Annons:
Etikettböneämnen
Läst 2751 ggr
Fia50
12/30/07, 1:34 AM

Bön

Ber ni varje dag?

Jag gör det varje dag och ibland kan jag komma på mig själv att bara tacka honom för en vardaglig grej.det är bara så härligt.

Annons:
april4
12/30/07, 6:03 AM
#1

Jag brukar be, fast inte varje dag + att jag tackar honom för allt.

monkam
12/31/07, 8:47 PM
#2

Jag ber varje kväll när jag går till sängs och jag tackar också för alldagliga händelser som känns bra jag lägger min högerhand på hjärtat och säger tack.

Margareta
1/1/08, 12:26 AM
#3

Jo jag ber nog varje dag - det blir ett sätt att småprata inombords!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

ryttarn
1/1/08, 3:56 AM
#4

Bön för mig är inte att falla på knä eller knäppa mina händer. För mig är bön mitt dagliga samtal med Gud, detta kan vara i bilen eller på ett fik eller när jag är ute med hästarna. Jag vill inte begränsa  in kontakt med Gud innom trånga ramar utan helst ha en kontinuerlig "diskussion" med honnom om allt i livet.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

krasivis
1/1/08, 11:49 AM
#5

Håller med #3 och #4 om att bön blir en del av det vardagliga. Jag kommer ihåg när jag var nyfrälst, det var 1986, då trodde jag att man måste sitta på ett speciellt bra ställe, be på ett speciellt sätt. Allt för att det skulle bli just "bön". Numera inser jag att Herren är där jag är och han lyssnar hela tiden, även när jag inte öppnar munnen utan "bara" ber inom mig.

Ute i naturen, på hundpromenad t ex känns Gud extra nära. Där känns det verkligen att han finns i luften jag andas!

DaMum
1/1/08, 12:56 PM
#6

Jag ber flera gånger varje dag.

För mig är det också som många har skrivit, ett slags inre samtal som inte kräver några särskilda former, annat än lite koncentration och fokusering.

Jag tackar Honom för varje sak, för varje lärdom och erfarenhet jag får.

Detta har ökat de senaste åren, och det fantastiska är ju att ju mer jag släpper in Honom, desto mer märker jag också hur mycket Han faktiskt är med mig hela tiden!

Bön har sådan kraft!

Minns för c:a 9 år sedan, då min yngsta dotter var svårt sjuk och vårdades inneliggande i långa perioder på sjukhus. Hon hade bland annat stora problem med sin lever, och man övervägde en transplantation på den lilla ettåringen.

I min kyrka hade man förbön för henne, och ett MIRAKEL skedde. Hon blev frisk! Läkarna häpnade och jag förundrades.

Kram!

Annons:
Conrad
1/1/08, 3:13 PM
#7

Guds frid önskar jag er!

Jag är ny här och dessutom dyslektiker, så stavningen kan bli lite hur som helst.

Ang bön så är det för mig lika som för många andra här på forumet, att det är en konternuerlig komunikation mellan mig och en "kompis" Gud som fins vid min sida hela tiden.

Men jag har även morgon och kväll en särskild stund där jag tackar Herren för tiden som har gått alldeles nyligen, exempel natten sovit bra mm och ber att han välsignar mina närmaste och dagen.

Den bönen är helt okompliserad. Alla besöker vi toan på morgonen. Toan är en bra böneplats. Och sängen innan man somnar på kvällen. Däremellan ber jag vid särskilda behov.

Nu kanske många tycker att jag är en kristen fanatiker, men det är jag inte !

billyboy
1/1/08, 3:35 PM
#8

Jag ber då o då under hela dagen, kan komma på mig själv med att bara mumla Jesus rätt vad det är i olika situationer av tacksamhet oftast…. eller om ett problem dyker upp, jag ser någon som mår dåligt eller så…. Det ingår i mitt liv att be där det sker, när det behövs…

Margareta
1/1/08, 3:45 PM
#9

Välkommen hit Conrad - oroa dig inte för stavningen. Vem som helst kan snubbla på tangentbordet och stava fel och är man dyslektiker har man dessutom goda skäl!!!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Conrad
1/1/08, 3:51 PM
#10

#9 Har man dessutom Krasivis kattor springande på tangetbordet kan det bli vad som helstSkrattande

Fia50
1/5/08, 1:31 AM
#11

#6

Precis så är det jag funkar också.Visst är det härligt och man fylls av glädje och inre frid.

Frualbertsson
3/14/08, 10:59 PM
#12

Jag ber till och från under hela dagen, jag ber högt när jag är ute och promenerar eller tex när jag kommer till jobbet på morgonen. Jag försöker också komma ihåg att tacka för allt vad Jesus gjort och gör för mig varje dag. Det är viktigt tycker jag att tacka för vad Jesus gjort för oss, att inte glömma när Han varit med på ett särskilt sätt som för DaMum tex. I mitt fall har Han helat mig från kronisk inflammation i vänster axel. =)

DaMum
3/15/08, 1:52 PM
#13

Ja under sker hela tiden, bara vi är öppna för dem och VILL se dem!

Om man betänker att pessimism och svartsyn (måhända befogad, men dock…) ofelbart också genererar elände och svårigheter, så är inte steget så långt till att vända på det hela.

Alltså, om vi är öppna, väljer det goda, vågar be och vågar ta emot, så finns det där för oss. För ALLA!

Ubi caritas et amor, Deus ibi est!

Kram och trevlig helg!

Annons:
Frualbertsson
3/15/08, 4:05 PM
#14

#13 precis så är det. Otroligt sorgligt att människor överlag har lättare för att se det svarta och negativa, när det finns så mycket fint och positivt att se och njuta av varje dag! Jesus är helt enkelt BÄST!! =)

Daydreams
3/16/08, 1:29 AM
#15

Jag är en periodare. Vissa perioder ber jag ständigt  både i mina tankar och i vardagen. Andra perioder orkar jag knappt be och ber bara för saker som berör mig extremt djupt.

Sen ber jag omedvetet också dvs fast jag kanske är inne i en anti allt period så kommer jag på mig själv med att be trots förutsättningen att aldrig mera prata med Gud.

Mina antiallt perioder har iofs blivit betydligt mer sällsynta ju äldre jag blivit.

rallykillen
3/17/08, 12:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

ja ber med min fru på torsdagar Penga mun ja har skrivit en låt till jesus o en till gud <3 OskyldigKyss

_"jesus du e så fin
finare än en brun pralin
gud e åsso bra
ja ber jättemycke till dig varje da
jungfru maria du är snäll
du e en sån mamma som ger en saft och bullar varje kväll"

_en del ur den GeneradSkrikandesCool

Skadlig
3/17/08, 11:07 AM
#17

#16 sådan trevlig liten sång. :)
Jag är säker på att Gud uppskattar tanken bakom den.
Men vad har bilden med saken att göra?

#14 Väldigt söt ny Avatar du har. Kände knappt igen dig dock :)

Frualbertsson
3/18/08, 8:18 AM
#18

#17 tack Skadlig. Svarta katter är alltid fint! eller hur?

Skadlig
3/18/08, 11:25 AM
#19

#18 skulle nästan säga att alla katter är fina ;) men det är häftigt med helsvarta katter. Min kise är dock egentligen inte svart utan blå :)
Min Avatar är lite missvisande. Var så mycket av honom som låg i skugga på fotografiet att han blev mestadels svart när Amiechan gjorde avataren till mig :)

kajsa56
3/18/08, 11:43 AM
#20

appropå bön då - jo jag ber varje dag, och väldigt ofta… det finns ju så många slags böner, en del beds nästan omedvetet och andra är mycket medvetna och många ggr kämpande böner. Tillsammans med andra är bön fantastiskt! :)

Annons:
Margareta
3/18/08, 2:10 PM
#21

Bön är verkligen förenande - det är svårt att vara arg på någon man ber för

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Skadlig
3/18/08, 2:59 PM
#22

#21 Du fick mig av någon anledning att tänka på den här relativt kända texten från Mat 5:39:

"Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom."

Amiechan berättade en tankegång hon hade hört:
Om slaget antas vara en örfil så gör det lite konstigt att man skulle bli slagen på högra kinden eftersom man oftast slår med handflatan och de flesta är högerhänta. Från de här antagandena så skulle man kunna dra slutsatsen att personen som blir slagen står med ryggen till.
Om man då vänder andra kinden till så betyder det att man vänder sig mot den som slår en. Man visar dem sitt ansikte och förhoppningsvis visar dem att det är en person de skadar och inte bara en ansiktslös docka.

Jag tycker det är en fin tanke i internetvärlden. Att alltid anstränga sig för att visa andra att det finns en människa på andra sidan skärmen och att alltid komma ihåg att den vi skäller ut också är en människa.

Frualbertsson
3/19/08, 2:55 PM
#23

#22 sen ska man komma ihåg att om man skäller/gnäller på en annan kristen så gör man det mot Jesus. Tänk på vad Jesus sa till Paulus (då Saul) när Saul förfölje de kristna.

-Varför förföljer du mig? sa Jesus.

Vi är ett med Jesus och Han är ett med oss.

Margareta
3/20/08, 3:44 PM
#24

Härliga och läsvärda tankar!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

mumsan
3/20/08, 4:26 PM
#25

Angående bön, så var det en predikant som frågade en man vad han gjorde för att visa andra människor i sin omgivning att han trodde på Jesus och  vad han gjorde för sina medmänniskor. Då sa mannen att han bad på toan på jobbet tills det brakade loss!!!!  Generad (Tills han fick bönesvat).

DaMum
3/22/08, 11:11 AM
#26

#25Skrattande

En annan tanke som slår mig angående bönen, är det att så gott som alla människor, oavsett etnisk härkomst, tro, status o s v, ber instinktivt när vi utsätts för stor fara eller hamnar i någon sorts kris.

Och vad är då det, om inte ett slags kollektivt inre medvetande om att det faktiskt finns någon att be till? Ett imperativ som är inplanterat i oss helt naturligt, och som inte kan förklaras bort med att vi "lärt oss" ta till det i svåra stunder.

Detta att vi har en själ, en ande, är väl ett av tecknen på att det finns något stort och gudomligt för oss alla?

En riktigt fin påskafton till er alla, med både vemod och värme.

Från mitt hjärta.

Kram!

kajsa56
3/22/08, 1:18 PM
#27

ja det är en mycket klok tanke daMum! evigheten är ju lagd i våra hjärtan, en liten bit av Gud själv är inplanterad i varenda människa som nånsin funnits och finns! eller som Frank Mangs uttryckte det - att det bor ett evighetsbarn i oss som ropar och vill komma ut!

Annons:
MissGreen
10/8/09, 12:56 AM
#28

jag tycker att utan bön så kommer man inte lika nära gud under livet. med bönen så direktlänkar man med gud på något vis och fylls av gudskraften och ljuset. väldigt ofta känner jag en värme inombords när jag ber. det är som en bekräftelse åt mig att gud hör.

jag ber spontant men tycker även om att ha en liten speciell plats hemma där jag kan slappna av och be på ett annat sätt än tex när jag kör bil =)

tända ljus och bara slappna av och be- balsam för själen och förhoppningsvis något posivit för världen =)

Camillhe
10/8/09, 6:23 PM
#29

läste tråden nu, vad jag saknar rallykillen, Helt underbar låt:D

Upp till toppen
Annons: