försonad, men det är i själva verket en kraft av fullkomlig godhet och kärlek som jag tror för människor till omvändelse. De som inte ville omvända sig kommer kanske inte kunna stå emot då Guds eld lyser på dem. Det är vad Paulus fick uppleva och jag tror att fler kommer att få göra det.

Det jag har beskrivit är en syn som långt ifrån alla delar. Jag har dock studerat den här frågan ganska mycket och har inte frid över att förklara det hela på något annat sätt. Sen är det mycket jag inte vet eller kan ha någon aning om kring vad som händer efter döden. Jag är glad att jag tillhör Gud och har mitt namn i Livets bok. Jag känner dock att det spelar inte allt för stor roll vad vi tror om detta. Om vi missat nånting relevant tror jag inte att det äventyrar Guds plan. Han är stor och mäktig och kommer att låta sin goda plan gå i fullbordan och det gör mig helt trygg.

Det finns dock en annan dimension i NT än bara himmel/helvete eller att bli räddad/gå förlorad och det handlar om hur goda förvaltare vi har varit av det Gud har anförtrott oss. Vi kommer få lön för våra gärningar. Vi kan samla skatter i himlen. Det handlar om någonting utöver frälsningen. Jag vet inte riktigt vad det betyder i praktiken, bara att Gud kommer ställa mig till svars för hur jag har levt mitt kristna liv. Jag vill få beröm av Gud, inte för att bli frälst för det kommer jag ändå att bli så länge jag kallar honom min Herre (1 Kor 3 för mer om detta). Men jag känner ett allvar i att leva på det sätt som Gud vill. Både för hans skull, andra människors skull och min egen skull. Det står att Han är min själs herde och vårdare. Jag mår som allra allra bäst när jag är hos honom och gör hans vilja för han har skapat mig för att ha gemenskap med honom och Han är mitt HEM. That's awesome! Ett liv i förnekelse av hans vilja för mig leder bara till bedrövelse. Ett liv i samklang med honom är ljuvligt och bubblande glatt. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2011-04-29 09:54
#22

Även om eldsjön skulle vara ett potentiellt bra ställe att hamna på så kanske man innan det befunnit sig en väldigt lång tid i helvetet och det är inte så kul. :-p Vi behöver verkligen Jesus. Hans blod som vi får del av i nattvarden och hans försoningsdöd representerar död och offer som blir till försoning för våra synder. Guds folk penslade blod på sina dörrar då de bodde i Egypten och det gjorde att Dödsängeln gick förbi deras hus. Dödsängeln såg att döden redan varit där och kunde gå vidare på sitt uppdrag att döda allt förstfött i Egypten. På samma sätt är det när vi tar del av Jesu blod. Hans död blir vårt liv. Vi behöver inte dö därför att han har dött för oss. Gud gav sin enfödde son för vår skull och Döden eller Helvetet kan inte röra vid oss då vi penslar hans blod över våra liv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[marion69]
2011-04-30 04:41
#23

Enkelt… Skulle du INTE släppa in ett barn i himlen?

Skulle du släppa in en "vuxen" i himlen utan att rannsaka honom/henne men ändå vara nådig?

[marion69]
2011-04-30 04:43
#24

Förenklat= Barn har inte hunnit trassla till allt, medan vuxna vävt in sig i alla möjliga väv som måste nystas upp. Men Gud hjälper dig med det.

Upp till toppen
Annons: