Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1558 ggr
miracle
2007-11-24 19:29

Heliga Ande!

Har länge tänkt på den Helige Ande. Det som jag främst funderar på är hur man vet att den det är den Heliga Ande som talar till en och att det inte bara är ens egen fantasi som kommer? Helt enkelt hur man vet att det är Gud som talar?

Kram Miracle

Annons:
mumsan
2007-12-07 18:39
#1

Den Helige Ande kan tala genom ex. en bibeltext eller genom en människa i din närhet eller som du säger något man hör i sitt inre eller tänker, för det kan man göra. Det kan vara svårt att avgöra om det är Gud eller jag, visst,, men oftast tror jag att vi är för fega att ta steget och göra så som man hör i sitt inre eller så är det så enkelt att man inte tänker på att det är den Helige Ande som har väglett/ talat till oss. Ibland kan jag uppleva efteråt, efter ett tag att det var den Helige Ande, det kan ta tid att förstå. Ibland går det fortare och man känner direkt att detta är den Helige ande. Pröva och var inte rädd. Det är inte farligt att göra" fel"! Hoppas att mitt inlägg inte blev för svårt att förstå miracle.Flört

miracle
2007-12-09 17:18
#2

Tack för ditt svar. Det var inte för svårt att förstå. Började tvivla på att någon skulle svara så blev glad när jag såg att det fanns ett inlägg.

Miracle

Margareta
2007-12-09 17:50
#3

Jag har helt missat den tråden - det var trist - men nu när mumsan svarat kan jag bara skriva att jag håller med. Det är inte lätt att veta - men efter ett tag lär man känna Herrens röst.

Det står i Bibeln om Jesus som den gode Herden och om fåren som lär känna hans röst - och därför följer honom. Det är en fin bild tycker jag.

Jag brukar vara ganska konkret när jag ber - jag ber att Jesus skall stänga dörrar som är fel och öppna dörrar som är rätt. Dörrar behöver så klart inte vara fysiska dörrar - utan mer symboler för olika val man skall göra i livet - både stora och små..

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

billyboy
2007-12-10 01:14
#4

Ofta är den Helige Ande med oss på ett så konkret sätt så att vi inte märker av att det är den Helige Ande som visat vägen, gett oss styrka, vishet, uthållighet.. eller vad vi nu behövt.

veka
2007-12-19 16:39
#5

Så brukar jag också be, Margareta.

Att Gud stänger och öppnar dörrar. Och det bästa är att det är precis vad som händer, eller hur?

Margareta
2007-12-19 19:09
#6

Jo och det märkliga är att det är så lätt att ta en stängd dörr när man bett om ledning. Jag har lättare att se det som Guds mening när dörrar stängs om jag bett innan. Annars är det lätt att bli besviken.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: