Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2281 ggr
Kia
9/12/07, 12:56 AM

Skillnader?

Vad är det för skillnader egentligen rent kristet och tromässigt på pingstkyrkan/rörelsen och den vanliga svenska kyrkan?

För jag kan känna när man lyssnar ibland att det är mer levande i pingströrelsen. Med sång och musik och så… Men har de samma kristna tro? Ibland hur vackert det än är så kan den svenska kyrkan kännas stel…

Annons:
Margareta
9/12/07, 1:34 PM
#1

Jag vet inte om skillnader mellan kyrkor/samfund är rätt sätt att angripa frågeställningen.

På det här forumet har vi valt att inte ta ställning vare sig för eller emot något kristet samfund - eller någon annan religiös aktivitet. Vi har däremot tagit ställning FÖR Jesus Kristus som person. Därav valet av namn på forumet

Vi tror att han är Guds Son, uppstånden från de döda och levande bland oss här och nu. Vi vill tillhöra honom och det är det centrala. Alla kristna sammanhang har (borde ha) den grundtron.

Sen är det ju människor det handlar om och människor är  duktiga på att bli osams och bråka om olika saker. Redan på Apostlagärningarnas tid - direkt efter Jesu död - "bråkade" man om vem som hade "rätt" tro.

Paulus skriver så här till församlingen i Korint:

1 Kor 1:10
P   

Motsättningar i församlingen
Men i vår herre Jesu Kristi namn uppmanar jag er, bröder, att vara överens och inte dela upp er i olika läger, utan återigen stå eniga i tankar och åsikter.

1 Kor 1:11
     N

Av Chloes folk har jag nämligen fått höra, mina bröder, att det förekommer motsättningar bland er.

1 Kor 1:12
P   N

Vad jag menar är att ni alla säger: "Jag hör till Paulus", eller "Jag hör till Apollos", eller "Jag hör till Kefas", eller "Jag hör till Kristus".

1 Kor 1:13
     

Har Kristus blivit delad? Var det kanske Paulus som korsfästes för er, eller var det i Paulus namn ni döptes?

1 Kor 1:14
P   N

Jag är tacksam för att det bara är Crispus och Gaius som jag har döpt bland er,

1 Kor 1:15
     

så att ingen kan säga att ni har blivit döpta i mitt namn.

1 Kor 1:16
P   N

Jo, Stefanas och hans familj har jag också döpt, annars vet jag mig inte ha döpt någon.

1 Kor 1:17
P   N

Kristus har inte sänt mig för att döpa utan för att förkunna budskapet, men inte med en vältalares vishet: det skulle göra Kristi kors till tomma ord.

Copyright Svenska Bibelsällskapet http://www.bibeln.se

I modern tid har man väl klarat sig från en del dylik splittring genom att starta olika former av församlingar, med olika inriktning. De Du nämner har valt olika former för sina gudstjänster och det passar helt enkelt olika personers läggning, det betyder ändå inte att tron på Jesus behöver vara olika.

Det som kan vara (och är !!!) olika är hur mycket man betonar nödvändigheten av att vara "omvänd" till en personlig tro på Jesus Kristus som den uppståndne. Alla kyrkor idag gör dessvärre inte det - antagligen för att det tycker det finns något stötande i budskapet.

Jag avstår hellre från en gudstjänst som inte har Jesus iFokus (nu fick jag till det Flört), än att jag plågar mig igenom den. Därför kan jag inte svara generellt på Din fråga. Det finns massor av församlingar som är bra (oavsett kristet samfund) och det finns antagligen lika många - där Jesus inte längre är iFokus - trots att han borde vara det!

Personligen kan jag känna mig både hemma och bortkommen i de flesta varianter av gudstjänstform  - men jag känner mig ALLTID hemma bland kristna syskon - dem jag delar den överlåtna tron med.

Vilka jag delar tron med - upptäcker jag snabbt. Det är som en blixt från klar himmel. Man bara VET att man har samma Herre, utan att behöva förklara sig och DET är häftigt.

Det har jag upplevt både runt om i hela Sverige - men också utomlands.

Blev Du klokare?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Amiechan
9/12/07, 1:52 PM
#2

Det finns lite skillnader:

om dopet (ska man döpa småbarn eller vänta tills de vill själva?) är väl det som märks skillnad på. Man får inte bli medlem i Pingstkyrkan om man är döpt som barn om man inte döper om sig.

I andra kyrkor, som Missionskyrkan, så kan man välja om barnen ska döpas eller välsignas som barn och är man barndöpt så gills det lika mycket som om man döps som ungdom/vuxen. Om du är döpt i Sv. kyrkan och skulle vilja bli katolik (eller tvärt om) behöver du inte heller döpa om dig - du ÄR redan kristet döpt.

De andra sakerna tycker jag mest är teologiska spetsfundigheter… ;-)

Dvs att olikheterna inte spelar någon roll ur samfundssynpunkt sett, men i de enskilda församlingarna har man funnit ett sätt att vara på som är olika och man har kommit att tro ganska lika också (man har haft samma undervisning, man diskuterar och lär sig av varandra osv.). Det blir olika stilar på församlingarna för att människor är olika.

Jag tror man får försöka hitta en församling som passar en själv. Om man ska ge församlingen sin tid och sitt engagemang måste man trivas. Jag tror Jesus använder de olika kyrkorna för att nå ut till alla.

Margareta
9/12/07, 2:02 PM
#3

Fast - även det där med dopet är uppluckrat numer.

Jag känner barndöpta som är medlemmar i pingstkyrka - oomdöpta…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Amiechan
9/12/07, 2:06 PM
#4

Där ser man! :D

Jag tänkte inte på att Pingstkyrkorna är mycket mer fristående från varandra än andra samfund :)

Margareta
9/12/07, 2:08 PM
#5

De verkar leva sitt eget liv och fattar sina egna beslut lokalt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: