Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1432 ggr
Daydreams
11/19/07, 3:27 AM

lite mer vardagsord och lite tankar.

Fortsätter lite till med vardagsord för idag.

Är du trött på Gudstjänster? Det är du i så fall inte ensam om. Kyrksamheten i Sverige har minskat stadigt under de senaste decennierna. Samtidigt verkar det som att svensken tror på Gud som aldrig förr. Detta kanske kan tyckas märkligt. Men egentligen kanske dessa två faktorer inte behöver hänga ihop.

Gudstjänstens uppgift är kanske inte i första hand att få människor att tro på Gud, utan att erbjuda redan troende en naturlig plats att uttrycka sin tro, en möjlighet att få sätta in den i ett sammanhang och få hjälp att utvecklas som människa.

"I went to church directly, but the Lord was not there for me", sjunger rocklegenden Lloyd Cole. Det är tydligt att många människor som tror på Gud har svårt att hitta honom i det som sker i kyrkan. Frågan är om vi ska kräva att de anpassar sig till vårt språkbruk och våra traditioner eller om vi ska försöka uttrycka den kristna tron på ett sätt som känns relevant även för dessa kyrko-ovana människor?

Magnus Sundell

Jag tycker att det här är väldigt intressanta tankar. Jag trivdes inte alls i kyrkan (pingst) när jag först blev kristen. Gudstjänsterna var skrämmande för mig, människorna hade en helt annan kod i hur dom pratade med varandra än vad jag var van vid. Kyrkan jag döptes i hade iofs stora problem med ledarskapet så det var en rätt splittrad kyrka. Jag började inte trivas i kyrkan förrän jag gått på en kristen folkhögskola i ett par år. Nu går jag väldigt sällan i kyrkan pga av utbrändhet mm, och jag har fått många kommentarer från andra kristna om att man MÅSTE gå på gudstjänster för att hålla liv i sin kristna tro.

Det tror inte jag på. Jag tror att gudstjänster kan ge väldigt mycket men att man kan hitta en kristen gemenskap på andra sätt också.

Galenskaparna har gjort en skämtsång som heter "jag mötte Gud på internet". När jag hörde den för ett antal år sedan fick jag en enorm inspiration/vision om att Gud kan verkligen möta människor överallt. Kunde Han använda sig av en åsna och en brinnande buske så varför inte internet?

Det är ju det som är så underbart med Jesus, Han kan möta oss var som helst och när som helst. Allt som behövs är en liten bön…

Annons:
Anterrabae
11/19/07, 4:37 PM
#1

Jesus säger ju att vemhälst med rätt hjärteinstlällning skall bli dragen till Gud, genom guds heliga ande..

Den kraften är mycket större än vi någonsin kan tänka oss..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Margareta
11/19/07, 6:41 PM
#2

Du tänker som jag Daydreams.

Varför skall man tvinga någon till kyrkan och gudstjänst - när Jesus aldrig tvingar sig på någon?

Han står utanför vårt hjärtas dörr och bultar - men väntar utanför tills vi öppnar. Där finns inget tvång.

Jag har varit med om så mycket mänskligt tvång när det gäller gudstjänster att jag bestämt mig för att inte ägna mig åt sånt.
Därmed inte sagt att det inte finns mycket gott i våra kyrkor. När gudstjänsten bygger på frivillighet och längtan finns mycket att hämta.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

KatarinaW
11/19/07, 11:39 PM
#3

Visst, det kan kännas mäktigt när många kommer tillsammans i den stora gudstjänsten, men den lilla gruppgemenskapen som finns i de flesta församlingar är en stor tillgång när det fungerar som det ska. Det är i alla fall min erfarenhet. I den lilla gruppen lär man känna varandra på ett djupare plan och har också lättare att finnas till för varandra i vardagen. Men i slutändan så handlar det om mig och Jesus.

I andra Krönikeboken kapitel 16 vers 9 står det:

Herrens ögon överfar hela jorden, för att han med sin kraft skall hjälpa dem som med sina hjärtan hänger sig till honom.

Visst är det fantastiskt, allt som behövs är ett hjärta som sträcker sig efter Jesus.

Margareta
11/20/07, 12:33 AM
#4

Just ikväll - har jag varit på ett litet gruppmöte i kyrkan - vi har tre Betagrupper som träffas på måndagar.

Att få se och höra en människa berätta om sitt första möte med Jesus - är något jag aldrig lessnar på. Idag har jag fått vara med om det igen!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: