Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2216 ggr
Sussi
2007-12-01 21:22

religion eller inte?

Anser ni att ni tillhör en religion?

Det gör inte jag, absolut inte. JAg anser att religioner bara förstör och skapar osämja bland folk och länder. Religionen har skapats utav människor. Dessutom är religion tråkigt, bara en massa lagar och krav.

Såg en gång en radikal tonåring gå omkring med en skjorta där det stod "religion kills - Jesus saves". Det måste ha skapat huvudbry för de som tror att kristenhet är likamed religion :) 

Har inte en susning om vart jag ska lägga trådarna ;)

Annons:
Daydreams
2007-12-01 22:58
#1

Eftersom jag studerat telogi/religion vid universitet en massa år så måste jag nog säga att jag dels har en religion och dels är religiös. Ofta upplevs religion som ett fult ord som man inte vill kännas vid. Men betydelsen av ordet religion är (wiki på engelska då den svenska förklaringen av ordet inte var lika bra):

A religion is a social institution that includes a set of common beliefs and practices generally held by a group of people, often codified as prayer, ritual, and religious law. Religion also encompasses ancestral or cultural traditions, writings, history, and mythology, as well as personal faith and mystic experience. The term "religion" refers to both the personal practices related to communal faith and to group rituals and communication stemming from shared conviction.

Så eftersom jag bekänner mig till den kristna tron samt utövar ritualer i form av bön, gemenskap bibelläsande, dop, vigsel etc etc så tillhör jag ju en religion och är religiös.

[Mariann]
2007-12-02 19:28
#2

så som jag fått religion förklarad för mig så är den taget från latinets religio som betyder återförenas.

Dvs återförenas med källan =Gud.

sedan är det väl viktigt att säga att religionen dödar inte, det är människan som utövar den och som tolkar religionen som står för det….

Skadlig
2007-12-03 12:00
#3

Äsch, människan behöver ingen direkt anledning för att döda. Religion är ofta bara ett svepskäl. Det är en "lie for children" på samma sätt som att Skottet i Sarajevo var anledningen till första världskriget.

BroAndrew
2007-12-03 14:06
#4

 Hej!

Jag anser inte att kristendomen är en religion. Religioner är att människor försöker att finna Gud eller typ nå Nirvana. Det handlar om människans försök. I kristendomen är det Gud som sträcker sig ner till människorna och erbjuder en lösning på problemet. Tro på Jesus så blir du frälst! Acceptera Hans frälsningverk.

gogogo
2007-12-03 16:17
#5

#0, håller fullständigt med dig. lixom, kolla hur många som blivit dödade pga av sig religion?

Melina.
2007-12-07 20:12
#6

Jag tillhör ingen religion. Resonerar lite som #0 - att religon förstör och skapar osämja bland folk och länder. Vet dock att det inte bara beror på religionen, men enkelt sett.

Jag har en slags tro, en föreställning - det har ju alla, vare sig man tror på Gud eller Big Bang - som jag skapar efter hand som jag utvecklas. Helt enkelt.

Annons:
CarolineO
2008-01-03 10:17
#7

Man får ju inte glömma heller att det finns inte mkt som för så många personer samman som religion, så det är inte bara till förstörelse. 

Jag tror att vi alla behöver ngt att tro på för att klara av de jobbiga stunderna i livet. Sen om hen heter Jesus, Allah eller ngt annat kan ju kvitta…   Själva tron i sig gör nog mer än personen som står för den.

Min uppfattning är att det inte finns ngt helvete, jag tror bara på det goda. Ska inte komma och påstå att jag VET eftersom jag avskyr de som "prackar på" alla andra deras tro. Men jag tror att istället för ondska finns det förvirring…. på ngt vis…
Ungefär såhär…. När jag dör, går jag över till "andra sidan" om jag har tur, då mår jag bra där. Mitt synfel (och om jag hinner dra på mig mer "defekter", o snälla missförstå inte ordet) kommer att "lagas" och jag blir "hel"…   Där finns jag ett tag, säg ett par tusen år, eftersom man inte märker av tid där, innan jag sedan kommer tillbaka som människa för att få en andra chans…           Har jag otur när jag dör, blir jag en "vilsen själ", detta tror jag sker om jag har ngt outrättat kvar på jorden t.ex.
              Det skulle väl i så fall vara min syn på helvetet… och där får jag stanna tills jag kommit på ett sätt att lösa saken. Sen går jag however vidare till andra sidan och resten blir likadant som om jag kommit dit från början.

Jag tror på Jesus, men inte på allt som sägs ha hänt honom. Jag tror, som Kaj (var det väl) skrev i ett annat inlägg att dessa händelser berättas för att vi ska förstå lite bättre vilken oerhörd man han var…
Tror jag att han är Gud?   Javisst. Men jag tror också på de hedniska Gudarna, jag tror på Asarna, jag tror på Buddha och allt vad de heter. Jag tror att de alla funnits, och att de alla haft "rätt", men jag tror inte att ngn av berättelserna är hela sanningen.    Jag tror att allihop var stora män och kvinnor som var ngt på spåret, att de hittat en del av sanningen var, och sätter man ihop dem, kanske man får fram hela.
    Min tro är lite av en blandad komplott.
Min syn på vad som händer när jag går bort är vad jag kunnat uppfatta sedan jag börjat jobba som medium…

Det är min sanning, men jag älskar att diskutera och lära mig om andra =0)

Frualbertsson
2008-01-23 23:01
#8

Jag tycker att det är svårt det där med att definiera vad religion och religiös är, det har olika betydelse för olika människor har jag märkt.

Jag har en kristen tro, jag tror på och lever för Jesus, men jag är inte religiös. För mig är religiösa människor, de som tror sig vara mer än andra, som tror att de själva kan tjäna en plats i himmelriket genom att tex kunna alla bibeltexter utantill, ungefär som fariseerna.

Själv vet jag innerligt väl att jag inte förtjänar en plats i himmelen, men att Guds nåd räcker till och är ny varje dag! =)

Skadlig
2008-01-24 11:20
#9

#8 Tror att det är en lätt och tyvärr svensk fälla att hamna i. Någonstans på vägen (pga sekulärisering?) så har det blivit något fult att vara religiös.

När jag läser texter till gospel musik så finns det så mycket stolthet och glädje över att vara religiös ("I know I got religion and I'm not ashamed") som jag tycker saknas i Sverige. Det känns snarare som något skamfullt att erkänna att man tror på gud.

En av tre defintioner av "religiös" i SAOB

"om person: som har en positiv inställ­ning till religionen, är gripen av dess förkun­nelse, tror på dess lärosatser o. i sitt liv till­ lämpar dess bud, troonde, gudfruktig, from; äv. om sak: som vittnar om en sådan inställ­ ning hos ngn."

Så nog är vi religiösa hela bunten ;)
Det är lite som svenska flaggan. Många rasister som har tagit den som symbol. Gör det att man är rasist om man flaggar med svenska flaggan? :)
Kanske dags att ta tillbaka ordet "religös" också och ge den en bättre klang? :)

Edit: Visste ni att man skickar meddelandet när man trycker ctrl+enter? :)

Frualbertsson
2008-01-24 19:32
#10

Den definitionen du har hittat skadlig ställer jag upp på vilken dag somhelst! =)

JanLindgren
2008-01-24 22:08
#11

Hej!

Människan tycks ha en genetisk disposition för religion. Praktiskt taget alla människor tror på något övernaturligt så det kan inte bara vara ett inlärt beteende. Kristendom är en relativt harmlös tro som inte missbrukas i alltför stor omfattning. Det intressanta är varför finns det religion. Min personliga teori är att människan är en infantil djurart. Apungar är nyfikna och kreativa men kreativiteten minskar oftast med stigande ålder. Människan har det typiska trubbiga barnansiktet kvar i vuxen ålder. Vi är nyfikna och kreativa hela livet. Vi är barnsliga. Barn vill ha föräldrar. Vi är kloka nog att inse att våra föräldrar inte räcker till när vi blir vuxna. Vi har ett behov att uppfinna föräldrar. Vi har ett behov av att någon på ett enkelt sätt förklarar det vi inte begriper. Vi behöver en storförälder, en Gud. Vår Fader. Vissa människor blir tillräckligt självständiga och kloka så de inte längre behöver någon storförälder. Vi som inte anser oss behöva religioner måste respektera de som behöver. Många människor  känner sig lugna och lyckliga med sin religion och då fyller den en funktion. Det viktiga är att inte tillåta någon religion styra samhället för då kan det gå riktigt illa.

MVH

Jan Lindgren

Skadlig
2008-01-25 09:54
#12

#11 Det kan inte vara så att vi har en genetisk disposition för religion av en andledning och att de som inte har det är en negativ mutation? :)

I övrigt så kan jag inte ställa upp på idén att religion inte ska styra samhället. Religion handlar om samhället och hur vi uppför oss mot andra. Sen finns det vissa avarter som jag inte stödjer som jag anser är förlegade men jag tror att så länge som man följer gyllene regeln och att man inte dömmer andra så tror jag inte att man kan gå alltför fel.

Upp till toppen
Annons: