Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2609 ggr
nighwolf435-2
2011-04-04 20:02

frågor till svenska kyrkan

hej nu är de hu så att svenska kyrkan respekterar bögar men de står ju i 3 Mos 20:13 Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling. De skall straffas med döden, de bär på blodsskuld.

Annons:
OlgaMaria
2011-04-04 20:18
#1

Vad tänker du själv om saken?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

nighwolf435-2
2011-04-05 07:24
#2

jag själv har alltid varit i mot homosexualitet

OlgaMaria
2011-04-05 07:29
#3

Men hur tycker du att vi ska hantera saken? Tycker du att vi ska stena homosexuella? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[marion69]
2011-04-05 09:33
#4

Det står ju i gamla testamentet det där. NT är ett nytt förbund och där står att Kärleken övervinner allt.

#3 Jag läste en gång i ett stycke nånstans, att det kommer en tid då en man kan födas i en kvinnokropp och en kvinna i en manskropp.. MEN jag minns inte var det står.

Vet du var det står Theresiaw? Har försökt leta efter det.

[marion69]
2011-04-05 09:40
#5

"Du ska hellre fria än att fälla"

Din kropp är den helige andes tempel och man bör hålla den så ren som möjligt. Varför? För att kunna höra Guds röst och vilja och för att kunna ta emot Guds nåd.

Kärleken övervinner allt.

Mona22
2011-04-05 09:53
#6

det står också i 1 korinterna 6:9 att de som brukar synd mot naturen eller de som själva utövar sådan synd ej ska få guds rike till arvedel.
det kan man ju tolka lite hursomhelst.

(Men även de som begår otukt och är äktenskapsbrytare, hur många har inte gjort det och tillhört kyrkan=/ )

Jag är neutral när det gäller homosexuella.

Annons:
OlgaMaria
2011-04-05 09:58
#7

#4 Jag känner inte igen att jag läst något sådant. Det enda jag kan komma och tänka på är att det står i Koranen att Muhammed ska födas igen i en manskropp.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[marion69]
2011-04-05 12:17
#8

#6 Ja det är ju inte vår sak att döma människor. Endast Gud kan göra det. Det vi ska göra är att behandla människor med kärlek.

[marion69]
2011-04-05 12:18
#9

#7 Önskar jag kunde hitta det stället i bibeln. hm.. bara leta vidare

nighwolf435-2
2011-04-06 07:33
#10

Rom 1:23-28 De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen.
Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse. Och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskap om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag, så att de gjorde sådant som är mot naturen.

den där texten är från nya testamentet

1 Kor 6:9-10 Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Gudsrike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike.

  • ja ni fick en bonus den här texten är från koranen är inte de här bevise nog att inte homosexuela från bestiga paradiset/himelen
Mona22
2011-04-06 08:01
#11

#10 står samma i bibeln i 1 kor.

OlgaMaria
2011-04-06 08:19
#12

#10 Hihi, den sista texten är inte från Koranen utan från 1 Korinthierbrevet i NT. :)

Men det står t ex att förtalare inte ska få ärva Guds rike. Jag är nästan säker på att alla vi här inne någon gång har förtalat någon annan. Betyder det att vi är bortom all räddning?

Rom 3:21 Men nu har utan lagen en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad, en som lagen och profeterna vittnar om, 22 en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla som tror. Ty här finns ingen skillnad. 23 Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, 24 och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem. 25 Honom har Gud, genom hans blod, ställt fram som en nådastol,* att tas emot genom tron. Så ville han visa sin rättfärdighet,* eftersom han hade lämnat ostraffade de synder som förut hade blivit begångna, 26 under tiden för Guds tålamod. I den tid som nu är ville han visa sin rättfärdighet: att han själv är rättfärdig, när han förklarar den rättfärdig som tror på Jesus.

27 Men vad kan vi då berömma oss av? Allt beröm är uteslutet. Genom vilken regel? Genom gärningarnas? Nej, genom trons regel. 28 Vi hävdar att människan förklaras rättfärdig genom tro, utan laggärningar.

Rom 10:8 Ordet är dig nära, i din mun och i ditt hjärta,* nämligen trons ord som vi predikar. 9 Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren* och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. 10 Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. 11 Skriften säger: Ingen som tror på honom skall stå där med skam.* 12 Det är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har en och samme Herre, och han ger sina rikedomar åt alla som åkallar honom. 13 Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst.

Guds frälsningsplan gäller alla, även syndarna. Men när Gud flyttar in i oss så börjar vi bli medvetna om synden och Gud verkar i oss till omvändelse.

De som fortsätter synda trots att de vet om att de syndar och inte vill bli fria från sin synd kommer att få stå under Guds dom. Men för dem som vill följa Jesus och bli fria från sin synd finns förlåtelse och upprättelse oavsett vad man tidigare gjort.

Jag tror också att homosexualitet är synd men det tjänar inget till att peka ut homosexuella som några särskilt syndiga varelser. För vi har ALLA syndat och gått miste om härligheten från Gud. Vi är alla i behov av att Jesus köper oss fria från syndens konsekvenser.

Gud älskar alla människor men han hatar synden som snärjer oss och förstör våra liv. Då människor fick dö för sin synd i GT var det inte för att Gud hatade dem utan för att deras synd inte skulle smitta hela folket. Från att den helige Ande sändes till de troende (Apostlagärningarna 2) finns Guds kraft till rättfärdighet utgjuten i varje troendes hjärta. En homosexuell person har ofta ett sår i sin ande som skadat den sexuella identiteten. Om helig Ande kan få beröra den personen finns potential till helande och upprättelse och omvändelse. Detta är evangelium, det glada budskapet, och det måste vi predika med kärlek för att människor ska bli räddade från synd och syndens konsekvenser.

Jag tror att de flesta personer som kommer närmre och närmre Gud blir mer och mer medvetna om synd. Man blir mer och mer känslig för den och vinner mer och mer över den. Jag har varit kristen länge och bekämpat mycket synd i mitt liv men det kommer hela tiden nya tillfällen att segra över synden i mitt liv. Det är ganska kul, för man vet hur äcklig synden är och vad mycket glädje det är att bli mer och mer fri. Men om man inte känner Gud och inte har helig Ande på insidan så kanske man tror att det bara är några få stackare som är syndiga och att man själv är ganska ok. Men oh no… alla har syndat, och även om det är "små" synder så är de äckliga och binder oss.

Rom 8:13 Om ni lever efter köttet kommer ni att dö. Men om ni genom Anden dödar kroppens gärningar skall ni leva. 14 Ty alla som drivs av Guds Ande är Guds söner.

Rom 6:12 Synden skall därför inte härska i er dödliga kropp, så att ni lyder dess begär. 13 Ställ inte era lemmar i syndens tjänst, som vapen åt orättfärdigheten, utan ställ er själva i Guds tjänst. Ni som var döda men nu lever, ställ era lemmar i Guds tjänst som vapen åt rättfärdigheten. 14 Synden skall inte vara herre över er.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

nighwolf435-2
2011-04-06 19:33
#13

oj menade inte koranen jag menar  korinthiertbrevet hade pratat så mycke om koranen med en vän att jag råka skriva koranen sorry för de

men #12 om du tycker homosexuelitet är en synd vad vill du själv göra om du inte vill att de ska stenas?

Annons:
[marion69]
2011-04-06 23:32
#14

Problemet är nog inte om HON tycker att det är en synd. Det står i bibeln att Gud skapade Man och Kvinna. Det är inte Gud som har gjort att män dras till män eller kvinnor till kvinnor.

nighwolf435-2
2011-04-07 04:13
#15

#14 nu förstår jag inte menar du då att de är en synd eller inte??? jag gissar på inte när de står i bibeln att de ska avrättas betyder de inte att vi ska döma dom då när de står enkelt i bibeln att de är en synd hur kan svenska kyrkan komma och säga att de inte är de?

OlgaMaria
2011-04-07 07:50
#16

Nu ställde du ju frågan till svenska kyrkan, och jag tillhör inte svenska kyrkan. Inom svenska kyrkan ställer man ju inga som helst krav eller förväntningar på sina medlemmar och vem som helst kan ju få bli präst också. Om det inte vore så skulle svenska kyrkan förlora det massiva statliga stödet de får för sin prästutbildning.

Men jag själv tillhör en frikyrka och jag tycker att den praxis man har i min kyrka är bra. Där kan en homosexuell person som lever ut sin homosexualitet inte bli ledare i församlingen. Personen kan heller inte bli medlem om man inte vill och kämpar för att avstå att leva ut sin homosexualitet och bli helad på det sexuella området. Även om man inte är medlem är det ju givetvis fritt fram att delta i gudstjänster och församlingslivet även om man är homosexuell. Alla människor bör bli bemötta med kärlek därför att det är Guds kärlek som för oss till omvändelse.

Jag tycker att man inom kyrkan bör vara tydlig med att homosexualitet inte är Guds vilja eller plan men att Gud bjuder in ALLA att ha en nära relation med honom. Att ha en nära relation med Gud innebär att synd konfronteras och förhoppningsvis övervinns så småningom.

Vi behöver också erbjuda professionell själavård till personer som kämpar med homosexualitet. De som arbetar i denna själavårdstjänst bör vara kunniga och kärleksfulla personer. Jag är övertygad om att själavård och i vissa fall befrielse är nödvändigt för att bli fri från en homosexuell läggning.

Homosexualitet är en synd men det innebär inte att kyrkan ska döma de homosexuella.

Luk 6:37 Döm inte, och ni skall inte bli dömda. Fördöm inte, och ni skall inte bli fördömda. Förlåt, och ni skall bli förlåtna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

nighwolf435-2
2011-04-07 13:20
#17

nja fast de står ju en då i bibeln att man ska avrätta dom fast jag samma som du respekterar dom som vill avstå från homosexuelitet

fast vägrar man så skulle inte jag ha nåt i mot om dom stenades

OlgaMaria
2011-04-07 14:23
#18

Det står så i Gamla Testamentet ja, men Nya testementet uppenbarar en högre väg. Om Jesus inte stenade en äktenskapsbryterska trots att GTs lag säger att man ska göra det, är vi bättre än honom så att vi kan avgöra vilka som förtjänar att stenas?

Rom 12:17 Löna inte ont med ont, sträva efter det som är gott inför alla människor. 18 Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och beror på er. 19 Hämnas inte, mina älskade, utan lämna rum för vredesdomen. Ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den,* säger Herren. 20 Men om din fiende är hungrig, så ge honom att äta, om han är törstig, ge honom att dricka. Gör du det, samlar du glödande kol på hans huvud.* 21 Låt dig inte besegras av det onda utan besegra det onda med det goda.

Matt 7:2 Ty med den dom ni dömer med, skall ni bli dömda, och med det mått ni mäter med, skall det mätas upp åt er.

De här verserna säger att om vi låter bli att döma så lämnar vi utrymme för Gud att döma människor och han kommer att ta itu med all synd på vår jord. De säger också att om vi dömer människor enligt Lagen (GTs lag) så kommer också vi själva att dömas efter GT lag och då kommer vi sannerligen inte att bli frikända för vi har alla misslyckats att leva upp tills lagens krav. Frälsning är nåd som kommer av tro. Och om vi inte kan visa nåd mot andra kommer inte Gud att visa nåd mot oss.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

nighwolf435-2
2011-04-07 16:58
#19

fast sa inte jesus själv att män som ligger med men inte kommer till paradiset

OlgaMaria
2011-04-07 21:00
#20

Det står också i 1 Kor 6:9-10 att inga tjuvar ska ärva Guds rike, men då Jesus hängde på korset mellan två tjuvar sa han till den ene att han den dagen skulle vara med honom i paradiset.

Lukasevangeliet 23:39 En av brottslingarna som var upphängda där skymfade honom och sade: "Är inte du Messias? Hjälp då dig själv och oss!" 40 Men den andre tillrättavisade honom och sade: "Fruktar inte heller du Gud, du som är under samma dom? 41 Vår dom är rättvis. Vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något ont." 42 Och han sade: "Jesus, tänk på mig, när du kommer till ditt rike." 43 Jesus svarade: "Amen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset."

(Det står i Matteusevangeliet att det var två tjuvar som hängde bredvid honom).

Grejen är att den ene tjuven var högmodig men den andre insåg sin egen synd och att han förtjänade att korsfästas till skillnad från Jesus. Han trodde att Jesus var Guds son och bad om nåd. Pga detta kunde Jesus belöna hans tro och ånger och ge honom frälsningen.

Var och en som vill bli frälst måste inse att han förtjänar döden för sin synd och att det bara är Guds nåd som kan rädda oss.

Tjuven som hånade Jesus kunde inte ta emot nåden, men tjuven som fruktade Gud och kände ånger över sin synd kunde bli förlåten och räddad.

Det står också att det är svårare för en rik att komma in i Guds rike än för en kamel att komma igenom ett nålsöga.

Vi kan inte förtjäna vår plats i himlen och vi kan inte leva tillräckligt gott för att platsa där. Vi kan bara ta emot Guds nåd om vi tror på honom och hans son. Och om vi gör det spelar det ingen roll vilka synder vi tidigare hållt på med.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
nighwolf435-2
2011-04-08 10:34
#21

jag har ju sagt att dom homosexuela som ser de som en synd och inte vill va de och kämpar dom bestiger paradiset men jag skulle inte kunna tänka mig att te.x Eva Brunne skulle bestiga paradiset

OlgaMaria
2011-04-08 11:35
#22

Jag skulle inte uttala mig om Eva Brunne, vet inte vem det är heller :), men ja, om vi håller fast vid vår synd och vägrar omvända oss kan vi inte komma in i himmelriket.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

nighwolf435-2
2011-04-09 15:08
#23

bravo nu är vi på samma sida

Sukram
2011-04-22 21:13
#24

Jag bllir lika förvånad varje gång när jag läser vilket perveterat intresse många troende har inför andra sexualitet? Förvånad Är ni lika intresserade av heterosexuella människors aktiviteter i sänghalmen?

//Sukram queer ateist

OlgaMaria
2011-04-22 22:06
#25

Jag läste härom dagen att var tredje ung man kollar på porr varje dag. DET tycker jag är perverterat. Vi lever verkligen i ett översexualiserat samhälle där en sexfixering bombar oss hela tiden. Inte minst därför är det väl viktigt att prata om en sund syn på sex och Guds tanke om det för att få något som väger upp mot allt annat. Gud har skapat sex till något vackert och rent för att skänka oss glädje. Men det ska inte exponeras och perverteras som det görs idag. Sex är väldigt laddat och känslomässigt. Därför har Gud gett det trygga ramar för att vi inte ska komma till skada. Men oh vad många människor som kommer till skada på det sexuella området idag. :-(

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emmyjane
2011-04-23 08:13
#26

Varför ska svenska kyrkan grunda sin syn på Gt? Det är en del av bibeln men som det sagts tidigare här så ha Nts kärleksevangelie vunnit. Jesus har väl inte utalat sig om homosexuella? Har han det så kan man ju lätt använda det till sin fördel, gör man det, klistrar ett utalande från 2000 år på dagens samhälle tycker jag man är orättvis mot Jesus. Min åsikt. Men jag ser att man kan vända min åsikt mot mig också. För då kan man ju inte använda något Han sagt, till fördel för tex. Fattiga och utstött.  Som ni märker så anser jag att de som lever i en homosexuell relatin och har mött Jesus ska vara fria att få leva sitt liv som de vill. Hur kan vi vetya vad som är rätt för andra, Vilken plan Gud har för dem?

OlgaMaria
2011-04-23 10:16
#27

Idag finns det en mångfald av sexuella läggningar och vi försöker bestämma vilka som är rätt och fel utifrån våra rationella tankar. Vi tänker att vissa är rätt därför att de inte skadar någon. Men i vissa fall kan vi se att ett beteende inte skadar någon annan, men det skadar personen själv. Ibland finns det beteenden som absolut skadar andra (incest, pedofili, djursex m.m.). Även i den heteosexuella relationen finns det massor med möjligheter att skada varandra och sig själv. Det jag försöker komma fram till är att det finns en sån mångfald när det gäller allt detta och att det inte är helt enkelt för oss att dra gränser för vad som är gott och nyttigt för oss och vad som inte är det. Bara för att en man och kvinna är gifta och tror på Gud är inte det en garanti för att allt i deras sexliv är nyttigt för dem. Men jag tror att Bibeln ger oss den undervisning vi behöver kring sex så att det blir det rena, trygga och uppbyggliga som vi mår bra av. Sexualiteten formas under hela våra liv och fler personer än våra sex-partners påverkar hur vår sexuella identitet utvecklas. Om vi tror att vi som människor kan få sår och skador i vår personlighet måste väl det innebära att vi också kan få sår i vår sexuella identitet som leder till att vi längtar, vill och agerar på ett sätt som hamnar utanför Guds tanke? Att sluta leva i synd handlar då inte om omvändelse och skam och skuld i första hand utan om kärleken och upprättelsen från Gud. Att som man dras till andra män tror jag i så många fall handlar om en skada i relationen till sin egen far eller till manliga förebilder över huvud taget. Detta bekräftas ju också av mycket statistik. Att bli älskad av både en trygg far och en trygg mor är så viktigt för vår utveckling. När detta inte fungerar uppstår nästan alltid skador på ett eller annat sätt.

Jag tänker också att egentligen finns tillräcklig undervisning om vad som är rätt och fel i detta i skapelseberättelsen. Gud skapade oss till man och kvinna. Han skapade oss till att leva tillsammans och föröka oss och han skapade oss på ett sätt att relationen man-kvinna är nödvändig. När han skapade kvinnan skapade han henne till mannens jämlike och hjälpare. Han såg att det inte var gott för mannen att vara ensam och då skapade han kvinnan. I vårt DNA finns behovet av varandra.

Men det är så viktigt att inte döma någon. Det handlar inte om det. Det handlar om Guds kärlek som kan upprätta alla våra sår och skador. Om något är skadat i oss och vi pga det utvecklar ett osunt behov/driv så finns det ett område i våra liv som Gud vill fylla och hela.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Internettan
2011-04-23 10:41
#28

Ibland kan man undra om inte den hysteriska ambitionen i vårt samhälle, att nästan sudda ut varje olikhet mellan män och kvinnor, är ytterligare ett tecken på vårt avstånd från Gud?

"Every point of view is a view from a point."

[Hellion]
2011-04-23 15:43
#29

Men vad finns det då för stöd i bibeln för att homosexualitet skulle vara så syndfullt att den homosexuella människan inte ens är välkommen i vissa församlingar?

Det finns ett förbud mot manligt homosex i GT -- men det hörde väl till det gamla förbundet. I NT står det väl inte speciellt mycket alls om homosexualitet?

Sukram
2011-04-23 19:15
#30

Jag blir mörkrädd när folk på allvar föreslår själavård för homosexuella som kämpar mot sin läggningRynkar på näsan Man kan ju undra vem som har problem, de homosexuella eller de som betraktar sina medmänniskor som sjukdomsfall…

OlgaMaria
2011-04-23 21:38
#31

#29 I inlägg 10 i denna tråden finns ett par citat som talar om detta från NT.

#30 Alla behöver själavård.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

XxKimxX
2011-12-30 21:22
#32

0# "Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna"

Den meningen är ganske rolig med tanke på att det är omöjligt att ha sex med en man som man har sex med en kvinna. (om inte killen är könsopererad, men då är han ju en kvinna)

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

OlgaMaria
2011-12-30 21:59
#33

#32 Jag tycker din kommentar är lite rolig :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Dominik]
2012-02-19 23:40
#34

Jag är bi och vill *** inte vara hetero, gillar faktiskt inte heteros som anser att "andra" människor är inte lika mycket värda som alla andra. Nä, fy på er hetero!

Bara så ni vet är det homofober som är onormala eftersom homosexualitet finns hos över 450 arter. Homofobi finns bara hos ett. Så gissa, vem är det nu som är onormal?

Annons:
XxKimxX
2012-02-20 09:48
#35

#33 jag är lite rolig Tungan ute (…ibland)

#34 Jag tycker också att det är trist att människor är så rädda för det dom anser annurulnda och dom inte känner till, men jag gillar inte att du säger 'fy hetro!'. Att möta hat med lika hat har aldrig och kommer aldrig att vara bra.

Jag vet inte om du tror aller inte men oavsett. När du bemöts av hat och ignorans försök att följa jesus råd. Han var inte emot homosexualitet och var väldigt bra på att förlåta. :)

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

white lady
2012-02-20 10:50
#36

# 32. När jag läste trådens inlägg fick jag precis dina ord i skallen.

Så det fanns inget mer att skriva.

Kanske då att själen är könslös.Den älskar ju utan vilkor och förbud.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

OlgaMaria
2012-02-20 11:17
#37

Jag vet inte om själen är könlös, men jag är övertygad om att vi kan älska så som du beskriver med vår själ. Man brukar skilja på Eros, filio och agape-kärlek : sexuell kärlek, broders eller vänkärlek och gudomlig eller ovillkorlig kärlek. Vi använder oss av alla dessa. Jag tror att vår sexuella identitet sitter i vår ande. Och själen speglar vår ande.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

white lady
2012-02-20 11:26
#38

# 37 Hej TheresiaW.

Vad menar du med att "" Vi andvänder oss av alla dessa"" ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

OlgaMaria
2012-02-20 11:55
#39

Det är tre begrepp på tre olika former av kärlek som vi människor känner. Känner du inte igen dig i alla tre? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

white lady
2012-02-20 12:04
#40

# 39 Jo självklart. Men du skrev VI. därför undra jag vad du menade  *_*

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

OlgaMaria
2012-02-20 12:06
#41

Jag menade vi som i alla vi människor, haha :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
julklappen
2012-03-10 22:51
#42

Jag tycker som så__Att den som av oss människor är helt utan skuld, kastar första stenen. Nää, ingen är felfri av oss människor.Mer eller mindre.

Gurky
2012-03-11 03:45
#43

#36 Dock så förutsätter du att vi har en ande/själ.

[dahliamoon]
2012-04-24 00:56
#44

#10 Kan det möjligen vara så att dessa rader skrevs för att utmana de gängse maktstrukturerna i Rom och Grekland där sexorgier och homosexualitet var en uttalad "god sed" i de högre maktskikten?

Jesus kommer ju med budskapet att alla är välkomna oavsett status, ålder eller kön. Kan det vara ett sätt att utmana man då ett rike där just status, ålder och kön är allt?

Sex är makt. Man kan ju än idag se hur pass mycket vikt vi lägger vid vad som händer i sängkammaren, Bill Clintons trovärdighet till exempel…

Camillhe
2012-04-24 01:35
#45

Finns många trådar om det här och jag är lite för trött för att skriva om min åsikt detaljerat igen.

Men ja, utifrån mitt studerande så tror jag likadant som du beskriver i första stycket. i Romarriket på den tiden experimenterade man med extrema sexuella böjelser. Nero är ett strålande exempel. Och ordet homosexualitet var inte ett begrepp på den tiden, jag är personligen övertygad om att det Bibeln syftar på är pedofili, perversa böjelser där man utnyttjade slavar, unga pojkar m.fl.

white lady
2012-04-24 06:53
#46

# 42 Gurky.

Vad anser du att vi består av då ?Skrattande

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Upp till toppen
Annons: