Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3942 ggr
Linn
2007-11-27 12:32

Homosexualitet

Jag funderar på hur just ni ställer er till denna frågan. Vad tycker ni om homosexualitet och bisexualitet enligt Bibeln?

(Försöker få igång lite diskussioner, flytta gära tråden om den är felplacerad.)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Daydreams
2007-11-27 14:02
#4

Jag tycker att det är en bra fråga och tror inte att Margareta menar att man inte får diskutera alls här. Det är ju en viktig frågeställning och många kristna ser olika på det. Jag väljer att inte svara förrän Margareta sagt om det är ok att diskutera det eller ej.:)

Margareta
2007-11-27 14:48
#5

Jag tycker det är ok om det behövs ett samtal, men inte en debatt för debattens egen skull. Vill vi liva upp forumet måste det finnas bättre ämnen

Om syftet med ett samtal i just detta ämne är att komma fram till varför någon tycker si eller så är det väl jättebra - men om man skapar debattrådar bara för att skapa splittring och i detta inte visar respekt för olika ställningstaganden - då tycker jag det är fel plats.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Linn
2007-11-27 15:12
#6

Respekt för vad andra tycker hoppas jag att alla har här inne. Det var inte så jag tänkte det. Jag undrade bara vad som finns för olika tänkesätt och så. Jag själv är ju bisexuell och jag vet inte riktigt hur det kommer bemötas i olika kyrkor och här på sajten. Om det är så att dom flesta tycker att det är fel enligt Bibeln. Samtidigt kommer jag nog behöva försvara mig i det nu när jag börjar bli mer öppen med det.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Skadlig
2007-11-27 17:30
#7

För min del behöver du inte oroa dig MazarinRebus iaf :)
Jag anser att den synen på homosexualitet i bibeln som tyvärr får mer utrymme i debtten än vad den förtjänar har färgats väldigt mycket av den Romerska stilen av homsexualitet (via Paulus) som vi snarare hade betecknat som pedofili eftersom det handlade om sex mellan vuxna män och små pojkar. Detta är ju något som de flesta nutida upplysta människor inte kopplar till homosexualitet.

Hur som helst så har du ditt på ditt torra Mazarin, mig veteligen så säger bibeln inget alls om kvinnor. Det är bara män det gäller ;)

Maria
2007-11-27 18:54
#8

Det beror ju alldeles på hur man definierar ordet "debatt", vilket kan betyda samtal för vissa.

Visst måste man kunna diskutera olika ämnen, synsätt osv. Det är ju på det sättet vi närmar oss varandra. Med respekt förstås.

Själv tycker jag det är en självklarhet att alla människor älskas och respekteras av Gud oavsett sexuell läggning. Drygt 10 % av världens befolkning är HBT och det är inget man kan blunda för. Jag tycker inte det är upp till människorna att döma. Jesus stod ju på de utstöttas sida.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tuzzi
2007-12-02 21:21
#9

Jag är 60 år gammal kvinna och har en mycket konservativ uppfostran. Jag vet ju vad Bibeln säger om denna fråga men skulle aldrig dömma någon. Jag har själv en "bästis" på 18 år och han är homosexuell. Jag tycker att man ska kunna prata om allt utan att gå till angrepp. Vi vet ju inte varför vi föds med olika sexualitet.

Ha det gott.

gogogo
2007-12-03 14:38
#10

lixom

det är inte könet man blir kär i, det är personen och persolnligheten!

Linn
2007-12-03 14:45
#11

Håller med dig gogogo. Själv har jag känt vid många tillfällen att jag borde fötts till kille, det kan ha lite med saken också. Sedan tycker jag att det är väldigt "skönt" att inte behöva.. tja, nu vet jag inte hur jag ska uttrycka mig. Det är skönt att inte bli begränsad. Att kunna älska och uppskatta båda könen på samma sätt.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

gogogo
2007-12-03 14:49
#12

precis, alltså.

vem bryr sig om man är tillsammans med en tjej eller kille? vad är skillnaden? *suckar*

Linn
2007-12-03 14:52
#13

ja, vad är skillnaden, det är en bra fråga.

#7 Skadlig, " mig veteligen så säger bibeln inget alls om kvinnor. Det är bara män det gäller" Vart kan jag läsa om det? Och varför är det bara så att det är män det gäller?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Skadlig
2007-12-03 15:04
#14

Gogogo, jag  tror du förenklar något. :)

Det finns många, bådde män och kvinnor, som jag känner kärlek till men förutom till min fru så känner jag "bara" agape för dem. Eros har jag aldrig känt för någon av samma kön oavsett hur mycket jag har tyckt om dem så jag tror inte att det är så enkelt som att man blir kär i någon bara för deras personlighet.
Jag känner en kvinna som seriöst säger att hon först attraherades av sin nuvarande make pga hans doft och det innan hon lärde känna något om hans personlighet. Tack och lov så verkar hon inte ha ångrat sig än så länge.

Sen som sagt så ser jag inget fel med kärlek i någon form så länge som man inte skadar sig själv eller den man älskar. Huruvida man skadar någon med sin kärlek kan sen dock vara en mer komplicerad fråga :)

gogogo
2007-12-03 15:16
#15

nu förstår jag inte vad du menade ^^

men, är man kär så är man. det går inte att ändra på bara sådär även fast man råkar gilla någon av samma kön.

Skadlig
2007-12-03 15:22
#16

Menade bara att det finns olika typer av kärlek och att inte alla är fysiska men att man har vissa prefernser som är svåra/omöjliga att ändra på så det är inte bara en fråga om att gilla deras personlighet.

Om någon här har läst Wredes bok Seearching for Dragons så känner jag just nu mycket samhörighet med Telemain. Han kan inte heller vara kort och koncis :)

gogogo
2007-12-03 15:25
#17

dåå förstår jag vad du menar

Skadlig
2007-12-03 15:28
#18

#13 Negativa bevis, fånade mig lite mestadels :)
Vad jag vet så står det aldrig uttryckligen att "detta gäller bådde män och kvinnor" utan det står bara något i stil med "män ska ej ligga med män" (<-parafrasering). Det i sin tur kan man om man har en advokats tankesätt ;) tolka som att det därmed bara gäller män och inte kvinnor. :)

(Tangenter är nog min favorit koncept innom mattematikenFlört)

Linn
2007-12-03 15:31
#19

#18 ok, då förstår jag vad du menade.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Daydreams
2007-12-03 15:59
#20

Romarbrevet 1:26 Gud lät dem därför hålla på med allt detta onda, så att kvinnorna vände sig bort från det som var Guds plan och tillfredsställde sexuella behov med varandra. (levande Bibeln)

Så jo, även kvinnor nämns i sammanhanget i Bibeln. Genomgående är dock att det i de flesta verser där homosexualitet nämns, syftas på handlar det om redan gifta människor som har sex med andra, antingen småpojkar, eller män med män och kvinnor med kvinnor. Skrev ett långt inlägg tidigare men det försvann (skitdator>_<)

I Pingstkyrkan (där jag har min grund) är homosexuella relationer inte tillåtet och praktiserar man homosexualitet får man inte döpa sig eller bli medlem. Detta tycker jag är fel av diverse anledningar. De flesta frikyrkor har dock inställningen att homo/bisexualitet är fel att praktisera. Du måste nog bilda dig en egen uppfattning vad du själv tycker och sen får du strunta i vad församlingar och kyrkor tycker, för det handlar trots allt om Dig och Gud och er relation och INGEN människa har rätt att döma dig!

Här är några artiklar som du kan läsa med olika synsätt

en länk För homosexualitet

 en länk MOT homosexualitet

Annons:
Linn
2007-12-03 16:36
#21

#20 JO, en egen uppfattning har jag allt, eftersom att jag är bi själv. Sedan behöver väl knappast kyrkan veta vad man har för sexuell läggning? Tar man med sig en flickvän eller pojkvän så visar man väl ändå inget sexuellt i kyrkan. Jag kan lika gärna hålla min syster i handen som min pojkvän. Dom vet ju inte vem som har vilken relation till mig ändå.

Det var bra att du skrev det där med tjejer också. Tyckte att det var lite konstigt att Bibeln bara skulle ta upp homosexualtitet mellan män och inte kvinnor. Jag gjorde nyss ett arbeta om Sapfo i skolan, och förr sågs kärlek mellan män och pojkar som en ren kärlek. Det tycker jag dock inte om men…

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Daydreams
2007-12-03 16:51
#22

Nä frågan är väl snarare, vill man gå i en kyrka som fördömer ens läggning?

Linn
2007-12-03 17:11
#23

Nej, det är sant. Men sen så vet jag väl visserligen vem man skulle fråga.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

HolyFool
2008-03-25 11:46
#24

Oj, detta var tydligen en gammal tråd. Ville dock bara justera ett faktafel. I #8 står det att 10% av befolkningen skulle vara homosexuella. Deta är en uppgift man ofta hör och den kommer från en undersökning som gjorde för bortåt 40 år sen och som gjordes enbart bland manliga fångar i amerikanska fängelser och frågan man ställde var om man någon gång hade haft en sexuell erfarenhet med någon av det egna könet.

I seriösa undersökningar kommer man fram till att det kan röra sig om 1-2%.

Maria
2008-03-25 12:51
#25

Jag pratar inte om enbart homosexuella utan HBT. Homo-trans och bisexuella. Då är faktiskt siffran högre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skadlig
2008-03-25 13:00
#26

#24 o #25 Har också hört att det skulle vara mindre än 10% som är homosexuella men om man tar med hela HBT-gruppen så stämmer kanske 10%.

Söta katter på din sida förresten bumbleboo. Älskar sådana där mysiga katthögar. De som tror att katter är ensamdjur har aldrig sett ett hem som har mer än en katt. Så roligt att se hur de rör sig i grupp :)

Conrad
2008-03-25 13:31
#27

LedsenJag har inte läst hela tråden så jag skriver min första tanke: Det är ju så att lagen har satt munkavle på dom kristna och det sanna skarpa ordet som står i bibeln.

Annons:
HolyFool
2008-03-25 14:53
#28

#25 och 26.

Visst blir siffran något högre om man utökar sökbegreppen dock kommer man inte heller då ens i närheten av 10%, inte ens lobbygrupperna påstår i seriösa samtal att det skulle vara så stor andel eftersom det inte finns någon forskning som ger så höga siffror.

Jag tror att alla förlorar på att använda oriktiga/tveksamma uppgifter i något slags propagandasyfte.

Om nu denna debatt fortsätter kom ihåg att vara ödmjuka inför varandra och att Gud alltid är större.

billyboy
2008-03-25 17:59
#29

Detta är en otroligt känslig fråga av "naturliga" skäl (gillar egentligen inte ordet naturlig:

#27>> Sant… kristna har fått en munkavle om man vill följa Svensk lagstiftning vilket också kristna är manade att göra.

>> Jag personligen dömer inte varken homosexuell/bisexuell/transsexuell, men har svårt att se förbi vad bibeln säger, för den talar faktiskt vare sig vi vill det, emot den utlevda synden oavsett vad som är synd och den nämner den sexuella relationen mellan man/man och mellan kvinna/kvinna och mellan människor som inte är gifta med varandra.

Men att det görs större än vad det är tror jag många ggr och man kan välja ord. Men som kristen måste jag underordna mig Guds Ord i sakfrågor även om jag kanske ibland varken gillar eller förstår vad den säger. Ingen av oss är syndfri, så vi sitter alla i samma båt på den punkten. O jag tror att man kan vara kristen ändå.. det tror jag…. och jag tycker inte det är rätt väg att utesluta homosexuella ur en församling….

För att återknyta till vad #27 sa>> Sedan om man säger något emot den utlevda läggningen får man direkt höra att man är homofob av många vilket inte är en sanning. Det finns inga problem för mig att möta en homosexuell människa, har människor i min närhet som är homo- och bisexuella och vi har bra relationer. Men jag tror faktiskt "risken" är större för "kristofobi" idag än för homofobi.

Jag är emot hets emot folkgrupp, homo/bi/transsexuella inräknade, men i Sverige idag närmar det sig faktiskt hets emot folkgrupp mot kristna som ställer sig på vad Bibeln säger.

Att Gud älskar alla människor oavsett läggning är jag totalt övertygad om! Och att Hans förlåtelse gäller var och en är jag också övertygad om!

Linn
2008-03-25 19:19
#30

"Att Gud älskar alla människor oavsett läggning är jag totalt övertygad om! Och att Hans förlåtelse gäller var och en är jag också övertygad om!" Billyboy <3

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

billyboy
2008-03-25 20:20
#31

Betyder <3 hjärta? :) hmm… har sett det förr o då betydde det det, men måste ändå kolla! Jag gillar smileys men använder mest de vanligaste.

Linn
2008-03-25 20:22
#32

det är ett hjärta ja! :) ett liggandes.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

billyboy
2008-03-25 20:35
#33

Ok… :)

rallykillen
2008-03-28 09:31
#34

va!? är inte <3 en glass??

lr är det <8???

Annons:
Skadlig
2008-03-28 10:06
#35

#34 Hm, <8 ser ut som mer defineriade kulor iaf :)
Men det kansker beror på sammanhanget också

om du skriver "jag älskar <3" i en diskution om sommar så är det nog ingen som tror att du sa "jag älskar älskar" :)

Frualbertsson
2008-03-28 10:44
#36

Hmm dom där symbolerna fattar jag inte alls, börjar nog bli gammal hihi

Skadlig
2008-03-28 10:58
#37

#36 Du får tänka på det lite som stjärntecken eller att se saker i molnen. Luta på huvudet och kisa lite :)

Gronstedt
2008-03-28 12:12
#38

Finns fördömanden av homosexualitet även i nya testamentet (är inte så hemma på bibelböcker)? Det är ju många saker som fördöms i gamla testamentet, vilka vi tar ganska lätt på idag.

Daydreams
2008-03-28 13:06
#39

Rom. 1:26-27

1 Kor. 6:9-10

1 Tim. 1:10

Ovanstående är de ställen i NT som nämner "homosexualitet". Skriver det inom parentes eftersom det inte finns ett ord i grundtexten som går att översätta till vårt ord , homosexualitet.

billyboy
2008-03-28 13:16
#40

De bibelställen Daydreams tar upp är väl de ställen i NT som finns tror jag… men om vi ser till summan av Guds Ord så blir detta "ämne" ett väldigt underordnat ämne jämfört med den Nåd och Kärlek som Gud har till varje människa oavsett vilka synder vi levt i.

Skadlig
2008-03-28 13:57
#41

#39 Tack Daydreams, hoppades på att du skulle förse oss med de relevanta styckena :)

Annons:
Gronstedt
2008-03-31 11:28
#42

De där bibelställena, Daydreams, härrör väl alla från Paulus, inte från evangelierna eller från Jesus Kristus själv?

billyboy
2008-03-31 12:38
#43

#42: Sant, men även Jesus talar ju om otrohet mellan inte man och man och inte kvinna och kvinna utan mellan man och hustru, vilket gör att han inte förändrar "lagen" på den punkten, men konsekvensen förändras i och med att man bekänner tro på Jesus Kristus och väljer att ha Honom som Herre i sitt liv.

Gronstedt
2008-03-31 12:41
#44

#43: Talar han inte snarare om att man inte ska bryta ingångna avtal, nämligen äktenskap i det här fallet? Det betyder (anser jag) inte att han fördömer alla andra slags avtal.

Vad menar du med att "konsekvensen förändras"?

Skadlig
2008-03-31 13:26
#45

#44 Får nog hålla med Gronstedt i det här fallet. Att Jesus inte aktivt nämner något är inte nödvändigtvis ett bevis att han aktivt tog avstånd från det. Han kanske gjorde det men det är svårt att avgöra i så fall.

Det är lite fascinerande på vissa sätt att Paulus är den enda som tar upp det men det finns många ämnen att avhandla och han var kanske den enda som kom i kontakt med det?

Gronstedt
2008-03-31 13:37
#46

#45: Jag har svårt att tro att homosexualitet var så helt okänt att inte Jesus och lärjungarna åtminstone hörde talas om det. I en så heterogent enkönad samling som man ofta antar att lärjungarna var, måste väl tanken ha slagit någon. Om inte annat som en syndig tanke att bikta. Och vad jag förstått diskuterade de lärde i templet alla möjliga mänskliga aspekter, så man kan väl tro att homosexualitet bör ha berörts, i alla fall i teorin.

Var inte Paulus överhuvud taget mer för lagen och mindre för kärleken än Jesus?

Skadlig
2008-03-31 14:32
#47

#46 Jo någon kontakt med det hade de nog men det jag tänkte på var mer hur pass "utsatta" för det de var i städerna de verkade. Paulus var ju tex bla i storstaden Rom som om mitt minne stämmer var ganska dekadent vid den tiden. Hade han varit i Las Vegas så tror jag att han hade sagt mer om spelande ;)

Det kanske var så att Jerusalem hade gott om lagar men lite kärlek så Jesus behövde extra betona det. I Rom verkade de ha gott om eros (men kanske inte så mycket agape) och kanske behövde mer lagar och struktur.

Kan inte komma ihåg några bra referenser för mina funderingar dock så ta dem med lite natriumklorid.

devildaughter
2008-03-31 15:48
#48

Vad är skillnaden mellan kärlek och kärlek?
Är det inte kyssarna och sexet och det där?
Mina kompisar skulle lika väl kunna vara mina pojk- eller flickvänner; jag skulle inte älska dem mer eller mindre.

Min moder är psykolog och har gått på en föreläsning om homosexualitet. Det är tydligen bevisat att homosexuella har råkat få fler av motsatta hormoner. Jag tror dock att bisexuella innerst inne; det är bara sjukt att se annorlunda läggning som ett handikapp. Det är så sjukt att man ska behöva klassas som en annan slags "ras" för att man blir kär i vem man vill. Att homosexuella misshandlas på gatorna är sorgligt. Homofobi (inte det egentliga begreppet vilket betyder rädsla för homosexuella utan hat mot homo- trans- eller bisexuella) är lika lågt som rasism och kvinnohat.

Annons:
rallykillen
2008-03-31 15:51
#49

39# va e dom längst upp för smaylisar då?

Skadlig
2008-03-31 16:42
#50

#48 Som jag har skrivit ovan i tråden så anser jag att faktiskt finns skillnad mellan kärlek och kärlek. Är kärleken du känner för dina vänner romantiskt fokuserad? Med det menar jag inte att kärleken du känner för dina vänner måste vara mindre än den du känner för en pojkvän/flickvän men den är högst troligtvis annorlunda.

Håller med dig angående homofobi. Låt Jesus utföra dömmandet och använd inte HBT, ras eller kön som ursäkt för att få ut aggressioner.

#49 De är väldigt komplicerade. Skulle vilja hjälpa dig tyda dem men det är bättre om du går en Alpha-kurs.

Gronstedt
2008-03-31 16:52
#51

#48: De flesta kristna hävdar väl att "homoromantik" är helt godkänt, alltså att man får älska och bli älskad av vem man vill. Däremot finns det de (och inte bara kristna) som hävdar att det är homosexualiteten, alltså just "kyssarna och sexet och det där" som är det syndiga. Handlingen, inte känslan, alltså.

devildaughter
2008-03-31 19:55
#52

51# varför är bevis på sin kärlek syndigt?

billyboy
2008-03-31 20:29
#53

44 "konsekvensen förändras"?

Med det menar jag att konsekvensen för all synd. För att få förlåtelse enligt GT så var man tvungen att offra förstfött djur av hankön. När Jesus kommer in i bilden och dör och uppstår, så får vi förlåtelse för synd utan dessa blodsoffer och straff som finns, för det sista offret som behöver göras är redan gjort.

Gud tar oss från den dagen vi bekänner tron på Jesus Kristus som Guds Son och Herre i våra liv, från det vi då är (inklusive de fel och brister/synder vi har) till det Han ämnat för oss att bli och det Gud vill förändra i oss, förändras inte under en sekund och till resten av jordelivet utan det är process.

Sedan är det väl så lite grann att detta "ämne" absolut inte dominerar i Bibeln. Jesus förmedlade allt som eg. var viktigt att veta. En del kristna gör skillnad på evangelierna och på Pauli brev då det ju faktiskt är så att Paulus blev en Jesu lärjunge först efter Jesu död och uppståndelse. Det är svårt, näst intill omöjligt egentligen att svara på vad JESUS ansåg om utlevd homosexualitet. För det står om utlevd homosexualitet, vilket också föranleder många kristna att anse att det handlar om handlingen, inte läggningen i sig.

Ber om ursäkt om mina svar just nu är lite så där halvdana… för jag är otroligt trött…. efter skola och skolarbete.

radikalmyrslok
2008-03-31 23:37
#54

Tycker det är mystiskt att gud och jesus och allt det där verkar vara så hutlöst intresserade av vad man tänder på och sedan bedöma ens människovärde utifrån det. Och hur sjutton blev Maria med barn? trollade gud med knäna, eller vadå? Jag tror knappast att det gick till på ett mer 'naturligt' sätt än all bögsex och petting och allt som ni verkar blåna av att bara nämna.

Skadlig
2008-04-01 10:25
#55

#54 blåna? :D
jepp vi är verkligen spottande ilskna här över alla homosexuella ;)

Och hutlöst intresserade… jag tror att alla gånger någon form av homosexualitet nämns i bibeln skulle kunna få plats på mindre än en sida i bibeln och bibeln är ju som sagt en stooor bok. Det finns många ämnen i bibeln som är mycket mer viktiga och intressanta.

Annons:
Gronstedt
2008-04-01 10:27
#56

#52: Två saker:

Jag anser inte att bevis på kärlek är syndigt (jag erkänner inte ens begreppet "synd"), utan jag talade om en åsikt som verkar finnas hos vissa kristna.

Jag anser att det är skillnad sexuell aktivitet inte nödvändigtvis är bevis på kärlek, eftersom jag anser att köttslig lust är en fullgod anledning till sexuell aktivitet, och jag anser att det finns många bevis på kärlek som inte alls har med sexualitet att göra.

#53: Tack för svar! Men är inte egentlingen Pauli brev skrivna tidigare än evangelierna, av en person som åtminstone tidsmässig bör ha kunnat träffa Jesus?

Skadlig
2008-04-01 12:32
#57

#56 Håller med dig om din uppdelning av kärlek och sex förutom möjligen det att jag tycker att sex utan kärlek är lite som att jonglera med dynamitgubbar, man ska veta vad man sysslar med innan man försöker sig på det ;)
Känner man inte sig själv och alla inblandade innan man börjar så kan det går väldigt fel. Större risker än vad jag är beredd att ta själv.

Paulus brev är skrivna innan evangelierna, möjligen att det fanns något protoevangelium nerskrivet men inte ihopa samlat.
Paulus var ju i tiden samtidig med Jesus, han var med och förföljde en del av de första kristna, men han träffade aldrig Jesus under tiden som Jesus gick runt och undervisade. Om han hade gjort det så hade Petrus definitivt nämnt det minst en gång i varje brev ;)

kajsa56
2008-04-01 15:10
#58

_sex utan kärlek är lite som att jonglera med dynamitgubbar, man ska veta vad man sysslar med innan man försöker sig på det ;)
_
Det va nog den bästa beskrivningen jag hört!! tack Skadlig!

devildaughter
2008-04-01 16:34
#59

56# så,
det är okej om en man hyr en hora men inte om en homosexuell man hyr en manlig sådan…?

Gronstedt
2008-04-01 16:37
#60

#59: Jag kan inte svara för hur andra resonerar. JAG tycker att prostitution i den form den bedrivs i dag är fel oavsett kön, och JAG tycker att alla slags ömsesidigt frivilliga sexuella övningar är OK.

billyboy
2008-04-02 12:20
#61

devildaughter…. Nej, självklart inte! Och är vi överdrivet intresserad av frågor kring homosexualitet.. där tycker jag svaret är nej! Jag skulle inte samtala detta ämne alls om inte frågan kom upp, ibland av kristna som funderar då de själva är homo-/bisexuella alternativt icke kristna människor som helt enkelt vill försöka få "rätt" och vad är mer viktigt att få rätt på än de känsligaste frågorna i livet, de mest intima!? Sedan finns det även provokativa människor som vill göra detta till det "enda" synliga ämnet inom kristen tro tycker jag.

Jag kanske inte talar för alla kristna, men detta är ett ämne där människor förtjänar ett svar, för att inte ge svar är också brist på respekt för en människa och hennes/hans känslor.

Sedan kommer det flera olika versioner och flera åsikter i ett sådant här forum och jag proklamerar inte att just jag har den absoluta sanningen. Närmare bestämt tror jag att någonstans i summan av allt som sägs, de tolkningar som kommer, så hittar vi någon form av "sanning". Detta ämne är ett av de ämnen som definitivt inte är så stort i Bibeln.

Zorro-VRH
2008-04-04 12:20
#62

just det med homosexulitet är man lite kluven

Man vet,vad Bibeln säger om detta och man går därefter,bara för man tycker det är en synd behöver man inte ta avstånd om man har kompis som är homosexuell

sen får man ju uppfattning

tro man att homo är en synd,ska man ogilla dem när man pratar med ickekristna och så är det ju inte

små tankar från mig

"Z"

Annons:
Skadlig
2008-04-04 13:44
#63

#62 Var ju någon som sa:
"Hata synden, älska syndaren"

Oavsett vilken synden må vara så är det nog bra att komma ihåg.

rallykillen
2008-04-04 17:07
#64

men hallå min tandläkare björn är homo, ska jag sluta gå hos honom då eller? kan jag bli smittad eller komer gud att straffa mig och min familj och mina tre karkazödlor??

p.s jag vet att han är homo från säkra källor (vi har haft ett förhållande..)

Gronstedt
2008-04-04 17:12
#65

#64: Tror inte Jahve kommer att straffa dig för att du går hos honom. Om du tror på Jahves straffdom (vilket jag inte gör) skulle den snarare följa av att du haft ett homosexuellt förhållande (vilket jag inte anser syndigt, det är vad DU anser i frågan som spelar roll). Om du däremot hade ett förhållande med honom trots att du avgivit trohetslöfte till någon annan, tycker jag att du gjorde fel.

Skadlig
2008-04-04 20:05
#66

#64 Seriöst och ärligt LOL :)

Hade det varit jag så hade jag nog snarare undvikit att gå hos honom för att inte bli frestad att vara otrogen mot din fru,.

billyboy
2008-04-04 23:36
#67

#62: Du skrev: "Man vet,vad Bibeln säger om detta och man går därefter,bara för man tycker det är en synd behöver man inte ta avstånd om man har kompis som är homosexuell"

Helt riktigt! Man behöver… eller snarare bör inte ta avstånd med kompisen/den anhörige .. ja, den som är homo-eller bisexuell. Gud älskar den kompisen, den anhörige och Han tar inget avstånd från människan utan försöker möta denne där den är, samma bör ju vi göra även om vi står för vad som står i Bibeln i denna fråga. Och som sagt, denna fråga får eg. väldigt liten plats i Bibeln, vilket jag tycker visar hur liten den egentligen är. Det finns saker som får mer plats, så vi kan fokusera på det.

Ijin
2008-04-08 21:01
#68

Ett forum är till för debbat… Eller har jag helt fel på den punkten?

Ett Forum utan debbat är som en demokrati utan röster.

Margareta
2008-04-10 21:59
#69

Man kan använda forum till mycket mer än debatt. Det beror ju på vad syftet med forumet är.

Ett exempel kan vara att föra ett samtal - där man tar del av varandras erfarenheter utan att för den skull kasta sig in i debatt om vem som har rätt eller fel.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Ijin
2008-04-10 22:28
#70

#69 Skapa en informations sida, isåfall… forum från början är ett ställe där alla typer av människor kommer till för att höra och disskutera… Kommer från antikens rom…

Gronstedt
2008-04-11 10:16
#71

Det behöver väl inte vara skillnad på debatt och samtal - men visst är det bättre när debatten hålls med hövliga former. Men här saknas väl varken debatt eller hövlighet?

Skadlig
2008-04-11 12:25
#72

Jo jag är lite nyfiken på vad du egentligen syftade på i #68. Speciellt i en tråd med så pass många inlägg :)

Ijin
2008-04-11 16:55
#73

#72 Påpeka vad jag tycker?

#71 Lite så.

Skadlig
2008-04-11 17:58
#74

#73 Jag förstår inte vad motivet var till att skriva inlägget #68. Det var det jag undrade.

Ijin
2008-04-11 17:59
#75

#74 Det stog långt innan att man inte skulle debbatera.

Gronstedt
2008-04-11 20:39
#76

#75: Du menar i inlägg #5? Bra om du skriver en hänvisning. Fast jag tror Margareta menade att man inte skulle debattera bara för att debattera, utan om sådant som känns viktigt att "prata" om.

Annons:
Ijin
2008-04-11 20:44
#77

#76 Allt hänger ju ihop, mer eller mindre.

Gronstedt
2008-04-11 20:55
#78

#77: Men jag kommer inte ihåg vad som skrevs i november förra året … Glad

Fast vi har funderat på ett forum: Riktiga diskussioner iFokus - där trådarna kan få slingra sig iväg dit det bär.

Ijin
2008-04-12 15:41
#79

#78 Låter kul;) Hoppas man blir välkommen där^^

Linn
2008-05-20 12:33
#80

Puttar åt Lotta_A

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Lotta_A
2008-05-20 18:05
#81

#80: Hehe. Tack :)

Linn
2008-05-20 18:29
#82

#81 hoppas att det hjälpte dig något…

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

urmodern
2008-06-03 10:13
#83

Länk: REacting to Sally Kern 

Jag säger bara att jag håller med Wanda Sykes :) 

Länk 1

länk 2

Annons:
Rauija
2008-06-05 00:49
#84

Vad menar du med "vad tycker ni om homosexuella" ?

Är inte det lite svårt att svara på?

Det är ju en hel grupp.

Linn
2008-06-06 00:26
#85

Jag menade att jag undrade vad var och en av de som svarat i denna tråden hade för syn på frågan. Och med en sådan fråga så blir det inte jätte lätt att svara enkelt på den.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Rauija
2008-06-06 11:39
#86

Vadå ine enkelt, det går inte att svara på den alls.
Homosexuella är en stor grupp människor, och att svara på vad man tycker om alla dem är omöjligt!

Eller.. ville du att man skulle generalisera?
Menar du vad man tycker om "gruppen" bögar?
FÖr alla bögar är likadana eller?

Du tänker lite som  rassister tänker.
Lite som frågan, vad  tycker ni om invandrare, eller judar?

  Förklara gärna hur du menade. Så ska jag svara på frågan sedan,

Rauija
2008-06-06 11:47
#87

Nu har jag läst lite i tråden. Och jag är inte helt förvånad över att dem som är troende är hatiska mot homosex och homosexuella.

Jag kan inte låta bli att fundera på hur ni skulle göra om era barn visade sig vara homosexuella.
Åker dom ut med huvud före? Eller försöker ni frälsa dem?
För ni kan väl inte låta dem bo kvar hemma?!

Att först säga att man är kristen och sen vara hatiskt mot alla som inte tror på samma sak.
Gud älskar alla människor (om man tror på gud så tror man det) men hans anhängare hatar flera olika grupper.
Hm.. verkar vara en fredlig religion.

Och kom inte med skitsnacket "gud älskar alla men inte deras handlingar, för det är det ändå ingen som köper)
 

Skönt det skall bli den dagen synen om att kristna är kärleksfulla dör ut!

Santhe
2008-06-06 15:51
#88

#86

Lyft blicken och ta en titt på dig själv. Du generaliserar väldigt mycket själv, angående de kristna. De är inte heller en homogen grupp.

Rauija
2008-06-06 15:58
#89

#88

Inte samma sak.

En homosexuell person följer inte någon "bok" Homosexuallitet är handlar om en känsla och sexuell läggning.

Religion handlar om att leva efter och tro på en gud.

Och eftersom det som ni kristna tror på finns i en bok så kan man läsa sig till va ni tror, tycker känner och "ska" tänka.
Oxå vart era prioriteringar ligger och hur eran moral är Räcka ut tungan

En kristen styrs av regler..

Så det är inte alls samma sak.
Homosexuella har bara en sak genemsamt.. sin läggning.
Ni kristna har mer än så genemsamt. Därför kan man sätta in er i en grupp.
Det viktigaste för er är gud.

Vad som är viktigt för en bög eller en flata kan variera.

För övrigt så tycler jag inte alls att jag generaliserar.

Santhe
2008-06-06 15:58
#90

#87

Jag har en släkting som är bisexuell och har kristna föräldrar.  H*n är precis lika älskad som sina syskon. Och h*n är inte ens kristen, tror inte på Gud. Och ändå högt älskad av sina föräldrar.

Gud älskar även dig, fastän du inte tror på honom.

Annons:
Rauija
2008-06-06 16:01
#91

#90

Min låtsaskompis älskar dig med Flört

Rauija
2008-06-06 16:05
#92

#90

Du tror alltså på att gud älskar mig?

Oavsett vad gör med mitt liv. Oavsett hur jag behandlar andra?
Även om jag har valt satan?

Elller gäller skitsnacket "gud älskar alla men inte allas handlingar"nu ?
Det är roande vad mycket kristna har hittat på för att kunna göra en jävla massa  misstag och ändå bli älskade

Om man ber om ursäkt så förlåter gud allt?
Och man kan kalla sig goog igen?
Snacka om att slippa ta ansvar för sina handlingar?

Santhe
2008-06-06 16:05
#93

Trådskaparen ifråga undrar hur andra troende ställer sig till homosexuella enligt bibeln. Alltså hur tolkar ni andra bibeln.

Det råder nämligen delade meningar bland kristna om hur man ska tolka, är det emot Guds vilja eller inte.

Santhe
2008-06-06 16:16
#94

#89

Har du tänkt på att det nästan finns fler kristna kyrkor än vad man kan räkna? Anledningen till det är ju att bibeln tolkas olika.

Enligt vad du säger så är ju våldtäckt okej då? Eftersom killen hade en känsla. Att vara sociopat är också en läggning, så då är ju allt en sociopat gör rätt, eller hur?

#92

Visste du att satan från början var en av änglarna? Också älskad av Gud och skapad av Gud?

Rauija
2008-06-08 00:17
#95

#94

Ja, jag känner till saga om satan som den "fallna ängeln"

Att du jämför homosexuella med våldtäksmän är helt sjukt.

homusexuella har sex med varnandra FRIVILlIGT.
Det är två människor som delar samma läggning, och som har känslor för varandra.

En våldtäksman tvingar sig på en annan människa.

Hur fan kan du  göra en sån jämförelse?

Santhe
2008-06-08 01:00
#96

#95

Nej! Jag gör absolut ingen jämförelse mellan homosexuella och våldtäktsmän.

Utan jag vill åt hur DU tänker.

DU säger att homosexualitet är en känsla och läggning.

Då gjorde jag en jämförelse som handlar om hur en annan person skulle kunna känna.

Rauija
2008-06-08 14:57
#97

#11

Tror du att gud gjorde ett misstag menar du?

Annons:
Rauija
2008-06-08 15:00
#98

#96

Du fick du ut MINA tankar helt fel.

Men nu har du förstått hur jag menar va?

Linn
2008-06-08 15:04
#99

#97 nej, det tror jag inte, det finns säkerligen en mening med att jag inte föddes till en pojk. Jag skulle exempelvis inte kunna bli gravid och det är något jag verkligen längtar efter..

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Rauija
2008-06-08 15:20
#100

#99

Men du är alltså BI?

Så du menar att homosexualitet är ok?
Jag vet nmligen många troende som säger motsattsen…

Rauija
2008-06-08 15:21
#101

#99

Har du lust att svara på om du är född i en troende familj?

Linn
2008-06-08 15:38
#102

Ja Rauija, jag är bi, jag trodde det var ganska uppenbart i mina inlägg. Jag tycker homosexualitet är helt ok och naturligt med för den delen och ville veta hur andra troende tycker och tänker om saken, därav tråden. Jag är inte född i en troende familj, vad skulle det ha med saken att göra?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

tinaoskarsson
2008-06-08 16:51
#103

#102 Jag är också bisexuell. Men jag tror ändå att det är en genetisk defekt som skapar bisexualitet och homosexualitet. Har dock inga som helst problem med hbt-personer rent generellt. Men har svårt för kristna ledare med hbt-läggning, utan att egentligen ha några som helst belägg för det. Kanske är jag bara gammeldags….

Linn
2008-06-08 17:54
#104

Genetisk defekt? Det är sånt här jag menar, alla tycker och tänker olika om allt. Hur tänker du där tina?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Rauija
2008-06-08 20:22
#105

#102 och # 103 med egentligen

Ni är kristna… och BI… trotts kyrkans syn på homosexuella?

#102, jag undrade om du var född i kristen familj för att jag var nyfiken på deras reaktion. När och varför "fann du din tro" ?

Linn
2008-06-08 20:47
#106

Ja, jag är kristen och bi.
Jag mötte gud efter att jag insett att jag är bi. Varför.. Tja.. Jag fick en sådan obeskrivlig känsla och jag är helt säker på att det var Gud och då kan jag inte längre förneka hans existens.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Rauija
2008-06-08 20:51
#107

# 106

OK, tack för ditt svar.

Jag fattar verkligen inte alls hur du menar.
Men en känsla kan vara svår att förklara.

Hur känns det att vara Bi och veta att man är föraktad i sin församling?

Linn
2008-06-08 20:57
#108

#107 jag är inte med i någon församling för tillfället, har inte hittar rätt än..

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Rauija
2008-06-08 20:59
#109

#108

OK.. Du kommer nog få leta länge om du vill hitta en församling som tycker att det är OK att du är Bisexuell.

Linn
2008-06-08 21:05
#110

#109 det är mitt problem.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Rauija
2008-06-08 21:08
#111

#110

Ja, vist är det.

Jag skulle aldrig utsätta mig för det=)

Annons:
Ijin
2008-06-08 21:09
#112

Tror inte det kommer dröja speciellt länge. Precis som med allt utvecklas människor, och då gör religonen det med.

Rauija
2008-06-08 21:13
#113

#112

Det har jag väldigt svårt att tro.

Kristna är extremt hatiskt till homosexualitet, så man måste vara väldigt förvissad när man kallar sig kristen och är BI.

Kristna går så långt att dom kallar homosexualitet för synd.

Jag har jätte svårt att förstå varför man som homo söker sig till kyrkan.

Det är samma sak som att en neger söker sig till VAM.

Ijin
2008-06-08 21:19
#114

#113 Katolikerna, inte dom kristna… Blanda aldrig ihop dom..

Rauija
2008-06-08 21:21
#115

#114

Samma skit egentligen.

Men jag menade kristna.

Linn
2008-06-08 21:21
#116

#113 jag har faktiskt inte mött en kristen än som haft något ont att säga om min bisexualitet!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Ijin
2008-06-08 21:22
#117

#115 Nej, inte samma skit egentligen… Det är stor skillnad, om du inte tror mig, prova gå på lite religon lektioner.

Rauija
2008-06-08 21:24
#118

#117

Jag känner till skillnaderna.

Men dom har samma syn på homosexualitet.

Annons:
Ijin
2008-06-08 21:27
#119

#118 Nej, det har dom inte. Dom hade, men har inte i nuläget.

Rauija
2008-06-08 21:34
#120

#119

Ha?

Om du orkar så skriv inlägg som är tillräckligt långa för at förklara vad du menar

Ijin
2008-06-08 21:36
#121

#120 För varmt just nu, och har annat för mig;) påminn mig så ska jag nån gång..

Rauija
2008-06-08 21:40
#122

#121

Det får du komma ihåg själv

Ijin
2008-06-08 21:42
#123

#122 Inte om DU vill ha det jag tycker och tänker;)

Rauija
2008-06-08 21:43
#124

#123

Så viktigt är det inte

fetknopp
2008-06-08 21:43
#125

Jag känner minst 8 homosexuella präster och flera andra homos. Jag värderar dem högt, de är mina vänner. Jag skiter faktiskt i vem de ligger med. Hur kan du påstå att alla kristna föraktar homosexuella? Har du inte fattat att kristna kan ha olika uppfattning i frågan, liksom den icke-troende befolkningen också har olika uppfattning i frågan. Det finns massor av icketroende som anser att homosexualitet är en sjukdom och att bögar är äckliga, varför hackar du inte på dem?

Annons:
Rauija
2008-06-08 21:45
#126

#125

Jag hackar inte på någon.

Är dom 8 homoprästerna du känner öppna med sin sexualitet?

Utävar dom samkönad sex?

fetknopp
2008-06-08 21:56
#127

Nu är det ju inte så att jag följer med folk in i sängkammaren direkt. Jag förmodar att folk som älskar varandra har sex. Av de 8 homoprästerna så är 6 av dem helt öppna med det. De andra två vet jag inte riktigt.

fetknopp
2008-06-08 21:58
#128

Tusan, jag tror visst att jag ljuger. Jag känner fler än 8 homopräster. Minst tre till som jag kom på alldeles nyss.

tinaoskarsson
2008-06-08 22:58
#129

#104 Tja, som jag förstår det jag läst i Bibeln så är vi skapade för att vara tillsammans som man och kvinna. Men sen kom syndafallet och en massa skit kom in i världen - sjukdomar, elakheter och annat. Helt klart är att vår genetik (delvis åtminstone) är med och styr vår sexualitet, på samma sätt som genetiken styr andra saker som ögonfärg och vissa sjukdomar. Jag vägrar kalla homosexualitet för en sjukdom, för det är väl inte riktigt vad det är. Däremot kan jag se det som en genetisk defekt som kommit in i världen efter att vi lämnat lustgården. Det var liksom aldrig menat att vi skulle höra ihop som kvinna och kvinna eller man och man, men nu gör vissa av oss det i alla fall.

Hmmm. Jag vet inte om jag var så mycket tydligare där, men kanske förstår du lite bättre hur jag tänker. Du får fråga igen om det var otydligt. Skrattande

tinaoskarsson
2008-06-08 23:07
#130

#105 Jag har bara berättat för mina närmsta vänner (och i och med mitt tidigare uttalande för hela världen Cool) att jag även dras till kvinnor. Nu är jag gift och tänker anstränga mig för att det ska hålla livet ut, så det är helt enkelt oväsentligt för resten av världen att jag o maken kan spana på kvinnor ihop. Men som #116 har jag fortfarande inte mött någon som ens blivit förvånad när jag berättat.

#113 Vet inte riktigt vilka kristna du träffat som är så hatiskt inställda till homosexuella. Det är som att säga att alla muslimer är självmordsbombare. Visst finns det en liten klick med individer inom kyrkan som är ännu mer ingrodda än jag, men det är verkligen undantag. Jag känner mig inte ett dugg föraktad av församlingen.

tinaoskarsson
2008-06-08 23:09
#131

#128 hehe Nu är väl inte begynnande alzheimers samma sak som att ljuga ;)

fetknopp
2008-06-08 23:45
#132

#131 Tack för den du!Flört

Annons:
tinaoskarsson
2008-06-08 23:57
#133

#132 Själv lider jag av svår tröskelafasi (dvs man glömmer vad man skulle hämta så fort man passerat tröskeln), namnafasi (minns fortfarande med fasa när jag skulle presentera mina närmsta vänner för min nuvarande make och glömde halva gängets namn), viss vanlig afasi samt har haft begynnande alzheimers sen barnsben…. Så jag vet vad jag pratar om! Flört

Rauija
2008-06-09 00:59
#134

#127

Jag hoppas inte heller att du följer med in i sängen=)

Men jag tänkte att någon kanske hade berättat.

En fråga nu då…är det inte synd att ha sex innan äktenskapet?
Och om  man är Homo så får man ju inte gifta sig..

Jag känner oxå en präst som är homo. Eller a, han är BI.
Han begravde en av mina bästa vännner, och jag har stor respekt för honom som människa.
Men.. jag förstår inte hur man kan vara präst.. och BI.
Han har dessutom haft sex med min syster, och dom är inte gifta.
bortsett från det så går han på alla Fetich fester i stan.

Jag är osäker på om han skulle vara så omtyckt i sin församlign och alla tanter där fick veta hur han lever utanför kyrkan.

Rauija
2008-06-09 01:03
#135

130 #

Din man vet iaf. Det är ju egentligen det viktigaste.

Jadu.. av någon underlig anledningen har jag träffat på måååånga kristna. Inte bara kristna, Jehovas och Muslimer med.
Det är som när man inte gillar hundar tydligen, då dras dem till en.
(jag jämför inte hundar med kristna)

jag kan säga att 95% av alla jag har träffat och diskuterat med ogillar homosexuella. Man kallar det synd och sjukdom.

Hemskt. 

Men skönt att du inte har känt av det.

Daydreams
2008-06-09 05:26
#136

Att vara bisexuell eller homosexuell är inte en synd i sig. Men oavsett vilken sexuell läggning man har så är det mot Guds ord att ha sex före äktenskapet. Eller rättare sagt så är det genom den sexuella förbindelsen som enligt Bibeln bekräftar att man är man och hustru. Jag menar inte att dömma oss människor som har haft sex innan dom är gifta, det är mellan dom och Gud att lösa, och definitivt inte oförlåtligt.

Jag har vänner som lever i homosexuella relationer och respekterar dom lika mycket som andra vänner. 

Jag tror personligen att bisexualitet och homosexualitet ofta beror på miljöpåverkan. Tina tex delade med sig av det helvetet hon växte upp i, inte konstigt att du Tina dras till kvinnor som förmodligen upplevs tryggare för dig, men underbart att du träffat din man och klarat av att lita på honom.

Många i samhället, bla jag själv, lider av en sjukdom (pcos) som gör att jag har för mkt manliga hormoner.Och flera av mina vänner som är homosexuella har samma sjukdom, dock inte alla.

Man har forskat mycket på varför en del är homosexuella men aldrig riktigt kommit fram till mer än teorier.

Vi kristna har ingen rätt att dömma varandra, utan vi får lita på att Jesus visar oss vad som är rätt, och det är en process som vi lever med resten av våra liv. Vi kommer aldrig att kunna leva perfekt, det viktiga är att vi strävar efter en nära relation med Gud.

Rauija
2008-06-09 13:32
#137

#136

Enligt er kan man få förlåtelse för alla synder ju.

Mord och sex innan äktenskapet.

Jag förstår att ni känner er tvugna att göra den tolkningen, efter som ett liv helt efter bibeln inte är mänskligt.

Men är det rätt att kalla sig kristen då?
Om man ex gör valet att ha sex innan öktenskap, och sedan bara be om förlåtelse ständigt.

Bör man inte vara ångerfull för att få förlåtelse?

tinaoskarsson
2008-06-09 13:44
#138

#137 Naturligtvis är det av största vikt att man är uppriktig och ångerfull när man ber om förlåtelse. Allt annat vore ju bara ord… Sen kan man göra fel trots att man inte menat det (vet att det slinker ut en å annan groda ur min mun emellanåt tex) och trots att man kämpar sitt allra bästa för att sluta med ett invant beteende. Då är det viktigt att förstå att det är ok att be om förlåtelse ännu en gång.

Ijin
2008-06-09 13:57
#139

det där med sex innan äktenskap är ju inte någonting gud skulle säga sig emot, egentligen.. Utan mer någonting som vi människor själva kommigt på. Bibeln är ju inte skriven av gud(som stenplattorna var) utan av mänskliga händer. Så det är lite gammalmodig och självklart då har den gamla värderingar..

Annons:
Upp till toppen
Annons: