Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1394 ggr
Kia
2007-09-12 01:03

Lämna över :)

Kan Ni känna att Ni kan lämna över vissa saker till er tro? Vad jag menar är att Ni kan typ lämna över sådant som känns jobbigt för er och att få tröst att det ordnar sig?

Typ att jag då som är beroende av diverse saker har förstått att många ibland väljer att lämna över sin matplan eller sina tankar på den högre kraften. Och förlitar sig på att detta. Gör Ni så med?

/En frågvis Kia :)

Annons:
venuseva
2007-09-12 01:12
#1

Du är rolig du kia. Ja, kan jag svara. Jag lämnar över. Ber min vanliga bön. Jesus Kristus, bär mina bördor, så jag kan vara fri.

Efter den bönen så lättar det.  

Ber om vägledning när jag inte vet vad jag skall göra.

Kia
2007-09-12 01:17
#2

När jag gifte mig så sa prästen några ord till oss som ibland får mig att tänka på dom…

"Bär varandras bördor"    funderar ofta på det där….

Margareta
2007-09-12 01:17
#3

Precis som venuseva säger.

Ja, jag lämnar över - allt - oavsett vad och jag ber om vägledning - i smått och stort.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

venuseva
2007-09-12 01:19
#4

Jo, präster kan säga saker utan att förstå hur mottagaren reagerar. Lever själv, därför ber jag Jesus bära mina bördor. Det kan du med göra även om du lever ihop med någon.

Amiechan
2007-09-12 12:59
#5

"Bära varandras bördor" gillar jag :) Man kan hjälpas åt, man behöver inte vara ensam. Ensam ÄR inte stark i min värld. Man får dela både det som är lätt och det som är svårt.

Skadlig
2007-09-13 01:28
#6

Som jag ser det så måste man alltid vara två om det. Man kan inte lämna över sina bördor till någon som inte tar emot dem och man kan inte ta emot någons bördor om de inte är beredda på att ge dem.

Jesus är alltid villig att ta emot våra bördor, det gäller bara att vi ska våga släppa dem.

Annons:
Kia
2007-09-14 01:19
#7

Hm!!! Det här funderar jag lite på… Men om jag lämnar mina bördor till Jesus som jag förstår att jag borde göra är jag inte orättvis som inte ger något tillbaka då? Eller är tron tillräcklig för att jag inte ska behöva känna så….

Är det fegt att lämna sina börder på Jesus? Borde man inte ta tag i sina börder? Flyr jag inte från dom om jag lämnar över dom?

Förlåt igen för jag frågar så mycket men jag har bara många tankar….. Kram Kia

venuseva
2007-09-14 19:53
#8

Att ha tillit kräver mod. Mod att släppa taget. 

Jesus finns för mig. Han säger att han bär mina bördor. Jag har tillit till det.  Funderar aldrig över det, faktiskt.

Skadlig
2007-09-16 09:58
#9

Om man tar min liknelse tidigare, vad får/ger man tillbaka om man är ett gift par som bär varandras bördor? Jag tror att det Jesus vill ha tillbaka är kärlek. Jag tror också att man visar kärlek till honom genom visa kärlek till andra. Det kan vara svårt att visa kärlek och älska Gud och Jesus tillbaka innan man har lyckats bygga upp en verklig personlig relation med honom men då kan man visa kärlek till sin omgivning. Hälsa glatt på busschafören, säg tack till kassörskan när du får växel och verkligen mena det :)

Jag tror att det man lämnar över i mycket är ångesten över bördorna. Sysslan som bördan är kopplad till måste man fortfarande själv ta itu med, men när oron är borta så ser man saker lite klarare och det gör bördan mindre.
För att ta en vild liknelse, anser du att en deprimerad person är feg om han/hon tar medicin mot det? Liknelsen haltar lite men jag anser inte att man är feg för att man tar emot hjälp. Det krävs mod att klara säga att man inte orkar också.

Säg aldrig förlåt för att du ställer frågor, den som inte ställer frågor fortsätter att vara dum eller skådar endast sin navel :)
Dessutom så tycker jag det är kul att svara på frågor även om mina svar kanske inte alltid är på topp :)

Upp till toppen
Annons: