Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2232 ggr
Sussi
12/3/07, 6:38 PM

Ändens tid, när?

Ett klassisk ämne men så intressant.

Alltid har man ju hört om att ändens tid är här, alla som har levt tror jag mer eller mindre ha känt så. Jag känner så, i och med EU.

Haha, låter märkligt det där. Men antikrist, han ska ju vara den högsta tuppen inom ett förbund, eller vad man ska kalla det.

EU är det förbundet enligt mig. EU är vår big brother och snart finns inte det mycket du kan göra utan att de vet om det. EU har snart hand om allt. Då börsen en dag kraschar och man inser att pengar är ett skörbart och otympligt medel inskaffas chipet, resten av historien har ni kanske läst i Uppenbarelseboken. Detta skulle ju dock innebära att alla länder inte är med om det, hela andra sidan av jordklotet, är de med i EU?

Håller ni med eller vad har ni för synpunkter?

Annons:
DaMum
12/4/07, 9:18 AM
#1

Det här är verkligen jätteintressant!

Som mycket ung blev jag tvingad att vara med i ett frireligiöst samfund - ingen nämnd här - där man plockade fram FN som antikrist.

Detta var ju före EU, eller EG som det hette först. Jag trodde aldrig på det där med FN, och i dagens perspektiv, så är jag nog i så fall mer benägen att se EU som något mycket, mycket ont.

Nej, det är ju en europeisk sammanslutning, så länderna på andra sidan jordklotet är knappast med i EU. Men de blir med all säkerhet påverkade, eftersom EU är och förblir ett förbund för köpmän, en modern version av den medeltida Hansan.

Andra länder och kontinenter har ju sina ekonomiska sammanslutningar, och att förstå vartåt det barkar när endast pengar styr och förnuft och våra hjärtan inte är med, är inte alls svårt.

Men väldigt skrämmande…

Vad vi KAN göra, är att så mycket som möjligt, sprida ljus, kärlek, glädje och omtanke. What goes around, comes around.

Man kan bara sitta på en stol i taget och endast äta sig mätt, inte mer. Med den grundinställningen kunde väldigt många fler människor finna lycka och harmoni, samt trygghet.

Jakten på mer, materiell välfärd, Mammon, Mayan, eller vad vi väljer att kalla det, är så långt från kärleken som man kan komma. Det som styr detta är rädsla.

Oj, det blev stora saker så här på tisdagsmorgonen, men som sagt väldigt intressant. Och viktigt. Detta är något jag tänker mycket på, och funderar på vad jag kan göra - och BÖR göra - som motvikt.

Men som jag skrev längre upp här, så är det nog att leva som man lär som är bästa medicinen. Om man så bara berör EN enda människa mer, så har man ju uppnått något väldigt stort, eller hur?

Kram!

Skadlig
12/4/07, 9:28 AM
#2

Sussi, angående pengar. Hur ofta har du kontanter i dagsläget? För min del så är det i princip bara när jag ska ha pengar till kollekten som jag tar ut pengar från banken. Resten är rent elektroniskt för min del. Jag tror inte att formen på pengarna spelar så stor roll. Det är ju ändå pengar

ryttarn
12/4/07, 1:46 PM
#3

Att spekulera i när den yttersta tiden är eller vem som kan vara anrtikrist osv anser jag flyttar focus från det väsentliga.

Det viktigaste är att leva i nuet och göra det bästa man kan, resten blir som det blir….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Sussi
12/4/07, 8:54 PM
#4

#1 Ja det är intressant ämne, detta har alltid intresserat mig. Och nej, det finns inte mycket att göra åt saken än att se på och hoppas att man får vara trygg ändå :)

#2 Nej, kontanter avnänder jag endast då jag ska fylla på mitt kopieringskort ;) Men jag tänker på pengar i helhet, hur lätt det är att fiffla med dem i det systemet vi har idag, hela tiden jobbar de för att få fram ett nytt sätt att flytta pengar och även andra uppgifter.
Men tror du inte på att det kommer att gå så då? JAg vet inte exakt hur de kommer att gå till men jag tror att övergången sker i samband med en börskrasch där man tar upp ett nytt sytem då man slår igång det igen. Övergången kan också ske succesivt, de prövar ju chippet hela tiden på djur och även människor vad jag läst. Det blir säkrare, bekvämare och billigare, varför skulle man välja att inte ta i bruk det? Men nej, du har säkert helt rätt att formen på själva pengarna inte spelar så stor roll men däremot hur man överflyttar dem har.

#3 Jo mn det är ett intressant ämne, i biblen fokuseras en hel bok på det så varför inte ta upp ämnet här? I övrigt är det ljuset man ska fokusera på, det håller jag helt med om! :) Om det är det som du mena var det väsentliga då..

Skadlig
12/5/07, 12:45 PM
#5

Vad menar du med "chippet". Är det RFID-chip som du tänker på? Radio chip med kort räckvidd utan någon intern strömkälla?

Jag är inte alls glad i tanken på att operera in chip. Är lika enkelt och praktiskt att bara bära dem med sig (även om man riskerar glömma dem) och vi använder sådana på företaget jag jobbar på. Att det skulle ge mer säkerhet att operera in dem anser jag dock bara är en ren chimär. Allt som en läkare med skalpell kan sätta in kan man få ut igen med vilken kniv som helst.

Ungefär lika stark som min tro på Gud är tron att om en människa har skapat ett säkerhetssystem så kan en annan människa knäcka det. Det kommer aldrig någonsin komma ett helt säkert system. Det bästa man kan hoppas på är "säkert just nu".

Sussi
12/5/07, 6:56 PM
#6

Jag kan erkänna att jag inte riktigt har forskat i vad för chip jag talar om men i bibeln står det om ett som ska placeras i vänstra handen eller i pannan, de som inte bär det får inte köpa eller sälja.

Hur tolkar ni Uppenbarelseboken?

Annons:
ryttarn
12/5/07, 7:01 PM
#7

#6 Det står om ett nummer 666, chip var inte uppfuna på uppenbarelsebokes tid….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Sussi
12/5/07, 8:21 PM
#8

#7 Jo men vad man idag tolkar detta märke till är just det chipet eftersom det kommer från antikrist. Gud vet ju framtiden, han kunde se detta, därav uppenbarelsebok.

ryttarn
12/6/07, 1:17 AM
#9

#8 Vem tolkar? Inte jag iallafall….

Du talar som om det var en självklaret att ett id chip skule vara odjuret märke, vad säger att det inte är en teknik som vi idag inte har en aning om men som Gud i sin alsmäktighet vet om skall komma?

När jag var i tonnåren sa vår pastor att det skulle tatueras in, senare varnades det för bankkort osv osv. Det enda vi kan vara helt säkra på är att vi inte har en aning….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Margareta
12/6/07, 2:59 PM
#10

Håller med ryttarn - det enda vi vet är att vi inte vet…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Sussi
12/6/07, 6:40 PM
#11

#9 Kristna i allmänhet med en marginal på generalisering. Det pratas det om här iaf och har även läst om detta. Skulle hänvisa till litteraturen nu om jag bara kom ihåg i vilken bok det var. Har också sett filmer på detta. Left behind heter ena och 666 - the mark unleashed heter den andra. Filmerna är inga fakta filmer med nog en tolkning på området.

Santhe
12/7/07, 11:53 PM
#12

Jag tror mycket väl att det skulle kunna vara RFID chippet. Det används redan till att identifiera människor med. Frågan är väl vem som kommer ta tekninken vidare och sedan göra så att man måste ha chippet för att kunna handla med osv. Bibeln säger att det inta är vår sak att veta tidens ände. Jag tror vi lever i den sista tiden.

Daydreams
12/8/07, 2:23 AM
#13

Paulus trodde också att han levde i den sista tiden…

Annons:
Skadlig
12/8/07, 8:14 AM
#14

Santhe, har för mig att California redan har förbjudit arbetsgivarna att tvinga de anställda att operrera in chip. Sen är ju frågan hur man definierar "tvinga". Jag hoppas att den attityden/lagar sprider sig.

Sen som sagt så anser jag att det är alldeles för ineffektivt/osäkert också för att det verkligen ska ta fart på en större skala. Visserligen det "viktiga" är ju inte vad som är säkert eller effektivt utan vad folk inbillar sig är det. Se på tex vätskekontrollerna vid flygplattserna (om ändå det bara var att de bjöd på en drink) de är fullständigt ineffektiva. De är bara designade för att folk ska tro att de är trygga. Att det sen är nära nog omöjligt att konstruera flytande sprängmedel på ett flygplan och att de är så ostabila att det inte går att konstruera dem i förväg det är ju en helt annan fråga. Dessutom så är tydligen riskerna med en bomb i den storleken gravt överskattade.

Eh… tillbaka till ämnet typ. Om ni vill se bättre exempel på personkontroll än vad RFID kan mäkta med rekomenderar jag att se filmerna Gattaca eller Minority Report ur den synvinkeln. Underhållande är att även där så lyckas de ändå lura systemet.

Upp till toppen
Annons: