Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2123 ggr
Maria
11/21/07, 6:19 PM

Svenska kyrkan

Hejsan.

Jag har en del funderingar kring Svenska kyrkan och att fler lämnar kyrkan. Tänk om kyrkan kunde nå ut till människor lite bättre för kyrkan har en enorm verksamhet som jag inte tror att alla känner till. Det finns ofta familjegrupper, ungdomsverksamhet, hjälp i sorgearbete, studiecirklar, utlandsverksamhet, sjukhuskyrkor, jourhavande präst, krisbearbetning, biståndsverksamhet, körsång, listan kan göras hur lång som helst. Dessutom är de flesta kyrkor öppna dagtid för alla som ett "rum" att finna lite ro och tystnad i.

Jag tror på att människor är i behov av ritualer och för mig så känns gudstjänsten/högmässan som en trygg stund. Jag kan ordningen. Jag vet när jag ska stå upp. Jag kan trosbekännelsen och allting känns tryggt och invant. Jag går däremot inte så ofta i kyrkan som jag skulle önska men det är en annan historia. Vad jag vill säga är att jag bidrar gärna med skattepengar till denna fantastiska "institution" som jag kanske själv kommer att behöva någon gång under livet, om inte så ser jag det som att skänka pengar till vilken hjälpverksamhet som helst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Margareta
11/21/07, 6:36 PM
#1

Några tankar bara - inga svar… 

Jag som startat den här sajten med Jesus iFokus - tror att det är så enkelt att Jesus själv får för lite plats i många av våra kyrkor.

Koncentrationen är kring verksamhet - som ibland kan bli värksamhet - om inte den rätta kärnan finns.

Om kyrkan - oavsett det är den "Svenska" eller någon annan - inte har Jesus i centrum - finns ingen dragkraft på dagens människor. De förstår inte vitsen.

Alla möjliga andra organisationer och verksamheter har också grupper och cirklar som är attraktiva för människor idag.

Det är det kyrkan har som är unikt som drar. Det märks när det sker katastrofer och när folk drabbas av sorg. Då fungerar (oftast) våra kyrkor… därför att för den som känner Jesus finns alltid ett hopp - oavsett vad som händer.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Maria
11/21/07, 7:03 PM
#2

Jag förstår hur du tänker med Jesus som själva dragningskraften, men för en tveksam människa så kanske kyrkans verksamhet kan locka för att sedan upptäcka Jesus. I dagens sekulariserade samhälle så kanske man får närmma sig Jesus på ett annat sätt. Det finns ett motstånd mot religion som är ganska stort, en okunskap och en tveksamhet.

Personligen tror jag att det är lättare för många att närma sig kyrkan och Jesus genom att t.ex gå med i en kör. Frälsningen ser ju så olika ut hos alla människor. Den kan komma smygande genom många år eller drabba en plötsligt.

Detta är som sagt bara funderingar och det är alltid roligt att "prata" med andra och höra olika synpunkter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Margareta
11/21/07, 7:24 PM
#3

Jo jag tror absolut som du bumbleboo att vägen är olika för alla - vi är ju unika - MEN en kyrka som "skäms för att vara kyrka" tappar sin dragningskraft.

Jag är med i en Beta grupp just nu - som förra året var en Alpha. Det är flera av våra "nya" kyrkbesökare som tycker precis tvärtom - dvs att kyrkan blir inte trovärdig när inte budskapet når ut. Någon har berättat om besvikelse över att de inte fått veta vem Jesus för länge sen. Detta budskap göms bakom alla aktiviteter-

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Maria
11/21/07, 8:14 PM
#4

Jag vet inte vad du har för erfarenhet men jag känner inte till någon kyrka som "skäms för att vara kyrka" utan verksamheten är ju till för människorna i församlingen och utanför och i det ligger ju en stor kärlek som förmedlas genom att verka i Jesus namn.

Att sedan viss verksamhet kanske inte är på ett djupare andligt plan så finns det ofta något för alla. En gemensamhet som jag inte tror att någon undgår att förstå att Jesus är inblandad i.

En kyrka ska vara öppen för alla så att man på sitt eget sätt kan närma sig Gud.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Margareta
11/21/07, 8:28 PM
#5

Jag har rent geografiskt - för länge sen - tillhört en kyrka där prästen bad om ursäkt i liturgin när det var dags för bön.

"Det står här att vi skall be nu - så då får vi väl göra det".

Så var det hela tiden - jag blev ingen trogen gudstjänstbesökare där - utan sökte mig till annat.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Daydreams
11/21/07, 8:34 PM
#6

Jag tror snarare tvärtom, Svenska kyrkan förlorar massvis med medlemmar hela tiden. Min teori är att folk inte söker sig dit för att dom är för öppna. Dvs har saker och aktviteter som zenmeditation, bara etik diskussioner på konfirmation kursen mm. Detta varierar ju väldigt från kyrka till kyrka men tycker att i storstäderna i allmänhet har man glömt bort kärnan dvs Jesus.

Om Svenska kyrkan istället smalnade av och verkligen fokuserade på den kristna tron och att all gemenskap och träffar hade det starkt profilerat, tror jag att många fler skulle söka sig dit. Jag menar inte att tala illa om Svenska Kyrkan, har bott med en prästfamilj i flera år och varit väldigt aktiv. och dom enskilda kyrkorna blir ju väldigt olika beroende på hur dom som arbetar där är.

Jag kan tycka jättemycket om att gå på en Gudstjänst i Svenska Kyrkan, lugnet, ritualerna etc. Men om ngn person skulle ställa sig upp och säga jag har bestämt mig, jag vill bli kristen, hjälp mig! Så tror jag att personen hade blivit nertystad eller i vissa fall utkastad istället för att folket skulle jubla och be med personen.

Annons:
Margareta
11/21/07, 8:50 PM
#7

Mina erfarenheter delar din uppfattning Daydreams - men som du säger så är det nog väldigt stor skillnad på storstad och landsbyggd och vem som jobbar i församlingen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Maria
11/22/07, 7:56 PM
#8

Omkring 90% som lämnar Svenska kyrkan gör det av ekonomiska skäl och det är väl egentligen det som jag tycker är så synd. Att man inte vet hur mycket kyrkan egentligen gör för människorna. Bl.a ser man ju människors behov i krissituationersom tidigare sagts.

Den återstoden procent som lämnar kyrkan ansluter sig oftast till församlingar och frikyrkor som kanske har en mer profilering på Jesus men dessa människor vet ju redan vad de vill ha "ut" av kyrkan. Jag ser mer Svenska kyrkan som en öppen kyrka för både de som tror och de som av olika anledningar söker efter något. En "lättare" kyrka.

Personligen skulle inte jag platsa i en mindre församling då jag vill vara ensam med min tro, ensam med mina tankar. Att be tillsammans med andra (förutom under Gudstjänst) är för mig otänkbart.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

hissen
11/23/07, 2:02 PM
#9

sv- kyrkan lär inte ut vad bibeln står för och vad den lär oss människor vad vi behöver.

Margareta
11/23/07, 3:32 PM
#10

hissen - det var lite generellt uttryckt - bättre kanske att säga att det förekommer  i Svenska kyrkan att man inte alltid lär ut vad bibeln står får.

Att dra alla över en kam är nog inte helt rätt. Jag själv har tex förmånen att bo ett pastorat med mycket god undervisning i samtliga församlingars kyrkor.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hissen
11/23/07, 3:57 PM
#11

 Jag ger min syn på den saken. ta tex det här med julen. ingen vet när jesus föddes ändå så firar man det 24/12 . eller att man kommer till himlen när man dör. jag anklagar inte alla kyrkor . som sagt jag respekterar andra här på detta forum vad dom tror på men . dessa ting har jag inte lärt mig ifrån sv-kyrkan

Margareta
11/23/07, 4:03 PM
#12

Hissen - Det är väl klart att Du får ha din syn på saken - det får alla - men det låter trevligare om man säger att det är ens åsikt istället för att generalisera som Du gjorde i #9.

Oavsett Din åsikt så är ju faktiskt inte det påståendet sant  Glad det var därför jag opponerade mig.

Jag tycker i vilket fall att det är kul att Du är här och skriver och att Du vill vara kristen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hissen
11/23/07, 4:12 PM
#13

jag ber om ursäkt att jag inte skrev min åsikt. kan du svara på mina frågor som jag ställde?

Annons:
Daydreams
11/23/07, 5:23 PM
#14

#13 Vilka frågor?

Margareta
11/23/07, 5:24 PM
#15

#13 hissen: Vilka frågor har Du ställt?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Daydreams
11/23/07, 5:25 PM
#16

lol margareta, vi skriver ofta ungefär samma sak och samtidigtRäcka ut tungan

Kanske
11/23/07, 7:07 PM
#17

Jag tror precis tvärtom från en smalare kyrka. Jag tror att kyrkan måstye arbeta sig bort från alla meningslösa ritualer som upptar minst hälften av gudstjänsttiden och får oss som bara är halvintresserade att helst låta bli att gå dit.

Jag är troende men är oerhört kritisk till ritualer som har sin botten i omderna tider där fördomar hade företräde och kyrkan hade en auktoritär roll i samhället.

[Theriss]
11/23/07, 8:03 PM
#18

Har ni kanske tänkt på att folk går ur kyrkan för att de helt enkelt inte tror på gud och himlen etc? ;)

Daydreams
11/23/07, 9:52 PM
#19

#17 o 18 Men så är det ju, man tror olika. Men vill man gå till en kyrka och inte trivs med dom ritualerna så finns det ju massvis med andra kyrkor, vilket jag tycker är bra. En del kyrkor/församlingar är lugna och stillsamma, en del livliga och karismatiska andra har ritualer, andra inte. Dvs som troende så finns det rätt mycket man själv kan välja vad gäller kyrka.

hissen
11/24/07, 9:10 AM
#20

fråga ett: när föddes jesus?

fråga två:var kommer treenigheten ifrån ?

fråga tre: vad händer vid döden ?

Det är intressanta frågor tycker jag

Annons:
Margareta
11/24/07, 11:21 AM
#21
  1. Jesus föddes ungefär år 0, men inte exakt för en munk har räknat lite fel. Det skulle vara oerhört komplicerat att ändra tideräkningen i dag - så det har man avstått ifrån.

  2. Det är svårt att förstå vad Du menar med  "kommer ifrån?" Menar du typ vem kom först av hönan eller ägget?

  3. Exakt vad som händer vid döden - på det sätt jag antar att Du är ute efter - undrar jag om någon vet?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Daydreams
11/24/07, 12:13 PM
#22

1. Jesus föddes troligtvis 7 år f Kr och man tror att han föddes i september då man studerat astronomi och hur stjärnorna stod och jämfört med astronomiska skrifter från då. länk

2.Själva begreppet treenighet brukar man säga uttalades och blev antaget på kyrkomötet i Nicaea år 325 e Kr 

3. Orkar inte skriva svar på den frågan just nu för då måste jag skriva mycket samt använda en massa bibelhänvisningar. men i kort form; man dör- man kommer till ett ställe där man får vara tills Jesus kommit tillbaks till jorden och hämtat dom troende. Efter det är det domens dag dvs då döms man till att tillbringa återstoden av evigheten med Gud eller utan Gud.

Enkelt uttryckt; har du valt Gud när du levde på jorden, får du leva med Honom i evigheten. Har du valt bort Honom medvetet på jorden får du tillbringa evigheten utan Gud.

Kanske
11/24/07, 12:31 PM
#23

Hållere väl inte riktigt med om att man bara kan avstå från svenska kyrkan så där, den har ju trots allt "patent" på både vigslar och begravningar… visst man kan ju bli medlem i en annan kyrka för att kunna gifta sig osv där men om man inte vill vara medlem utan bara kunna få en "kyrklig" vigsel exempelvis så har man faktiskt inget val! Och kyrkan vägrar avstå från sina ritualer trots att man inte vill ha dem.

Daydreams
11/24/07, 12:35 PM
#24

#23 Svenska kyrkan har inte patent på varken begravningar eller vigslar. Det kan du göra i frikyrkorna också. Det enda dom isåfall har patent på är gravplatserna men förätta begravningar och vigslar kan de flesta pastorer i större samfund göra.

hissen
11/24/07, 1:22 PM
#25

Glad ja tack för era svar! .

Kanske
11/24/07, 1:23 PM
#26

Som sagt så finns det ju många som vill ha en kyrklig vigsel och kunna använda det vackra kyrkorummet och då har man ju bara att acceptera deras ritualer. Och att påstå att kyrkan inte har i det närmaste "patent" på vigslar (det jag menar med det är att det är en sådan stark tradition så att de flesta ser det som det enda alternativet!) är lite märkligt tycker jag. Visst man kan alltid säga att det är valfritt men vill man ha en mera traditionell vigsel i kyrkan så kan man inte bestämma vigsleaktens utformande själv och det tycker jag verkligen är urlöjligt! Min åsikt!

Daydreams
11/24/07, 5:30 PM
#27

#26 hmm var har du fått det ifrån??? Man bestämmer i princip ALLT i vigselakten själv tillsammans med prästen/pastorn som ska viga en.

Annons:
Kanske
11/25/07, 12:18 AM
#28

Är du gift?? Jag har både gift mig, döpt barn, konfirmerat barn mm i kyrkan och man får bestämma några löjliga oviktiga detaljer själv men inte ens sånger eller upplägg!! Prästen säger bara NEJ, vi har våra ritualer och de frångår vi INTE. Jag har bott på flera ställen i landet och bemötts exakt likadant på alla ställen, -vi har våra ritualer och de kan vi ej frångå. Det är inte valfritt, kyrkan bestämmer!

Daydreams
11/25/07, 2:37 AM
#29

Nej jag är inte gift, men har varit med och planerat massvis med vigslar eftersom jag sjunger. Vad det handlar om är prästen och inte kyrkan, i vissa fall även kantorn som kan vägra spela allt som inte står i psalmboken. Dvs verkar det som att du stött på väldigt konservativa präster. De flesta präster jag känner är väldigt tillmötesgående och när min pappa och hans fru gifte sig hjälpte jag dom att planera med prästen eftersom dom inte alls är kyrkliga. Och det enda som man inte ändrar på är vigselorden som prästen säger. Men jag vet också att det är skillnad från kyrka till kyrka, och mellan storstäder och småstäder. I storstäderna är prästerna betydligt öppnare för att en vigsel ska vara som dom som gifter sig vill. Lite grov generalisering, men du förstår min poäng.

Margareta
11/25/07, 3:54 PM
#30

Kanske: Då har du tyvärr haft otur. Jag är både gift och har döpt tre barn i kyrkan - vi har valt all musik och all textläsning själva - precis som Daydreams säger är det vissa ord som skall sägas för att akten skall "stadfästas" som det heter.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Kanske
11/25/07, 4:26 PM
#31

Det kan ju faktiskt vara precis tvärtom med! Att ni haft ovanlig tur! Jag är ju inte direkt den enda som avstår från svenska kyrkan i den mån det går just på grund av dess inställning till sina ritualer. Nog får man lägga till saker om man vill, både texter och musik men man får INTE ta bort saker ur ritualerna. Man MÅSTE exempelvis ha två psalmer, oavsett om man tycker att psalmer stinker och man hellre vill ha annan vacker musik, man måste även följa vigselakten till punkt och pricka… övergrepp på människors s.k. fria vilja. Nej, svenska kyrkan är allt annat än tillåtande och som sagt, det finns goda anledningar till att så många tröttnat på dess stelbenthet och lämnat den.

Margareta
11/25/07, 5:06 PM
#32

Kanske: Vet inte om det lönar sig att fortsätta - vi står så långt ifrån varandra och jag har inget behov av att plocka poäng i en debatt.

Eftersom jag går i kyrkan för att jag lever i en daglig relation med Jesus - väljer jag självklart kyrka efter var jag finner likasinnade. Hade jag inte gjort det - dvs mött  det Du beskriver - då hade jag valt en annan kyrka.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Kanske
11/25/07, 7:36 PM
#33

Plocka poäng? Jag förstår inte riktigt vad du menar med det. Jag trodde att det var en diskussion med olika åsikter och erfarenheter. Ursprungligen handlade tråden om varför människor går ur kyrkan och min åsikt och erfarenhet, och många med mig enligt många jag pratat med, har samma erfarenhet. Kyrkan vänder sig till de som gillar att underkasta sig ritualer, kanske för att det skapar stabilitet i en i övrigt instabil värld, medan många av oss andra som väljer avstå känner rakt motsatt.

Jag tror fortfarande att kyrkan skulle attrahera många fler om den var mera flexibel och självmant kunde avstå från ritualer som inte längre (om någonsin) har någon synlig mening. Liksom om den hade aningens färre fördomar kring oliktänkade… med tanke på Jesu syn på ödmjukhet och acceptans känns det sannerligen som om kyrkan har "halkat av banan"!

Margareta
11/25/07, 8:35 PM
#34

Jag kanske uttryckte mig krasst med plocka poäng och det var inte meningen - men det kändes som att vi står väldigt långt ifrån varandra och försökte slita och dra åt varsitt håll - men jag kanske uppfattade det fel.

Jag tycker nämligen helt tvärtom när det gäller ritualer och därför är det så svårt att gå emot Dig som vill ta bort dem. Du skulle troligen ändå inte förstå mig!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Maria
11/25/07, 9:25 PM
#35

Jag håller med Margareta. Jag tycker om ritualer och jag ser en stor trygghet i dessa.

"Min kyrka" är fördomsfri. Här är alla välkomna. HBT människor, människor med missbruk, psykisk sjukdom, tvivlare. De gånger jag har "nyttjat" kyrkan för egen del, bröllop, dop, begravning så har vi världigt fritt kunnat påverka ceremonin själva med vald musik från CD osv.

Jag tror att "kanske" har haft oturen att träffa på oflexibla tankesätt i kyrkan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

night-bliss
11/25/07, 9:32 PM
#36

Kan det inte vara så att folk går ut ur kyrkan pga den enkla anledningen att Kristendommen inte känns rätt för dom? Många av de ställningstaganden som Kyrkan har gjort känns mkt förlegade i dagens samhälle + att själva biblen är en bok som inte så många människor kan finna tröst i (den är tyvärr mkt fördömmande och våldsam) sedan finns det ju pågående diskussioner om hur mkt i dagens bibel är genuint och hur mkt som har ändrats under tidens gång. Det har också frågasatts om de evangelium som finns med i Biblen, varför just dem finns med och tex inte de gnostiska också (varför togs beslutet att inte inkludera dessa, sågs det som lämpligast för att hålla reda på folket, då prästerna var den närmaste länken till gud och inte folket själv, dvs makten fick prästerna osv). Det finns många orsaker till varför folk inte vill vara med i svenska kyrkan och jag är inte förvånad

Kanske
11/25/07, 10:39 PM
#37

Jag håller med #36 Det är när människorna stjäl rätten till Gud och Jesus och börjar upprätta egna regler för hur religion ska utövas, vad som är synd och hur man bör leva sitt liv som det blir fel anser jag. Jag kan exempelvis känna så när du skriver att jag ändå inte skulle förstå dig #34. Det är just den attityden som gör mig ledsen över hur människor stulit det vackra som Jesus försökte förmedla och liksom smutsat ner det. Dessutom anser jag alldeles bestämt att man faktiskt måste ha i minne att de som skrev bibeln levde i en helt annan tidsålder med en helt annan kvinnosyn, manssyn, syn på religion (läs exempelvis Om Gud av Jonas Gardell) osv osv. Jag vill med bestämdhet skilja på tro och religion!

När jag pratar om ritualer som jag tycker är onödiga snackar jag exempelvis om att sitta och stå hit och dit i kyrkan eller andra konstiga sångdelar där prästen ska stå och ensam leda och församlingen svara… jag har även en långvarig erfarenhet av frikyrkan och det är inte dett dugg bättre! Det finns ju hur många som helst med avvikande åsikter som kan intyga att de blir oerhört kränkande bemötta i kyrkan. Att det finns präster i Stockholm och andra storstäder som är mera moderna och vidsynta betvivlar jag inte ett ögonblick, men majoriteten av de 9 miljonerna i sverige bor faktiskt inte där!

Maria
11/25/07, 10:40 PM
#38

Enligt en undersökning (vad jag hört) så anger de flesta pengarna som orsak och det är det som gör mig så förvånad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kanske
11/25/07, 10:47 PM
#39

Vill bara förtydliga att jag menade att jag tror visst att jag kan förstå varför en del vill ha ritualer! Det är ju mycket enklare med ritualer än utan! Frågan är väl i så fall snarare varför det är så svårt att klara sig utan dem och varför det uppenbarligen hotar kyrkan så mycket. Vari finns då tryggheten, om den skulle försvinna med ritualerna? Vad är det av kyrkans ryggrad som bärs upp av ritualerna?

Maria
11/25/07, 10:52 PM
#40

#37 När du pratar om onödiga ritualer så är de dessa som just jag tycker så mycket om så visst är vi människor olika.

Jag har uppfattningen att människor oavsett religion eller var man kommer ifrån har vissa ritualer, traditioner m.m som skapar en viss trygghet. Människan är en vanemänniska i allmänhet och vanor ger trygghet.

Jag håller med dig fullt och fast att man ska skilja på tro och religion. Min tro är min personliga relation med Gud och människan har gjort mycket illa mot varandra i religionens namn. Religionen är ju en mänsklig konstruktion. Personligen är detta inget problem för mig utan jag kan ta till mig de bitar jag tycker om och avstå från det andra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sir_of_dark_lands
11/25/07, 11:33 PM
#41

jag ska gå ur svenska kyrkan.. den är ju skit dålig (:
så vi kan ju lika gärna se hur kristendommen försvinner ur sverige efter som den inte hör hemma här från början..
Vi är vikingar/hedningar in i själen

Annons:
Kanske
11/26/07, 12:02 PM
#42

Jo ritualerna uppskattas av en del, men jag tror även att det finns många som avstår från kyrkobesök i större utsträckning än de skulle annars just på grund av desamma. Det är där jag vill peka på kyrkans bristande flexibilitet… kanske skulle man anordna gudstjänster i olika syfte? Exempelvis vissa med inrikting på stillhet och ro där ritualer och lite dynamik får råda och tvärtom, gudstjänster där man utmanas i sina tankar, får vidga sina vyer, får jobba med fördomar och inskränkthet och låter dem (gudstjänsterna) präglas av stor dynamik och nytänkande.

Vad jag vill ha sagt är inte att ritualerna är fel (även om jag ogillar dem) utan att kyrkan har hängt upp hela sin existens på dem trots att de rent praktiskt och även ur trossynpunkt inte fyller någon som helst funktion. Just denna bristande vilja till förändring (vilket ju svenska kyrkan i ärlighetens namn är ökänt för… annars skulle inte dessa segdragna diskussioner kring ex. kvinnopräster och vigsel av samkönade, fortleva år efter år) tror jag får många att ta avstånd, medlemsskap eller ej!

Upp till toppen
Annons: