Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2524 ggr
Fia50
2007-12-29 02:50

Pingstkyrkan

hej på er

Jag upptäckte denna sidan för ett tag sen och nu är jag medlem.

Vilka är ni?

Själv är jag uppväxt med Jehovas Vittnen fram till tonåren.Var och en får ju tro vad den vill men dessa var inget för mig men på den tiden var man tvingad.

Fram tills jag var nästan 40 sökte jag och jag fann jesus till slut och det i pingstkyrkan och dem tycker jag är helt underbara människor och jag döptes som vuxen där.Vart jag än är så finns HAN alltid med mig och det är både tryggt och underbart och en lättnad att kunna lasta över sitt ok ibland.

Dessutom så har vi mycket att vara tacksam över inte minst att få vakna varje morgon och se en ny dag gry eller vad tycker ni?

Annons:
Daydreams
2007-12-29 03:40
#1

Jag är pingstvän i grund och botten men just nu fristående:P

billyboy
2007-12-29 04:51
#2

Hejsan, även jag är pingstvän. Välkommen!

krasivis
2007-12-29 08:22
#3

Jag med!

Margareta
2007-12-29 12:42
#4

Välkommen Fia50 och kul att Du hittat hit! 

Jag tillhör Svenska kyrkan men har fått min andliga fostran i Credo - Sveriges Evangeliska Student- och Gymnasiströrelse(http://www.credo.nu)

Jag tillhör även EFS - Evangeliska fosterlandsstiftelsen och har min barndoms rötter där då båda mina föräldrar och min man har sina rötter inom EFS. http://www.efs.nu

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Linn
2007-12-29 13:48
#5

Jag antar att jag är med i svenska kyrkan, men det är i pingstkyrkan jag trivs bäst. Har inte riktigt koll på det där än.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
2007-12-29 13:50
#6

#4 kan du berätta lite närmare vad Credo är? Om du inte vill ha det i tråden så kanske i ett pm till mig?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Margareta
2007-12-29 17:05
#7

Credo är en kristen Skol- och studentrörelse som bedriver evangelisation bland skolungdomar och studenter i hela Sverige. Det finns likadana organisationer i hela världen och de tillhör en internationell rörelse som heter IFES - International Fellowship of Evagelical Students. Det finns anställda skolpräster/pastorer/evangelister/inspiratörer som reser runt till skolor och skolgrupper för att inspirera och leda samlingar. Allt arbete finansieras av gåvor och kollekter.

Credo har en Fjällgård och en Fjällkyrka i Transtrand och i övrigt lokaler och grupper på olika platser i landet. Jag har själv arbetat som ekonom inom rörelsen i 14 år ungefär.

Mer info finns på http://www.credo.nu

Jag mötte Jesus - efter att länge ha hört talas om honom - under det allra första kvällsmötet på ett studentläger anordnat av Islands studentrörelse i Reykjavik 1975. Mötet skedde medan vi sjöng den allra första sången som öppnade själva lägret.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Linn
2007-12-29 19:07
#8

OK. Tack för förklaringen Margareta! Jag kollade på deras hemsida lite snabbt förut. Den där student bibeln gjorde mig intresserad och funderar på att införskaffa mig en. När jag fick på Agneberg (en väldigt stor gymnasieskola) så såg jag och mina vänner på anslagstavlorna emellan åt att den krisntna gruppen skulle ha möte då och då och jag var en av dom som "håndade" och tyckte att det var töntigt! Om jag hade gått kvar på den skolan hade jag antagligen nu varit medlem i gruppen. Jag är lite arg på mig själv att jag tänkte så om dom. Idag går jag på en pytteliten privatägd skola och tror inte att en kristen grupp skulle göra någon succe, och jag vet inte om jag skulle vara någon bra person att starta någon sådan grupp heller för den delen..

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Margareta
2007-12-29 23:44
#9

OM Du skulle vilja testa MazarinRebus - så kan Du alltid kontakta Credo - de hjälper dig om inte annat med tips och idéer.

Om det är någon tröst har jag gjort lika som Du!

En kvinna jag känner var på min gymnasieskola som Credo-inspiratör - det hette "Korttidsarbetare" på den tiden. Jag visste vem hon var och varför hon var där - för att hon kände min kusin som var kristen.

Jag reagerade precis likadant som Du och det har jag ju så klart undrat varför många gånger sen dess. I min klass fanns en pingstvän - som jag faktiskt följde med till kyrkan någon gång, men det fick mig inte att ta ställning till fortsatt sökande. Jag gillade musiken (hon var pianist) och tyckte det var "trevligt", men jag "fattade" ingenting.

Jag var så anti på den tiden att jag bestämde mig ganska radikalt för att aktivt säga nej istället.

Gud är så kul och har sån humor ibland. Efter gymnasiset åkte jag på det där studentmötet för att säga NEJ (det var faktiskt orsaken till att jag åkte hela vägen till Island). Under det allra första mötet - mötte jag Jesus i den där sången - som jag skrev innan och det komiska var att av alla deltagarna (vi var en bra bit över 1000 stycken) satt jag bredvid denna inspiratör från min skola - som jag för övrigt inte kände då heller - det var en "tillfällighet". Vi gick inte dit tillsammans eller så - utan det bara blev så. Min kusin och de andra som jag kände - satt någon helt annanstans i den stora salen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Fia50
2007-12-30 01:30
#10

hej på er alla.

Verkar så trivsamt här.

Så skönt att ha jämlika att prata med om sin tro.

 Margareta inget med honom är en tillfällighet.han har en mening med allt även om vi inte alltid förstår det.

Linn
2007-12-30 01:46
#11

Jag kollade som sagt lite på den sidan förut, dock ingenting om hur man skulle gå till väga. MEN, det är max 100 elever på min skola, sp jag vet inte om jag skulle få ihop tillräckligt många för att det ska bli något över huvud taget.. Sedan så vet jag själv inte så mycket om kristendomen själv och har knappt läst något i bibeln så jag vet inte om jag skulle kunna svara på frågor eller vad som nu skulle kunna tänkas krävas utav mig…

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

billyboy
2007-12-30 11:00
#12

#11: där 2 eller 3 är samlade. Det räcker med en eller 2 till.

Linn
2007-12-30 14:08
#13

#12 jo, det är väl visserligen sant.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Margareta
2007-12-31 13:08
#14

#11 Jag tror inte det krävs något av dig - det är ju därför Du skall få hjälp. Jag är inte säker på att det ens behövs en grupp för att de skall komma. På "min" tid - åkte vi till enskilda kristina i skolor som ville ha hjälp med förbön för att få ihop något. Det beror ju lite på hur mycket tid de har och hur mycket som är inbokat. Den prästen jag berättade för dig om innan - har arbetat med detta arbete i väldigt många år. Först i norra Sverige bland skolungdomar och sen i södra Sverige bland studenter. Det var innan han blev församlingspräst.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

ryttarn
2008-01-01 04:05
#15

För att återgå till ursprungsfrågan….

Jag är uppväxt i Pingst, gick i scouterna i baptist, tillbringade större delen av tonåren och 20 åren i mission. Men sedan drygt 15 år har jag ingen församlingstillhörighet. Detta för att jag inte känner mig hemma i det "kristna etablisimanget".

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Lotus48
2008-01-02 08:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Âven jag är pingstvän,och tackar Gud förr det-

BroAndrew
2008-01-02 14:50
#17

Jag är från början en Missionare dvs som det då hette Svenska Missionsförbundet. Men är numera medlem i en fristående församling.

Fia50
2008-01-05 01:24
#18

Här var en del ju.Angenämt:)

mumsan
2008-01-08 21:30
#19

Först pingst sen en fristående Livets Ords församling och sen blev det Svenska kyrkan och pingst. Varför bytena? Jo pga. flytt och alphakursen så hamnade jag i svenska kyrkan och har då arbetat där  med min sambo i några år med Alphan i samarbete med pingst.  Jag tycker det spelar mindre roll vart man är med utan vad man har i sitt hjärta, Jesus och hans kärlek till sina medmänniskor.

[Tunnan]
2008-01-13 22:49
#20

Frid på er alla.
Jag är ny här på denna delen av iFokus, men jag är en kristen kille som är med en pingstförsamling i Kalmar län

Är för övrigt med på modellbyggeavdelningen

Annons:
Margareta
2008-01-13 23:44
#21

Hej Tunnan och välkommen hit! Det borde finnas ganska många kristna i iFokus-nätverket. Själv började jag på Shetlandsponny för snart 2 år sedan och sen har det blivit fler sajter…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

fiskerjentas
2008-01-20 13:24
#22

Jeg er også medlem i en pinsekirke(pinsevenner kalles det i Norge)

Jeg går en del på møter i regi av Evangeliesenteret(som påminner om LP stiftelsen) Dette fordi jeg var drogmisbrukere i 1985 da jesus fant meg og frelste meg)

Frualbertsson
2008-01-23 21:52
#23

Jag är också med i Pingstkyrkan.

Kronängens
2008-01-23 23:59
#24

Hej!

Jag är medlem i Missionsförbundet.

AgnetaJ
2008-02-01 02:05
#25

Jag är aktiv i Svenska kyrkan men önskar ofta att vi alla kunde vara tillsammans. Ekumeniska bön- och lovsånggrupper tycker jag mycket om men just nu finns det inget sådant här. Skulle så gärna vilja vara med i en bönegrupp.

Santhe
2008-02-01 02:45
#26

Jag är aktiv medlem i missionskyrkan.

kajsa56
2008-02-17 00:57
#27

jag är aktiv medlem i en liten utpost till pingstkyrkan - vän med pingsten är nog alla kristna för den delen! :o)

Annons:
Rauija
2008-06-08 20:36
#28

#7

Såg du programmet "gud i USA"?

Upp till toppen
Annons: