Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1553 ggr
Karre
10/26/07, 6:38 PM

Tacksamhet

Hej
Jag heter Carina och jag fick tips av en ny vän som jag träffade häromdagen att detta forum fanns. Jag blev glad och kände en tacksamhet. Jag är nyfrälst sedan förra året men vacklar fortfarande väldigt i min tro. Vill inte göra det men tyvärr är det så mycket gamla saker som jag hållit på med, New Age och liknande som fortfarande finns i mina tankar. Jag vet att Gud vill att jag ska tro 100 % på honom och lämna allt det andra. Jag har så himla mycket funderingar runt tron och jag får i och för mycket svar från mina kristna vänner. Jag har fått bönesvar flera gånger och känt ett lugn inom mig att Gud hjälper mig och ändå så tvivlar jag ibland på att han finns.

En liten detalj, jag bär ett guldkors runt halsen sedan jag tog emot Jesus för att påminna mig själv och att verkligen stå upp för att jag tror. Jag var lite orolig för vad vännen skulle tycka om mig när hon såg korset och så blev det hon som visade mig hit….

Annons:
Margareta
10/27/07, 12:11 AM
#1

Hej Karre och välkommen hit!
Visst är det härligt att kunna känna tacksamhet till Jesus för vad han har gjort för var och en av oss!

Vi är precis i starten av det här forumet och jag är så glad för alla som hittar hit! Jag hoppas att Du och alla andra som kommer hit skall trivas och att vi skall finnas en samtalsform som är lätt att följa med i.

Att vara nykristen är inte alltid så lätt. Jag var det själv i 20-årsåldern när mycket i livet ändå kändes omtumlande. Det kan ta tid att landa och finna sin nya väg.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

CarlS
10/28/07, 2:34 AM
#2

Ja, välkommen Karre!

Tvivlar gör vi alla i svåra och mörka stunder ibland. Speciellt när man just blivit kristen. Men Jesus vet att vi gör  det, han förstår. Och även när vi tvivlar som allra mest är han med oss….

Det bästa man kan göra när tvivlen sätter in är att bedja mycket..

Margareta
10/28/07, 9:57 AM
#3

För mig var det också väldigt viktigt att träffa andra kristna. Det ligger mycket i att vi behöver församlingen och jag tror det är extra viktigt i början.

Idag drygt 30 år senare - betyder församlingsgemenskap fortfarande mycket - men det är inte avgörande för min tro.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Karre
10/28/07, 10:30 AM
#4

Jag är dålig på att be, glömmer liksom bort och kommer på det ibland och det känns som om jag bara ber då jag vill"ha hjälp". Det känns fel att bara komma ihåg det då man verkligen behöver och inte annars. Som om man är lite "snål" att be, svårt att förklara vad jag menar, hoppas ni förstår ändå. I början var jag bättre men nu blir det alldeles för sällan. Har fått höra från mina kristna vänner att man måste "jobba" för att ha en relation med Gud alltså att ta sig tid att läsa bibeln, be, lyssna och vara stillhet och att det är en aktiv handling från min sida och det är väl så att jag inte riktigt har kommit dit ännu. Vill dit men så mycket stoppar mig hela tiden…
Har inte heller gått med i en församling för jag vet inte vilken jag ska gå med i. Vi har 2 olika frikyrkor där jag bor och Sv.kyrkan men vet inte än var jag hör hemma. Kanske är det ett sätt att smita ifrån det genom att vänta in att det ska kännas rätt. Har varit uppe i en kyrka i Sth som känns varm och skön men det är för långt att åka till ca 1 tim dit, så det känns inte som ett alternativ. Jag väntar fortfarande på rätta känslan…

Margareta
10/28/07, 8:10 PM
#5

KARRE: Jag tror Du kan känna dig lugn ….det finns många människor i Bibeln som har haft samma problem som Du. David skriver så här i Psalm 139. Slå gärna upp den på http://www.bibeln.se och läs hela Psalmen - den tillhör mina favoriter.

Copyright Svenska Bibelsällskapet

Ps 139:1
P   

Psalm 139
För körledaren. Av David, en psalm.

      Herre, du rannsakar mig och känner mig.

Ps 139:2
P   

      Om jag står eller sitter vet du det,
      fast du är långt borta vet du vad jag tänker.

Ps 139:3
P   

      Om jag går eller ligger ser du det,
      du är förtrogen med allt jag gör.

Ps 139:4
P   

      Innan ordet är på min tunga
      vet du, Herre, allt jag vill säga.

Ps 139:5
     

      Du omger mig på alla sidor,
      jag är helt i din hand.

Herren Jesus vet hur du tänker och känner…oroa Dig inte för detta. En dag upptäcker du att dina tankar är bön…

Innan ordet är på min tunga       vet du, Herre, allt jag vill säga.

När det gäller församling är det svårt att hitta rätt. Det är mycket som skall stämma innan man känner sig hemma - låt det ta tid - men ge dem också en chans. Den dag Du hittat din hemvist - kommer Du att bli säker!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

OlleA
10/30/07, 1:07 PM
#6

Hej på er!
Här är en till som har hittat det här trevliga forumet. Jag har varit kristen sedan jag var liten och tillhör Svenska kyrkan, men går även på Missionskyrkans gudstjänster och möten ibland. Även en som har varit kristen länge kan tvivla och vackla ibland. Detta att bara be och söka när man verkligen behöver känner jag alltför väl igen. Visst är det fel, men också mänskligt. Då är det viktigt att ha en bra gemenskap med andra kristna, där tron kan växa. Karre, den gemenskapen kommer du också att hitta, för det står ju att den som söker, han finner. Jag håller med Margareta, låt sökandet ta tid om det behövs så kommer du att hitta rätt.

Olle

Annons:
Margareta
10/30/07, 7:03 PM
#7

Hej Olle och välkommen hit!
Det känns väldigt nytt och spännande med detta sätt att mötas.

Jesus i cyberspace - varför inte tänkte jag?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

miracle
11/20/07, 11:31 PM
#8

Hej!  Ny här på forumet. Och är just en sådan 22-årig nykristen sedan två månader. Och tvivlar mycket själv. Skriver mer i ett eget inlägg. Började bli lite mycket. så jag kortar ner det.

Kram Miracle

Margareta
11/21/07, 12:47 AM
#9

Välkommen hit Miracle!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

CarlS
11/21/07, 1:55 AM
#10

Ja, välkommen Miracle!

Linn
11/25/07, 6:38 PM
#11

#4 PRECIS! så känner jag! äntligen ord på mina känslor!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Upp till toppen
Annons: