Bibeln

De icke kanoniserade evangelierna/breven/akterna

2007-12-13 00:32 #0 av: billyboy

Det har varit mycket diskussioner om at vissa böcker har tagits bort ur bibeln. För något år sedan var Da Vinci Koden ett stort samtalsämne.

Men hur var det egentligen?

För att förstå det här så måste man känna till begreppet gnosticism.

Under kristendomens första tid var gnosticismen en stark kraft som ville lägga beslag på delar av kristendomen.

Den stora skiljelinjen mellan kristendomen och gnosticismen går vid synen på gudomligt och materia.

Gnosticismen menar att det gudomliga inte kan bli materia.

Kristendomen säger att Gud blev människa. D v s Gud gick in i materien.

I Johannes evangelium står det att i begynnelsen var Ordet och Ordet blev kött och tog sin boning mitt ibland oss, och Ordet var Gud.

Ordet är samma sak som Jesus.

Detta förnekas av gnosticismen.

Alla böcker som inte är med i bibeln förnekar att Gud blev människa. De valdes aldrig bort, de kom aldrig med då de stod för en annan religion.

Här saknar de som vill påskina att en utrensning skett brist på kunskap.

Visst var det diskussioner. Men det var aldrig något tvivel om att detta inte hörde hemma i kristen tro.

Här är de flera böcker som anses ha tagits bort från bibeln. De skrevs på 100-talet efter Kristus och många av dem hittades i Nag Hammadi 10 mil norr om Luxor i Egypten 1945. Före Nag Hammadi-fyndet var gnosticismen enbart känd genom kristen polemik mot den.

Tomasevangeliet  är den bok som är mest omtalad. Men här är Jesus bara vishetslärare och ingen Messias. Det finns inga under i boken och knappt något nämns om Jesu död. Boken har ett gnostiskt ursprung som använt sig av delar från Matteus. Lukas och Johannes. I och med att boken förnekar att Jesus var Messias så har den inte kanoniserats. Återfunnen 1945

Filipposevangeliet
Hebreerevangeliet
Jakobs protevangelium
Johannesakterna
Judasevangeliet
Nasaréerevangeliet
Paulusakterna
Paulus brev till Laodicea
Paulus och Thekla
Petrusakterna
Petrusapokalypsen
Sanningens evangelium
Thomasakterna
Thomas Athletens bok
Thomas barndomsevangelium

******************************

Jag (billiboy = Junia) tar inte åt mig äran för detta arbete. Min man Staffan har samlat information och författat denna text (förkortad jämfört med vad som hamnar på http://minafotterslykta.se senare.

 

 

Anmäl
2007-12-13 21:11 #1 av: billyboy

Melkisedek som numera är medlem här är den som författat ovanstående stycke.

Anmäl
2009-03-17 02:39 #2 av: Highness82

Hejsan käre vän! Jag håller fullkomligt med dig och tänkte nu även ta mig lite tid att berätta om Tomasevangeliet.  Det finns som du "säkert redan vet" endel foskare som menar att tomasevangeliet skrevs vid samma tid som de fyra evangelierna. Enligt Craig Evans så tyder texten mer på att den skrevs senare. Och här kommer hans argument.

 

1. Man kan finna paralleller ifrån Matteus, Markus, Lukas, och ibland även Paulus och andra källor. I Tomasevangeliet återfinns över hälften av Nya testamentets skrifter i form av direkta citat, paralleller eller anspelningar.  Craig Evans drar slutsatsen att Tomasevangeliet skrevs senare. Han känner inte till någon kristen författare före 150 efter Kristus som har så många referenser till Nya testamentet. Han hänvisar till epistlar som skrevs av Ignatius, biskopen i Antiokia, runt 110 e kr. och säger: "Ingen tvivlar på deras äkthet. De citerar inte ens hälften av Nya testamentet. Så dyker Tomasevangeliet upp och uppvisar likheter med fjorton eller femton av de tjugo ny testamentliga skrifterna. Och nu vill folk datera det till mitten av första århundradet? 

 

2. Tomasevangeliet har strukturer som speglar senare utveckling hos Lukas och Matteus. Craig Evans säger: "Matteus och Lukas förbättrar ibland Markus grammatik och ordval. Markus är inte så fulländad när det kommer till grekisk grammatik och språkhantering, medan Matteus och Lukas är det i mycket högre grad. Och hos Tomas hittar vi de mer polerade formerna från Matteus och Lukas när det gäller citat från Jesus. Så Tomas återspeglar inte det tidigare Markusevangeliet utan de senare texterna av Matteus och Lukas. Vi hittar också hänvisningar till det speciella matrial som bara återfinns hos Matteus och Lukas, vilka forskarna anser är av senare, inte tidigare datum. Dessutom innehåller Tomas matrial från Johannesevangeliet. Hur skulle tomasevangeliet kunna vara skrivet på 50 eller 60 talet och ändå innehålla Johannesmatrial, som inte skrevs ner föränn på 90 - talet? Och det hela blir ännu värre, när vi märker att en del av det matrial som vissa forskare tror är gammalt och oberoende egentligen återger Syriansk utveckling!

 

Evangelierna publicerades på Grekiska, Kristendomen spreds sedan till alla sorters språkgrupper. Naturligtvis gick den österut, där människor talade en form av arameiska som kallas Syriska.

 

Det fanns en kille som hette Tatianos, en lärljunge till Justin Martyren, som år 175 skapade en samredigerad version av Matteus, Markus, Lukas och Johannes. Den kallades för "Diatessaron" vilket betyder "genom de fyra". Det han gjorde var att blanda samman de fyra evangelierna och presentera allihop på Syriska. Så första gången som de syrisktalande kristna hade tillgång till evangelierna var det inte som de separata evangelierna av Matteus, Markus, Lukas och Johannes, utan i en hopblandad men sammanhängande form.  Genom att blanda samman citaten ur de fyra evangelierna, skapade Tatianos några nya formuleringar, eftersom det var lite av Matteus, lite av Lukas, och så vidare. Här har vi den avgörande fakturn: Dessa mycket speciella syriska former dyker upp i Tomasevangeliet.  Dessutom har en undersökning av Nicholas Perrin kommit fram till att Tomasevangeliet på vissa punkter även känner till ordningen och sättet som matrialet i Diatessaron framställs. Allt detta innebär att Tomasevangeliet måste ha skrivits senare än Diatessaron från år 175.  

 

3. Tomas återger syriska tankegångar. Den Syriska kyrkan var mycket för det asketiska. De tyckte inte om välstånd. De tyckte inte om affärsmän och kommersialism. Det visar sig hos Tomas. I Stället ägnade de sig åt elitsm och mysticism, och detta visar sig också hos Tomas.

 

Så enligt Craig Evans som är Bibelforskare, så finns det tecken som tyder på att Tomasevangeliet skrevs nångång mellan 175 - 200 e Kr.  

 

Ville bara förmedla detta till dig och alla andra! =) Jag fick informationen ifrån boken "Vilken Jesus skall jag tro på?" Skriven av ingen mindre än Lee Strobel! =)

Anmäl
2009-03-17 14:05 #3 av: OlgaMaria

Vilken bra tråd! :D

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.