Annons:
Läst 2752 ggr
ChristinaSylejmani
11/28/07, 4:57 PM

"Det åttonde ansiktet".

Detta är också en mycket läsvärd bok, skriven av Mark Buntain med Ron Hembree och Doug Brencel.

Colton Wickramaratnes fick se en samling obekanta ansiketen i en syn. De var alla vita utom just det åttonde ansiktet, som var en flicka med mörka, vackra drag. Tjugo år skulle dröja innan han mötte henne och då låg hon på Colombo General Hospital, svårt förlamad. Egentligen var det en onödig olycka - Nita var toppgymnast.

 Hon hör plötsligt en röst en eftermiddag: "-Nita, jag skall resa dig upp för att du skall kunna föra ut evangelium till Asien. Jag skall hela dig fredagen den elfte februari". Hon hade alltid varit misstänksam mot folk som påstod att Gud talat till dem och nu var hon säker på att Gud talat till henne.  

Nita berättade om sina upplevelser för fem personer - fyra trodde och en tvivlade.

Annons:
Skadlig
11/28/07, 5:14 PM
#1

Låter häftig den boken. Tror att det hade kunnat vara något jag skulle vilja läsa…. *tittar på högen böcker som jag ska läsa* …nåja, 2009 så har den nog blivit billig att skaffa sig :)

ChristinaSylejmani
11/28/07, 5:21 PM
#2

Ja, du, boken är bra och inte tror jag att den skulle vara så dyr idag. Kanske rent av billigare än när jag köpte den runt sent 80-tal.

Skadlig
11/28/07, 5:29 PM
#3

Du menar att jag inte tjänar något på att vänta tills 2009? Jag som försökte trösta mig att jag inte kan läsa den direkt. Har ca en hyllmeter böcker som står i kö som jag vill läsa som jag redan äger :)

Linn
1/10/08, 8:43 PM
#4

Jag har nu läst "det åttonde ansiktet". Det var verkilgen en berörande berättelse. Jag hade visserligen velat läsa lite mer om allting. Om hur det var för henne innan skadan, under tiden, och efter att hon blev helad. Hon skulle ju sprida evangelierna och man fick inte läsa något om det så jag undrar om det finns en uppföljare till denna boken..

(kom på att jag kanske ska lägga in "recensionen" på boken i tråden för den)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

lars__cool
1/16/08, 9:19 PM
#5

Jag har däremot läst "det fjortonde ansiktet". Gripande historia om en grovt schizofren man, skriven av Majak Marskovskijsti, vet inte om ni hört talas om honom…?

Linn
1/16/08, 9:33 PM
#6

nej, det har jag inte. är det en roman eller en verklighets baserad bok?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
lars__cool
1/17/08, 8:28 AM
#7

jag tror det är en självbiografi.

Linn
4/7/08, 4:02 PM
#8

Nu ska jag skriva recension på denna boken till skolan. finns det någon fortsättning på boken?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
4/7/08, 5:28 PM
#9

Här kommer min recension på boken som ska lämnas in i skolan nästa vecka.

Det åttonde ansiktet.

Boken är skriven av Mark Buntain med Ron Hembree och Doug Brencel.

Colton Wickramaratnes får i en syn se åtta stycken ansikten. Detta var ansikten på personer som senare i hans liv skulle ha stor betydelse eller ett stort inflytande på honom. Ett av dessa ansikten var en flickas mörka ansikte och det tog 20 år för honom innan han mötte henne. När han väl gjorde det låg hon på sjukhus. Nita var en toppstudent och hon hade ramlat ner för en väldigt lång och brant trappa. Stolt som hon var vägrade hon ta sig till ett sjukhus, det var dax för tentorna, och det resulterade i förlamning. När Colton mötte henne på sjukhuset var hon förlamad i hela kroppen.

Nita ber om ett mirakel under en väldigt lång tid, långt innan förlamningen blev så allvarlig. När hon inte längre har någon känsel i ansiktet och nästan helt förlorat hoppet om att hon någonsin ska kunna röra sig igen ber hon Gud en sista gång om ett under. Till svar får hon: "-Nita, jag skall resa dig upp för att du skall kunna föra ut evangeliumet till Asien. Jag skall hela dig fredagen den elfte februari".

Jag tycker att boken var väldigt gripande. Jag läste boken ganska så precis efter det att jag mött Gud så jag ville och vill fortfarande läsa och höra så mycket som möjligt om andra personers erfarenheter av Gud. Jag tycker dock att boken var för kort, det var alldeles för lite detaljer i boken. Man fick läsa mycket lite om de andra 7 personerna som Colton Wickramaratnes träffade. Man får inte heller veta särskilt mycket om denne Colton och det är ju ändå han som får den här synen med de åtta människorna. Jag hade också velat läsa mer om hur Nita levde innan skadan. Det man fick läsa mest om var tiden hon spenderade på sjukhuset, men jag tyckte ändå att det saknades personliga delar från den tiden. Sedan blev hon ju helad och det var många som var med och såg när detta hände. Men man får inte läsa om när hon går ut för att föra ut evangeliumen, vilket jag tycker var väldigt synd för det var det som jag tror hade varit mest spännande att läsa om. Boken är dock ganska gammal, jag fick låna den av en vänlig själ via www.jesus.ifokus.se som skickade sina böcker till mig så att jag skulle kunna få läsa dom, så jag vet inte om det finns någon efterföljare till den men om det finns det vill jag gärna läsa den som ett avslut på Nitas historia.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

ChristinaSylejmani
4/7/08, 6:46 PM
#10

MazarinRebus, bra recension! Jag kan nog hålla med dig om att det skulle vara roligt att läsa lite mer om Nita efter det hon blev helad;åtmintone kanske det första året efter det hon blev helad och även om Colton skulle det vara intressant att veta lite mer. Om det finns en fortsättning vet jag inte men det skulle vara roligt om det finns/fanns det. En bok som jag verkligen skulle vilja ha en fortsättning på är "Låt mig få gråta". Jag har liiiite svårt att släppa den.

Linn
4/7/08, 7:02 PM
#11

Tack! :) Jag skulle ha gjort det mycket tidigare.. Men jag är bra på att skjuta upp saker så jag har ett helt berg med saker som jag måste göra nu på lovet.

Ja, den boken var också väldigt bra. Han som startade det där hemmet skrev ju fler böcker. Läste även korset och stiletten och där kom ju Cookie med i handlingen. Sedan har ju nicy cruse skrivit fler böcker, har en till här som jag ska läsa sedan.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

ChristinaSylejmani
4/7/08, 7:33 PM
#12

AHA! Nu gör du mig väldigt nyfiken när du skriver att Cookie kom in i handlingen i "Korsett och stiletten". Jag har inte läst den boken vad jag kommer ihåg. Kanske dags att göra det?!

Linn
4/7/08, 7:39 PM
#13

Ja, det tycker jag. Jag har i alla fall för mig att hon gjorde det. I alla fall så är det samma centrum det handlar om. Men jag är allt ganska säker på att Cookie var med i den boken också.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
kajsa56
4/7/08, 10:25 PM
#14

den boken har jag nog läst 3 ggr.. den brukar återkomma i mitt minne emellanåt och då läser jag den igen! bra böcker läser man gärna fler än en gång!

Margareta
4/11/08, 4:16 PM
#15

Korsett och stiletten var min favoritbok när jag var i 20-årsåldern och nykristen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Linn
4/11/08, 4:17 PM
#16

den var väldigt bra måste jag hålla med om. jag lät bli att döma boken efter dess utsida och läste den även fast jag inte brukar läsa "gamla" böcker.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Upp till toppen
Annons: