Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2843 ggr
Xiox
12/19/07, 9:37 PM

Nån mer som är mormon här? :)

nån mer som är mormon här!?! :)

Annons:
Margareta
12/19/07, 10:06 PM
#1

Nej - inte jag

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Xiox
12/19/07, 10:31 PM
#2

Oki =/

billyboy
12/19/07, 11:08 PM
#3

Inte jag heller.. :) Har en känsla av att det kan bli flera "inte jag".. här…(?)

1. Mormonerna har även mormons bok som ett Guds ord…

2. De står (även om det inte brukas i Sverige) för flergifte, dvs att en man kan vara gift med flera kvinnor samtidigt…

Finns säkert fler saker att fundera kring mormonernas läror om man vill…

Jag är öppen för samtal..(även om jag inte kommer att ändra min egen åsikt i frågan) så om någon mormon vill bemöta dessa båda punkter, så är man välkommen…

Daydreams
12/20/07, 3:06 AM
#4

#3 nä nu får jag nog lägga mig i, de står INTE för flergifte längre, de som står för det är små utbrytna grupper som INTE accepteras av LDS kyrkan.

Sen så är LDS läran rätt långt ifrån den mer "vanliga" kristna tron, här är några exempel på läror i LDS (Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga, LDS-Latter Day Saints):

  1. mormonkyrkan är den enda sanna kyrkan

  2. frälsningen är ovillkorlig för att få uppstå men villkorlig för att få evigt liv och tillgång till det högsta kungadömmet .

  3. Kristus dog inte för ALLA våra synder.

  4. Goda gärningar är nödvändiga för frälsningen och för att få möta Gud.

  5. Att genomföra ställföreträdande dop för människor som dött är obligatoriskt.

  6. Det finns många Gudar som är gudar över andra världar (planeter) och varje sån Gud är jämlik denna världens Gud.

  7. Med treenighet menas 3 separata  gudar som är ett i synsättet på syfte och mening/ordning men är 3 individer och alla 3 har inte funnits i evighet.

Xiox
12/20/07, 1:32 PM
#5

Nepp, det stämmer, det står inte för flergifta!

#4 vilka synder dog han inte för?

Daydreams
12/20/07, 2:37 PM
#6

han dog inte för mördare enligt Doctrines and Covenants 42,

han dog endast för att man begår äktenskapsbrott en enda gång, dvs begår man det fler ggr ingår det inte i vad Jesus tog på korset enligt D och C 42:18 och 25-29

Sedan har tex både Brigham Young i sin bok The journal of discourses (3:247, 4:53-54; 4:219-20) och Joseph Smith i Doctrines of salvation 1:133-136 skrivit att det finns vissa synder som man kan göra som är utanför försoningen som Guds son gjorde, och i såna fall måste ens eget blod utgjutas.

I LDS kyrkan är Bibeln endast en av böckerna som är Guds ord, de andra böckerna som ses som likvärdiga om inte ännu sannare än Bibeln är Mormons bok, Den kostbara pärlan och Läran och förbundet (som jag citerar tidigare; Doctrines and Salvation.

Annons:
Xiox
12/20/07, 2:42 PM
#7

är du mormon? eller hur ligger det till? har aldrig fått med mig va du nu är :P

Daydreams
12/20/07, 2:47 PM
#8

Nej jag är inte mormon men jag skriver på en avhandling inom religionsbeteendevetenskap som delvis handlar om LDS, samt så har jag studerat LDS  och skrivit en del uppsatser om dom under åren som gått.

Men i grund och botten är jag pingstvän fast ej medlem i pingstkyrkan längre:)

billyboy
12/20/07, 10:33 PM
#9

I så fall har du förändrat sina läror…

Daydreams
12/20/07, 10:51 PM
#10

#9 vad for  läror har jag förändrat???

Daydreams
12/20/07, 11:03 PM
#11

 #9 du kanske menade att LDS förändrat sina läror ? Ja, det gjorde dom, for ca 100 ar sedan.

Sixth church president Joseph F. SmithLänken öppnas i nytt fönster issued the church's Second ManifestoLänken öppnas i nytt fönster against polygamy in 1904Länken öppnas i nytt fönster which clarified that all members of the LDS Church were officially prohibited from performing or entering into polygamous marriages, no matter what the legal status of such unions was in their respective countries of residence

billyboy
12/21/07, 12:02 AM
#12

inte du.. utan DE förlåt, skrev fel ;)

Daydreams
12/21/07, 1:14 AM
#13

lol, jo jag trodde det sen när jag läste en gång till.

Annons:
billyboy
12/21/07, 1:42 AM
#14

Men de mormoner som jag fick påhälsning av sa att det fortfarande var en aktuell lära men att man inte kunde bruka den p.g.a. många länders lagar… så jag vet inte jag om läran är helt borta..?….

Daydreams
12/21/07, 2:05 AM
#15

De som är här kan komma både från kyrkor som enligt den stora LDS kyrkan är utbrytar sekter och från den sk vanliga LDS kyrkan. Så det kan vara en förklaring.

En annan kan vara att de helt enkelt inte var pålästa ordentligt, för trots att man tar avstånd från polygami och inte praktiserar det så är man stolt över om ens förfäder var polygamister och visar gärna upp fotoalbum på gammelfarfar John och hans 5 fruar:D.

De som kommer hit är ungdomar som i princip MÅSTE åka över och missionera eftersom det är nästan ett krav för att dom ska kunna gå vidare på den andliga stegen. Deras familjer får finansiera resan etc helt själva och börjar ofta spara till det redan när barnen föds. Deras tid här är tuff, de tillåts inte stanna i en stad mer än ngn månad, de får inte ha mer kontakt med vänner och familj än ett brev per månad eller kvartal. Strikt sett så ska dom endast berätta/undervisa för de människor de möter enligt en modell. Frågor som ställs utanför modellen ska besvaras med att det får man ta senare när man fått lära sig grunderna först.

Melkisedek
12/21/07, 2:10 AM
#16

Det finns fortfarande grupper inom mormonerna som praktiserar flergifte. Alla accepterade inte beslutet att bara kunna ha en hustru. Utbrytarna håller fortfarande hårt fast vid det gamla.

Inom mormonerna fanns massor med konstigheter tills det kom en profetia om att svarta också kunde vara med. Mormonerna var på väg att klassas som rasistiska. Men precis då kom det en profetia att även svarta kunde komma in i den första himlen.

Man hade blodsoffer så sent som på 1960-talet. Det handlade om de som hade haft sexuell kontakt med svarta. Om så skett fanns ingen chans till ett liv i den första himlen. Man kunde då ha blodsoffer, den som syndat svårt fick gräva en grop som skulle bli en grav. Där ställde sig syndaren och blev ihälslagen.  Då kunde man kanske få förlåtelse, men det var ingen garanti.

Mycket har blivit bättre. Men fortfarande så finns inga som helst bevis för att Mormons bok är äkta. Bibeln godkänner inte tillägg.

För oss kristna så är mormonismen inte en väg till Gud utan bort från honom.

Daydreams
12/21/07, 2:32 AM
#17

skulle gärna se källor till att ngn blev ihjälslagen. Samt så kan du inte dra alla sk mormoner över en kam, det är som att säga att du ska stå för vad tex Guds barn(Kärlekens familj) gör  för att du är frikyrklig. LDS ser inte jag som en sekt utan som en religion och med tanke på deras enorma medlemsantal så är det väl rätt självklart att det finns många små sekter runtom som också kallar sig LDS.

Enligt den protestantiska kristendomen så är självklart inte LDS accepterade som ett kristet samfund. Även om de själva ser sig som kristna. 

Om du ska skriva om vad dom står för så kanske det ska finnas ngn mer hänvisning, att dra upp deras syn på svarta borde förklaras varför de hade den och inte bara skrivas ut. 

Jag är inte Lds:are, och tror inte på deras lära men jag tycker att det är fel att hålla deras samfund ansvarigt för saker som hänt i deras förflutna. Det är en relativt ny rörelse och drar man paraleller så ska frikyrkliga hållas ansvariga för att kvinnor som blev gravida fick ställa sig fram i kyrkan och be om förlåtelse från församlingen för att inte bli utkastade ur den tex.

Alla samfund har smuts i sin historia och även om man inte själv anser att samfundet/kulten/sekten är rätt så måste man respektera medlemmarna även om man inte accepterar deras lära.

Xiox
12/21/07, 11:39 AM
#18

15# Jag håller inte med om att dom får skicka 1 brev i terminen elleeer kvartalet, så är det INTE, dom får visst hålla kontakten med sina familjer varenda vecka! ,dom har en " ledig" dag på mååndagar, då får dom skirva, svara på mejl från vänner och familjer!

Melkisedek
12/21/07, 1:50 PM
#19

Jag drar inte alla mormoner över en kam! Det här med blodsoffret fanns inom mormonerna, men succesivt försvann det. Sista kända fallet är 1964. Jag rekommenderar dig att läsa Håkan Arlebrands utomordentliga bok Drömmen om gudomlighet. Där finns mycket av det jag skrivit om. Där finns även källförteckningar.

Utbrytargrupperna var på Sveriges Television för inte så länge sedan där de hade fler fruar och höll stenhård kontroll på sina medlemmar. De håller mer på den ursprungliga läran.

Mormonerna är duktiga medborgare i sitt land. De är lojala mot staten, uppfostrar sina barn väl osv. Men, det är konstigheter med läran. En del är hemligt. Jag brukar säga att det som görs i hemlighet stinker. Jesus sa att Han hade talat öppet inför alla.

Mormonismen har ingen ting med kristendomen att göra även om de själva knyter ihop det med bibeln. Enligt mormonerna så är ju treeningheten tre personer som vid planeten Kobol kom överens om hur jorden skulle skötas. Varje mormon kan bli som Gud till slut. Så säger inte bibeln.

Alla får gå in en vanlig kyrka, men alla får inte gå in i ett mormomtempel. Redan där kommer varningsklockor för min del.

Jag ser mormons lära som en amerikansk företeelse, nästan alla nya rörelser kommer därifrån.. I röran med all invandring uppstod det här. Efter som man inte kan kolla något av äktheten, så känns det som ett hopkok för att vinna personlig framgång.

Jag är inte ute efter att kritisera personer som studerar vad det här är. Jag äre helt övertygad om att det här är en irrlära. Men människorna som utövar den är ju vanliga dödliga som vill väl, vill göra gott osv. Men de är vilseledda. Hur ska man kunna säga att ens fäder levde på en lögn utan att  ha en jobbig uppgörelse. Kanske man uteluts från sin nära och kära och vänner. Idag är mormonerna en kraft i framför allt Utah.

Vi får leva med att de finns. De vill som sagt väl, men de är fel ute.

Xiox
12/21/07, 6:07 PM
#20

Vem säger du till?, jag är faktiskt mormon, och nåt av det i skriver (inte bara du #19) kan inte hålla med er! , va gör dom fel? och varför är det fel att inte alla får komma inn i templet? Och mormoner hör visst till kristendommen, va annars? helvetet eller?! :O

Annons:
Daydreams
12/21/07, 7:42 PM
#21

Min definition av  kristna kyrkor/samfund:
En församling som tror på Bibeln som Guds ord, tror att Jesus är Guds son som  blev människa och sedan offrade sitt liv för oss så att människan kunde få evigt liv med Gud. Att dom tror på treenigheten(med treenigheten avses det förhållandet att Fadern, Sonen (Jesus Kristus) och den Helige Ande inom kristendomen anses vara 1 Gud i 3 hypostaser).

Xiox: Eftersom det står tydligt i Bibeln att ingenting får tas ifrån eller läggas till så kan inte vare sig Mormons bok, Den kostbara pärlan eller Läran och förbundet användas/betraktas som heliga skrifter vilket görs i LDS, bara där hamnar dom en bra bit bort från kristendomen.

Eftersom man tror att det finns massvis med gudar över andra planeter, samt att man själv kan bli gud över en egen planet om man lever rätt på jorden så KAN man inte integrera det med kristen tro.

Det finns massvis med exempel på skillnader mellan kristna kyrkor och LDSkyrkan. Vem som hamnar i helvetet kan ingen svara på förutom Gud.

Xiox
12/21/07, 7:59 PM
#22

#21 SUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUCK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Xiox
12/21/07, 8:02 PM
#23

Och kan nån berätta mig, va allt det här hade med min fråga och göra!!!!!!!????????????

Daydreams
12/21/07, 9:10 PM
#24

du frågade ju vad mormonerna var, eftersom dom inte är en del av kristendmen…

Xiox
12/21/07, 9:16 PM
#25

Kolla LÄNGST upp, där var en fråga vem som var mormon, men inte allt runt mormonera, kan ni inte hålla det för er själva?

Skadlig
12/22/07, 12:06 AM
#26

Du har rätt. Jag har funnit den här tråden intressant eftersom jag har dålig koll på området men vi har drivit väldigt långt ifrån det ursprungliga ämnet.

Daydreams, jag vet att du bara svarade på frågor som uppkom men jag tror att vi om alls ska fortsätta den här diskutionen så bör vi i så fall göra det i en ny tråd. Min rekomendation är dock att vi inte gör det.

 För att svara iaf delvis på din ursprungliga fråga Xiox så är jag inte heller mormon. Jag är något av ett halvblod, lite högkristlig, lite missionskyrka och lite EFS :)

billyboy
12/22/07, 12:22 AM
#27

:) Det är absolut inte bara Daydreams som spårade ur ämnet, jag och Melkisedek var även vi delaktiga. Men en tråd kan spinna vidare ibland…. men det var förankrat kring mormonerna…. Kunde kanske ha startat en annan tråd.

Xiox: Det var inte tanken att trycka ned MÄNNISKOR som tror på läror Mormonerna lär ut. Ber om ursäkt för om vi sårat någon.

Annons:
Xiox
12/22/07, 9:04 AM
#28

Jag är också lite efs:are :P Fast mest mormon :)

OCH, är man inte mormon, själv, då vet man ju inte till 110% va som stämmer!

Fast diskutionen kan väl vara här, fast bara till jag säger stopp..=) så det inte går LÅNGT över gränsen, men tänk bara på va ni skriver först, så ni inte sårar nån. :)

billyboy
12/22/07, 4:54 PM
#29

Det är bra XioX, man skall ju inte såra någon. Det VIKTIGA är att man skiljer på sak och person. Ingen ÄR en lära. Alla är människor och en del är kristna, andra troende på annat. Alla kan inte dras över en kamm i en religion eller som håller sig till en lära, och de flesta av oss utgår nog egentligen ifrån just det, att inte dra alla över en kamm och därför skriver man det kanske inte jättetydligt att man tänker just så. Man utgår liksom ifrån att alla "vet" att man inte drar alla över en kamm. Om då inte alla vet det så räcker det med att säga det, så man kan förklara det. Alla muslimer är ju inte som Usamah Bin-Ladin. De flesta är mycket mycket mer kärleksfulla än så till exempel. (och där spårade jag ur tråden ännu en gång… )

Xiox
12/22/07, 6:32 PM
#30

Jepp, så är det--->!!!!

Spendrups
2/11/08, 2:32 AM
#31

Hahaha den här tråden gav mig ett gott skratt

saargr
2/21/08, 7:22 AM
#32

Ja, jag ar mormon.

Och sa manga missforstand om var lara har jag sallan sett i en och samma trad. Oj, sager jag bara. Vilken tur att jag vet battre.. Annars skulle jag ju bli radd for mig sjalv..

rallykillen
2/29/08, 11:00 PM
#33

nej men min hustru är mormor!

LillMalin
4/5/08, 11:35 PM
#34

#32 (är samma annvändare som Xiox) skojj! =)

Annons:
Vinga
4/6/08, 9:32 AM
#35

Jag är mormon medGlad

Daydreams
4/6/08, 1:31 PM
#36

När ni säger att ni är mormoner, menar ni då att ni tror enligt LDS läran eller menar ni att ni är medlemmar i LDS kyrkan?

#35 läste på din press att du även anser dig vara häxa,  accepterar LDS lära det?

rallykillen
4/6/08, 5:33 PM
#37

LSD????

HolyFool
4/7/08, 12:04 PM
#38

LDS=Latter Day Saints = Jesu kristi kyrka av de sista dagarnas heliga. Alltså mormonrörelsens officiella namn

Zorro-VRH
4/12/08, 3:18 PM
#39

JAG ÄR MEDLEM I Jesus Kristus sista kyrka av sista dagars heliga

Vinga
4/12/08, 3:23 PM
#40

#36 Ja du gåvorna jag har som jag anser gör mig häxig accepteras eftersom man tror att Gud ger olika gåvor till olika människor som man sedan kan utveckla med Herrens hjälp men ordet häxa är väl egentligen väldigt laddat vart man än kommerGlad

Hattagospel
4/14/08, 11:36 PM
#41

Jag är baptist och den första kristna i min släkt på både mors och fars sida.

Så ni må tro att jag är en konstig prick för släkten ;-)

Annons:
Margareta
4/20/08, 12:45 PM
#42

Häxa har väl blivit ett laddat ord eftesom man under långa tider var skrämd för häxor och därtill brände dem på bål.

Det ligger ju dessutom väldigt många värderingar i ordet - negativa för de allra flesta - men vad jag förstår - positiva för dem som lagt en annan innebörd i ordet.

Häxa är väl dessutom ett ord som används väldigt slarvigt för att beskriva negativa saker - se ut som en häxa - tex är väl oftast inte så positivt?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: