Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1695 ggr
[marion69]
4/1/11, 10:16 AM

Bibelord i tanken

Hej! Jo jag har en liten fråga. Det var länge sedan som jag egentligen fick till mig bibelord så där i tanken.

Men i förrgår när jag höll på städa och nynna på en låt, så poppade helt plötsligt SAKARJA 14:7 upp i mig, möjligen även 4:7

På m14:7 står det:

..Och ändå ska det vara ständig dag. Det är bara Herren som vet hur detta ska ske! Det ska inte längre vara en normal växling mellan dag och natt. När det blir kväll ska det fortfarande vara ljust.

På 4:7 står det:

Därför kan inte något berg, hur stort det än är, stå emot Serubbabel! Det kommer att jämnas med marken framför honom! Serubbabel ska slutföra tempelbygget med jubel och tacksägelse över Guds barmhärtighet och förklara att allt var gjort av nåd.

Mina frågor är:

-Vem är Serubbabel?

-Sakarja 14:7 kom ju upp så starkt helt plötsligt, att jag var tuvngen att kolla upp det, men jag har inte en aning om vad Gud kan mena med det om han nu ev ville att jag skulle läsa det.

Lite personligt kan jag ta till mig nu i min sitation av både 4:7 och 14:7

Jag brukar alltid be om bekräftelse på saker och till som jag får till mig, men hur ska jag be om bekräftelse på det här, när jag inte riktigt fattar innebörden av det jag fick till mig?

Kanske någon här får nåt till sig angående detta, så ska jag pröva det.

tacksam för svar.

Annons:
OlgaMaria
4/1/11, 10:51 AM
#1

:)

Serubbabel ledde återuppbyggnaden av judarnas tempel efter att de blivit befriade från den babyloniska fångenskapen. Detta tempel stod fram till 70 e.Kr.

Jag tänker på Jesus som sa att han kunde riva ner templet och resa det upp igen på tre dagar (han syftade på sin egen kropp, sin död och uppståndelse). I NT beskrivs VI som Guds tempel, han har tagit sin boning i oss genom den helige Ande. Detta är verkligen ett nådaverk.

Ang 14:7 så är det så här som himlen beskrivs. Där är ljuset Gud själv och det blir aldrig mörkt.

Jag läste ett vittnesbörd från en man som varit i himlen en kort visit. Han dog men väcktes upp igen efter 2,5 timme. Han beskrev ljuset från Gud som oerhört intensivt, värmande, helande. Det gav frid och styrka och en obeskrivlig glädje. Och det var bara ljuvligt att se på och inte som när vi ser på solen här - det skadar våra ögon, trots att detta ljus var ännu mer intensivt än vår sol. Han lade också märke till att staden var gjord av ljuvligt genomskinligt guld och det fanns ingen skugga någonstans. Det var som att allt hade ljus i sig och det fanns ljus i varje vrå.

Och angående tilltal, så kanske Gud bara ville att du skulle läsa Bibeln. :) Allt Guds ord gör oss gott och kan tala till oss på många sätt och ge uppmuntran.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

HarryPotter
6/22/11, 8:48 PM
#2

Jag tycker inte att det är underligt att du fick detta till dig just under en period då våren kommer med ljuset, och då skillnaden mellan dag och natt blir allt mindre. Herren ville kanske uppmärksamma dig på detta så att du skulle ta vara på ljuset han skänker dig.

[marion69]
6/22/11, 10:49 PM
#3

Ja, för det kom så starkt till mig, så jag var förvånad. Jag har ju inte läst bibeln på ett tag heller, annat än lite på internet.

Jag har redan läst evangelierna och en stor del av NT, GT tycker jag inte är så viktig faktiskt,alltså första delen av GT.

Men vad skulle jag kunna läsa i NT förutom evangelierna?

Jag fick en känsla av när jag fick det där till mig, att Gud ville visa mig sin nåd och barmhärtighet på nåt sätt. Han vet ju att jag fått lite kalla fötter av att gå till kyrkan. Han kanske ville uppmuntra mig också?

[marion69]
6/22/11, 10:50 PM
#4

Tack theresiaW för den bra förklaringen av innebörden.Glad

OlgaMaria
6/23/11, 7:53 AM
#5

Säkert ville Gud uppmuntra dig! Det vill han alltid på ett eller annat sätt!

Läs Kolosserbrevet t ex. Du tar dig snabbt igenom dessa fyra kapitel. Det finns många vackra och underbara verser i det brevet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[marion69]
6/23/11, 10:38 AM
#6

Tack för tipset :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: