Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1796 ggr
Margareta
2007-12-14 22:59

Julen - årets högtid

Vi närmar oss julen med hast.

Jag har länge tänkt skriva något om vad jag känner och det tar stopp innan jag ens tänkt klart.

För mig är julens budskap så viktigt och ändå kör det ihop sig när jag vet att årets största högtid är den värsta händelsen på året för så många människor.

Det är en familjehögtid som verkligen betonar ensamhet för den som inte har någon familj.

Det har blivit en kommersiell högtid som betonar fattighet för den som inte har några pengar.

VARFÖR har det blivit så?

Jag kan skämmas för att jag har det bra och lever i en trygg familj - när jag vet att den här helgen ställer så mycket krav på den som inte kan leva upp till dem.

Hur känner ni andra?

Hur firar ni jul?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
billyboy
2007-12-14 23:40
#1

Jag är en av de som lite grann drar mig för alla bestyren kring julen. Det har lätt att stressa mig att barnen skall ha lussedräkter, pyntet skall upp, julbord, julgran, o ja.. ska vi ha tomte eller inte tomte… för personligen är inte tomten det viktiga för min del, men man vet att barnen ju ser fram emot en tomte som skall komma…. (även om de VET att det är pappa för det vet de). :)

O när man kommit till ro och pyntet är på plats då är det nästan dags att få bort det. Det är ju inte det julen egentligen handlar om.

För oss kristna är det lätt att vi fastnar i tanken på det lilla barnet som föddes och glömmer det ännu viktigare … vad Han gjorde för oss på korset.

Men samtidigt vill jag inte vara utan julen, jag vill bara förändra saker till att bli något mer fridfulla, inte lika många krav….

Margareta
2007-12-15 00:19
#2

Jag känner väl igen mig i det du skriver billyboy - vi drunknar i alla måsten och glömmer det viktiga.

Ibland får jag lust att bara strunta i alltihopa och istället fira julen bland dem som ingen familj har. Min mamma bjöd ibland hem vänner utan släkt och det har präglat mig.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

billyboy
2007-12-15 00:21
#3

det är fint tycker jag… människor som bjuder hem de som är ensamma.

Daydreams
2007-12-15 01:24
#4

hatar julSkrikandes

Santhe
2007-12-15 03:19
#5

Jag ogillar all köphysteri, fokus på klappar. Usch! Blir väldigt stressad varje jul.

mumsan
2007-12-15 16:16
#6

Har slutat med julhysterin. Lite pynt hemma tycker jag är mysigt. Presenterna, de är inte så viktiga, bara till barnbarnet och barnen, men det kan vara annat än köpta presenter utan en gåva av ett annat slag. Julgranen är vi utan även om jag gillar den, men våran hundvalp skulle nog ha alltför kul då!

Angående de som är ensamma eller inte har råd så vill jag berätta att i kyrkan här i Hudiksvall dukas det till julbord för alla som vill. Även för oss som har mat hemma men vill dela med oss av gemenskapen. Detta är uppskattat. Sen är det även Gudstjänster på dagen och kvällen och natten. Vid den senaste är det våran kör som sjunger. ska bli roligt. det tycks komma många på midnattsmässan. Sen är det även sinnesrogudstjänst nyår vilket är väldigt  uppskattat.

Annons:
Linn
2007-12-16 16:02
#7

Jag är en av de som inte uppskattar julen. Får ångest när den närmar sig.

Mamma talade om för pappa att hon ville skiljas runt julen. Det har sedan dess alltid varit kaos runt julen och bara stress.. Jag ska heslt hinna vara hos mamma, mormor och morfar (där släkten på mammas sida samlas) hos pappa och ev hos farmor (där några från pappas sida samlas en stund på dagen) och hos min pojkvän med familj. Det är totalt omöjligt. Dela på juldagen har jag och min lillasyster gjort nu dom senaste åren, då vi inte vill ha julen på två dagar, men det har jag fått ändå eftersom att juldagen ska firas på tjörn med pojkvännens familj. Förra året fick jag även en lillebror i juletid.

Så denna julen kommer antagligen se ut såhär.
Dagen innan jul kommer jag och min lillasyster åka till pappa och fira juldagsmorgon hos honom med julklappar där och så kommer morgonen vara stressig för att vi ska vara hos mormor kl. ?. Sedan när vi kommer till mormor kommer alla vänta på oss, för att vi inte kommer riktigt samtigt som dom andra. Juldagen kommer jag åka så tidigt som möjligt till daniel och fira jul där. Sedan på Annandagen kommer jag och Daniel åka tillbaka till mamma för att fira Sebastians 1års dag. Och den 27 ska vi till Kungälv (?) på dop.

sedan är det nästan nyår och då ska man komma på vart man ska vara då. Ev åker vi till Öland, Löttorp, och träffar några som är på löttorp varje sommar, då med daniels familj. och sen börjar nästan skolan igen och d¨återgår allt till det vanliga igen.

(behövde vräka ur mig lite innan jag bubblar över)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Margareta
2007-12-16 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

MazarinRebus - Du fångade på spiken hur jag ibland upplever julen - även om jag inte haft skilda föräldrar eller är skild själv.

Det är ett väldigt flängande mellan en massa måsten - jag vill inte ha några måsten alls när det är jul.

Några mysiga jular har vi tillbringat i stallet eftersom vi har häst. Någon måste mata hästarna även om det är jul och jag njuter av deras tuggande. Där är det verkligen julefrid. Julen känns extra nära för mig i ett stall.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

mumsan
2007-12-17 22:51
#9

Det låter mysigt Margareta. Har bott på landet förr med djur men nu är det i en lägenhet och trivs egentligen, men så fort jag kommer utanför stan och slipper höra trafiken  utan naturen istället eller ser korna i ögonen eller hästarna då längtar jag att bo så igen. Speciellt vid högtider är det mysigt. Kan riktigt känna lukten när du berättar. Att sitta där och lyssna och njuta utan krav på att stajla upp sig eller något annat. Flört

Margareta
2007-12-18 12:12
#10

Idag skall jag ut och handla och är ledig från jobbet den här veckan för att slippa "slåss med alla andra".

Jag har mer och mer börjat värdesätta att vara ledig från jobbet veckan före jul. Jag jobbar hellre någon av mellandagarna om det behövs. Allt för att minska den inre stressen kring de bestyr man trots allt har.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Skadlig
2007-12-18 17:36
#11

När det gäller julpynt så tror jag på att julen varar ända till påska :)

Julen brukade vara något av ett antiklimax för mig. När jag var mindre så längtade jag inför presenterna och få öppna men efter hand så insåg jag att det bara gav mig ett "jaha…". Jag ser på mina syskonbarn hur det blir dästa av alla presenterna, som om de har ätit potatismos med honung, lite tom blick och inte så mycket glädje som vi vuxna tror att alla presenterna ska ge.

Så… jag har bytat inriktning för julen. Jag bryr mig inte längre direkt om att önska saker till mig. Bryr mig mer om vad hushållet kan behöva. Men även det är sekundärt. Jag försöker njuta mer av familjen och all den goda LCHF-maten som finns. En tid på året då man kan kan skippa potatisen utan konstiga blickar.
Jag myser av julstämmningarna, ljusen, kyrkan och alla julsångerna.

Margareta
2007-12-18 18:47
#12

Du och jag verkar ha samma uppfattning om julen Skadlig och det är ganska avkopplande för en själv. Än så länge lever jag upp till mina barns förväntningar - men de är stora nu - så det blir mindre av det också. De får önska sig - istället för att bli besvikna.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

OlleA
2007-12-19 09:52
#13

Jag älskar julen. Det ska bli skönt att vara ledig i ett par veckor och ta det lite lugnt. Lite julklappar ska jag förstås köpa, men försöker hålla nere detta med att handla, fixa, städa o s v så gott det går. Jag och min syster brukar vara hos mamma och koka knäck, måla vita pepparkakor och klä granen ett par dagar före jul. Vi har en stor, trevlig släkt som träffas och har det mysigt hemma hos någon av oss på julaftons förmiddag. Sedan åker jag, min syster och en moster hem till mamma och äter lutfisk och ser på Kalle Anka. På eftermiddagen är vi på julbön i Ödsmåls kyrka och kör sedan en liten tur för att se om folk har det julmysigt i stugorna. Sedan på kvällen är det dags att dela ut julklappar. På juldagsmorgonen åker vi till julottan i Ödsmåls kyrka, som brukar vara väldigt mysig. Tänk om alla kunde ha det så bra över julen!

Olle

Annons:
Linn
2007-12-25 13:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag har ingen lust att starta en ny tråd för detta, jag vill bara visa mina julklappar jag fick av min pojkvän.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
2007-12-25 13:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

och denna

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
2007-12-25 19:55
#16

(ingen som tyckte dom var fina? :( )

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

billyboy
2007-12-25 20:00
#17

Joooo… de var jättefina!! :)

Margareta
2007-12-25 21:16
#18

Jo - jag tycker de var jättefina - jag har bara inte varit här idag. Fullt upp med annat.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Linn
2007-12-26 00:21
#19

jo, det blir väl visserligen så att väldigt många har fullt upp med massa annat runt juletider..

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Margareta
2007-12-26 18:10
#20

Jag har dessutom ådragit mig årets förkylning och det är den första på många år. Det gör att jag hellre ligger i soffan med en bok än sitter på en stol vid datorn.

Hoppas i alla fall att ni har det bra! Jag läser allt och skriver så mycket jag orkar, men inte så ofta.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Linn
2007-12-26 20:03
#21

krya på dig margareta!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Margareta
2007-12-26 21:52
#22

Tack - sitter en liten stund ibland - men orkar inte så mycket!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Fia50
2007-12-29 02:27
#23

För många är julen fokuserad på att handla och pengar.Innebörden av julen är bortglömd av många.

Själv firar jag med familjen men skulle jag höra om någon som är ensam skulle jag aldrig tillåta det utan att ha bjudit in den personen.

Julens höjdpunkt för oss är då vi tillsammans läser julevangeliet.

Margareta
2007-12-29 12:47
#24

Jag blir väldigt glad av att få gå i kyrkan på julaftonskväll och höra "O helga natt". I år var det extra bra - en fantastisk tenor som sjöng med stor inlevelse. Det känns så tydligt när den som sjunger är någon som själv tror på julens budskap. Det var mäktigt.

YouTube kan man tex njuta av Sissel

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Frualbertsson
2008-01-23 23:06
#25

Lite sent svar här…

Jag firade julen genom att först jobba 6 timmar. Laga mat till de inneboende på servicehuset. Mycket god julmat blev det.

Sedan åt jag och min man en lätt middag, alltså ingen klassisk julmat.

På kvällen gick vi på julbön i kyrkan. Jag hade skickat några enstaka julklappar till min familj i småland, mer vart det inte. Skönt att slippa allt kommersiellt. Vi firade Jesus och var glada! Bästa julen någonsin!! =)

hissen
2008-02-06 13:25
#26

varför inte ha julefrid året om?

Margareta
2008-02-06 14:39
#27

hissen - så tänker jag också - det är ju det man vill ha!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: