Annons:
Etikettbibeln
Läst 3091 ggr
ArleMonster
12/29/07, 4:35 PM

Frågor?!

Jag är inte alls ute efter att provocera, reta eller tycka illa om, jag är inte kristen eller tillhör någon religion. Jag är bara intresserad av hur ni ser på det hela.

Jesus var ju Guds son, så Gud måste väl vara med i bilden någonstans, så jag börjar såhär.

Gud skapade jorden och satte de två första människorna på jorden (Adam & Eva), de fick tre söner, så långt är jag med.
Sen slår en bror ihjäl en annan bror och åker till ett annat land och skaffar sig en fru. Om folk inte kan vara snälla mot varandra om där bara är fem personer på jorden, hur ska vi då klara av det nu?
Och hur kan den där ena brodern åka till ett annat land och skaffa sig en fru när det inte finns fler människor på jorden?

Nu till nästa steg, några år framåt i tiden så finns Josef och Maria, Maria är oskuld, och det är en ängel som säger till Maria att hon är med barn, hur fungerar det?

Är det meningen att man ska tolka biblen rakt av, eller hur ska man tolka det?

Jag hoppas att ingen tar illa upp, det är bara lite frågor jag vill ha svar på. God fortsättning..

Annons:
Margareta
12/29/07, 5:14 PM
#1

ArleMonster - det är inga lätta frågor Du kommer med och det finns nog inga lätta svar heller.

Jag är kristen och tror på Bibeln som Guds ord - men det betyder inte att jag tror att precis allt som hänt på denna jord finns beskrivet i detalj.

Även jag har undrat över vad som hände sen och hur det kunde bli fler människor efter Adam & Eva - de fick som sagt söner och ingen dotter osv.

Jag har aldrig sett det som något bekymmer för tron - eftersom min tro föddes då jag mötte Jesus och inte av att jag läste Bibeln - den har jag tagit mig an långt senare. Jag litar på att Gud har någon mening med att allt inte finns beskrivet i Bibeln.

Det står tex att att Adam och Eva var först - men står det att Gud slutade skapa människor sen? Fortsatte han kanske på någon annan närbelägen plats (typ annat land) och tyckte att det inte behövde skrivas om det igen - eftersom själva principen redan var klarlagd? Jag vet inte och är inte så bekymrad över det heller. Det känns inte som något problem för mig.

Att Maria blev havande med Jesus - när hon själv var oskuld ser jag inte som något problem för Gud alls. När Gud själv skall bli människa - kan vad som helst hända.

Jag är väldigt glad över din ödmjuka ton ArleMonster - som man är själv blir man bemött! Självklart skall Du komma hit och ställa dina frågor - sen om Du blir nöjd med svaren är en helt annan sak - dina frågor är inte lätta.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

mumsan
12/29/07, 5:35 PM
#2

 Det med att den ena sonen tog sig en fru, har jag oxå funderat över. Ska faktiskt prata med någon som kanske vet och höra av mig igen.

Sen att Maria blev havande är genom den Helige Ande. Gud Fadern, Sonen/Jesus och den Helige Ande är treenigheten. De är ett. Först var Gud och sedan kom Jesus, född av Maria som han Gud  utvalde för att föda Jesus, befruktad av den Helige Ande. Detta är övernaturligt. Gud ör övernaturlig och allsmäktig.

Nu har jag kortat av min förklaring. Det står om Jesus i gamla testamentet att han skulle komma och det uppfylls i nya testamentet.

Jag tolkar bibeln ganska så rakt av även om jag inte kan förklara allting. Det är som Margareta skriver att inte heller jag har några problem med vad som står i biblen. Min tro är en övertygelse något jag har upplevt i mitt liv.

Daydreams
12/29/07, 5:48 PM
#3

Personligen tror jag att Gud gjorde precis som det står i 1 Mosebok, dvs skapade Adam och Eva. Och Adam och Eva var ju också "släkt" (dvs samma gener)med varandra då Eva skapades av Adams revben. Bibeln säger också att "Och han har av en enda människa skapat alla människor och folk, för att de skall bo över hela jorden. Han har fastställt bestämda tider och utstakat de gränser inom vilka de skall bo, för att de skall söka Gud, om de möjligen skulle kunna treva sig fram till honom och finna honom, fastän han inte är långt borta från någon enda av oss"

Apg 17:26,27 

Adam var runt 130 år när han fick Set så de fick troligtvis fler barn däremellan. Att det inte nämns döttrar i Bibeln beror på att när man skrev  släkttavlor på den tiden så skrevs bara männen.

Adam levde tills han blev 930 år så han och Eva fick många barn.

Om man tittar på incest begreppet idag så finns det ju mer än en anledning till varför det är förbjudet,  det handlar ju dels om generna och dels om det känslomässiga. Eftersom dessa var de första människorna existerade inte begreppet incest öht. När man får barn med en nära besläkta dubblas alla defekta gener vilket kan ge mycket negativt resultat. Men människornas gener då hade inte defekter.

Det står inte att Kain tog sig en fru någon annanstans ifrån. "Så gick Kain bort från Herrens ansikte och bosatte sig i landet Nod, öster om Eden. Kain kände sin hustru och hon blev havande och födde Hanok. Och Kain byggde en stad och kallade den Hanok efter sin son. 1 Mos. 4:16,17" han byggde alltså staden som han bosatte sig i,själv.

Det finns många exempel på incest i Bibeln;

Abraham- gifte sig med sin halvsyster Sara

Amram (Moses far) gifte sig med en faster. 

Det finns mycket i gamla testamentet som inte gäller idag. En av de största skillnaderna som gjorde tex incestiösa giftemål ok var att man blev flera hundra år gammal på den tiden. Det var inte förrän efter syndafallet som Gud sa att människan inte ska bli äldre än 120 år gammal.

Källor: Bibeln, Levande Bibeln

ArleMonster
12/31/07, 11:54 AM
#4

#1 Tack för ett bra svar, det är ju sant, varför ska allt stå i bibeln.

En sak som jag helt hade glömt som oxå är ganska konstigt är som "Daydreams" skriver, att Gud skapade Eva med ett av Adams revben.

Sen som "Daydreams" skriver, måste vara direkt taget från bibeln, jag förstår ju vad som menas, men varför måste den vara så svår?
Jag har försökt läsa bibeln, men tycker den är så svår och inte kommit längre än till Skapelse berättelsen, finns det inte en lättare och förenklad version av bibeln nu? Typ en bibeln för dummies?

Vi i Norden hade ju vår asatro från början, varför kunde vi inte behållt den, varför måste vi ha en religion som nästan alla har. Liksom Asien har ju Buddhismen, Indien har Hinduismen, Sen Afrika och Mellanöst länderna har ju en blandning av naturreligion och Islam.

Sen motsvarigheten till Jesus (Gud), är det Satan? (Ursäkta om hans namn nämns här). Hur ser ni på Satanism?

Tack för ett trevligt bemötande.

JanLindgren
12/31/07, 12:56 PM
#5

Hej!

Visst fick Adam döttrar. Se första moseboken 5:4

MVH

Jan Lindgren

Margareta
12/31/07, 12:58 PM
#6

Hej igen ArleMonster. Du ser - lika många olika svar som antalet skribenter. Daydreams är den helt klart vanligaste - för det är så vi kristna "lär oss" att tolka Bibeln. Vi lär oss av dem som läst mer än vi själva gjort och de lär sig av äldre tolkare - som läst äldre tolkare. Det finns tolkare ända från den tiden Bibeln skrevs - till nu - som tolkat till varandra i nedstigande led. Förr var det ofta inom släkter - familjer - kloster osv. Nu är det inom universitet/högskolor, kyrkor och andra kristna organisationer.

Det finns inget som säger att Du skall läsa bibeln i ett svep? Bibeln består egentligen av en samling böcker - först ett helt gäng i det vi kallar Gamla testamentet som handlar om tiden före Jesu Födelse och sen ett något mindre antal böcker i det vi kallar Nya testamentet som handlar om Jesus och tiden efter hans död.

Tänk Dig en bokhylla full med böcker. Om Du skriver om Bibeln på vanligt papper med vanligt typsnitt och med vanlig mängd text per sida - och varje bibelbok som en egen bok med tjocka pärmar och rygg - så blir det betydligt mer än den Bibel Du normalt håller i handen. Vi kan leka med tanken att det bliren hyllmeter. Tänk då att Du måste läsa från vänster - för att få tillstånd att läsa en bok som är på slutet - det tar ju en evighet.

Så är det faktiskt inte många som läst Bibeln - inte jag och jag talar för de allra flesta - troligen alla - kristna jag känner.

Vi läser precis där vi för stunden känner - ibland en hel bok - ibland ett kapitel och ibland bara några älsklingsverser.

Här på forumet har jag och mina Medarbetare lagt in en del av de bibeltexter som Svenska kyrkan använder i alla kyrkor på söndagarna. Där samlar man ihop gammaltestamentliga och nytestamentliga texter under varje söndags speciella tema. Det är ett sätt att lotsa icke-vana bibelläsare in i Bibelns värld.

Varje söndag predikas (förklaras) någon av texterna i alla Sveriges kyrkor - oavsett det är svenska kyrkan eller ej - alla kyrkor läser utvalda bibeltexter och predikar/förklarar innehållet.

Så har de kristna gjort ända sen den tid Apostlarna (Paulus och de andra) skrev sina brev (episteltexterna) till de nya församlingarna och så har judarna gjort med de gamla texterna ända sedan texterna skrevs. Judarna har en fantastisk tradition när det gäller att memorera och föra vidare sina heliga texter (gamla testamentet).

Det finns INGEN som förväntas läsa och förstå Bibeln på egen hand - så har det aldrig varit. Det är alltid så att man förväntas "sitta vid någons fötter" för att lära sig.

Ett sådant väldigt aktuellt exempel är Göran Skytte. Han har under ett helt år - varje söndag - suttit vid Bo Branders fötter i Laurenttisstiftlesens kyrka i Lund (bildligt-talat-vid fötterna) och först lyssnat till predikan i kyrkan och sen samtalat om detta vid kyrkkaffet. Resultatet har lett till en bok - eftersom Göran Skytte är en nyfiken journalist - blev det två rejäla böcker - fast han säger det är samma - som inte fick plats i en.

Dessa böcker går igenom ett helt kyrkoår efter mallen - predikan över söndagens text - samtal vid kyrkkaffet.

Jag rekommenderar dem varmt och de finns att beställa på Görans hemsida. Ett år med Jesus heter böckerna.

För er som har chansen att höra ett föredrag med Göran Skytte rekommenderar jag det verkligen. Det är fantastiskt befriande att höra honom berätta hur han kom till tro på Jesus Kristus och hur han kämpade emot tidigare i sitt liv. Han reser runt en hel i landet del och föreläser - information brukar finnas på hans hemsida.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Daydreams
12/31/07, 1:33 PM
#7

#6 Vad är det som är "tolkat" i min text?

Margareta
12/31/07, 3:12 PM
#8

Jag menar inte ordet "tolka" så bokstavligt utan det traditionella man alltid har lärt sig. Jag som funnits bland kristna i hela mitt liv - har ju så klart hört din "version" om det passar dig bättre? Vet inte vilket ord jag skall använda. Det spelar inte så stor roll för mig.

För den som inte är van vid bibeln och första gången hör det som många av oss redan kristna tycker är självklart/underförstått som till exempel att kvinnor inte ens finns med i släktleden eftersom man bara räknar männen osv är det svårt att inse att man inte behöver hänga upp sig på detaljer. Det är inte ett enda dugg avgörande för min tro om det existerat inavel eller inte.

Jag tycker din beskrivning är jättebra och den är absolut den jag själv tror på - men för den som aldrig mött något som har med historien bakom bibeltexterna osv utan bara är efter att kritisera bibeln och finna skäl att slippa tro - då är det svårare att ta till sig och förstå.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Daydreams
12/31/07, 3:41 PM
#9

ok då förstår jag hur du menar:)

Linn
1/3/08, 4:06 PM
#10

#4 jag har en enklare version av bibeln. Men just nu har jag glömt bort vad den heter! Jag har bara nya testamentet i denna version och den köpte jag just för att jag tyckte att bibeln var så svår att läsa. Sedan efter att ha läst lite i den köpte jag en vanlig bibel för att jag tyckte att det inte var samma känsla att läsa denna lätta version, orden fick inte riktigt samma betydelse. Nu är jag väldigt dålig på att läsa bibeln men jag har tänkt att använda den enklare versionen som komplement till bibeln när jag inte förstår.

Kan vara så att den heter "Handbok för livet" men jag är inte säker. Återkommer om detta..

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Daydreams
1/3/08, 4:52 PM
#11

Handbok för Livet är bra. Den har vanlig översättning men väldigt utförliga noter/förklaringar som iofs är vinklade frikyrkligt.

Levande Bibeln är en version där man har förenklat nya testamentet väldigt och den är mer som en bok. Kyrkorna brukar ha ett lager som dom gärna ger till folk som vill ha.

Linn
1/3/08, 5:03 PM
#12

#11 brukar dom dela ut levande bibeln? det visste jag inte.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

mumsan
1/3/08, 11:03 PM
#13

 ArleMonster:

Nu är jag sent ute med ett svar och du har fått så bra svar här ser jag.

Annons:
Margareta
1/4/08, 1:00 AM
#14

#11 Det förekommer i många kyrkor att man delar ut billiga versioner av biblar - man vill så gärna att alla som vill skall få ha en Bibel.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

ArleMonster
2/22/08, 1:54 PM
#15

Nu jäklar har jag vaknat igen, beffinner mig just nu i Thailand och har gjort i snart 2 månader, har 1 månad kvar, (inte för att göra någon avis eller så, men här e jäkligt varmt och gott).

Jag vet att da Vinci Koden har funnits ute ett bra tag och att det blev en himla uppståndelse över den. Inte förrän nu har jag läst den och måste lite nyfiket fråga hur ni ser på den?

Sen en fråga jag inte fick svar på innan, hur ser ni på Satanister, inte ploj satanister utan den riktiga satanismen som Anton LaVej skapade?

Skadlig
2/22/08, 7:24 PM
#16

#15 Tja, har inte läst den men jag har hört att den är ganska bra fiction. Jag tar den boken på lika stort allvar som jag gör med Harry Potter :)
Har läst en kort genomgång på sakerna den tar upp och det fanns ganska många faktafel.

Jag har inte så mycket koll på satanister får jag lov att säga så jag kan inte riktigt uttala mig. 

EDIT: Kom på en sak dock. Som när det gäller alla andra religioner också så anser jag givetvis att satanisterna har fel och att vi har rätt ;)
Men åandra sidan så länge som de inte är lika onda som Scientologerna, som verkligen skrämmer mig, så bryr jag mig inte så mycket.

ArleMonster
3/14/08, 12:31 PM
#17

E det sant att det står i biblen att Jesus föddes i Mars?

Varför firas han då den 25 December?

Daydreams
3/14/08, 12:38 PM
#18

Här  kan du läsa om det.

Och här .

fetknopp
3/17/08, 3:48 PM
#19

Daydreams! Menar du verkligen allvar med det du skriver? Anser du att kristen tro är en tävling i hur mycket oförklarligt man kan tro på? Det är 4000-2000 år mellan Bibelns texter och oss. På Bibelns tid trodde man att jorden var platt, tror du det också? Ordet Adam är det hebreiska ordet för människa, ordet Eva betyder liv. Om du tänker på det så blir det inte så mycket krångel med incest och annat. I begynnelsen skapade Gud människan och gav henne livet. Människan är en avbild av Gud vilket bland annat betyder att hon har fått ett förstånd. Det är bra att använda det ibland och inte lura i människor att man måste läsa Bibeln som om det vore en uppslagsbok för att vara kristen. Vi är många som inte använder Levande Bibeln just för att det inte är Bibeln utan en parafras, vilket betyder att det inte är originaltext utan en tolkning fullproppad med mycket tydliga egna åsikter (framför allt i moralfrågor).

Daydreams
3/17/08, 6:47 PM
#20

#19 Det står i Bibeln att jorden är rund.

Och nej jag anser inte att det är en tävling. För min del får du tro precis hur du vill. Det är mellan dig och Gud. Och jag får tro vad jag vill. Men lite teologiskt kunnande är aldrig fel, och jag har svårt att förstå varför du skriver så otrevligt till mig.

Annons:
fetknopp
3/17/08, 8:44 PM
#21

Förlåt att jag var otrevlig. Men jag blev lite i gasen när jag läste ditt inlägg om Adam och Eva. Jag hävdar med bestämdhet att dina tolkningar inte har någonting med teologiskt kunnande att göra. Skapelseberättelsen är en beskrivning av ett helt annat slag än den bokstavliga som du gav dig in på. Det är inte en detaljbeskrivning av hur skapelsen eller syndafallet gick till. Däremot beskriver den människans belägenhet, hennes ursprung, hennes uppdrag, hennes relation till Gud. Det blir lite larvigt när man menar att Gud verkligen skapade 1 st man som hette Adam och 1 st kvinna som hette Eva och att deras barn gifte sig med varandra för att jorden skulle befolkas.  Man måste alltid sätta texter in i det sammanhang som de kommer från och vilka tankar som rådde då. Annars gör man inte texten rättvisa.

Daydreams
3/17/08, 9:16 PM
#22

#21 I mitt inlägg står det PERSONLIGEN TROR JAG…

Dvs jag har precis lika stor rätt att tro som jag gör och du har ingen rätt att slå ner på mig för det.

Jag talar inte om för dig vad du ska tro, det får vara mellan dig och Gud. Men skulle uppskatta om du istället för att gå på mig som svarar på Arlemonsters fråga utifrån MIN tro och MITT synsätt, istället svarar TS utifrån ditt synsätt.

fetknopp
3/17/08, 9:49 PM
#23

Bästa Daydreams!

Jesus i fokus är inget forum för mig. Jag drar mig tillbaka och kommer inte att ifrågasätta någon eller något här igen. Gud välsigne er alla.

night-bliss
3/24/08, 11:59 AM
#24

appropå #18 länkar, så känns det på ett sätt lite komiskt att han som räknade ut när jesus eg skulle ha fötts "heter" Dionysius Exiguus

Då man eg förknippar Dionysius med en helt annan gud och enligt vissa en föregångare till jesus Förvånad

nr 1 http://en.wikipedia.org/wiki/Dionysius

nr 2 http://en.wikipedia.org/wiki/Dionysus

(länk ovan "nr 2" skrolla ner  och läs också under "Parallels with Christianity")

varför skulle en munk vilja bli förknippad med vin och galenskap?, men munken ifråga kanske var en mystiker, gnostiker och då undrar man om han överhuvudtaget såg någon vits med att räkna ut när jesus föddes, då enligt gnocisismen och inom vissa inriktningar inom mysticismen inte ens tror på (och det är inte heller av vikt för dom) att jesus funnits

Daydreams
3/24/08, 3:47 PM
#25

Nja hans beräkning stämmer ju inte.

night-bliss
3/24/08, 6:59 PM
#26

#25 precis, varför skulle han vilja räkna ut födelsen för något som ev inte har funnits? (om han var gnostiker el mystiker, jag tänker främst på hans namn och Dionysius-kulten som då inte påstod att Dionysius funnits!! och då inte heller jesus då jeus ev bara då skulle vara en judisk omskrivning av Dionysius!!)Oskyldig

HolyFool
3/25/08, 11:36 AM
#27

En teori jag hörde om när på året Jesus skulle vara född gick ut på att han föddes vid påsken. Bakgrunden till denna teori är gamla testamentets påbud om offer där det anges att lammet skulle vara årsgammalt och att Jesus då dog samma tid på året som han föddes, för att vara årsgammal.

Att vi firar Jesu födelse vid midvinter har ju bara med att man ville ersätta hedniska högtider med kristna.

Jag vet att detta inlägg ligger i kanten av denna tråd men kom bara att tänka på det.

Annons:
Linn
3/25/08, 8:19 PM
#28

#27 vad för hedniska högtider?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Conrad
3/25/08, 10:29 PM
#29

Asatro

HolyFool
3/25/08, 11:41 PM
#30

Njae, det passade ju bra i Norden att ersätta asatrons midvinterblot med julen men det var ju i en romersk omgivning som kristen tro växte och jag tror att festen som man firade i Romarriket hette saturnaliefesten. Vet inte vad det handlade om, finnssäker att hitta info om på nätet.

Tänkte nog att jag skulle få svar på mitt inlägg men trodde nog att det skulle handla om teorin som sådan.

Skadlig
3/26/08, 9:38 AM
#31

#30 nejdå, den passar in bra nog för att jag inte ska hugga emot direkt ;)
referenser är dock alltid uppskattade :)

HolyFool
3/26/08, 11:24 AM
teddykaniner
3/19/09, 9:32 PM
#33

Nu har jag inte läst dom tidigare kommentarerna men..

Gud skapade ju Eva & Adam. Allt var underbart. Men så var ju djävulen..som en orm då. Han lurade ju Eva att äta från Guds träd, det som Gid förbjudit dem att äta av. Skulle dom inte ha gjort det, hade det inte funnit några synder,katastrofer..mm.

Med vänlig hälsning,
Jenny

OlgaMaria
3/20/09, 8:08 PM
#34

Om man tycker det är okej att läsa på engelska kan jag rekommendera The Message bibelöversättning. Den flyter på bra och är rolig att läsa! :) Man får ofta ett nytt ljus på texten.

http://www.biblegateway.com/passage/?search=john%201;&version=65;

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Camillhe
4/13/09, 5:36 AM
#35

Puttar upp för incestdiskussionen. Inte lönt att skriva om det i den nya tråden jag skapade, då en sådan här tråd redan finns.

[akumas7]
4/19/09, 3:05 AM
#36

Hej hej, jag tror inte på att gud skapade gjorden, men alla tycker och tänker inte lika. Jag tror dock att han håller den vid liv eller tar död på den. Allt han önskar är inte lag, folk kan gå emot honom (men vi har fåt den fria viljan) det är även så att vi människor har mer inflytande på jorden en gud. Kanske det till och med e vi som skapat den för att vi själva valde att komma ner hit? Jesus kanske bara var här för att tala om för oss att det är bätre en hema en det är här, men att vi har varit här så länge (vårs själar då) att vi inte kommer ihåg någonting?

Jag har inte läst bibeln en (kanske ska göra det) jag vill ta reda på vad so kan vara sant och vad som inte är det.

igorflickan
10/10/10, 11:46 PM
#37

Bibeln på hundra minuter är en bok som jag skulle rekomendera. den går igenom bibeln i nerbantat format och väcker lusten för att läsa vidare och få mer kött på benen.

Highness82
10/30/10, 8:10 PM
#38

På den första frågan så finns det nog bara två svar vi kan gå efter.

1. Gud skapade en dam till Kain, men detta nämns inte i Bibeln, eftersom de två första människorna är de viktigaste och därför tog Mose endast med dem - Adam och Eva!

2. Kain hade sex med sin syster, och eftersom deras gener var såpass nya och rena så blev inte barnen missbildade.

Du ställer frågan om hur vi kan vara snälla mot varann då dessa 5 personer inte kunde vara snälla mot varann trotts att de var så få. Jag som Kristen tror inte att människan av hennes egen kraft kan vara god mot andra människor, all godhet kommer från Gud eftersom endast Gud är God. Det sade våran Herre själv till sina kära lärljungar.  Om Gud är med så kan vi människor i Guds kraft vara goda mot varann. Det är vad jag personligen tror!:)

Som svar på din andra fråga om Josef och Maria, så tror jag att Den helige Andes kraft var över Maria och gjorde henne havande. På samma sätt som Den helige Ande skapade liv i Adam, kan han ha skapat liv i Maria.

Jag tror att man skall se bibeln bokstavligt, men samtidigt kunna tolka vissa saker.  Jag tycker det är intressant att tolka NT utifrån GT, många gånger får man en större helhet då man gör det också!:)

Upp till toppen
Annons: