Annons:
Läst 2485 ggr
ChristinaSylejmani
11/27/07, 8:08 PM

Tre boktips.

Jag är den typen som har svårt att läsa böcker men har ändå genom åren läst några och här är tre som jag vill ge tips om. Egentligen finns en till men återkommer ev. om den.   Nu är det ett bra tag sedan som jag läste böckerna men hoppas att det lilla som jag skriver om dem skall väcka nyfikenhet och kanske någon av er får tag på någon av böckerna och läser.

Den första köpte jag  någon gång runt 1987 och den lämnar inte ett öga torrt. Jag hade verkligen gråten i halsen.   Det är en kristen roman som inte väjer för problem och konflikter och  heter "Varför, pappa?"  av Tapani Sopanen.   Berättelsen är verkligen full av känslor, både av hat och  kärlek och handlar om ett äktenskap som har blivit slitet och grått och där mannen är en framgångsrik representant för ett läkemedelsföretag och som börjar göra snedsprång utanför äktenskapet. Det som i början kanske ser ut  "oskyldiga" nöjen blir en kris, som slutar i en katastrof.   Det kristna budskapet är så fint inlindat i historien, så man känner ändå hopp..  

Den andra boken heter "Finns det inte NÅGON därute som kan hjälpa mig?"  av Sandy Brown och är en verklightesberättelse.   Boken börjar med att hon sticker ut huvudet ur den öppna sidorutan och skriker just "Finns det inte NÅGON därute som kan HJÄLPA mig?" Hennes önskan om att få dö hade i ett ögonblick blivit en kamp för att överleva. Man nästan känner smärtan när man läser om misshandeln, drogerna, oron för att sedan upptäcka att hon hade en chans i livet. Sandy fann att det FINNS någon därute som kunde hjälpa henne och det var JESUS.  

Den tredje boken är min favorit; den bara älskar jag. Har läst den ett par gånger och ledsnade aldrig på boken. Den heter "Låt mig få gråta" av Cookie Rodriguez tillsammans med Betty Schonauer och är också baserad på verkligheten. Hon var så tuff att inget kunde få henne att gråta - trodde hon.   För Cookie,  som var ligamedlem, rökte marijuana,  narkoman…existerade inte Gud men hon fann det som hon hellre ville ha än droger,  nämligen Gud. Boken börjar med att "inte ens döden ville ha henne". Hon hade tagit en sil med nästan dödlig utgång och mormodern vägrar skriva på så de kan ta kroppen till bårhuset. Det visar sig att hennes fötter är varma och vid den tidpunkten beslutar de sig för att kämpa för hennes liv. "Gud! Varför kan jag inte dö?" Jag menade inte att åkalla Gud. Det var en hädelse och inte en bön. Men inom ett par månader började Han besvara den frågan, genom att visa mig varför jag skulle leva" slutar första kapitlet. Sedan berättar Cookie med värme, ödmjukhet om sitt liv och den här boken är klart läsvärd.

Annons:
Linn
12/17/07, 3:53 PM
#1

är på biblioteket nu och ska kolla efter alla böcker ni har tipsat om. :)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Margareta
12/17/07, 5:09 PM
#2

Lycka till MazarinRebus!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
12/18/07, 12:10 PM
#3

Hur gick det med bokletandet MazarinRebus?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Linn
12/18/07, 12:22 PM
#4

Det gick inte alls! Hittade inte en enda en! Den enda jag hittade var korsett och stiletten, men kinkig som jag är så såg den alldeles för gammal ut för att jag skulle vilja läsa den. Ska kolla på ett annat bibiliotek senare också.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Margareta
12/18/07, 12:50 PM
#5

Korset och stiletten finns nyutgiven - skulle det kännas bättre - eller är det innehållet?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Linn
12/18/07, 1:41 PM
#6

det skulle nog kännas bättre.. Innehållet vet jag ju ingentin om. läser sällan (aldrig) på baksidan av böcker för att se vad dom handlar om. Det är framsidan och titeln som lockar mig att låna och läsa boken.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
ChristinaSylejmani
12/18/07, 3:06 PM
#7

MazarinRebus,

om Du är intresserad så kan Du få låna någon av böckerna av mig.

Linn
12/18/07, 4:55 PM
#8

#7 Ooh, ja tack! Vart finns du?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

ChristinaSylejmani
12/18/07, 5:59 PM
#9

#8. Jag bor i Skellefteå men det går ju att skicka med post, tänker jag. Det finns ju "paketkuvert" eller vad nu det heter med porto inkluderat, så det borde ju gå att fixa det den vägen om Du är intresserad. Jag har skickat paket den vägen förr (och fått ngt paket skickat så, tror jag) och det har fungerat bra.

Du kan ju skicka ett PM till mig med Din adress så fixar det sig.

Linn
12/24/07, 10:53 AM
#10

Jag har nu läst "det åttonde ansiktet". Det var verkilgen en berörande berättelse. Jag hade visserligen velat läsa lite mer om allting. Om hur det var för henne innan skadan, under tiden, och efter att hon blev helad. Hon skulle ju sprida evangelierna och man fick inte läsa något om det så jag undrar om det finns en uppföljare till denna boken..

Jag har även börjat läsa "finns det inte någon där ute som kan hjälpa mig?" och än så länge har hon inte träffat Gud, jag ska troligtvis precis börja på det. Men eftersom att självbiografier nästan är det enda som jag läser så är inte denna historien så utstickande och "hemsk" som andra så denna berör mig inte så mycket. Det där lät nästan lite hemskt att skriva, eftersom att det uppenbart är en väldigt jobbig period för henne, men det känns samtidigt som att hon bara berättar vad som hände och NÄSTAN utan några känslor till.. Dave Peltzer böcker till exempel, där känner man verkligen vad han kände när han blev misshandlad som barn av sin mamma. Men det är inte så tydligt beskrivet i denna boken.

Hinner nog inte läsa något i dag men jag ska fortsätta läsa den boken i morgon och om någon dag är jag nog klar med den, det är lite mycket att göra just nu som ni antagligen märker själva.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

ChristinaSylejmani
12/24/07, 11:16 AM
#11

MazarinRebus, roligt att Du verkar tycka om "Det åttonde ansiktet". Om det finns en uppföljare till den boken vet jag faktiskt inte.

Jag ser att Du börjat med Sandy Browns bok ("Finns det inte någon därute som kan hjälpa mig?"). En bok kan ju tala olika till olika personer men personligen slogs jag av hur "enkel" hennes tro var (som jag tyckte när jag läste boken), eller hur jag skall förklara det. Hoppas Du finner hennes möte med Gud intressant, i alla fall.

Linn
12/25/07, 1:39 PM
#12

Ja, hon har ju inte mött gud än i boken. Ska förhoppningsvis läsa lite mera sedan.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
12/30/07, 3:28 PM
#13

Jag läste klart "Finns det inte någon där ute som kan hjälpa mig" igår och jag har helt klart ändrat uppfattning om denna boken. Jag är så farcinerad av hennes sätt att tala med Gud, att det kan vara så enkelt är den enda jag tänker. Men vågar inte själv prova i rädsla för att bli besviken. Tänk om det inte funkar för mig? Tänk om dom bara har skrivit så för att det ska "låta bra". Jag vill så gärna få den där kontakten med Gud som personerna får i böckerna!

Håller också på att läsa "Varför, pappa?" och den berör mig verkligen. Jag är ju själv skiljsmässobarn och vet hur barnen plågas i boken. Kommer nog läsa klart den i kväll och påbörja bok nr 4a, "Låt mig få gråta".

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
ChristinaSylejmani
12/30/07, 8:15 PM
#14

#13. Jag slogs (fascinerades) också av enkelheten i hennes relation och sätt att prata med Gud och enkelheten i hennes tro på det stora hela. Många gånger kanske man "stänger" sig själv på något sätt, omedvetet eller medvetet och "gör det svårare" än vad det är.

Margareta
12/31/07, 1:11 PM
#15

Vad härligt MazarinRebus att Du börjat få lukta på närheten till Jesus - precis så innerligt och enkelt som det kan vara. Det är inte alltid så jämnt - men det beror inte på honom utan på oss själva. Han finns alltid där och väntar.

Att våga - är att vinna!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Linn
1/3/08, 4:15 PM
#16

Till bok nr 3 "Varför, pappa?"

Som jag skrev lite tidigare här i tråden är jag ju själv sklijsmässobarn och redan där blev jag berörd. Jag vet hur svårt det är att stå emellan föräldrar som bråkar och jag känner deras lidande i boken. Tja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Boken berörde mig. För att inte förstöra boken för andra som ev vill läsa den så säger jag bara såhär: Jag blev väldigt glad av Mikas lugn i slutet. Allt igenom så var det en berörande bok men jag tycker att det är lite tråkigt att det var en roman, jag vet inte om det var det rätt igenom, men det märktes tydligt på sättet den var skriven.  Det blir mycket mera känslor om det är en självbiografi, och så som jag förstod det så är den grundad på en sann berätelse?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Linn
1/10/08, 8:50 PM
#17

Och sist men inte alls minst bok nr fyra "låt mig få gråta - Cookie Rodrigez"

 Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om denna boken. Jag är glad att jag läste den sist, det var absolut den bästa. Gud är med henne hela tiden och hjälper henne med allt. den "andra halvan" av boken, när hon mött Gud är verkligen berörande, flera gånger blev jag riktigt berörd. Jag önskar att jag hade den kontakten med Gud som hon har. Boken har också uppmuntrat mig till att läsa "Korset och stiletten" eftersom att boken nämns i denna bok. Jag vet inte vad jag ska säga mera om den än att jag verkligen älskar den!

Christina, du ska få tillbaka dina böcker så snart som möjligt och jag är jätte tacksam för att du lånade mig dom!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

ChristinaSylejmani
1/10/08, 10:29 PM
#18

MazarinRebus, roligt att du tyckte om böckerna. En bok kan ju tala olika till olika personer men just "Låt mig få gråta" är bland det allra bästa som jag har läst. Den ger mig något på ett sett som jag inte kan förklara och jag har ju läst om den ett par ggr och för varje gång så har boken gett mig något nytt.

Linn
1/10/08, 10:34 PM
#19

ja, det går inte riktigt att förklara, men det är något väldigt speciellt med den..

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Margareta
1/10/08, 10:45 PM
#20

Det låter som att även jag måste läsa den boken

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
Linn
1/10/08, 10:48 PM
#21

Det tycker jag verkligen att du ska göra Margareta!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

ChristinaSylejmani
1/10/08, 10:59 PM
#22

Margareta, det är verkligen en bok som jag kan rekommendera.

Linn
1/10/08, 11:00 PM
#23

det låter helt enkelt inte som att du har något val! du MÅSTE läsa den! ^^

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Margareta
1/10/08, 11:20 PM
#24

haha - jag skall se till att få tag i den…

Läser du "Korset och Stiletten" då MazarinRebus

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Linn
1/10/08, 11:23 PM
#25

Jag tänkte på den boken när jag läste "låt mig få gråta" för den boken nämns där. Och så frågade jag svärmor om hon ville läsa "låt mig få gråta" innan jag skickar tillbaka böckerna men hon hade redan läst den. Och så går hon till bokhyllan och plockar fram lite böcker, bland annat korset och stiletten. :) så jag ska snart börja läsa den. Lånade lite böcker på biblan sist jag var där så jag ska se om någon av dom är något att ha.. bla. "Då gråter änglarna"

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

lars__cool
1/16/08, 9:16 PM
#26

Vill även tipsa om bibeln. En intressant bok om b la ost och olika viner. Skriven av Jan Guillou.

ChristinaSylejmani
3/12/08, 11:32 AM
#27

#24. Har du fått tag på boken så att du kunnat läsa den?

Annons:
rallykillen
3/17/08, 4:22 PM
#28

#26

Kan man köpa den på Åhlens?? de är ju bokrea där så man  borde kanske passa  på Penga mun

Skadlig
3/17/08, 5:20 PM
#29

#28 inte alls omöjligt. Har luddigt minne av att jag har sett bibeln på bokrea tidigare. Men det var nog precis innan 2000 så de ville bli av med dem innan Bibel 2000 släpptes.

Upp till toppen
Annons: