Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1340 ggr
Margareta
2007-11-25 17:13

Debatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är dessvärre ingen debattglad person - för debattens egen skull. Jag har startat den här sajten för att samtala om Jesus som person och hur det är att leva med honom och inte om Svenska kyrkans är bra eller dålig eller om Jesus är påhittad eller ej.

För er som hittat den här sajten och har som enda behov att prata och diskutera detta - har jag ett bättre förslag.

Det finns något i Stockholm som heter CredoAkademin. Dit söker sig elever till eftergymnasiala studier - för att lära sig mer om att hantera den här typen av frågor. På deras hemsida finns ett forum och där borde ni finna debattglada elever - om de inte svarar - lovar jag att kontakta dem.

/Margareta, sajtvärd

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Maria
2007-11-27 19:04
#1

Jag förstår hur du menar men du får inte "skrämma bort" vissa frågor tycker jag. Tron är ju något personligt och jag tycker det vore en fördel att kunna "bolla" frågor med andra. Debatt eller samtal, gränsen är trådfin.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Linn
2007-11-27 19:17
#2

Jag tycker att sålänge samtalet pågår i lugn ton och ingen trampar på någons tår och alla visar respekt till andras åsikter så borde man få disskutera.. Jag som nykristen kan i alla fall behöva göra det ibland.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Kanske
2007-11-27 19:31
#3

Jag gick ur jesus ifokus… blev så otroligt besviken över att igen få bekräftat att många av de som utövar religionen endast vill omge sig med likasinnade… oliktänkande göre sig icke besvär. Just detta är en av orsakerna till att jag själv gått ur kyrkor… riktigt trist och ledsamt för religionen tycker jag.

Men eftersom man inte ska diskutera här för att inte uppröra och ifrågasätta så kommer jag inte att skriva mera här så ni behöver inte oroa er för mina kontroveriella åsikter. Tråkigt, men det stämde ännu en gång!

Maria
2007-11-27 19:52
#4

Jag förstår "kanske". Risken med med att inte våga debattera får konsekvenser av att människor lämnar sidan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Margareta
2007-11-27 21:11
#5

Jag har aldrig sagt att jag vill ha ett forum för likasinnade - tvärtom så är alla som är intresserade av att lära sig mer om Jesus välkomna - oavsett vi är likasinnade eller inte.

Det jag inte trivs med - är debatter för debattens egen skull. Det finns fullt med internetsammanhang där kristna och ickekristna möts och där det bara blir spott och spe - jag tycker inte det är särskilt givande själv - alltså deltar jag inte.

Jag har inte startat ett forum för att få höra att vi som lever tillsammans med Jesus har missuppfattat allt och att vi har fel. Varför skulle jag starta ett forum och lägga ner min tid på att bli utskälld - för att jag tror mig veta att Jesus lever?

Har man så skilda åsikter - kanske man passar bättre på ett annat forum - än att skälla på oss här för att vi i egna ögon är så naiva?

Tanken med forumet är att det ska få vara en plats där de som inte känner Jesus som person får chansen att ta reda på mer om Honom och hur det är att vara kristen, samtidigt som vi som redan känner Jesus får dela det med varandra och med den som inte känner honom. Det finns ingen som inte kan lära mer och vi lär av varandra.

Forumet heter Jesus iFokus och inte Kristna iFokus, olika kyrkor iFokus, Religion iFokus eller vi-som-aldrig-tänkter-bli-religiösa iFokus.

That's it!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Maria
2007-11-29 19:58
#6

"Du vara chef"

Jag tror också att jag lämnar sidan… Jag älskar nämligen att diskutera och vrida och vända på åsikter med andra men efter dina förklaringar om syftet med sidan Margareta så har jag massa frågor jag inte "vågar" ställa. Har förmodligen missuppfattat från början…

That´s it!

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Daydreams
2007-11-29 20:47
#7

Men Kanske och Bumbleboo, nu får ni väl ge er, finns det något inlägg på siten som inte har bemöts?? Ingen tråd har låsts, eller tagits bort, tvärtom har folk verkligen försökt ge bra svar på frågorna som ställts. Att Margareta personligen inte vill debattera är väl hennes ensak. Ska hon tvingas till det för er skull? Och om frågorna är skrivna ENBART för att provocera så är det enligt mig rätt meningslöst att svara på dom.

Skadlig
2007-11-29 21:13
#8

Jo det finns en del frågor som vi gärna undanber oss. Eller kanske mer en fråga om uttalande. Många av oss som är här är redan kristna. Att förklara hur godtrogna och dumma vi är som tror på Gud uppskattas inte. Vi är tämligen fasta i vår tro så det är mest irriterande. Det sagt så har vi ändå svarat på en del sådana uttalanden.

Ärliga frågor som är ställda på ett artigt sätt utan att brusa upp uppskattar jag alltid. Det är inte alltid så lätt att svara på alla frågor eftersom det ofta är väldigt svåra frågor, se tex tråden "Bibeln en våldsam berättelse". Frågan om guds godhet är saker som folk har debatterat i många år och ett slutgitigt slutsatts lär vi inte få här (men vem vet ;))

I övrigt bumbleboo, och alla andra, om det finns någon fråga som ni tycker är pinsam eller som ni är osäkra på om de är vettiga att ställa så får ni väldigt gärna skicka ett privat meddelande till mig om det så försöker jag svara på det så snart jag har tid.

night-bliss
2007-11-29 23:38
#9

jag har blivit positivt överraskad av denna sida (jag är skyldig till tråden "Bibeln en våldsam berättelse" felstavad och allt) då jag tycker en mkt intressant diskussion har uppstått. Jag är (tyvärr) en av dessa människor som alltid har varit mkt intresserad av religion (men är per definition inte kristen), jag blev jätteglad när jag såg denna sida då jag såg den som ett gyllne tillfälle att lära mig mer men också förstå mer om jesus och Kristendommen (speciellt GT, som jag har svårt att förstå). Jag skulle gärna vilja skriva mer på detta forumet och jag hoppas att ingen tar illa upp för det jag skriver (för det är inte min mening) jag vill lära mig mera. Jag kommer att kolla upp det forumet som Margareta tipsade om men hoppas att jag få vara kvar och att ni ibland orkar diskutera eller svara på det jag skriver. Ett förslag är annars att dem som inte vill diskutera eller läsa det jag skriver undviker de trådar där det står night-bliss ;)

Mvh

night-bliss

Margareta
2007-11-30 01:24
#10

night-bliss: Vi tar inte ett dugg illa upp av dina frågor - tvärtom. Det är ju precis därför sidan finns. Det är precis som vi sagt innan - inte lätta frågor och därmed inga enkla svar.

Som Skadlig säger - det är jag själv som inte vill debattera - jag har inte förbjudit någon annan att göra det heller.

Det enda jag undanber mig är det Skadlig skrev så klart och tydligt i #8 nämligen

Att förklara hur godtrogna och dumma vi är som tror på Gud uppskattas inte

Det finns redan en sådan tråd här och den tänker jag inte citera. Jag har inte cencurerat och inte tagit bort den - trots att jag inte gillar den.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

ryttarn
2007-11-30 11:32
#11

Det kan vara skillnad på debatt och debatt. Håller med dig om du menar att debatter som UPPENBART endbart är till för att provocera inte hör hemma på en sajt somm denna.

Men vågar man inte ifrågasätta och bli ifrågasatt så utvecklas man inte. Livsresan som kristen är för mig att alltid ifrågasätta mina egna åsikter och andras konventioner, hur skulle jag annars kunna välja det rätta om jag aldrig vågar ställa mig inför ett val? Eller om jag aldrig låter mina val ifrågasättas?  

För mig är debatterandoch diskuterande själva eseensen av livet, utan det blir man bara en torr liten grå mus….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Margareta
2007-11-30 16:07
#12

Ryttarn - Du och jag verkar tycka väldigt lika.

Bara forumnamnet Jesus iFokus är provocerande för många. Det räcker för att skriva trådar typ den "Till ALLA…". Det är den sortens provokationer jag uppfattar rätt meningslösa. Typ att bara gå in för att upplysa oss om att vi är idioter. Dvs man är inte intresserad alls av frågor som känns relevanta i ämnet utan vill bara hävda att man aldrig själv kommer att gå på en sån nit.

Jag har inte valt forumnamnet för att provocera i första hand - utan för att visa vad jag önskar skall vara centrum i diskussiorna.

Samtal kring detta - debatt eller kalla det någon annat är sen självklart - annars vore det inte ett forum.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

mumsan
2007-12-07 11:18
#13

  Tycker det är jättebra att Jesus i fokus finns. Är positivt överraskad. Tack Margareta.Flört

Annons:
Margareta
2007-12-07 16:32
#14

Tack själv mumsan!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: