Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2932 ggr
nighwolf435-2
3/9/11, 6:48 PM

svenska kyrkan och katolska kyrkan

vilka har mer medlemmar här i Sverige jag skulle gissa svenska kyrkan fast jag tror nog katolska kyrkan har mera människor som har en tro dom flesta i svenska kyrkan är nog bara medlemar dom går nog inte på gudstjänst och sånt

Annons:
Woodland
3/9/11, 9:02 PM
#1

Svenska kyrkan var en statskyrka förr i tiden och därför har antalet människor uppskrivna i kyrkoböckerna varit betydande.  Katoliker har funnits i sverige genom tiderna men på senare tid har de blivit fler p.g.a. invandring.  Det finns båda djupt troende och icke praktiserande i både kyrkorna och allting där emellan.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

nighwolf435-2
3/10/11, 7:06 PM
#2

okej tack för svaret

Crest
3/10/11, 8:07 PM
#3

Dock skulle jag nog tro att katolska kyrkan har flest andel aktiva som går i kyrkan ofta osv? Alltså inte flest utan flest andel, eftersom man automatiskt blir medlem i svenska kyrkan om man döps i en svensk-kyrklig kyrka (eller har jag fel?)

nighwolf435-2
3/11/11, 10:47 AM
#4

de är de jag menar de är nog flera aktiva i katolska kyrkan

Woodland
3/11/11, 11:20 AM
#5

# 3

Nu för tiden blir inte ett barn automatiskt medlem i svenska kyrkan vid födelsen som det var förr i tiden utan medlem blir man när man döps.  Blir man döpt som katolik så räknas man som medlem därför att man döpts in i kyrkan.   (Här gäller barndop för det mesta i båda kyrkorna)

För en katolik är det en en grav synd att inte frekventera söndagsmässan utan giltigt skäl så det finns en plikt där.  Man har inte samma synsätt i den Protestantiska kyrkan  om man missar en gudstjänst.  Som jag skrev tidigare - Det finns både djupt troende och icke praktiserande i båda kyrkorna och allting där emellan.

Det största engagemanget hittar man inom de protestantiska "frikyrkorna" som historiskt sett har byggt och drivit sina verksamheter på församlingmedlemmarnas gåvor och praktiska arbeten.  I den övervägande delen av dessa är det enbart pastorerna som är avlönade.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Crest
3/11/11, 3:22 PM
#6

Nej det är klart det finns både engagerade och oengagerade i båda alla kyrkorna. Och jag skrev ju att man blir medlem när man döps? Och eftersom många döper sina barn bara för att det är en "fin grej" ungefär och går i princip aldrig mer till kyrkan.

Och det du skrev sist där, så är det ju i katolska kyrkan också, bara prästerna som är avlönade och då med en väldigt låg lön (ca 4000 tror jag) Sen är de allra allra flesta katolska präster i Sverige inte gifta heller så de behöver ju inte så stor lön. Fast förstår inte vad lönen har med engagemanget att göra? Om det var så du menade?

Annons:
Woodland
3/11/11, 4:04 PM
#7

Fast förstår inte vad lönen har med engagemanget att göra? Om det var så du menade?

Ja, det är sant.  Jag tänkte inte på katolska präster och nunnor när jag skrev det.  Mitt misstag, absolut!  De arbetar i princip nästan gratis.

Jag håller med dig om det du skriv med dopet som "fin grej".  Tyvärr är det i många fall så  att de kristna sacramenten/ceremonierna har förlorat sin innebörd för många.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

nighwolf435-2
3/11/11, 6:49 PM
#8

men om man är döpt och medlem i svenska kyrkanb får man en då gå till katolska kyrkan om man vill byta ???

OlgaMaria
3/11/11, 9:41 PM
#9

#8 Självklart!

Eller menar du hur man ska bära sig åt om man vill byta? Man får säga upp sitt medlemskap i Svenska Kyrkan och "ansöka" om medlemskap i katolska kyrkan. Vet inte hur det går till men man får väl fråga en präst där. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

nighwolf435-2
3/11/11, 10:00 PM
#10

okej tack för svaret är de mycket skillnad mellan svenska kyrkan och katolska kyrkans gudstjänster???

OlgaMaria
3/12/11, 7:51 AM
#11

Jag har nog aldrig varit på en gudstjänst i katolska kyrkan, skulle tro att det är ganska stor skillnad.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

nighwolf435-2
3/12/11, 10:41 AM
#12

okej hur gammal måste man vara för att gå ur svenska kyrkan

Internettan
3/12/11, 11:01 AM
#13

Kan man säga att katolska kyrkan är äkta kristen egentligen? De tillber ju jungfru Maria och dyrkar helgon - är inte det jättestora fel? Dessutom verkar de upphöja människor (påven) på ett sätt som jag inte kan förstå.

http://media.bibelfokus.se/docs/Stig_Anderasson_katolicismen.html#J

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Crest
3/12/11, 5:15 PM
#14

#7
Ja, det är väldigt synd :/

#10
Hur gammal är du? Om man inte är myndig tror jag att man måste ha föräldrarnas tillstånd. Nu var det välldigt länge sedan jag var på en gudstjänst i svenska kyrkan, men vad jag kommer ihåg så är predikningarna mycket längre, haha :p. Nej men det är nog ganska annorlunda men ändå likt… Liturgin (alltså hur man firar mässan, mässordningen) är annorlunda också. Men googla så hittar du säkert ett bra svar.

#13
Ber om förbön, inte tillber. Det är skillnad :) På vilket sätt är det fel? Och absolut är den kristen, en grov definitionen för kristen är väl, att man tror att Jesus var guds son?

Woodland
3/12/11, 7:32 PM
#15

#14

Crest,

Enligt den Romersk katolska katekesen innesluts den troende i denna frälsande kraft endast om man håller sig till dess lära:   Maria är född syndfri och upptagen till himlen, hon är den Helige Andes maka och kyrkans moder.  Jesus Kristus underordnade sig Maria under sin jordevandring och underordnar sig henne i himlen idag!  Hon förmedlar nåden till människor och det är därför man skall be till henne. Påve Benedict XV sade om Maria att ”Man kan med rättfärdighet säga att med Kristus FRÄLSTE HON SJÄLV mänskligheten”   Påve Pius IX sade ”Vår frälsning är baserad på den heliga Jungfrun. . .så om det finns något hopp och andligt helande för oss mottager vi det enbart och endast från henne.”  (Där försvann ”endast Kristus”). Man kan inte bli frälst endast genom tro. osv.

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Crest
3/12/11, 8:37 PM
#16

#15
Fast de säger ju inte att man tillber henne? Om jag inte har missat något då eller bara inte fattar. Men det finns delade åsikter om ifall man tillber henne eller inte och vissa katoliker tillber henne säkert, men i Hell dig Maria t.ex så ber man ju "…bed för oss syndare…" Alltså om förbön. Hittade en länk om ämnet:

http://www.nimade.info/varlden/2010/09/Vilken-roll-av-Jungfru-Maria-i-den-katolska-kyrkan.html

Även på wikipedia står det lite om det.

Fast, även om vi säger att man till ber jungfru Maria, varför skulle det göra katolska kyrkan mindre kristen?

Inlägget blev lite rörigt nu, och jag är ju ingen teolog eller liknande så detta är bara mina egna åsikter :)

Internettan
3/13/11, 10:54 AM
#17

#16:

Var i Bibeln står det att jungfru Maria har den ställning som den katolska kyrkan säger? Och varför ska vi tillbe en människa som inte är Gud? Bibeln säger väl att vi inte ska kontakta de döda? Om vi har böner till Maria är det ju som att kontakta en död - även om hon var en speciellt utvald människa så är hon ju inte Gud. Varför ska vi ha Maria som mellanled mellan oss och Gud när Jesus sa att vi skulle be till Fadern direkt? Eller till Jesus - som ju är Gud?

Det känns som ett eget påhitt som katolikerna har.

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
3/13/11, 5:28 PM
#18

# 15

Crest,

Det finns så mycket i RKK som är i konflikt med bibeln men -

Bön i sig är en form av tillbedjan men även om du har svårt att "se" det kan man ändå läsa vad som står i RKK katekesen.

Ser du inte hur Maria upphöjs till gudomlig status i läran?   Hon påstås vara syndfri men kallade Gud sin frälsare i Magnificaten.

Då sade Maria: »Min själ prisar storligen Herren,

och min ande fröjdar sig i Gud, min Frälsare.

Lukas 1:46-47

Hon tar den Helige Andes plats för att ge nåden och att ens tänka att hon är Hans maka är horribelt.

Hon går emellan Jesus och Hans folk som medlare fast bibeln säger att det  finns endast EN förmedlare till Gud?  Den troende skall komma själv inför Herren och be direkt.  Ty en enda är Gud, och en enda är medlare emellan Gud och människor: en människa, Kristus Jesus, han som gav sig själv till lösen för alla, varom ock vittnesbördet skulle frambäras, när tiden var inne. 1 Tim 2:5

Hon upphöjs som frälsare. Endast Satan kan ha hittat på att hon som himlens drottning bestämmer över Jesus i himlen.  Uppenbarelseboken visar oss någonting helt annat.  Hon nämns väldig lite i skriften överhuvudtaget.

Dessa läror har blivit tvingande (dogma) för katoliker sen 1950. Det betyder att en troende måste anamma dessa läror annars går hon förlorad.  Flera av påståendena i de olika delarna av Marian teologi kan inte bekräftas av varken bibelordet, historia eller traditionen.  Detta erkänner t.o.m. teologer inom RKK.

Detta kan vara svårt att ta emot men begrunda det.  Förresten kan du tänka dig att dela med dig orsaken till att du konverterade till RKK ?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: