Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1195 ggr
Highness82
2011-03-11 12:18

När man känner att Jesus manar till att ge!

Jag var med om något nyss som fick mitt hjärta att blöda - och jag behöver veta av er hur man liksom skall säga och hur ni brukar göra! Det gick till såhär:

Jag var till gripen idag och väntade sedan på en taxi. Då jag stod där och väntade så kom det en man som letade efter flaskor i soptunnorna. Och han såg ut att vara fattig och eftersom han letade efter pantflaskor - så var han antagligen det. Jag kände verkligen hur Jesus manade mig att ge honom pengar - och det var så sorgligt att den här killen behövde leta i soptunnor. Men jag vågade inte helt gå fram till honom och ge pengar. Problemet jag har är att jag inte riktigt vet vad jag skulle säga - plus att jag är väldigt blyg! Det kunde ju ha varit lite känsligt för den här mannen - och jag vill ju inte trampa honom på tårna. Men känslan att Jesus manade mig var jätte stark.

Så min fråga till er är: Hur brukar ni göra när ni ser en fattig som letar efter pantflaskor i soptunnor? Hur brukar ni säga till dem då ni överger pengar till dem? Jag har dåligt samvete nu - det känns som att jag gick emot Jesus vilja och den här mannen behövde säkerligen Jesus pengar mer än vad jag själv gör! Snälla ge mig råd här - till nästa gång!

Gud välsigne er alla!

Annons:
OlgaMaria
2011-03-11 15:43
#1

Hej och kram till dig!

Det är jobbigt när man känner att man missar något viktigt men det positiva är väl att man kanske blir mer beredd till nästa gång. :)

Det är bra att försöka avgöra lite om personen skulle kunna vara en missbrukare. Då är det inte bra att ge pengar rent generellt kanske (det kanske kan vara bra ibland också, men det är säkrare att undvika det). Idag finns det ju dock många flyktingar som är jättefattiga utan att de har såna problem.

Jag tycker det är bra att fråga lite hur personen har det och vad de behöver pengar till för att göra sig en uppfattning om man verkligen hjälper dem genom att ge dem pengar. MEN, om man känner att man ska ge pengar hur som helst och är blyg tror jag att det går jättebra att bara gå fram och räcka fram pengarna och sen gå vidare.

Det var länge sen nu jag gav pengar till någon på gatan för jag är nästan aldrig på stan och jag bor inte i ett område där det finns många såna "tillfällen".

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Highness82
2011-03-11 16:18
#2

Theresia - ja det bästa vore att bara gå fram till honom och ge honom pengarna. Men att fråga vad han skall med pengarna känns ju dumt - med tanke på att det skulle ha varit jag som gick fram till honom.  Om en person som frågade efter pengar kom fram till mig - så hade det varit en annan sak! Men i detta läget så skulle det nog inte vara så bra av mig att ställa honom denna fråga - eftersom det inte var han isåfall som bad om pengar, utan jag som självmant gick fram till honom!

Tack föresten för svaret här! jag är heller nästan aldrig ute på stan! :P Men nu var jag tvungen att åka ner till gripen! och då jag väntade på taxin för att åka hem - det var då som jag såg honom!

Woodland
2011-03-11 18:33
#3

Men känslan att Jesus manade mig var jätte stark.

Vi syndar ofta men Jesus förlåter.  Hans nåd över oss är ny varje dag.

Och han såg ut att vara fattig och eftersom han letade efter pantflaskor - så var han antagligen det.

Han kanske inte var så fattig som du trodde, High.   Flört Flera uteliggare har levt i sin "misär" och upptäckts vara miljonärer flera ggr över.  Min dotter såg ofta en burksamlare i staden där hon studerade.  Han efterlämnade 12 miljoner kr!

Så min fråga till er är: Hur brukar ni göra när ni ser en fattig som letar efter pantflaskor i soptunnor? Hur brukar ni säga till dem då ni överger pengar till dem?

Jag ger inte pengar direkt i regel utan ger till hjälporganisationer som   Statsmissionen m. fl. som hjälpa uteliggare.   Min dotter kom på att hon kunde köpa ett meal i ett snabbkök eller en smörgås istället att ge pengar som de kunde använda till knark eller sprit.

I vår närmaste storstad ligger folk på knä i vinterkylan med en tom kopp framför sig.  De säger att dessa tiggare forslas hit av kriminella gäng.  Jag har inte bestämt mig än vad jag tycker om detta - ge eller inte?  Obestämd Sen finns det fattiga pensionärer också.

Som Jesus sade - Ni kommer alltid att ha de fattiga ibland er Matt 26:11 och Fattiga, som verkligen behöver er hjälp, kommer det alltid att finnas ibland er. Dem kan ni hjälpa när ni vill. Markus 14:7.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
2011-03-11 19:57
#4

Tack Woodland för ditt svar här!:)

Gud välsigne er!

Fantasygirl91
2011-05-06 18:26
#5

Tyvärr så finns det fattiga i världen. Men det kan ju inte du skylla dig på.

HarryPotter
2011-06-22 20:43
#6

Om Jesus sade åt dig att göra gott för den fattige mannen så borde du ha gjort det. "Det som ni gör för en av mina minsta gör ni för mig". Om jag vore du skulle jag be Jesus Kristus om förlåtelse, samt sträva efter att vara mer lydig hans vilja i framtiden. Guds frid!

Annons:
Fantasygirl91
2011-06-24 21:14
#7

#6 håller verkligen med. Jag har gett pengar till röda korset, jag har också varit tigerfadder (jag funderar att bli det igen). Jag har gett faktiskt pengar till ganska mycket. Ingen borde ha vara fattig. Jag blir så ledsen när jag ser fattiga. Det skär i hjärtat. Alla förtjänar ha ett hem och ha det bra i livet.

scout
2011-06-27 13:28
#8

Jag vet ju inte hur säker eller osäker trådskaparen är egentligen på om det verkligen var Jesus som manade till att ge pengar till den hemlöse personen eller inte.

Men jag fascineras av att så många generellt är mer rädda för att behöva tilltala en hemlös person och kan hitta på alla möjliga skäl till att inte göra det, även när Jesus himself har manat oss till att göra det!

Personligen törs jag nog inte längre öht säga nej till någonting som Gud ber mig om, vad det än är och hur konstigt det än verkar! För om Jesus ber oss tilltala någon, hur den än ser ut, vare sig den i själva verket är en excentrisk miljonär eller lever i total misär, så är det faktiskt egentligen inte min sak att ifrågasätta Guds eller den Helige Andens vilja.

Vill Jesus att du ska ge den personen något som du har, eller hjälpa den så tror jag därför att det gagnar dig i längden att göra det han ber om. Jesus var jättetydlig med det budskapet till sina lärjungar gång på gång.

Petrus fick sig tex en åthutning av Jesus när han efter att ha fått veta på vilket sätt hans död i framtiden skulle förhärliga Gud började ifrågasätta vad som skulle hända den lärjunge som skulle komma att förråda Jesus. (Joh 21). Jesus svarar då Petrus i vers 22 att "Om jag vill att han ska leva kvar till dess jag kommer tillbaka, vad kommer det dig vid? Följ du mig".

Dvs även om den väg som Jesus vill att du ska gå inte ser lika attraktiv och komfortabel ut som vägen Jesus bjuder någon annan, så är det inte vår business att ha en massa synpunkter på det. Utan vår uppgift är att följa Honom, oavsett!

Gud säger också i Jes 41:10 att vi behöver inte frukta, för Han är med oss. Vi ska inte vara försagda eller modstulna för Han är vår Gud. Och Han säger till oss såväl som till Petrus att när vi mognar i anden och inte längre bara är lamm utan får med honom, Jesus, som herde så ska vi inte längre gå hur som helst dit vi vill utan han kommer ibland att föra oss dit vi inte vill… (Joh 21 18) och vår viktigaste uppgift är att följa honom. Inte våra egna tankar och påhitt.

Känner man sig däremot inte säker på om det verkligen är Gud som bett en göra något, så får man försöka gå in i stillhet och söka visdom ifrån den Helige Anden, vår hjälpare, som alltid har svar till oss sålänge vi är villiga att lyssna.

Men jag tror aldrig att Jesus ber dig göra något som kommer att skada dig. Det är inte Guds natur. Det kanske blir obekvämt. Det kanske kostar dig i form av omtanke eller tom pengar och tid, och kanske tom att en massa folk i din omgivning ifrågasätter vad du gör och tycker en massa saker… Men Jesus skickar inte in någon av sina barn in i en situation som är direkt livsfarlig eller något liknande utan att rusta dig för det i förväg.

Om vi oroade oss mindre för världen och skaffade lite mer hälsosam gudsfruktan, så skulle vi dels inte behöva vara så rädda för allt okänt och obekvämt, och vi skulle dessutom göra vår Gud gladare och oss själva mer välsignade.

Så nästa gång Gud väljer att testa din vilja att följa honom, så ska jag be för att du vågar lita på Honom istället för oroliga tankar och känslor av rädsla. Gud letar efter människor som han kan använda och som likt Petrus låter sig ledas även dit de inte vill… :)

scout
2011-06-27 13:45
#9

Till #3 där Woodland skrev:

Som Jesus sade - Ni kommer alltid att ha de fattiga ibland er Matt 26:11 och Fattiga, som verkligen behöver er hjälp, kommer det alltid att finnas ibland er. Dem kan ni hjälpa när ni vill. Markus 14:7.

Det här citatet ovan anser jag inte kan användas som ett alibi för att inte ge eller hjälpa till när man har möjlighet eller när Jesus, Den Helige Anden eller Gud manar någon till att göra något för någon annan…

Det handlar ju om hur en kvinna som följde Guds ledning och bröt sönder en jättedyrbar flaska med tillika dyrbart innehåll och smorde Jesus med det. Den goda handlingen ifrågasattes förnumstigt av några andra som var där och tyckte att det var en dålig idé att kasta bort all den fina oljan, som man skulle kunnat få bra med pengar för som man (tex), kunde gett till fattiga.

Jesus ger dem en åthutning och säger till de att lägga av med att göra henne ledsen eller oroa henne å få henne att känna som hon gjort nåt fel, när hon i själva verket gjort betydligt mer än de har gjort och dessutom gjort en god gärning för Guds son. Och så säger han till dem apropå att de kommit dragande med att man borde ha använt pengarna för de fattiga: De fattiga har ni ju alltid omkring er, och de kan ni göra något gott för när ni vill. (Dvs underförstått, det behöver ni inte den här kvinnans dyra flaska för att kunna göra… Utan gå och gör något gott med det ni själva har…). Och sen hyllar han hennes gärning och förklarar att den fyllt en funktion inför hans förestående begravning. (Det i sig visar att hon var ledd av Gud i sin gärning).

Den skriften handlar därför, som jag ser det, inte om att vi ska vara restriktiva om att ge och hjälpa fattiga och människor som har det svårt. Utan om att sluta kritisera de som gör det som Gud vill och göra människor som gör mer än vi gör för Gud ledsna och oroade för att göra fel när de följer den Helige Anden.

Woodland
2011-06-29 11:26
#10

# 9

Det här citatet ovan anser jag inte kan användas som ett alibi för att inte ge eller hjälpa till när man har möjlighet eller när Jesus, Den Helige Anden eller Gud manar någon till att göra något för någon annan…

SVAR - Det var inget alibi.  Sensmoralen i bibelversen jag citerade är klar och enkel som det mesta i Ordet.    - 1.  Herren är värd all tillbedjan, ära och tjänst   2. Fattigdomen kommer alltid att finnas tills Han kommer igen    3.  Ge till de fattiga.
Detta står helt i linje med resten av Guds ord i GT och NT.  Även om Highness strulade till detta kan hon få förlåtelse och det kommer flera chanser att ge.  Sedan vågar jag inte säga att jag har total lydnad på Herrens tilltal.  Jag känner migsjälv lite för väl för det.

Den skriften handlar därför, som jag ser det, inte om att vi ska vara restriktiva om att ge och hjälpa fattiga och människor som har det svårt.

SVAR - Jag har inte förespråkat det.  En kristen hamnar om och om igen i ett sådant dilemma - vad bör jag göra osv? Dessutom är alla impulser, tilltal och ingivelser inte av Gud.  De bör prövas enligt Ordet. Vi människor tolkar intryck lite olika.

Jag har arbetat med mission i tredje världen så jag har lite hum om att allt är inte så idealiskt och rosenrött som många tror därför att vi, både fattiga och rika är egoistiska i grunden. Detta kan många utlands och inlands missionärer/arbetare vittna om.  Man hjälper och ställer upp men motkrav kan behövas men nu börjar jag komma utanför ämnet . . .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: